Grote harde schijf, BIOS en controller

Pagina: 1
Acties:

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Ik heb recent een grote harde schijf aangeschaft, om precies te zijn een 20.4 GB 5400 RPM IDE van Seagate. Deze is ge-installeerd als primary slave op de onboard E-IDE controller. Van deze harde schijf wordt maar 8.4 GB door mijn BIOS herkend. Een BIOS-upgrade zou een oplossing zijn, ware het niet dat Award (Unicore) niet reageert op mijn verzoek om informatie.
Er werd wel een programma meegeleverd dat de gehele harde schijf zichtbaar maakt, maar dat conflicteert met BootMagic. Ik wil in de toekomst BeOS en Linux gaan installeren naast Win95, en ik vrees hier problemen.
Mijn vraag is nu, als ik een diskcontroller koop, zoals de Abit HotRod of een Promise controller, worden de schijven dan wel door het systeem als zodanig gezien, of gaat het systeem-BIOS voor het BIOS op zo'n controller?

Mark Steverink

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Nee, je hebt gelijk. Het gaat om het IDE bios. Aangezien dat bij onboard IDE in het main BIOS zit verwerkt lijkt het in je main bios te zitten, maar de limitatie ligt echt bij de IDE controller (+BIOS daarvan). Als je dan toch een controller koopt, koop dan gelijk een raid controller, kun je er later nog wat aanhangen!

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Het BIOS van de add-on controllerkaart heeft wat betreft harddisk-limieten voorrang op je gewone BIOS.
Je kunt dus een 80GB harddisk in een Pentium-60 hangen, bv.
(maar win95A kan maar 8,4GB aan vanwege fat16, en 2GB per partitie,
en win95B kan maar 32GB per schijf of partitie aan met fat32, vanwege een operating system limiet, ipv een filesystem limiet.

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Iemand nog suggesties voor een specifieke controller? Ik ben niet speciaal ge-interesseerd in RAID, en de prijs speelt zeker een rol.
De HotRod, de Promise of nog een andere controller?
Roept u maar!

Mark Steverink

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:15

Metzie

Nyaano !

Ik denk niet dat de ata 66/100 controllers veel in performance verschillen.

Wat heeft iedereen met raid opeens? Dat is totaal niet interessant voor de gemiddelde tweaker. 5% performance winst merk je amper. }:O

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Tja een BIOS update zou de eerste goede oplossing zijn, maar daarvoor moet je wel weten welk BIOS je nodig hebt. Anders is idd de enige mogelijkheid een ATA66/100 controller. Promise lijkt me dan de betere.

Systeemspecs
PV Installatie

Pagina: 1