Maxtor 20GB schijf is zo traag als het maar kan

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:38

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb hier een heel raar probleem. Ik heb 2 schijven in mijn PC, een 40GB en een 20GB. Beide zijn van maxtor, en beide zijn master gejumpered. DVD en brander hangen er als slave bij. Uiteraard ieder op zijn eigen IDE-poort.

Als ik een schrijf-actie doe naar de 20GB schijf, is er niks aan de hand. Gaat op normale snelheid. Maar lezen duurt enorm lang.

Van de week heb ik hier 15GB aan data opgegooid (backup), en dat was zo gepiept. Vandaag istie er een hele dag mee bezig geweest om dat er weer vanaf te halen.

Heb bij maxtor PowerMax weggehaald, maar die loopt vast als hij de schijf wil controleren.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggene en evt. ook oplossing? Zou het jammer vinden als de schijf kapot is, hij zou nl. in de server moeten komen.

In windows staat DMA aan, dat was het eerste waar ik naar keek.

• Ste7en
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05-2024
Wat voor HD is het? Ik had hier ook een Maxtor 20 Gb die ook heel erg langzaam was en de zelfde problemen had als jij.
Chipset drivers altijd installeren, dat helpt altijd. Verder heb ik er ook niks op gevonden. Die HD was na een jaartje al dood.

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 20:54
Het is niet handig om je DVD en brander bij je HD's te hangen, omdat die ongetwijfeld een tragere interface hebben dan je schijven.

Beter is: HD's allebei op de primary, dvd+brander op de secondary.

Nog beter is: allemaal eigen poort.

Probeer eens wat meer informatie over de interfaces te vinden van je HD's, je DVD-rom en je brander. Stel dat je brander ATA-33 is, en je HD ATA-66, en ze zitten allebei op de primary controller, dan gaat je HD ook op ATA-33 werken :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Haal je IDE config leeg en probeer Maxblast nogmaals met de HDD op alle verschillende posities. Als Maxblast dan nog crasht, neem dan contact op met de HDD leverancier en/of Maxtor support. Indien je nog garantie hebt, dan kun je de HDD inruilen :)

Verwijderd

ESteg schreef op 14 april 2003 @ 17:25:
Het is niet handig om je DVD en brander bij je HD's te hangen, omdat die ongetwijfeld een tragere interface hebben dan je schijven.

Beter is: HD's allebei op de primary, dvd+brander op de secondary.

Nog beter is: allemaal eigen poort.

Probeer eens wat meer informatie over de interfaces te vinden van je HD's, je DVD-rom en je brander. Stel dat je brander ATA-33 is, en je HD ATA-66, en ze zitten allebei op de primary controller, dan gaat je HD ook op ATA-33 werken :)
Als je met 80pins kabels werkt, heeft het geen invloed op elkaar.
Ik heb ook tijden met 2 hd's op één kanaal gedraaid, maar toen ik de hd's beide op master zette (met beide kanalen een brander als slave) kreeg ik pas echt snelheid.

Je zou even kunnen kijken met speedfan, of er RAW fouten worden geteld. Dit geeft ook een goede indicatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 17:32 ]

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:38

sus

is druk :+

Topicstarter
wat ik dus vergeten ben te melden:

Dit alles draait op een Super Socket7 mobo (met daarop een AMD k6-2/550). Ik heb max. ata33, dus dat is zowiezo geen probleem ;) t heeft ook altijd goed gewerkt.
Pagina: 1