Computer hangt steeds

Pagina: 1
Acties:

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10
Mijn computer hangt, zelfs bij de minste belasting. Sinds het weer warmer wordt (of ik de verwarming aanzet daar) crasht/hangt mn compie steeds eerder en eerder. Het is een hardware-probleem, want ik heb precies hetzelfde probleem onder XP en 98.

Boven de 55 graden (nooit boven de 60) kan het elk moment misgaan. Maar volgens mij moet mijn proc makkelijk op 57 graden o.i.d. kunnen draaien. Photoshop/c-builder gebruiken/opstarten zijn zeer gevaarlijke rituelen, je weet nooit wanneer ie "hangt".

onder hangen versta ik dat ik mn muis en toetsenbord niet meer kan gebruiken, het scherm "bevriest"zeg maar. Ik blijf wel online, de internetverbinding is iig niet verbroken.

het is de afgelopen week natuurlijk een stukje warmer geworden, en nu hangt hij zelfs al als ik alleen msn of internet explorer gebruik. maar hij blijft ruim onder de 60 graden, dus dan is er geen probleem met de koeling toch? Memory is ok, wantdat is getest

specs:
ECS A7S5A - mobo
AMD athlon XP 2000+ met standaardkoeling
XFX - RIVA TNT2 m64 -32 mb videokaartje
maxtor 80gb 7200rpm
512 mb Dimm

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

Verwijderd

Wat zijn je voltages? De temp mag geen probleem zijn....hoewel het wel vrij hoog is, zeker als de cpu dan niet vol belast wordt

Verwijderd

Datgene wat jij als temperatuur ziet hoeft helemaal niet de echte temperatuur te zijn.
Helpt het als je je kast open laat staan ?
Zo ja, dan heb je waarschijnlijk te weinig airflow binnen je kast.

Verwijderd

Als je nog oude hardware hebt, of makkelijk kan krijgen zou ik proberen om de hardware te testen. Zo kom je er vanzelf achter wat de bottleneck is. Mocht het probleem dan nog bestaan dan denk ik dat je een nieuw moederbord moet hebben.

Succes!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het kan wel degdelijk een koelingsprobleem zijn. Sommige nieuwe moederborden kunnen nog steeds niet de interne Diode van de Athlon XP uitlezen, als dat bij jou het geval is, dan kan je gerust 15 a 20 graden er bij op tellen. Dan zit je al op 80 graden, en laat dat nou net de temp zijn waarbij een Athlon instabiel wordt

Oja, nog 1 ding, 60 graden is niet hoog voor een Athlon hoor, ik zie dat hierboven al staan van iemand, maar dat kan ie makkelijk hebben, mits die temp intern gemeten wordt :o

[ Voor 23% gewijzigd door Glashelder op 14-04-2003 14:44 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat het niet zozeer je koeling zal zijn. mijn XP2000+ op een Aopen AK75 mobo wordt ongeveer 57C bij gebruik (spire koelerte op 5 volt laten lopen), maar hij hangt nooit vanwege de temp.

Wat je kunt proberen is een keer je bios te flashen (K7S5As hebben niet bepaald de reputatie de stabielste biossen te hebben), en even de biossettings door te lopen
Verder is het ook makkelijk om de chipset drivers te installeren.
Als je twijfelt aan de koeler, zet de kast eens open, zet er een extra fan op en kijkt wat hij doet.
Kijk ook even in de bios of er toevallig iets instaat van een shutdown op een bepaalde temp, mogelijk hangt hij daardoor.

• Suffie
ja de kast open helpt idd. De kast stond altijd al open, en ik had ehm vorige week dicht gedaan, maar al binnen een dag weer opengezet, want met de kast dicht crasht ie nog sneller.

ik heb 300 watt voeding (was ik nog vergeten te melden)

het KAN overigens ook niet de hdd zijn, aangezien ik 2 hdds heb en ze apart gebruik, zelfde probleem

ik had btw motherboard monitor geinstalleerd, en daar heb je 3 waardes die gegeven worden, CPU -> tussende 50 en 57, systeem -> 29 en de derde weet ik niet wat het is, die geeft waardes aantussen de -101 en de +98 :S

Verwijderd

Als je temperatuur zakt omdat je de kast open zet, dan heb je per definitie te weinig airflow. Nu is dat niet altijd erg, maar in jouw geval zouden wat extra fans dus geen kwaad kunnen. De XP 2000+ is een van de heetste procs die AMD ooit gemaakt heeft. Alleen de 1400 en de XP 2100+ worden nog warmer. Ik denk dat die standaard proc koeler gewoon niet sterk genoeg koelt.
Is ie goed gemonteerd ? Zit er een (klein) beetje koelprut tussen ?
Wat zijn overigens de instellingen in je BIOS aangaande temperaturen ?
Met name, bij welke temperatuur moet ie er mee stoppen ?
Mischien toch eens rond kijken of je geen (stille) koeler kunt vinden die deze proc wel goed genoeg koelt.

• Suffie
Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 15:39:
Als je temperatuur zakt omdat je de kast open zet, dan heb je per definitie te weinig airflow. Nu is dat niet altijd erg, maar in jouw geval zouden wat extra fans dus geen kwaad kunnen
ik heb alleen in mn kast achterin plaats voor een casefan, niet voorin, is dat erg?
De XP 2000+ is een van de heetste procs die AMD ooit gemaakt heeft. Alleen de 1400 en de XP 2100+ worden nog warmer. Ik denk dat die standaard proc koeler gewoon niet sterk genoeg koelt.
Is ie goed gemonteerd ? Zit er een (klein) beetje koelprut tussen ?
mn vriendje heeft ehm erop gezet, zit volgens mij wel goed vast, en dr zit alleen koelpasta op wat er standaard op die koeler zat
Wat zijn overigens de instellingen in je BIOS aangaande temperaturen ?
Met name, bij welke temperatuur moet ie er mee stoppen ?
geen idee (ben niet thuis nu). Ik zal vanavond (laat) even kijken

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 21:57

tweakerbee

dus..?

Toch ook misschien even een andere voeding proberen? Het instabiel worden onder belasting kan ook met voltages te maken hebben, hoewel het er veel op lijkt dat het ding gewoon te heet wordt. Ook een keer gehad met een PC, als het erg warm werd liep hij snel vast... Nooit meer wat aan gedaan (ging hem als router gebruiken) en nu draait hij weer prima.

You can't have everything. Where would you put it?

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38

Meneer aard

Porsche rulez!

heb je ook een grote tafel ventilator voor de kast gezet? Als die dan nog steeds blijft hangen weet je dat het niet jet temp is.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Standaard zit er geen koelpasta op de koeler. Dat zou een grote smeerboel worden.

Als ik het hele verhaal op een rijtje zet :
Je hebt pas problemen gekregen toen de temperatuur steeg (dus een paar dagen)
Je hebt een processor die het erg snel warm krijgt
Er zit een standaard no-name koeler op, zonder koelpasta
Je hebt maar een fan (waarschijnlijk van je voeding)
Er zitten verder geen temperatuur verhogende onderdelen in (buiten je HD dan)
Je temperatuur zakt als je de kast open laat staan.

Lijkt me duidelijk, zorg voor een goede proc koeler en/of zet er een fan (of twee) bij.
Ik zelf zou beiden doen, te beginnen met de extra fans. Al koelt je cpu koeler nog zo goed, als hij de hete lucht vervolgens weer moet gebruiken om te gaan koelen gaat het toch weer mis.
Extra fan(s) zijn ook niet zo duur om even snel te proberen. Mocht je het geluid een probleem gaan vinden kun je altijd nog omschakelen naar 7 (of 5) volt, zolang als je de warme lucht maar uit die kast krijgt.

• Suffie
zo, het duurde een tijdje voordat ik weer reply, maar ik denk dat het idd een koelingsprobleem is.

ik heb nu een tafelventilator die in mn kast blaast, en hij blijft standaard op 51 graden, en flink stressed op 52 graden.

Het wordt dus tijd voor een casefan en een nieuwe cooler, zodat mn kast weer dicht kan

er is alleen maar plaats voor 1 casefan in mn kast, en zoveel verstand heb ik er dus niet van om te weten of dat voldoende zou zijn

dit is mn kast (ivm casefan(s)) :
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/chaosss/pics/kast.jpg
daar kan er toch maar eentje in?

ik heb overigens (van mn vriendje) een Spire Falcon Rock II cooler kunnen krijgen, is die goed of moet ik er dan een NOG betere ofzetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Suffie op 24-04-2003 14:47 ]

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38

Meneer aard

Porsche rulez!

Suffie schreef op 24 April 2003 @ 14:46:
zo, het duurde een tijdje voordat ik weer reply, maar ik denk dat het idd een koelingsprobleem is.

ik heb nu een tafelventilator die in mn kast blaast, en hij blijft standaard op 51 graden, en flink stressed op 52 graden.

Het wordt dus tijd voor een casefan en een nieuwe cooler, zodat mn kast weer dicht kan

er is alleen maar plaats voor 1 casefan in mn kast, en zoveel verstand heb ik er dus niet van om te weten of dat voldoende zou zijn

dit is mn kast (ivm casefan(s)) :
[afbeelding]
daar kan er toch maar eentje in?

ik heb overigens (van mn vriendje) een Spire Falcon Rock II cooler kunnen krijgen, is die goed of moet ik er dan een NOG betere ofzetten?
om een goede airflow in je kast te krijgen verwijs ik je door naar de faq van CME daar staat alles in. Over die cooler, ik weet niet hoe goed die is voor een 2000+ probeer de search ekkes.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Mijn pc loopt de laatste dagen ook vaker vast. Ik heb echter net een nieuwe Coolermaster Silence cooler erop gegooid, én een Papst Casefan in mijn pc gegooid. Bij mijn Papst casefan voel ik aan de achterkant helemaal geen warme lucht eruit komen, bij mijn fan van de voeding is de lucht erg warm...
Ik heb een Athlon XP 2100+, maar ik vind het nogal vreemd dat mijn pc pas echt warm wordt als ie een dag of 5 aanstaat. Als ik m het eerste halfuur flink stressed laat draaien is er niets aan de hand, maar na 5 daagjes kan ik al stukken minder doen. Zou het bij mij ook niet aan geheugen kunnen liggen? Ik heb maar 256MB DDR..

In ieder geval; volgens mij is hier het probleem met een Casefan wel op te lossen :). www.pchut.nl > die hebben koelers zat (daar komt mijne ook vandaan).

Verwijderd

Suffie schreef op 24 April 2003 @ 14:46:
..8<..
Als je er eentje bijplaatst, wat mij in jouw geval erg verstandig lijkt, zorg er dan voor dat de fan de warme lucht uit de kast naar buiten blaast.

Draai je de fan om, dan is de kans groot dat de fan dan de warme lucht die de voeding uitblaast, weer de kast inzuigt, en zo de boel warmer maakt dat de bedoeling is. Ik vermoed dat dit nu al een beetje 't geval is, aangezien dat rooster gewoon open is, en de voeding dus via dat rooster lucht kan aanzuigen.

Let er overigens ook op dat de computer wel voldoende koele lucht kan aanzuigen (voorzijde, onderkant-voorzijde) en de warme lucht aan de achterzijde wel kwijt kan. (Dus niet krap inbouwen oid)
Volgens Spire zelf moet de Falcon Rock II een XP2100+ Palomino voldoende koel kunnen houden, dus zou 't in jouw geval ook gewoon kunnen.

Vergeet niet (spaarzaam) een beetje nieuwe koelpasta aan te brengen.

Verwijderd

zet je acpi uit ? dat was namelijk het (ook hangen) probleem bij mij

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb op mijn Athlon 2000+ een Spire Copperking 2 zitten, met fan @ 7 volt, ding wordt niet asociaal heet, en is nu lekker still.
casefan op 5 volt die warme lucht eruit blaast en ding is koel en behoorlijk stil.
dat kun je ook zo in jouw kast doen.

• Suffie
ik geloof dat ik het ECHTE probleem gevonden heb. Als ik namelijk in mn CPU-cooler kijk, dan zit er allemaal STOF in

kan je dat eruit zuigen met een stofzuiger?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, dat kan, daar is dat ding immers ook voor bedoeld :+

Voor het fijne werk kun je ook gewoon een schoon verfkwastje gebruiken oid :)

[ Voor 42% gewijzigd door BalusC op 25-04-2003 11:59 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 17:59:
zet je acpi uit ? dat was namelijk het (ook hangen) probleem bij mij
offtopic:
Schakelt je PC dan nog automatisch uit of niet :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Suffie
BalusC schreef op 25 April 2003 @ 11:58:
Ja, dat kan, daar is dat ding immers ook voor bedoeld :+

Voor het fijne werk kun je ook gewoon een schoon verfkwastje gebruiken oid :)
maar ik kan dus gewoon de stofzuigermond op de cooler zetten? is dat niet gevaarlijk?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wat zou daar gevaarlijk aan moeten zijn :?

Ja dat kan dus, alleen reken maar dat die bladen erg hard gaan draaien dus de stofzuigermond niet tegen de bladen aan laten komen. Anders kan je lachen :o

• Suffie
dual-zip schreef op 25 April 2003 @ 12:22:
wat zou daar gevaarlijk aan moeten zijn :?
misschien zuigt de stofzuiger te hard dat ie iets stukzuigt?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

zou kunnen maar uit ervaring blijkt dat een stofzuiger daar lang niet sterk genoeg voor is :)

Als je zo'n blad met je hand eraf trekt dan moet je nog min of meer een beetje kracht zetten, laat staan dat een stofzuiger dat kan ;)

Pagina: 1