Refreshrate buiten specs monitor

Pagina: 1
Acties:

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Hallo,

Ik zat net ff met m'n beeldschermopties te prutsen... de monitor kan op een resolutie van 1280x960 max. 60 Hz, echter "Hide modes that this monitor cannot display" uitvink en dan op 72 Hz zette werkte het ook nog, 85 was dan een stapje te ver en kreeg ik een zwart scherm met de melding dat de monitor het niet aankon.

Toen ik dus net de refreshrate omhoog zette, probeerde ik eerst 70 Hz en vervolgens 72 Hz, ging beide goed. Toen probeerde ik nog een stapje verder en tot mijn verbazing ging 85 Hz ineens ook goed! Nog wat verder proberen en er bleek dat zelfs 150 Hz goed ging!

Ik heb de monitorsettings teruggezet naar 85 Hz omdat ik het toch niet helemaal vertrouw, en ik hoorde iets over bugs in de nieuwste Detonator drivers wat betreft refreshrates. Ik heb ff gesearched op Google en in de search hier, maar ik kwam niets relevants tegen.

Mijn vraag is dan ook, overbelast ik nu mijn monitor? Hoe kan het dat ik ineens extreem hoge refreshrates aankan?

Vergeet ik toch zomaar de link naar de specs

[ Voor 14% gewijzigd door sdomburg op 14-04-2003 19:04 ]

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Dat van die 150 Hz lijkt me stug eik.. Volges mij gaf hij dat dan enkel aan maar deed t niet..

Maar t is wel waar dat monitoren vaak hogere refreshrates aankunnen dan in de specs staat :)

Maar dat is niet zo gunstig voor de monitor...
Btw, ik heb een 17 inch scherm uit de steentijd, die 1020*768 officieel slechts tot 60 Hz aankan en die draait ook al een paar jaar probleemloos @ 75 Hz :*)
Vergelijkbaar geval dus :)

Maar verwacht niet dat die monitor nog ontzettend lang zal leven als je ver van de specs afwijkt :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Ze zeggen dat hij 60Hz aankan omdat dat de "standaard" is, dat kan hij zeker aan zegt de fabrikant, waarschijnlijk kan hij meer aan, maar de fabrikant zegt 60hz max. want dan loopt hij gewoon. Bij CPU's is dit ook zo, je kan hem toch ook overclocken? Maar ik denk niet dat het goed voor je scherm zal zijn als je het buiten de specificaties gaat gebruiken voor bevoorbeeld een paar uurtjes te gamen.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 17:29
als je in het menu van de monitor naar de refreshrate kijkt wat geeft die dan aan, het kan namelijk zijn dat windows wel 150 of 85Hz aangeeft maar die uiteindelijk helemaal niet gebeurt, heb het ooit gehad bij wat voor een videokaart etc. weet ik niet meer maar wel erg lang geleden.

• sdomburg
robbertkrebbers schreef op 14 april 2003 @ 19:04:
als je in het menu van de monitor naar de refreshrate kijkt wat geeft die dan aan, het kan namelijk zijn dat windows wel 150 of 85Hz aangeeft maar die uiteindelijk helemaal niet gebeurt, heb het ooit gehad bij wat voor een kaart weet ik niet meer maar wel erg lang geleden.
Hij geeft geen enkele refreshrate aan, enkel "None factory mode"
Kan iemand dit bevestigen en/of verklaren waarom 'ie dit vroeger niet wilde en nu ineens wel? Verder, als ik 'm op een redelijke frequintie laat lopen, 85 Hz of 72 Hz, is dan de levensduur van de monitor echt aanzienlijk minder of is het een kwestie van dat ie over 4 jaar kapot gaat ipv. 5 jaar?
Zelfde vraag aan jou dan, hoe kan het dat dit vroeger nooit kon dan?

[ Voor 43% gewijzigd door sdomburg op 14-04-2003 19:09 ]

Verwijderd

Van die jaren, dat kan niemand zegge, dat valt te zien of je een kwaliteits merk hebt of een cheap-ass spul.

Is het echt waard om het hoger te zetten? heeft het een groot voordeel? Mooiere graphics bij games? Anders zou ik het gewoon laten hoor.

PS: Misschien driver van de grafische kaart geupdate? Kan zijn dat vroeger je grafische kaart het niet aankon, nu met een update ofzo wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 19:10 ]

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 19:09:
Van die jaren, dat kan niemand zegge, dat valt te zien of je een kwaliteits merk hebt of een cheap-ass spul.

Is het echt waard om het hoger te zetten? heeft het een groot voordeel? Mooiere graphics bij games? Anders zou ik het gewoon laten hoor.
Nja, 75 Hz en 60 Hz is al een wereld van verschil en 85 Hz is weer een stuk prettiger om te zien :)

Betere graphics heeft t niet mee te maken, tis de verversingssnelheid van je scherm zelf :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• sdomburg
Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 19:09:

Het is iig. rustiger aan de ogen en zorgt in combinatie met de vsync voor een hogee framerate ja :)

edit: Okyah was me voor, de slet :P

[ Voor 6% gewijzigd door sdomburg op 14-04-2003 19:12 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hmm, toch een beetje vaag.

Ik heb nu mijn 15" monitor op 1600x1200@150Hz, vandaar dat ik niet heel dit topic heb gelezen ;).

Het OSD geeft echter aan dat hij een refreshrate heeft van 65Hz, en ik zie het ook knipperen.

De monitor is echter wel hoorbaar "stiller".

Conclusie van mijn gebrabbel wat ik niet meer terug kan lezen: Dat windows zegt dat hij op 150Hz staat betekend niet dat hij ook op 150Hz staat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• sdomburg
XanderH schreef op 14 April 2003 @ 19:12:
Conclusie van mijn gebrabbel wat ik niet meer terug kan lezen: Dat windows zegt dat hij op 150Hz staat betekend niet dat hij ook op 150Hz staat.
heb je het hier nou ook over Windows XP? Toen ik nml. vroeger het veranderde was het onder Windows 2000 Pro zit ik me net te bedenken...

• Xander
  • Nu online
sdomburg schreef op 14 april 2003 @ 19:13:
[...]

heb je het hier nou ook over Windows XP? Toen ik nml. vroeger het veranderde was het onder Windows 2000 Pro zit ik me net te bedenken...
Hmm, * Xander zet B) op.

Dit is Winows XP ja.

• sdomburg
XanderH schreef op 14 april 2003 @ 19:14:
[...]

Hmm, * sdomburg zet B) op.

Dit is Winows XP ja.
Ok, ik denk dat dit dan een bug in XP is, aangezien ik als ik goed kijk vanuit m'n ooghoeken 'm zie knipperen, zelfs op 150 Hz. Bedankt voor de reacties :)

• Xander
  • Nu online
Woei, 800x600@450Hz >:)

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
1152*864@68kHz :Y)

Mijn monitor kan officieel geen 1280*960 op meer dan 60Hz aan, maar ik haal 72Hz wel (met vervorming) als ik hoger ga krijg ik een signal out of range. Misschien dat die monitor dat niet heeft, maar ik ga er gewoon van uit dat niks mijn monitor schaadt omdat ik bij een te hoge refreshrate die melding krijg. Die resoluties zijn trouwens wel ruk, daarom draai ik gewoon 1152@75Hz (moet nog een hyundai Q910 bestellen :Y))
Ik heb ook nog een philips 104B staan die ik op 90Hz op 1024 kon zetten, het beeld was dan wel grotendeels weg, maar het kon zonder een signal out of range melding.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Nadeel van een monitor buiten de specs draaien is dat deze heel erg snel wazig beeld krijgt.
Pagina: 1