Toon posts:

[SS]@Compuzeeland

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of deze post hier thuis hoort, maar ik denk het wel. Mocht ik me vergissen dan mogen de admin's me wel een schop onder me kont verkopen ;)

Ik heb al eens eerder in een draadje gestart met de vraag over hoe users getoetst worden aan echtheid. Hierover was wel wat commotie en ondertussen hoor je hier niets meer van.

Vandaag is die vraag echter weer boven komen borellen en wel na het lezen van de SS van CompuZeeland.

De teller staat op 2 april 2003.
Numlock ( http://www.tweakers.net/gallery/62075 ) post het volgende:
Vandaag na een belletje een Club3D 9700 Pro kaart laten reserveren.Alles lag keurig netjes klaar volgens afspraak.Leuke winkel waar diverse zaken opogesteld staan en te bekijken zijn.Ze weten waar ze over praten ; geen dozenschuivers dus.Gewoon een aanrader dus!

ALs we numlock nader gaan bekijken dan zien we dat deze knul op zaterdag 2 november 2002 zichzelf geregistreerd heeft. Dalen we af naar beneden dan zien we dat deze persoon helemaal niets gepresteerd heeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Laatste reactie n.v.t. 

Aantal reacties 0 

Gemiddelde 0,00 reacties per dag 

Totaalscore 0 

Karma 0 

Tweakotine 31 (#14736) 

Status Trainee 

Abonnement My.Tweakers.net Free 

Pageviews 8

Als ik dat zo zie dan heeft deze persoon in een half jaar tijd neet genoeg geklikt op tweakers.net om de shopservey van Compuzeeland te bereiken en verder niets.

Het vervolg....

Op 11 april een post die echt nergens op slaat:
Snah ( http://www.tweakers.net/gallery/53769 )

toffe zaak gave lui

Kijken we naar de geschiedenis van deze persoon dan treffen we het volgende aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Registratiedatum zaterdag 16 maart 2002 

Laatste reactie n.v.t. 

Aantal reacties 0 

Totaalscore 0 

Karma 0 

Tweakotine 0 

Status Trainee 

Pageviews 9

Wederom een persoon die geen bal uitvoert op GOT en dat in 1 jaar tijd , hele hoge cijfers geeft, zonder onderbouwing en het spijt me, maar ik vind dergelijke taalgebruik zeer dubieus voor een persoon die 37 jaar oud is.

Vervolgens komt een reactie van kerstmit, die beduidend minder positief is over Compuzeeland.

De zelfde dag nog wordt een tegenoffensief gestart in de vorm van:
who cares ( http://www.tweakers.net/gallery/84842 )

Hij is net geregisteerd heeft 3 pageviews (ik vraag me af hoe hij dan in de shopsurvey heeft kunnen bereiken zonder een directe link te hebben)

Wederom zijn de overige prestaties 0,0

Dit roept bij mij nogal wat vraagtekens op, ben ik dan de enige die dat heeft. Compuzeeland is niet het enige bedrijf die zulke post heeft, Digicom is ook een mooi voorbeeld, bij veel bedrijven barst van posts van dergelijke users.

Ik heb al eens eerder het argument voorbij zien komen dat sommige mensen tweakers alleen gebruiken voro de SS, maar sorry hoor wat is dat voor een argument, je gaat je toch niet registreren, dan een jaar lang op je reet zitten en dan opeens bedenken van oh laat ik de SS even invullen.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik geloof dat jij een aantal concepten niet helemaal doorhebt. Dat "pageviews" slaat bijvoorbeeld niet op het aantal pagina's dat iemand opvraagt, maar op het aantal keer dat iemand z'n profiel bekeken wordt. Bovendien hebben frontpage-profielen (nog!) helemaal niets te maken met eventuele activiteit op GoT, en zit je in het verkeerde forum.

En zelfs al zou iemand alleen maar in de shopsurvey posten en verder niets met z'n account doen, wat maakt het dan uit? Een ervaring is een ervaring. Tweakers.net heeft bijna 90.000 accounts, en die zijn nu eenmaal niet allemaal actief, daar doe je weinig aan. Ik weet dus niet wat je hiermee wil suggereren of bereiken :?.

Het effect kan trouwens makkelijk verklaard worden: er zijn winkels die expliciet aan hun klanten vragen om op Tweakers.net de shopsurvey in te vullen :).

[ Voor 11% gewijzigd door Wouter Tinus op 14-04-2003 14:56 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Topicstarter
Wouter Tinus schreef op 14 april 2003 @ 14:48:
Ik geloof dat jij een aantal concepten niet helemaal doorhebt. Dat "pageviews" slaat bijvoorbeeld niet op het aantal pagina's dat iemand opvraagt, maar op het aantal keer dat iemand z'n profiel bekeken wordt. Bovendien hebben frontpage-profielen (nog!) helemaal niets te maken met eventuele activiteit op GoT, en zit je in het verkeerde forum.

En zelfs al zou iemand alleen maar in de shopsurvey posten en verder niets met z'n account doen, wat maakt het dan uit? Een ervaring is een ervaring. Tweakers.net heeft bijna 90.000 accounts, en die zijn nu eenmaal niet allemaal actief, daar doe je weinig aan. Ik weet dus niet wat je hiermee wil suggereren of bereiken :?.

Het effect kan trouwens makkelijk verklaard worden: er zijn winkels die expliciet aan hun klanten vragen om op Tweakers.net de shopsurvey in te vullen :).
Wat ik hiermee wil bereiken..... dat een paar mensen hun ogen eens open doen en gewoon erkennen dat het heel makkelijk is om te frauderen in de SS en dit voor mijn gevoel regelmatig gebeurt.

Dit mag je van mij best ontkennen, maar in dat geval vezoek ik je vriendelijk om mij een maand of 2 de tijd te geven en dan bewijs ik je gewoon het tegendeel.

Ik stoor me er gewoon aan dat er d.m.v. de shopsurvey een beeld geschets wordt die objectief hoort te zijn. Dit idee kan heel simpel de das omgedaan worden als er niets gedaan wordt aan het feit dat er weinig gedaan hoeft te worden om een SS in te vullen. Ik heb in het verleden ook al eens een erg foute SS getipt en die bleek gewoon door een medewerker van het bedrijf zelf ingevuld te zijn. Toen was ik zeker ook paranoide?

Wat ik steeds meer en meer zie is dat tweakers.net steeds commercieler aan het worden is. Dat is heel erg mooi en leuk voor jullie (hulde daarvoor) en juist daarom is wordt het ook steeds belangrijker om een juiste informatievoorziening te leveren. IMHO gaat dat tegenwoordig in de SS wel eens mis en ik probeer jullie (tervergeefs??) daarop te attenderen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 15:15 ]

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tuurlijk kan er gefraudeerd worden. Alleen zijn bovenstaande voorbeelden daar absoluut geen bewijs voor.
Ik heb in mijn vrienden/kennisenkring een aantal mensen op T.net gewezen mbt de SS en de PW. Daar gebruiken ze hem nu alleen voor. En ze vullen ook de SS in omdat ik ze gezegd heb dat dat wel handig is. Voor de rest zijn ze niet geinteresseerd in T.net....

Elk systeem is fraudegevoelig, maar als jij kunt aantonen dat een bepaald persoon banden heeft met een bedrijf en misbruikt maakt van een functionaliteit kun je daar een topic in TFF voor openen.

[ Voor 3% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-04-2003 15:17 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Verwijderd

Topicstarter
Alfredt schreef op 14 april 2003 @ 15:16:
Tuurlijk kan er gefraudeerd worden. Alleen zijn bovenstaande voorbeelden daar absoluut geen bewijs voor.
Ik heb in mijn vrienden/kennisenkring een aantal mensen op T.net gewezen mbt de SS en de PW. Daar gebruiken ze hem nu alleen voor. En ze vullen ook de SS in omdat ik ze gezegd heb dat dat wel handig is. Voor de rest zijn ze niet geinteresseerd in T.net....

Elk systeem is fraudegevoelig, maar als jij kunt aantonen dat een bepaald persoon banden heeft met een bedrijf en misbruikt maakt van een functionaliteit kun je daar een topic in TFF voor openen.
Kijk aantonen dat bepaalde personen banden hebben met bedrijven zal ik nooit aan kunnen tonen, ik heb immers geen toegang tot allerlij info die voor mij verborgen zijn. Ik kan echter wel aantonen dat het mogelijk is om op grote schaal te frauderen met de SS. Dat bewijs wil ik ook best leveren, maar dat houdt in dat ik zelf moet gaan frauderen en ik weet niet of de crew van tweakers hier wel zo blij mee is.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Het is voor bezoekers ook heel makkelijk om te liegen en overdrijven in de shopsurvey. Zelf hun Athlon opblazen met overklokken, vervolgens geen garantie krijgen en dan glashard de winkel afzeiken omdat het een DOA zou zijn geweest, het smoesje dat ze ook aan de TD hadden opgegeven. Wat ik wil zeggen is dat alle surveys subjectief zijn, en dat de survey dus afhankelijk is van gemiddelden. Het is dus geen ramp als er een keer stiekem iemand post die werkt bij een bepaalde zaak.

Ik zeg dus niet dat fraude onmogelijk is, maar als je het wil doen op een schaal waarop het echt iets uitmaakt voor het gemiddelde dan moet je wel heel veel moeite doen om te voorkomen dat wij er op een of andere manier achter kunnen komen.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 15:21:
[...]

Kijk aantonen dat bepaalde personen banden hebben met bedrijven zal ik nooit aan kunnen tonen, ik heb immers geen toegang tot allerlij info die voor mij verborgen zijn. Ik kan echter wel aantonen dat het mogelijk is om op grote schaal te frauderen met de SS. Dat bewijs wil ik ook best leveren, maar dat houdt in dat ik zelf moet gaan frauderen en ik weet niet of de crew van tweakers hier wel zo blij mee is.
Dat is ook gewoon bekend. Alleen doe jij het voorkomen alsof iedereen die op de manier bezig is als beschreven in jouw TS fraude pleegt.
En dat klopt gewoon absoluut niet. Er zijn genoeg mensen die wel alleen gebruik maken van de SS en de rest links laten liggen. En er wordt door de crew ook best even naar gekeken als iemand verdacht wordt van valse info, gebruik de search maar in TFF en je komt genoeg voorbeelden tegen waarin dat soort mensen worden aangepakt :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Wat ik steeds meer en meer zie is dat tweakers.net steeds commercieler aan het worden is. Dat is heel erg mooi en leuk voor jullie (hulde daarvoor) en juist daarom is wordt het ook steeds belangrijker om een juiste informatievoorziening te leveren. IMHO gaat dat tegenwoordig in de SS wel eens mis en ik probeer jullie (tervergeefs??) daarop te attenderen.
Wij leveren die informatie niet, wij geven mensen de gelegenheid om hun ervaringen uit te wisselen. We kunnen natuurlijk onmogelijk al die verhalen gaan natrekken, en dus zullen er altijd leugens tussen blijven staan. Dat proberen we natuurlijk wel te beperken, maar dat is maar tot op een bepaalde hoogte mogelijk.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 15:07:
Ik stoor me er gewoon aan dat er d.m.v. de shopsurvey een beeld geschets wordt die objectief hoort te zijn. Dit idee kan heel simpel de das omgedaan worden als er niets gedaan wordt aan het feit dat er weinig gedaan hoeft te worden om een SS in te vullen. Ik heb in het verleden ook al eens een erg foute SS getipt en die bleek gewoon door een medewerker van het bedrijf zelf ingevuld te zijn. Toen was ik zeker ook paranoide?
Dat beeld wat er geschetst wordt is puur een indicatie en niet een onafhankelijk beoordelings rapport.
De Shop Survey is een database van ervaringen en beoordelingen van computershops door bezoekers van Tweakers.net.
Een kamaraad van mij komt bijna nooit op Tweakers maar heeft zich op Tnet geregistreerd vanwege de Shop Survey. Geen actieve gebruiker met de volgende cijfertjes:
Aantal reacties 0
Totaalscore 0
Karma 0
Tweakotine 28
Status Trainee
Pageviews 6
Hij heeft via de Shop Survey enkele bedrijven met elkaar vergeleken qua prijs en heeft uiteindelijk een bestelling geplaatst bij een bedrijf. Na de aflevering heeft hij als bijdrage ook zijn ervaring gepost... Die ervaring is dus in jouw ogen niet objectief gezien zijn score's in zijn Tnet profile?

En meestal staan er veel reactie's.... meestal meer dan 10. Dan kun je toch in mijn ogen een gemiddelde ervaring uitlezen. Maar nogmaals, het zijn persoonlijke meningen, niks meer.

Maar topics zoals deze zijn vaker langsgekomen... vb: Shop Survey - negatieve beoordelingen

En dit staat inderdaad niet goed, topics over de frontpage horen in Tweakers.net Frontpage Feedback. Daar worden ook meldingen behandeld aangaande opmerkelijke survey's...

edit:
Damm... ik moet sneller leren typen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Han op 14-04-2003 15:32 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Dit topic gaat over de Frontpage, niet over het forum :)
Op naar TFF dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg dus niet dat fraude onmogelijk is, maar als je het wil doen op een schaal waarop het echt iets uitmaakt voor het gemiddelde dan moet je wel heel veel moeite doen om te voorkomen dat wij er op een of andere manier achter kunnen komen.
Ja dat is waar. je moet veel moeite doen om het echt uit te laten maken, maar het kan aan mijn gevoel liggen of iets anders, maar op een of andere mannier krijg ik het idee dat er een stijgende lijn is in het aantal "verdachte" posts.

Het wordt immers steeds drukker op T.net en op GOT. De omzetten die behaald worden n.a.v. de pricewatch stijgen volgens mij ook nog steeds. Het wordt voor een bedrijf dus steeds belangrijker om een positieve ranking te hebben in de SS.

Ik kan me daarom best voorstellen dat sommige bedrijven die er niet zo best vanaf komen zeggen van hola, dit gaat niet goed, laten we even proberen om er wat aan te doen. Ze kunnen intern wel van alles veranderen om de service etc te verbeteren, maar de slechte ervaringen van users zullen anderen er van weerhouden om daar te gaan bestellen, dat is weer de keerzijde van de medaille.

Daarom kan ik het me goed voorstellen dat bedrijven "zelf" eens een positieve post plaatsen, maar IMHO is dat niet legaal.

Nu valt het wellicht nog mee met de fraude, maar is er al gedacht aan een scenario waarin tweakers.net 5 a 600.000 users heeft? volgens mij gaat het plaatje er dan heel anders uitzien.
Dit topic gaat over de Frontpage, niet over het forum
Op naar TFF dus
/me bukt even zodat hij een trap onder zijn kont kan krijgen. |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 15:43 ]

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ja dat is waar. je moet veel moeite doen om het echt uit te laten maken, maar het kan aan mijn gevoel liggen of iets anders, maar op een of andere mannier krijg ik het idee dat er een stijgende lijn is in het aantal "verdachte" posts.
Dat zou goed kunnen. Er posten meer gebruikers, mensen "kennen" elkaar niet meer, veel nieuwe mensen gebruiken Tweakers.net puur praktisch maar hebben geen zin om verder deel uit te maken van de community en vullen daarom geen profiel in. Door de integratie met GoT zal de herkenbaarheid van mensen misschien weer wat toenemen, maar de groei blijft doorgaan en dan zul je inderdaad vaker "vreemde" mensen tegenkomen.
Het wordt immers steeds drukker op T.net en op GOT. De omzetten die behaald worden n.a.v. de pricewatch stijgen volgens mij ook nog steeds. Het wordt voor een bedrijf dus steeds belangrijker om een positieve ranking te hebben in de SS.
Dat klopt, maar dat is eigenlijk al jaren zo. Voor sommige bedrijven is het een paar procent, maar anderen (met name de internetbedrijfjes) zien hun omzet verveelvoudigen dankzij de pricewatch.
Ik kan me daarom best voorstellen dat sommige bedrijven die er niet zo best vanaf komen zeggen van hola, dit gaat niet goed, laten we even proberen om er wat aan te doen. Ze kunnen intern wel van alles veranderen om de service etc te verbeteren, maar de slechte ervaringen van users zullen anderen er van weerhouden om daar te gaan bestellen, dat is weer de keerzijde van de medaille.

Daarom kan ik het me goed voorstellen dat bedrijven "zelf" eens een positieve post plaatsen, maar IMHO is dat niet legaal.
Nee, dat is het ook niet, en daar wordt dan ook tegen opgetreden. Een groot deel van de verdachte zaken wordt gevonden met behulp van oplettende users, die voor ons aanleiding zijn om bepaalde zaken eens goed te trekken. Daarnaast lopen de frontpage admins zelf door de surveys heen, maar dan is er kans dat het een half jaar duurt voordat iets verdachts gevonden wordt.
Nu valt het wellicht nog mee met de fraude, maar is er al gedacht aan een scenario waarin tweakers.net 5 a 600.000 users heeft? volgens mij gaat het plaatje er dan heel anders uitzien.
Ja, dat lijkt me ook. Als het ooit zo ver komt hebben we toch veel meer mankracht, servers en beheersoftware nodig, en de middelen om de shopsurvey te controleren zullen dan natuurlijk ook meegeschaald worden. Het is sowieso al de bedoeling om allerlei zaken flink uit te breiden. De organisatie van frontpage admins is enkele maanden terug afgesplitst van de content-afdeling, de pricewatch is inmiddels al onder handen genomen, userbeheer ondergaat op dit moment ook een aantal upgrades vanwege de merge, en diverse verbeteringen aan shopsurvey en V&A staan ook op de .todo van Femme :).

Pagina: 1