[SLOT1] Mobo doet niks meer

Pagina: 1
Acties:

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik heb laatst van artec een mobotje gekregen, slot1 is het.
Volgens heb zou deze het nog gewoon moeten doen maar als ik er een celeron op prik doet ie et niet, ik dacht maybe dat die processor dood is ofzo dus ik prik er een PIII op en vervolgens nog steeds no go.

Goed, ik ben gaan zoeken op GoT en kwam er achter dat meer mensen dit hadden.
De volgende problemen heb ik kunnen vinden :

Battarijtje is op, vervangen -> Gedaan
Alles er af halen checken of die piept -> Gedaan (geen piepjes)

Noem de tests maar op en ik heb ze uitgevoerd. Om een of andere vreemde reden krijg ik dat bord niet aan de gang en ik zelf weet ook bijna wel zeker dat het bord niet stuk is want ik heb bij artec toen nog eens een keer een linux server van dit beesje gemaakt.

Goed nu zal ik even wat meer info geven over het bordje zelf:

Het is dus een Slot1 mobotje, merk weet ik zo niet en ik kan ook niet echt iets van nummers of types op het bord vinden. er zitten 3 pci sloten op en 2 isa sloten, ook is het mogelijk om 4 simmetjes er op te plaatsen of 2 dimmetjes. verder zit er nog wat andere reutel op wat je altijd op mobos aantreft.

Ik heb geen idee wat ik nu nog verder kan doen om dit bordje weer werkend te krijgen, het enige wat het doet is de power led en de fans van de cpus die ik getest heb.

De voeding die ik gebruik is een 200 Watt AT voeding, er kan ook een ATX voeding op maar die heb ik niet meer over. Ik heb echt al van alles geprobeert en ik dacht dat het misschien wel aan een paar jumpertjes zou kunnen liggen maar zoals ik al zei weet ik niet wat voor moederbord het is dus om te achterhalen wat ik nou aan jumpers zou kunnen instellen heb ik even verder op het bordje rond gekeken.

Ik zal zo 2 jumpers boven in richting het geheugen zitten. Hier stond iets van 5.0 volt en 3.3 volt. dit kun je 2x instellen (dus 2 stuks voor de zelfde instellingen) Ik denk zelf dat dit voor het geheugen is, 3.3 volt voor de dimms en 5.0 volt voor de simms niet waar?

Ik heb ook geprobeert om er een videokaart in te doen en dan eens te kijken wat ie deed, ook niks dus.

Hij piept dus niet, of het aan het speakertje ligt, ik denk het niet die zou gewoon moeten werken.

Wat zou ik nog kunnen proberen?
Als het bord dood was zouden fans en leds ook niet meer aan moeten gaan toch?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

edit:

Hij heeft uiteraard ook een agp slot ;)

[ Voor 2% gewijzigd door DAMAGE op 14-04-2003 18:13 . Reden: agp ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Loop dit eens na: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

- Identificeer je bordje
- en zoek de manual op basis van die gegevens

Mobo's doen meestal het meest met een oude videokaart (ISA ipv PCI, of PCI ipv AGP) vooral als de bios brak is...

Een multimeter doet wonderen in de handen van iemand die weer ermee om te gaan...

Post de pics van het mobo hier eens....

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 18:22 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DAMAGE schreef op 14 April 2003 @ 18:10:
Ik heb laatst van artec een mobotje gekregen, slot1 is het.
Volgens heb zou deze het nog gewoon moeten doen maar als ik er een celeron op prik doet ie et niet, ik dacht maybe dat die processor dood is ofzo dus ik prik er een PIII op en vervolgens nog steeds no go.
Welke CPU's waren dat exact? Mendocino? Coppermine? Tualatin?
Het is dus een Slot1 mobotje, merk weet ik zo niet en ik kan ook niet echt iets van nummers of types op het bord vinden. er zitten 3 pci sloten op en 2 isa sloten, ook is het mogelijk om 4 simmetjes er op te plaatsen of 2 dimmetjes. verder zit er nog wat andere reutel op wat je altijd op mobos aantreft.
Try this: http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/pccjs.html
Moet je wel het chipset kennen, maar dat is makkelijk te vinden :)
De voeding die ik gebruik is een 200 Watt AT voeding, er kan ook een ATX voeding op maar die heb ik niet meer over.
Probeer tijdelijk de ATX voeding van jouw eigen bak :P
Ik zal zo 2 jumpers boven in richting het geheugen zitten. Hier stond iets van 5.0 volt en 3.3 volt. dit kun je 2x instellen (dus 2 stuks voor de zelfde instellingen) Ik denk zelf dat dit voor het geheugen is, 3.3 volt voor de dimms en 5.0 volt voor de simms niet waar?
Meestal wel, er bestaan ook 5V dimms .. Maar kijk wel uit, wanneer je 3,3V dimms op 5V laat draaien, dan frituur je het geheugen ..

Verwijderd

Misschien ben je niet zorgvuldig genoeg geweest met statische elektriciteit.
Vooral met dat droge weer wat we nu hebben,
Ik denk dat het bordje dood is. :'(

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:21

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

is het wel een p3 bord? probeer eens een antieke 266mhz p2 ofzow....

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Het bios van die plank heeft mogelijk nog geen support voor celerons, en dan al helemaal niet voor P3's. Ik betwijfel trouwens ook of ie zelfs ook maar 100Mhz FSB ondersteund... ;)

Een P2 233-333 kan iig door je bios herkent worden, en heeft een zeker ondersteunde FSB. Met wat voor cpu heb je dat bord draaiende gezien?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

W3ird_N3rd schreef op 14 April 2003 @ 18:29:
Het bios van die plank heeft mogelijk nog geen support voor celerons, en dan al helemaal niet voor P3's. Ik betwijfel trouwens ook of ie zelfs ook maar 100Mhz FSB ondersteund... ;)

Een P2 233-333 kan iig door je bios herkent worden, en heeft een zeker ondersteunde FSB. Met wat voor cpu heb je dat bord draaiende gezien?
weet je hoe oud het bordje is, zo ja dan weet je of ie wel of niet p3 ondersteund.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Meneer aard schreef op 14 April 2003 @ 18:34:
[...]

weet je hoe oud het bordje is, zo ja dan weet je of ie wel of niet p3 ondersteund.
Bij gebrek aan info van de topicstarter kan ik er ook niks met zekerheid over zeggen, maar aan de leeftijd van een bord kun je niet direct zien of ie wel of niet P3 cpu's ondersteund hoor.. Er zijn oudere borden die een P3 wel slikken en weer nieuwere die er niet mee willen booten, verschilt gewoon per bord.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
die celly heeft er op gedraait... die draait nu zelfs niet eens meer ik zal even die urls checken

Okay Bios is een AMI (american Megatrends inc) en er staat op 686 en hij komt uit 1995. Ook staat er een stikkertje op met 24 hr burn in

Er zit een intel pci set op en ff kijken een chipset met een orange achtige heatsink er op... ikdenk ook van intel of van sis ofzo...

[ Voor 60% gewijzigd door DAMAGE op 14-04-2003 19:22 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

DAMAGE schreef op 14 April 2003 @ 19:04:
die celly heeft er op gedraait... die draait nu zelfs niet eens meer ik zal even die urls checken

Okay Bios is een AMI (american Megatrends inc) en er staat op 686 en hij komt uit 1995. Ook staat er een stikkertje op met 24 hr burn in

Er zit een intel pci set op en ff kijken een chipset met een orange achtige heatsink er op... ikdenk ook van intel of van sis ofzo...
dan zou die tot p3 500 moeten gaan, want ik heb ook een slot `bord met p3 500 uit 95 (zonder bios te flashen).

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
mja maar goed met beide processoren werkt hij dus niet

d.w.z geen piepjes nog niks

[ Voor 23% gewijzigd door DAMAGE op 14-04-2003 21:14 ]

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

DAMAGE schreef op 14 april 2003 @ 21:14:
mja maar goed met beide processoren werkt hij dus niet

d.w.z geen piepjes nog niks
denk dat ie dan overleden is, of voeding? maar heb je `m nog werkend gezien?

[ Voor 8% gewijzigd door Meneer aard op 14-04-2003 21:15 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Meneer aard schreef op 14 April 2003 @ 21:15:
[...]

denk dat ie dan overleden is, of voeding? maar heb je `m nog werkend gezien?
ja zoals ik al zei met die celly als linux bakje... maar sinds ie in dit huis is niet meer ;( :o

kan het ook zo zijn dat het geheugen er niet goed in zit of iets anders ofzo? dan zou die toch wel moeten piepen lijkt mij?

[ Voor 18% gewijzigd door DAMAGE op 14-04-2003 21:20 ]

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 19:21
at en atx aansluiting??
Klinkt als een pcchips plankje

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

maupie schreef op 14 April 2003 @ 21:25:
at en atx aansluiting??
Klinkt als een pcchips plankje
Zegt geen ruk, ik heb ook een Soltek plankje met AT en ATX aansluiting (dood).

Test dat mobo nog 'ns op een stuk plastic oid (geen kortsluiting met de kast!) en zonder geheugen, probeer meerdere voedingen en controleer 3x opnieuw dat die pc-speaker goed is aangesloten, en probeer 'm ook omgekeerd (de pc-speaker). Als er geen piep uit te krijgen is klinkt het vrij dood ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 14-04-2003 21:32 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 14 April 2003 @ 21:31:
[...]

Zegt geen ruk, ik heb ook een Soltek plankje met AT en ATX aansluiting (dood).

Test dat mobo nog 'ns op een stuk plastic oid (geen kortsluiting met de kast!) en zonder geheugen, probeer meerdere voedingen en controleer 3x opnieuw dat die pc-speaker goed is aangesloten, en probeer 'm ook omgekeerd (de pc-speaker). Als er geen piep uit te krijgen is klinkt het vrij dood ja.
dat heb ik ook allemaal al gedaan, maar ik vraag me af of het niet aan jumpers kan liggen

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

DAMAGE schreef op 14 April 2003 @ 21:36:
[...]

dat heb ik ook allemaal al gedaan, maar ik vraag me af of het niet aan jumpers kan liggen
kan aan liggen, maar weet je welk mobo het is :? Als je jumpers niet goed staan dan doet ie ut niet.

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kijk eens naar de condensators bij het slot1 zijn ze kapot boven in smerig.
ik hier 2 die dat hebben doen allebeide niks meer.

ik zal van de ene de 2 elko's vervangen en zien of ie het dan weer doet.
die andere heeft het ook maar daar is ook en voltage chip kapot die kan ik alleen als sample aanvragen en is ook nog een SMD.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
gp500 schreef op 15 April 2003 @ 14:28:
Kijk eens naar de condensators bij het slot1 zijn ze kapot boven in smerig.
ik hier 2 die dat hebben doen allebeide niks meer.

ik zal van de ene de 2 elko's vervangen en zien of ie het dan weer doet.
die andere heeft het ook maar daar is ook en voltage chip kapot die kan ik alleen als sample aanvragen en is ook nog een SMD.
ik had inderdaad eens een msi bord waar die pIII opzat waar van de elcos gesprongen waren. Die heb ik toen vervangen en toen deed het bord nog niks. Later zag ik een paar verfikte mosfets dus heb ik het bord maar weg geflikkert.

Op dit bord heb ik uiteraard ook gekeken of er elcos stuk waren maar ik heb geen bolle elco gezien. Ook niet een met prut er uit.

Ik weet echt niet wat voor een bord dit is.. het enige wat ik over dit bord kan zeggen staat al in het topic. Ik zal zo ff een P4 voor een klant in elkaar knallen en daarna ga ik wel ff wat pics maken van het mobo, misschien dat iemand zegt van HEY die heb ik ook nog liggen of HEY die ken ik ;)

alvast weer bedankt voor de hulp mannen

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

DAMAGE schreef op 15 April 2003 @ 14:56:
[...]

ik had inderdaad eens een msi bord waar die pIII opzat waar van de elcos gesprongen waren. Die heb ik toen vervangen en toen deed het bord nog niks. Later zag ik een paar verfikte mosfets dus heb ik het bord maar weg geflikkert.

Op dit bord heb ik uiteraard ook gekeken of er elcos stuk waren maar ik heb geen bolle elco gezien. Ook niet een met prut er uit.

Ik weet echt niet wat voor een bord dit is.. het enige wat ik over dit bord kan zeggen staat al in het topic. Ik zal zo ff een P4 voor een klant in elkaar knallen en daarna ga ik wel ff wat pics maken van het mobo, misschien dat iemand zegt van HEY die heb ik ook nog liggen of HEY die ken ik ;)

alvast weer bedankt voor de hulp mannen
fijn, altijd graag pics.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
hmm zou het nog zin hebben om die pics te posten?ik vraag me namelijk af of het eigenlijk wel aan de jumpers zou kunnen liggen, want dan zou die opzijn minst toch een piepje moeten geven, en dat doet hij dus totaal niet... geen piepje nog niks... ik kan niks fouts vinden op het bord, geen kapotte elco's of mosfets, geen weerstandjes stuk of missend, ik vraag me af wat dan eigenlijk het probleem kan zijn waarom hij niet piept.

Hij doet dus echt niks, want op het toetsenbord blijven alle ledjes branden (num lock etc) dat betekend dus dat er gewoon helemaal niks gebeurt...

Wat zou het eventueel kunnen zijn, weet iemand dat? ik wil eventueel nog wel pics maken maar ik wil eerst weten of ik beter mijn moeite kan besparen ;)

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

LopeZ

Too much is never enough

Stomme vraag maar heb je wel je pc speaker goed aangesloten?
En volgens mij gaan je caps/num/scroll lock lampjes normaal niet branden als je pc aangesloten is, als je mobo dood is dan blijven die lampjes gewoon uit. Dus dit lijkt op enig teken van leven.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
LopeZ schreef op 15 april 2003 @ 18:38:
Stomme vraag maar heb je wel je pc speaker goed aangesloten?
En volgens mij gaan je caps/num/scroll lock lampjes normaal niet branden als je pc aangesloten is, als je mobo dood is dan blijven die lampjes gewoon uit. Dus dit lijkt op enig teken van leven.
uiteraard heb ik hem goed aangesloten :) ik ben gelukkig zelf geen leek hehe ik heb ook geprobeert om hem anders om er op te doen, maar dat gaf verder helaas ook geen piepjes...

Sja, alles werkt verder ook wel, ik bedoel de agp kaart de core daarvan wordt warm, de chipset heatsink wordt warm, de netwerk kaart het ledje daarvan brand, de fan voor de cpu spint noem het maar op... ik begrijp er niks van

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

DAMAGE schreef op 14 April 2003 @ 18:10:
Hier stond een heel verhaal :)

Weet je zeker dat het simmetjes zijn? Naar mijn weten heeft de PII alleen PC-66 en hoger gehad.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

freak1982 schreef op 15 April 2003 @ 23:59:
[...]

Weet je zeker dat het simmetjes zijn? Naar mijn weten heeft de PII alleen PC-66 en hoger gehad.
Kan heel goed, simmetjes halen wel 66Mhz (alleen zonder OCen niet hoger dan dat). Ik heb wel 'ns P2 mobo's met simm sockets gezien :).

Check het Intel-chipsetoverzicht op http://balusc.xs4all.nl:8001 maar. Genoeg chipsets die EDO en P2's ondersteunen, en EDO kan dan weer in SIMM vorm zijn (hoewel het er ook EDO in dimm vorm is geweest, maar dat zie je niet zoveel..).

[ Voor 37% gewijzigd door Mentalist op 16-04-2003 00:17 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
freak1982 schreef op 15 april 2003 @ 23:59:
[...]

jep simms en dimms kun je plaatsen.

maar goed ik heb even een atx voeding geplaatst en toen drukte ik op de power button, systeem ging aan maar nog steeds geen piepjes, gewoon het zelfde probleem dus zoals met een at voeding

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
okay nieuwe update. heb et nu in een kast gebouwt had het eerst op een doos liggen van me mobo van mijn main systeem... Hij zit nu in een duure Inwin kast waar ik niks mee deed. De ATX voeding heb ik ook aangesloten. als je de power knop in druk gaat het systeem aan, geen beeps niks. ISA kaart (videokaart) geprobeert no go, pci videokaart no go agp videokaart no go... Als ik weer op de power knop druk als het systeem aanstaat gaat het systeem gelijk uit, dat hoort toch niet zo te zijn? beetje vreemd :(

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

LopeZ

Too much is never enough

Als ik weer op de power knop druk als het systeem aanstaat gaat het systeem gelijk uit, dat hoort toch niet zo te zijn?
Dat ligt aan de bios instellingen :)
Heb je al geprobeerd om je ram in andere sloten te stoppen? (maybe dat er 1 het begeven heeft)

Toch vreemd, volgens mij moet je bord gewoon gaan werken.

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

LopeZ schreef op 16 april 2003 @ 18:37:
[...]

Dat ligt aan de bios instellingen :)
Heb je al geprobeerd om je ram in andere sloten te stoppen? (maybe dat er 1 het begeven heeft)

Toch vreemd, volgens mij moet je bord gewoon gaan werken.
hoeft niet, want ik had laatst bij mijn neef meer geheugen er in gezet, compu aan roode waarschuwing @ opstraten, maar goed starte door.

Windows xp proberen op te zetten blauw scherm, andere windows weer blauw scherm.

Bleek nou, geheugen zat er niet goed in, dus het hoeft niet aan het geheugen te liggen.

Betreft hier om een aopen AX6B.

@ topic starter: Heb je mogelijkheid om een foto te maken? Zo ja kun je die maken en hier posten van je mobo.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ben een tijdje niet mee bezig geweest meer door andere drukte, maar ik heb nu ff een pic gemaakt. Als je op de foto klikt krijg je een jumbo size foto, die 3 mb is dus het laden duurt fftjes...

Ik hoop dat iemand mij nog kan en wil helpen, want ik ben er nog steeds niet uit. Ik weet ook nog steeds niet welk mobo het is helaas!

Afbeeldingslocatie: http://www.plugit.nl/~rick/mobo1_.jpg

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 17:20

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

http://www.pcchips.com.tw/M715.html

Hier lijkt het bordje enorm veel op......

Tip : ga naar de link http://www.pcchips.com.tw/MXXX.html en vul voor de XXX de volgende modelnummers in http://www.pcchips.com.tw/BIOS.html

ik vond 715 echt enorm erop lijken op wat eelco's na boven de ledjes en speakeraansluitingen

Edit : hier heb je een handleiding http://www.amptron.com/manuals/PII-2100/m715v12.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Ossenaar op 16-05-2003 17:57 ]

De kick van Electric!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
dat issem! mjep! alleen dan sommige connectors hebben andere kleuren... due ekcos inderdaad, wat vreemd... die manual is niet te downloaden... ik zal ff doen wat je zei nu...

• Ossenaar

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

op dat moederbord met ex/lx chip kun je dus geen p3 draaien.

Wat ik voorstelde heb ik zelf ook gedaan maar geen enkel moederbord kwam in de buurt van die m715 ;)

En omdat dit bord door zoveel verschillende merken wordt gebruikt is het erg gemakkelijk van zon merk een manual te dowen :)

http://www.amptron.com/manuals/PII-2100/m715v12.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Ossenaar op 16-05-2003 18:01 ]

De kick van Electric!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
mja maar ik heb nu die celleron der op geprikt en die werkt dus ook niet :(

• Ossenaar

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat je bij pcchips moederborden het geheugen ontiegelijk hard >:) }) O-) moet aandrukken willen ze gevonden worden door het moederbord.....

Als dat niet werkt denk ik helaas dat het moederboerd overleden is :'(

De kick van Electric!

Verwijderd

Meneer aard schreef op 14 April 2003 @ 20:44:
[...]

dan zou die tot p3 500 moeten gaan, want ik heb ook een slot `bord met p3 500 uit 95 (zonder bios te flashen).
Ja lijkt me ook dat ze in 1995 al Slot 1 moederbordjes maken....NOT

Maar wat al gezegd was....op een Lx chipset zal een P3 niet bepaald gaan draaien...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 20:25 ]

Pagina: 1