Toon posts:

Epox mobo problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb onlangs m'n pc terug gekregen van reparatie (comp. bleef om de 5 min vast lopen, conclusie was: moederboard kapot), en ze hebben er een nieuw moederboard ingestop! Leuk en aardig natuurlijk, maar sinds ik hem terug heb loopt ie onder het gamen of vast (heel soms) of hij start zichzelf opniew op (zkr 2 a 3 keer per dag) .. en dit is dus nogal frustrerend.

Ik heb nu mn kast open staan om hem koel te houden (aangezien hij de symptonen van het "te warm worden" vertoont).

Als hij opniew opstart is de temp meestal rond de 52 graden celcius (de CPU)

Verder doet de koeler (kleine mini ventilatortje) wat op de AMD chip zit het NIET .. wat opzich wel vreemd is!

system specs:

AMD Athlon XP 1800+
EXOX EP-8K7-A+ Athlon/Duron Socket A
IBM Deskstar 120GXP (60 GB)
512MB DIMM DDR PC266 (CL2.5 Samsung)
LEADTEK WinFast A250 LE GeForce5 Ti4200 64mb
ARTIC Cooling Super Silent Pro Lüfter Socket A

Voordat ik m naar een of andere computer zaak breng om hun dr maar eens naar te laten loeren (want ik weet het echt niet meer en ben het behoorlijk zat) .. eff op GoT vragen of jullie mischien weten wat er aan de hand is, zelfde ervaringen hebben etc.

thx alvast

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Hoe is je voeding? Slechte voeding of zo? Hoeveel is de 12 V en 5V lijn (aan amperages.. niet dus dat die nu 4,8 draait of whatever)...

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 15:43:
Ik heb nu mn kast open staan om hem koel te houden (aangezien hij de symptonen van het "te warm worden" vertoont).
Hoe warm wordt de kast/CPU tijdens het gamen?
Verder doet de koeler (kleine mini ventilatortje) wat op de AMD chip zit het NIET .. wat opzich wel vreemd is!
Inderdaad vreemd voor een nieuw moederbord... ik zou hem weer omruilen.

Heb je het geheugen al getest? -> www.memtest86.com

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Je CPU wordt te heet! Die koeler MOET het doen wil je je systeem normaal kunnen gebruiken.

Teruggaan naar de zaak en zeggen dat de koeler het niet doet..

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
ik heb SiSoft Sandra en de temperaturen die ik af kan lezen zijn:

Board Temperature: 22.8 Celcius
CPU Temperature: 52.0 Celcius
Power / Aux Temperature: 30.7 Celcius

Mijn voeding is voor zover ik weet is mijn voeding goed (waar kan ik checken: 12 V en 5V lijn ?)

Maar een nieuwe koeler zou het probleem op moeten lossen denken jullie?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

dominic schreef op 14 April 2003 @ 15:47:
Je CPU wordt te heet! Die koeler MOET het doen wil je je systeem normaal kunnen gebruiken.

Teruggaan naar de zaak en zeggen dat de koeler het niet doet..
Voor overklokken.. is dat te heet ja.. maar bedrijfstemp van 52 graden.. ja ach.. moet lukken eigenlijk hoor.. (maar hoe koeler hoe beter voor de proc .. idd)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 15:54:
ik heb SiSoft Sandra en de temperaturen die ik af kan lezen zijn:

Board Temperature: 22.8 Celcius
CPU Temperature: 52.0 Celcius
Power / Aux Temperature: 30.7 Celcius

Mijn voeding is voor zover ik weet is mijn voeding goed (waar kan ik checken: 12 V en 5V lijn ?)

Maar een nieuwe koeler zou het probleem op moeten lossen denken jullie?
Op de voeding zelf zit meestal een sticker.. kijk voor de aardigheid bij de +12V en +5V lijn... vervolgens kijk hier eens naar Welke voeding heb ik nodig?

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58

Allardie

AT..

eerder probleem dat northbridge te heet wordt of te weinig voeding dat een oververhitte cpu.

mijne draait rotsstabiel op 51 graden

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

henkleerssen schreef op 14 April 2003 @ 15:54:
[...]

Voor overklokken.. is dat te heet ja.. maar bedrijfstemp van 52 graden.. ja ach.. moet lukken eigenlijk hoor.. (maar hoe koeler hoe beter voor de proc .. idd)
Ehm, z'n cpu-fan draait niet, dus weet wel zeker datie te heet is :D

Download my music on SoundCloud

• Allardie

Allardie

AT..

dominic schreef op 14 april 2003 @ 15:58:
[...]

Ehm, z'n cpu-fan draait niet, dus weet wel zeker datie te heet is :D
ik hoop dat het zijn northbridge is, anders kwam ie niet eens in een spel om het vast te laten lopen ;)

waarom staat dit eigenlijk in V&B?

Verwijderd

Zet in je windows eens uit dat ie automatisch reboot als er een fout opgetreden is. Misschien dat je iets uit je BSOD kan halen. Ik gok op hitteprobleem.

Verwijderd

Topicstarter
12 V = 15 A
5 v = 0.5 A

verder staat er op die sticker dat het een 400 watts voeding is ..

verder iemand nog enig idee hoe ik de koeler van de AMD chip aan de praat kan krijgen? stekkertje zit er gewoon normaal in .. alleen dat K*T ding draait niet!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 16:03:
Zet in je windows eens uit dat ie automatisch reboot als er een fout opgetreden is. Misschien dat je iets uit je BSOD kan halen. Ik gok op hitteprobleem.
waar kan ik die log lezen?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 16:04:
12 V = 15 A
5 v = 0.5 A

verder iemand nog enig idee hoe ik de koeler van de AMD chip aan de praat kan krijgen? stekkertje zit er gewoon normaal in .. alleen dat K*T ding draait niet!!
15A is doorgaans het piekvermogen.. zou ook afdoende moeten zijn...
5 v = 0.5 A ? :? das wat weinig.. kijk nog eens goed.. misschien dat +3V en +5V gecombineerd een bepaald vermogen wordt geleverd...

• Allardie

Allardie

AT..

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 16:04:
12 V = 15 A
5 v = 0.5 A

Je hebt de -5v genomen, de +5V is bij mij iets van 32 A (chieftec 340 W).
Heb je iets van een multimeter om te kijken of er wel spanning op de aansluiting van dat fannetje staat, of iets anders om te testen of fan of aansluiting kapot is?
Misschien staat in je bios die fanconnector wel uit (als je dat kan instellen, weet ik niet zeker).

• RetepV
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik ken geen enkele AMD koeler met een "klein mini ventilatortje" erop. Ik ken wel genoeg mensen die het verschil tussen een CPU en een willekeurige andere chip niet kunnen zien. Dus mijn conclusie is dat hij het over de ventilator op de northbridge heeft. En die kan daardoor prima oververhit raken.

Als er een ventilatortje op zit, zit er gegarandeerd een te kleine heatsink op. Als de heatsink van de northbridge groot genoeg was, zat die ventilator er niet op. Inderdaad kan een northbridge passief gekoeld worden, maar niet met dat micro heatsinkje dat normaal onder een ventilator zit.

52C voor een CPU sta ik niet van te kijken, hoewel ik het niet echt laag vindt voor een Athlon XP 1800+. De koeler van de CPU zal wel een goedkoop ding zijn.

Zit het stekkertje van de northbridge ventilator wel goed vast?

Ik heb nog nooit meegemaakt dat bij een *nieuw* moederbord de ventilator van een northbridge kapot was. Is het wel een nieuw moederbord?

Ik zou in ieder geval terug gaan en een werkende ventilator eisen.

[ Voor 12% gewijzigd door RetepV op 14-04-2003 16:13 ]

Macbook Pro

Verwijderd

Topicstarter
sorry verkeerd gekeken, dit is de goeie:

+3 = 28A
+5 = 30A
+12 = 15A
-5 = 0.5A
-12 = 0.8A
5 = 2A

EDIT: nee geen ventilatortje op de koeler, een koeler op de MAD chipset!

en ja een nieuw moederboard, tenminste je mag verwachten dat als je je computer terug stuurt en als hun tot de conclusie komen dat de mobo f*cked is en zeggen dat ze er een nieuwe in stoppen dat er ook werkelijk een nieuwe inzit ... of ik ben goedgelovig :P

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 16:14 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 16:09:
sorry verkeerd gekeken, dit is de goeie:

+3 = 28A
+5 = 30A
+12 = 15A
-5 = 0.5A
-12 = 0.8A
5 = 2A

Klinkt allemaal goed... ik ben bang dat je het op koelingsprobleem moet gooien...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd

Topicstarter
ohja kan ook nog wel erbij vermelden, dat wanneer hij blijft hangen onder het spelen (dus niet opniew opstarten) .. dr een raar piepgeluid uit de computer komt ..

EDIT: jah ik postte hier omdat ie blijft hangen onder het gamen, dus ik dacht ... iets visueels :P beetje verkeerde topic title gekozen ..

mijn excuses :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 16:21 ]

• RetepV
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 16:09:
Je bedoelt AMD chipset neem ik aan?

Zoals alle moderne chipsets bestaat die uit een northbridge en een southbridge chip, 2 vierkante plakken dus. Dus inderdaad heb je het over de ventilator van de northbridge. Op het plaatje bij de volgende link is het de grote vierkante chip rechtsonder de CPU socket: http://web.epox.com/html/...sp?product=EP-8K7A&lang=1

Op het plaatje zie ik geen heatsink+ventilator, maar ik weet zeker dat 'ie zonder koeling niet stabiel draait.
en ja een nieuw moederboard, tenminste je mag verwachten dat als je je computer terug stuurt en als hun tot de conclusie komen dat de mobo f*cked is en zeggen dat ze er een nieuwe in stoppen dat er ook werkelijk een nieuwe inzit ... of ik ben goedgelovig :P
Het ligt er maar helemaal aan of je het bij een zaak hebt gekocht die te vertrouwen is. De PC business zit al een tijdje in het slop, dus ik val niet van mijn stoel als ze je een inruilmoederbord hebben gegeven waar ze zelf na testen geen problemen konden vinden. Dat zij onder andere omstandigheden testen dan waarin het moederbord bij jou loopt te draaien, dat komt pas bij ze op als jij terugkomt met problemen.

Feit is dat die ventilator niet draait en dat dat wel nodig is. Want de betreffende heatsink en ventilator zijn op elkaar afgestemd, en de heatsink zonder ventilator is te klein om goed te koelen. Daarbij zit de ventilator er nog boven en die houdt de koele lucht weg bij de heatsink. Omdat de ventilator stil staat wordt de heatsink ook nog eens geisoleerd.

edit:
Geventileerd = geisoleerd :+.

Macbook Pro

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 16:19:
ohja kan ook nog wel erbij vermelden, dat wanneer hij blijft hangen onder het spelen (dus niet opniew opstarten) .. dr een raar piepgeluid uit de computer komt ..

EDIT: jah ik postte hier omdat ie blijft hangen onder het gamen, dus ik dacht ... iets visueels :P beetje verkeerde topic title gekozen ..

mijn excuses :)
ik heb in het verleden vak problemen gehad met vastlopen en een piepje dat de comp dan gaf op het moment dat hij vastliep

Wat bedeoel je ermee ? een piepje van de geluidskaart welte verstaan

[ Voor 4% gewijzigd door Waterlelie op 14-04-2003 16:34 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd op dat plaatje zit er geen koeler op, bij mij wel .. alleen doet ie het niet!

duss .. het feit dat dat koelertje het niet doet .. is de oorzaak van mijn probleem?

en het probleem is dat ik mijn comp in duitsland heb gekocht, en de vorige keer dat ik hem terug gestuurd heb duurde het 6 weken!!! Dus ik denk dat ik maar naar de dichtsbijzijnde pc zaak ga en hun eff een nieuwe koeler erin laat zetten .. scheelt weer tijd .. kost wel wat extra maarja .. geen zin om weer zo lang te moeten wachten

Verwijderd

Topicstarter
Waterlelie schreef op 14 april 2003 @ 16:32:
[...]

ik heb in het verleden vak problemen gehad met vastlopen en een piepje dat de comp dan gaf op het moment dat hij vastliep

Wat bedeoel je ermee ? een piepje van de geluidskaart welte verstaan
ja volgens mij wel uit die richting .. :|

Verwijderd

Topicstarter
hijs nu onder het gamen 54.4 graden ..

en stijgend .. 55,7

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 16:50 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Die temps maken weinig uit Imperial-S1, die zijn van je proc en erg redelijk :)

Het probleem is toch echt die northbridge. Kijk of je de voedingsstekker van dat kleine ventilatortje direct op je voeding kan aansluiten. Waarschijnlijk zul je even moeten solderen of een verloopstekker halen. Als'ie nu niet draait zal een nieuwe koeler hoogst waarschijnlijk ook niet draaien, ligt het ergens aan je mobo dat'ie geen stroom zet op die fan. Kan bijvoorbeeld een onboard fancontroller zijn die niet helemaal lekker is, ook wel eens meegemaakt. Dat de fan zelf kapot is lijkt me heel, heeeel sterk...

Even opletten bij het verbinden, maak niet de klassieke fout zwart in zwart en rood in rood te stoppen. rode draadje van je fan moet naar een gele draad van je voeding ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

heb je nog garantie?
in dat geval zou ik hem toch opsturen hoor.
zodra je zelf een koelertje gaat vervangen heb je kans dat ze gaan zeiken als je garantie wilt claimen

Verwijderd

Topicstarter
1 ding weet ik zkr, die northbrigde koeling moet gefixed worden!! Ga dus maar eens informeren ..

en ik heb nog wel garantie ja .. alleen geen zin om dat ding weer 6 weken kwijt te zijn :S

ieder geval thx @ iedereen die gereplyed heeft :)

Verwijderd

Ik heb een Asus mobo en ik heb die nortbridge fan niet draaiende.. geen problemen.. is er nu al een jaar vanaf btw/

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
tsja, dat is het nadeel van je PC in het buitenland kopen, als ie f*cked is duurt het een eeuw...
Als je zoiets gaat doen moet je zeker weten dat je zelf iets kunt controleren of repareren (of een vriend, kennis die langs kan komen).

ik ben bang dat je hem terug moet sturen voor garantie, of naar een locale shop brengen, en vragen of ze kunnen kijken wat er aan de hand is. als de reparatiekosten dan mee blijken te vallen kun je overwegen om hem daar te laten maken (scheelt je denk ik 5,5 weken)

TheS4ndm4n#1919

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
je moet gewoon ff bellen / mailen en zeggen dat het fannetje stuk is/niet draait.
aangezien je bord net terug is van een reparatie,kan ik mij niet voorstellen dat ze geen nieuw fannetje opsturen.
edit/ je kan ook ff epox nl mailen en je prob uitleggen,die sturen denk ik ook wel meteen een nieuw fannetje(epox heeft een goede service) ;)

[ Voor 28% gewijzigd door erikdeperik op 15-04-2003 18:33 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

weetje zeker dat het kleine koelertje genoeg koelt voor de cpu?

Heb je je geheugen al getest? dit kan natuurlijk ook de oorzaak van een reboot zijn

Heb je voldoende airflow in de kast en hoe warm wordt de chipset?

Wat voor hardeschijf heb je en heb je daar eventueel koeling ophangen?

Heb je in je bios het geheugen op de juiste snelheid draaien?

Ik heb ook een pc gemaakt voor een klant een keertje en dat was ook een amd xp 1800+
Deze liep op een MSI mobo met 333 MHz geheugen. De klant was mijn buurman en op een gegeven moment in de zomer kwam hij een keer langs dat het systeem steeds vast liep. Goed ik was toen tot de conclusie gekomen dat 55 Graden Idle toch wel wat te hoog was en heb de CPU koeler maar vervangen met een iets grotere variant. Dit hielp direct en het systeem heeft nooit meer last gehad van reboots vast lopers enz.

Ik zal proberen een andere cpu koeler te kopen of van de winkel te krijgen! als je dan nog steeds problemen hebt kan het altijd nog aan het geheugen liggen dat op testrakke timings loopt of dat rot is...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Pagina: 1