Toon posts:

Soltek 75-KAV F5-revisie + AMD XP 2400+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jow lui, ik kom net van de Xenon (www.xenon.nl), want me daar bestelde AMD XP 2400+ (133Mhz FSB) was binnen en ze zouden hem er wel even opzetten.

Ik had vanochtend voor het bezoekje eerst even bios update gedaan naar het nieuwste (Q11) bios.

Blijkt de AMD XP het dus niet te doen op mijn mobo. Vanalles geprobeerd (jumpers op default, AMD XP op andere pc geprobeerd, deed hij het wel, etc)!

Nou thuis aangekomen begin ik aan mijn eigen voorkennis te twijfelen, want op de site staat het volgende over de compatibaliteit van de Soltek 75-KAV met AMD XP processoren:
Does SL-75KAV support Athlon XP 2200+, 2400, and 2600+?

SL-75KAV supports Athlon XP 2200+, 2400+ and 2600+ if its PCB version is later than F1. Please update the BIOS to Q11 or later.
Nou begin ik dus te twijfelen aan mijn PCB version, omdat in het hoekje van mijn mobo F5 staat en ik er eigenlijk automatisch vanuit ging dat F5 een nieuwere versie is dan F1, klopt dat :?

Als dat klopt, dan begin ik me echt af te vragen waarom die AMD XP 2400+ het niet deed en spijt te krijgen dat ik dat hele pokke eind met me lomp, zware kast heb lopen schouwen (met de bus O-))

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens de site van soltek wordt de XP helemaal niet ondersteund

http://www.soltek.de/Dutch/home/main.htm

of zie ik dat nou weer verkeerd ?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:54

Wildfire

Joy to the world!

AMD_er schreef op 15 april 2003 @ 17:03:

Blijkbaar wel. Volgens Soltek´s CPU compatibility list ondersteunt de SL-75KAV de XP 2400+ mits het moederbord revisie F1 of later is. F5 Lijkt mij toch echt een recentere versie dus die zou het gewoon moeten ondersteunen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Processor
● AMD Athlon (266/200MHz FSB) & Duron
dit vind ik als ik die pagina open :), en die engelse pagina werkt niet echt lekker hier :{

Maar als het een F5 is, lijkte me dat hoger dan F1 :),
in dat geval moet je toch met een andere Proc booten (een duron of athlon) , en de BIOS flashen, daarna zul je die XP pas kunnen draaien.

suc6 :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:54

Wildfire

Joy to the world!

Directe link naar de Soltek AMD CPU compatibility list: www.soltek.de/English/faq/CPU%20list/amd.pdf

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
Ja heel leuk mensen, maar dat zeg ik dus allemaal al. Die Soltek 75-KAV die ik heb is met bios update (nieuwste = Q11, heb ik dus) zelfs tot de hoogste XP processor met 133Mhz FSB (2600+) te upgraden....

Iemand nog ideeen, want enige wat ik kon bedenken was die revisie versie :(
Wildfire schreef op 15 April 2003 @ 19:51:
Directe link naar de Soltek AMD CPU compatibility list: www.soltek.de/English/faq/CPU%20list/amd.pdf
Dusssss :?
AMD_er schreef op 15 April 2003 @ 17:03:

http://www.soltek.de/Dutch/home/main.htm levert geen info op over mijn mobo + XP processoren ofzo, of ben ik nou scheel :?

Misschien nog duidelijker, hier die CPU compabiliteitslijst:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.boeijen/cpu.jpg
--------------------------------------------------------------> #: thoroughbred (0.13micro)

Wat ik nu nog steeds niet begrijp is dat die multiplier voor die hogere XP processoren dan op mijn mobo boven de 12,5 moet uitkomen. 12,5 is nu mijn maximum, dus dan snap ik niet hoe ik een XP 2400+ of 2600+ met multiplier 15 en 16 op me mobo kan hebben als de max al op 12.5 ligt?
Verandert die multiplier als ik bios update doe en er een XP processor op zet :? Zo ja, hoe dan, want ik wil me 2400+ ook nog op 2600+ of hoger laten lopen door de FSB op 140Mhz te zetten en de multiplier dan op 16 :?

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 00:05 ]

Verwijderd

De 2100+ Tbred CPU en hoger vertalen de lagere MP settings zelf naar een hogere, omdat L3 brug 5 open is.

12,5 -> 20
7,5 -> 22
7 -> 15
9,5 -> 18
11,5 -> 19

Het ligt een beetje doorelkaar dan.. ;)

8x setting zou 16x moeten opleveren. Ik zit zelf met een Abit KT7A-RAID bordje dat wel op FSB100 wil maar niet op 133 met die CPU, lauw loenen. Dan gaat het geheugen alsnog op 133 Mhz door de BIOS op FSB+PCI klok voor het geheugen te zetten.

De mem performance gaat dan 5% achteruit, maar de CPU (eerst TB1333@1466) gaat zo'n 80% omhoog....
(XP2100+@2600 20x105=2100 Mhz.)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 10:41:
De 2100+ Tbred CPU en hoger vertalen de lagere MP settings zelf naar een hogere, omdat L3 brug 5 open is.

12,5 -> 20
7,5 -> 22
7 -> 15
9,5 -> 18
11,5 -> 19

Het ligt een beetje doorelkaar dan.. ;)

8x setting zou 16x moeten opleveren. Ik zit zelf met een Abit KT7A-RAID bordje dat wel op FSB100 wil maar niet op 133 met die CPU, lauw loenen. Dan gaat het geheugen alsnog op 133 Mhz door de BIOS op FSB+PCI klok voor het geheugen te zetten.

De mem performance gaat dan 5% achteruit, maar de CPU (eerst TB1333@1466) gaat zo'n 80% omhoog....
(XP2100+@2600 20x105=2100 Mhz.)
Geldt dat voor elk bord :? Dus ook voor de mijne :?

Zo ja, dan zou die 2400+ het bij mij dus op 20x100 (dat is op het bord dus 12,5x100) of 15x133Mhz (op het bord 7x133) moeten doen, maar volgens mij hebben die lui het op echt zowat alle manieren geprobeerd. Ook nog een 2000+, maar die wilde ook niet.

Verwijderd

Nogmaals dan.
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 10:41:
Het is de CPU die het doet, niet het moederbord. L3 bepaalt de multiplier 'vertaling' oftewel instelling. Met de 5e L3 brug open wat alle Tbreds 2100+ en hoger hebben, krijg je atomatisch MP's vanaf 13 en hoger.

Oudere moederborden hebben een 4 bits MP-instelling. Met nieuwere mederborden wordt de CPU beter ingesteld, omdat de CPU nu eenmaal een 5bits MP brug/register heeft.

Maar als jouw mobo FSB133 niet kan draaien met die CPU, zal het nooit opstarten. Dan moet je de jumper op 100Mhz FSB zetten, omdat de CPU bijvoorbeeld 20x133= 2666 Mhz probeert te starten, wat echt niet zal lukken.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 12:39:
Nogmaals dan.

[...]

Het is de CPU die het doet, niet het moederbord. L3 bepaalt de multiplier 'vertaling' oftewel instelling. Met de 5e L3 brug open wat alle Tbreds 2100+ en hoger hebben, krijg je atomatisch MP's vanaf 13 en hoger.

Oudere moederborden hebben een 4 bits MP-instelling. Met nieuwere mederborden wordt de CPU beter ingesteld, omdat de CPU nu eenmaal een 5bits MP brug/register heeft.

Maar als jouw mobo FSB133 niet kan draaien met die CPU, zal het nooit opstarten. Dan moet je de jumper op 100Mhz FSB zetten, omdat de CPU bijvoorbeeld 20x133= 2666 Mhz probeert te starten, wat echt niet zal lukken.. ;)
Sorry, dat had ik niet helemaal meekregen dat de CPU de bepalende factor is.

Maar dan zie ik nog steeds geen enkele aanleiding waarom die 2400+ het niet deed :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 12:48:
[...]

Maar dan zie ik nog steeds geen enkele aanleiding waarom die 2400+ het niet deed :?
ARRRRGGHH.. ;)
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 12:39:
Nogmaals dan.

[...]

....
als jouw mobo FSB133 niet kan draaien met die CPU, zal het nooit opstarten. Dan moet je de jumper op 100Mhz FSB zetten, omdat de CPU bijvoorbeeld 20x133= 2666 Mhz probeert te starten, wat echt niet zal lukken.. ;)
Afgezien daarvan, zijn er ook nog 'illegale' of niet gedefineerde MP's die niet werken. Bij mij doen b.v. 13.5 en 14 en 21 het helemaal niet. Het kan best zijn dat die 2400+ er zo een wil instellen.

Ik heb niet voor niets een 2100+ gekocht. Daar staat alles 'veilig'.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 april 2003 @ 13:15:
[...]
ARRRRGGHH.. ;)
[...]

Afgezien daarvan, zijn er ook nog 'illegale' of niet gedefineerde MP's die niet werken. Bij mij doen b.v. 13.5 en 14 en 21 het helemaal niet. Het kan best zijn dat die 2400+ er zo een wil instellen.

Ik heb niet voor niets een 2100+ gekocht. Daar staat alles 'veilig'.
ja maar die lui daar hebben dus alles geprobeerd...

en als sommige MP's niet "veilig" zijn, waarom geven ze bij Soltek dan wel aan dat al die XP processoren t/m 2600+ het doen op mijn mobo met bios update :?

Verwijderd

??

Verwijderd

Topicstarter
wat? is het probleem niet duidelijk :?

ik weet het niet meer..... ;(

Verwijderd

Ik had ook een 1700+ Tbred B gekocht maar die werkte ook niet op mijn Soyo K7V Dragon Plus. Terweil ie volgens de site wel ondersteund werdt. Kheb gewoon een Epox 8RDA+ gekocht en liep als een trein.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 17:17:
Ik had ook een 1700+ Tbred B gekocht maar die werkte ook niet op mijn Soyo K7V Dragon Plus. Terweil ie volgens de site wel ondersteund werdt. Kheb gewoon een Epox 8RDA+ gekocht en liep als een trein.
Sja, ik heb die 144 euro voor de processor eigenlijk al niet ;(

Niemand verder nog ideeen? Dan ga ik die lui in Azie zelf maar eens ff e-mailen, want heb eerder moet hun contact gehad waarin ze ook aangeven dat ik wel een XP erop kon zetten :z

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog geen echt waardevolle reactie gehad (sorry mensen die alwel gereageerd hebben :P).

Iemand nog ideeen, mailtje naar soltek.nl is gisteren de deur uitgegaan!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of er nog iemand geinteresseerd, maar ik heb deze reactie gehad van de Soltek helpdesk op mijn vraag waarom mijn AMD XP 2400+ het niet deed:
Please follow the instructions below
1 Make sure that both the SW1 and SW2 (near DIMM slots) on the motherboard are set like below when you install the Athlon XP processor.
> SW1 OFF,OFF,OFF,OFF,OFF (133 Mhz FSB speed)
> SW2 OFF,OFF,OFF,OFF (default)
> JP17 on default setting ( 2-3 pin)(only F1 or later)
2 Make sure if your processor is seated properly. Please reinstall your processor.
3 You can follow below steps to clear CMOS data.
> Power off your system.
> Find a JBAT1 jumper and move cap from 1~2 to 2~3.
> After 30 seconds ,return the cap back to 1~2.
> Power on to see if the problem is fixed.
Ik heb een mail de deur uitgedaan met de vraag of ze in de winkel deze stappen hebben gevolgd, zo niet, dan ga ik er nog maar eens langs komende week.

Ik denk dat die JBAT1 jumper niet op default hebben gezet, want die stond bij mijn TB1@1,33Ghz niet op default, vanwege FSB en multiplier overklok.

We zullen zien :z
Pagina: 1