up2date server in RH 9.0

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• High Quality king
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-04 21:17
Hallo mensen,

Ik heb got al een beetje gebrowsed en ook de rest van het internet bekeken en een hoop gelezen over licenties van redhat enz over het updaten.

Ik heb 2 redhat 9 pc's waarvan ik er maar 1 kan updaten ivm met account's bij RH.

Wat ik nou wil is dat de eene server alles download van RH op rhn.redhat.com en de tweede server het weer download van de ander. Dat scheelt Redhat.com data verkeer en mij ook en ik heb dan 2 geupdate systemen.

Kan dit en mag dit ? Zo ja weet een van jullie misschien hoe dit moet ?

Alvast bedankt _/-\o_

Ik kwam, Ik ben, En ik zal er altijd zijn

Verwijderd

Ja dit kan en mag.

Je zult om te beginnen een servertje op moeten zetten die alle updates "ergens" vandaan binnenhaalt. Denk hierbij aan een site als:

ftp://download.xs4all.nl/.../linux/updates/8.0/en/os/

Vervolgens een script maken dat elke nacht/week of andere gewenste interval een sync doet van jouw lokale updates direcory aan die van je "source".

Vervolgens moet je een script maken dat uit die updates directory kijkt welke packages voor jou van toepassing zijn (welke dus een update worden van een reeds geinstalleerd product, en dus niet de RPM's die reeds of juist helemaal niet geinstalleerd zijn).

Ik ben niet handig met scripts maken, dus ik zou daar wel even mee bezig zijn.

Wat je echter ook kunt doen is apt-rpm gebruiken. Dit is het apt-mechanisme zoals we dat van Debian kennen, maar dan kan het omgaan met rpm's.

Werkt zeer prettig, weet perfect (?) om te gaan met dependencies, en een upgrade naar de laatste releases van de bij jou geinstalleerde apps is werkelijk zo gepiept.

Het misschien wel enige nadeel is dat je sources.list wel moet wijzen naar een repository die redelijk up2date is. Een paar dagen achterlopen doe je vaak inderdaad wel.

Anyway, kijk eens rond op deze site.

Verwijderd

Ja dat kan, Ja dat is scriptbaar, maar het script mag je zelf gaan schrijven. Bekijk ook zeker de uitleg zoals Max_Kool hierboven beschrijft. google staat ook boordevol rpm en up2date scripts. Dit topic gaat op slot. In de NOS policy - updated 01/04/03 staat beschreven dat script-requests hier niet welkom zijn. Tevens verwachten wij dat je zelf enige basiskennis hebt, waaronder google raadplegen ;) Mocht je er echter bij het schrijven van het script echt niet meer uitkomen ben je natuurlijk wel welkom om daar een script van te schrijven. Success :)

Dit topic is gesloten.