Toon posts:

Pentium3, Celeron of toch Duron?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op de HCC dagen mijn pc es flink upgraden met een nieuwe processor... ik heb ongeveer 700 - 800 gulden te besteden.

Ik heb nu een i440BX moederbord (slot1, 100MHz, ook geschikt voor p3), dus ik zat te denken aan een pentium 3. Maar voor hetzelfde geld kan ik ook een duron + moederbord kopen, of een celeron en dan nog wat andere shit erbij kopen.

Ik gebruik mijn pc (p2/333) voor het grootste deel voor games.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 08:32

Metzie

Nyaano !

Mobo van duron is redelijk duur, maar dan kan je wel meteen weer een tijdje vooruit.

Intel cpu's zijn duurder en lastiger over te klokken.
Ga dus voor de duron als je meteen iets goeds/nieuws wil

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Koop een Duron. Dies goedkoop & goed. Bovendien kan je dan een mobo naar keuze kopen met leuke features, als je dat wilt.

Bloed, zweet & koffie

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 22:21

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ja op de HCC zou ik met 800 piek gewoon een duron kopen... 450 voor een mobo + 300 piek voor een duron 800.. dat zou net moeten lukken of iig een 750 :)...

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:35

Metten

ik hou het graag simpel

450 piek? Ja als je perse een Asus wilt. Er zijn al KT133 bordjes vanaf zo'n 300 piek in pricewatch (MSI K7T pro voor 319), dus je moet maar ff goed rondkijken.

• IceStorm
  • Laatst online: 30-08 22:21

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Hoho.. ik ging ook uit van duur ;)..

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
met een celeron kom je ook een heel eind met overklokken hoor. 850-900 mhz is niet uitzonderlijk met een celeron 566/600. met die duron haal je niet veel hoger

• BaseT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 22:47
een duron 600 is gewoon op 950 stabiel te krijgen dat is nog al een verschil met een celeron 566@850

Is er iets fout? "Ik heb het niet gedaan"

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de reacties...

zijn er ook nog mensen van het p3/celeron kamp die hun mening kwijt willen?

Verwijderd

Ok daar gaat ie dan...

Heb zelf een TB900@1050 (moet nog ff m'n bios voltage update truc uitproberen) & een Celly2 566@901.

Hangt een beetje af van de rest van je setup.

Als je cpu de bottleneck is en je al een luxe GefartII kaartje hebt zou ik voor de Duron + mobo gaan.

Zijn zowel je vidokaart als je cpu beiden een bottleneck, dan zou ik voor de celly + Gefart II gaan.

Suc6!

Verwijderd

Ik ben helaas weer van het Intel kamp:

Koop alleen een Duron/Athlon als je redelijk thuis bent in de materie: verwacht frequente BSOD's en lock-ups en een niet 100% stabiel systeem iig mijn A7V rev 1.01 en duron 600 wilde niet 100% wanneer overgeclocked (850-1100)

Mijn advies is koop een goed mobo van de meest recente revisie (bij ASUS 1.03)

Nu..cruisin with Asus cuSL2-E met P700E@1050...ok mooi

Ik koop een Athlon straks op een DDR bordje.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:48

Wimo.

Shake and Bake!

Uh mike jouw duron liep op op 2.42 volt @ 1100? en jij vind het vreemd dat ie niet stabiel is |:(

• Steffie
  • Laatst online: 16:09

Steffie

Opaque

houdt er wel rekening mee dat je voeding die je nu gebruikt waarschijnlijk niet genoeg power levert als je upgrade naar een duron

je hebt eigenlijk minimaal een 250W voeding hiervoor nodig ... en waarschijnlijk heb je nu nog een 235W

dus dat kost je ook nog weer een paar cent extra

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een p2/333 op een AOpen AX6B+ mobo (i440BX, max. 100MHz FSB) met een Diamond Viper2 32MB AGP en 128MB RAM.
Dit alles zit in een bigtower met een 300W voeding.

• Steffie
  • Laatst online: 16:09

Steffie

Opaque

oke das duidelijk, dan kan je mijn reactie als niet geschreven beschouwen :)

ow enne als ik jou was zou ik dan voor de duron gaan

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Verwijderd

persoonlijk zal ik voor een celly 2 gaan en dan vlink overklokken
waarom een nieuwe moderbord kopen vorr 300.- als je daar voor al een celly2 633 heb of een celly2 566 voor 235.- en met die viper2 maak het toch niet veel uit of je een duron pen3 of een celly2 heb

voordelen van de proc's
celly2 sse instu
pen 3 ook sse instru
duron amd 3dnow instru

nadelen van de proc's
celly2 je hebal een moederbord
pen3 je heb al een moederbord als je een pen3 heb met 100bus
duron je moet een moederbord aan schaffen
lost extra geld

en voo r die 4xagp hoef je het niet te doen
ultra66 hoef je niet echt te doen sart allen je programmaas sneller op

en voor die 5a10fps hoef je ook niet echt te doen

dus nem een celly2 en koope een geforce2mx of een hardchijf of gaat eens lekker op stap:?

• Mastermind
  • Laatst online: 02-08 20:09
Ik zou voor de Duron gaan. Deze is qua prestatie een fractie trager dan de Athlon, in feite net zo snel als de PIII dus. Het moederbord kost een bankje meer, maar dat wordt gecompenseerd door de goedkopere CPU. Tevens kun je het moederbord voor zeer lange tijd blijven gebruiken.

Ik heb een Athlon 800@1000 en ik heb nog nooit een "Fatal Exception" BSOD gehad.
De Duron is retestabiel en heeft een zeer snelle ALU en FPU, voor een zeer geringe prijs. Ze zijn makkelijk over te klokken doordat de multiplier lock te disablen is. Zo haal je met een 600MHz Duron met gemak 900 of 1000MHz, voor nog geen 2 bankjes! :)

En je kunt bij AMD gratis mooie Duron casebadges krijgen en een mooie poster! :)

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Ik zou zeggen:

Koop je een nieuw systeem, ga dan voor de duron/tb

Maar jij hebt al een werkend moederbord
Dus waarom iets wegdoen als het nog perfect werkt?

Nieuwe PIII / Celly2 is simpelweg vastzetten en starten maar.

Bij een nieuw moederbord moet je waarschijnlijk weer windows opnieuw installeren. Denk ook aan de voeding. Passen alle ISA kaarten wel in het nieuwe moederbord?

En dan nog 1 ding, het moederbord wat je nu hebt is bekend. Dwz, je weet hoet het presteerd, wat de kuren (niet) zijn. Wat wel en niet kan enz enz enz. Bij een nieuw moederbord is het altijd nog ff afwachten of er geen kleine problemen optreden. Misschien heb je pech en krijg je een "maandagmorgen" moederbord...

Als je budget niet erg groot is zou ik voor de CeleronII 566 gaan. Kost je 250 piek. Ben je helemaal klaar.

Als je een turbo videokaart hebt (en ook een groter budget hebt) dan zou ik de PIII 650 nemen. (die zet je dan op 866 mhz)

Tegen de tijd dat dat verouderd is, en er toch geen nieuwe cpu in je mobo kan. Koop dan een AMD op 1,3 ghz met bijbehorend mobo.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Ares408
  • Niet online
Ik kreeg bij een schone installatie van windows (dus met net geformateeerde HDD)
een BSOD :( (ik schrok)
Maar hij is nu wel rete stabiel :)

Owja met een Duron 600 op een Asus A7V

Verwijderd

Het ligt er helemaal aan of je moederbord stabiel wil lopen op een FSB van 133 MHZ en of je geheugen dit aan kan, ja? dan zou ik gewoon een P3-700E CBO stepping kopen, mijn P3-700E loopt stabiel op 1050 MHZ >:), als dit niet het geval is zou ik een Abit KT7 + een Duron 800 nemen

Verwijderd

DURON!!!!!!!!!!

• Hurricane
  • Laatst online: 29-08 15:55

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Check hieronder

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch ga voor de celeron...

Nog ff een vraagje:
Ik heb dus een i440BX mobo, met een maximale FSB van 100MHz. Nu weet ik dat dit mobo een processor tot 800MHz ondersteunt @ 100MHz, maar de celeron heeft een FSB van 66MHZ (correct me if I'm wrong...). Kan mijn mobo een celeron-700 o.i.d. wel aan :? Ik bedoel, de maximale multiplier is 8x... en 700 is iets van 10.5 x 66 ...

• Mastermind
  • Laatst online: 02-08 20:09
Nee, dan kun je max. 8*66 MHz instellen=528Mhz, dus ik zou gewoon een moederbord met AMD(R) Duron processor kopen.

Verwijderd

Topicstarter
In dat geval is de keuze snel gemaakt... Duron dus...

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:29
Mastermind kletst... Theoretisch kan een BX maar tot een multiplier van 8x, maar in de praktijk kunnen de meeste mobo's makkelijk hoger. Het zou wel handig zijn als je effe zegt welk BX mobo je hebt, maar waarschijnlijk kan het gewoon...

Verwijderd

Kijk anders even op de site van je mobo fabrikant of er een bios is die de CII ondersteunt. Volgens mij moet dit geen probleem zijn.

Ik zou voor de CII gaan, heb ik ook gedaan in een vergelijkbare situatie. De centen die ik over had heb ik maar voor iets anders leuks uitgegeven. Als mijn systeem weer echt verouderd is zal ik denken aan een AMD.

Trouwens, op mijn ASUS CUSL2 krijg ik die CII 566 niet helemaal stabiel op 850, en moet 'm dus op 663 draaien met FSB van 78, da's dus niet zo lekker voor m'n overige hardware. Met een Duron heb je dit probleem niet (multiplier kan worden unlocked).

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
dat je in bios maar multiplier van 8 max kan instellen zegt helemaal niks over of een celly566 erin kan. je moet gewoon op site van mobo fabrikant kijken offie het kan.

ennhe ik hoorde weer iemand over cveleron 633/700 praten. tip: niet kopen is slecht over te klokken. met de 633 loop je toch een behoorlijk groot risico dattie de 100 mhz fsb (950 mhz) niet trekt. nu kun je wel fsb 80-100 ofzo nemen. maar dat vind de andere hardware neit zo fijn. je kunt dan wel de multipliers van fsb100 mhz gebruiken maar dan underclock je de rest van je hardware.

dus koop een celly 566 of evt een celly600

• Superfly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2025
Weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar omdat i440BX borden wel celery 700 moeten/willen ondersteunen hebben de multipliers een 'dubbele' betekenis: 3.0x wordt 8.0x, 3.5x wordt 8.5x, 5.5 wordt 10.5x

In die trant :)

Ik zit zelf met hetzelfde 'probleem'. Ga ik voor P3 550E, of voor Cel2 566 + slotket... Ik ben niet zo héel erg happig op overklokken, maar het kan volgens mij 80 piek schelen als ik voor de cel2 ga. Ik denk echter dat de P3 toch wat 'brutere' kracht kan leveren, zeker als ik ook een Geforce2MX bij koop...

Assistant Professor New Media & Digital Culture

Pagina: 1