Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kleine boortjes in Ferm nepdremel??

Pagina: 1
Acties:
  • 5.793 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik zat al een tijdje te loeren naar die Ferm nepdremel van kijkshop, en heb, nadat ik vorige week vrijdag m'n fietssleutel verloren heb maar zo'n Ferm FCT300 combitool gekocht. :P M'n slot (zo'n vast slot) doorslijpen was echt een makkelijk klusje met dat ding; snelheid op standje 5 (30.000 tpm gok ik), slijpschijfje erop, en met 5 minuutjes was ik klaar (ik kon er niet zo makkelijk bij door de spaken).

Nu komt mijn vraag: ik probeerde van het weekend een 1 mm boortje in m'n Ferm dremel te doen, maar dat kan helemaal niet!? Er zit helaas geen snelspankop bij, maar alleen twee metalen 'stukjes' (waarvan de een nét iets kleiner is dan de ander), waardoor er alleen slijpschijfjes e.d. met een stangetje van ong. 2 mm in de kop kunnen. Weet iemand hier een oplossing voor? Ik zou graag ook kleine boortjes in m'n Ferm combitool willen kunnen zetten, maar dat gaat dus niet met het materiaal wat je er standaard bijkrijgt.

Kan het misschien met die flexibele as, die je ook los kunt kopen? (Zit daar een andere kop op :? )

Ik heb gezocht in een aantal (nep)dremel topics, maar heb weinig kunnen vinden over de Ferm dremel.

Edit: Hier meer info over de Ferm combitool(s): *klik*

[ Voor 11% gewijzigd door Aham brahmasmi op 14-04-2003 14:03 ]

Verwijderd

Een verloop / de boortjes bijslijpen ?

Post eens een detailfoto van die kop + boortjes...

Verwijderd

Waar je even rekening mee moet houden is het toerental. Volgens mij kunnen die dingen alleen maar op vrij hoge toerentallen en dat vinden boortjes niet leuk.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:20

sapphire

Die-hard pruts0r

ik ken het probleem, k heb het zelfde ding. Misschien dat je speciaale dremelboortjes kan kopen ervoor? :?
Maaruh ik heb altijd het probleem dat je die Ferm stildrukt als ik in metaal ga boren, dus voor boren gebruik ik de boor van me pa :)

Gabriël AM5

• Aham brahmasmi
Mja, misschien zit er daarom geen snelspankop bij. 15.000 toeren als minimum is wellicht te hoog voor de meeste boortjes. Alhoewel, er zit wel een vrij goedkoop 2 mm boortje bij. :?

Ik had bij het boren in plastic (met dat 2 mm boortje) op 15.000 tpm er wel last van dat het plastic om het boortje begon te smelten. ;)

Al met al lijkt mij dat het toch best moet kunnen, al is het toerental 10 en max. 20x zo hoog als een gewone boormachine (1000 - 1500 toeren dacht ik?).

Verwijderd

flexibele as zit er toch standaard bij?
bij mij wel iig. Tis niks, maar toch.
der zitten wel soankopjes bij voor kleine boortje, weet alleen niet wat de minimale diamter daar van is.

• Aham brahmasmi
Nee, de FCT-400 heeft de flexibele as d'r bij, en die is dus wat duurder. FCT-300 was 26,99 en FCT-400 39,99. De flexibele as is los 24,99, dus ik had de FCT-400 gewoon moeten kopen. Ik heb van de FCT-300 nu al een paar slijpschijfjes gebruikt, dus ruilen zal er wel niet inzitten... ;(

Zit er bij die flexibele as dan echt zo'n snelspanboorkopje, met drie van die 'pennen' die je naar elkaar toe draait als je aan de kop draait (net als bij een gewone boormachine)??

Twee foto's met de koppen van de flexibele as:

Losse flexibele as:

Afbeeldingslocatie: http://www.ferm.nl/images/artikelen/groot/326451.jpg

Bij de FCT-400 geleverd:

Afbeeldingslocatie: http://www.ferm.nl/images/artikelen/groot/326450.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Aham brahmasmi op 14-04-2003 17:38 ]

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

met welk opzetstukje kun jij slijpen dan? want ik heb ook een ferm (al een jaartje ) maar zit bij mij geen opzetstukje voor slijpen bij...

pics?

dan kan ik namelijk naar gamma/karwei gaan want k heb het dus eerdaags nodig.

• Aham brahmasmi
Slijpen? Ik bedoel gewoon die bruine slijpschijfjes, waarmee je metaal/ander materiaal kunt doorslijpen. Je gaat er zo mee door een vrij goed fietsslot (stickertje "goedgekeurd slot"). Je kunt er natuurlijk ook wel een mes mee slijpen... :)
offtopic:
Hoe noem jij die bruine schijfjes anders?

[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 14-04-2003 17:42 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik weet niet in hoeverre die Ferm-handel is uit te wisselen met Dremel-meuk en omgekeerd, maar bij mijn Dremel heb ik 2 van die 'boorkopjes' gekregen; ik kan dus diverse dunne boortjes in m'n Dremel proppen

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

die bruine slijpschijffies kunnen nix hebben toch?

kan me herrineren dat ik een x in een zijplaat van een compu-case ging "fermen" en er niet doorheen ging..

met die bruine dingen bedoel je toch dat bruine karton/schuurpapier-achtige?

• Aham brahmasmi
wdekreij schreef op 14 April 2003 @ 17:48:
die bruine slijpschijffies kunnen nix hebben toch?

kan me herrineren dat ik een x in een zijplaat van een compu-case ging "fermen" en er niet doorheen ging..

met die bruine dingen bedoel je toch dat bruine karton/schuurpapier-achtige?
Die bruine rolletjes, en die donkergrijze papieren schijfjes, DAT is schuurpapier. Maar die bruine schijfjes zijn erg hard. Met die bruine schijfjes heb ik dus een fietsslot van een halve centimeter dik doorgeslepen. Die bruine schijfjes zijn helaas ook behoorlijk broos. Ik had m'n Ferm op de grond liggen, pakte 'm op en maakte daarbij een kantelbeweging en raakte met het schijfje (zachtjes) de grond: schijfje in tweeën. Ook schoot ik een keer uit met het aandraaien van het schroefje van het houdertje voor die schijfjes: weer een schijfje aan stukken. :(

Maar je moet er volgens mij makkelijk mee door 1 mm staal van een pc case kunnen. In het boekje dat bij je Ferm zit staat bij de verschillende schijfjes waar je ze voor kunt gebruiken, en welke snelheid je daarbij moet instellen. Bij die slijpschijfjes stond dus dat ze voor o.a. staal geschikt zijn en gebruikt moeten worden op snelheid 5.

Ik lees overigens wel dat die bruine schijfjes bij het slijpen van van een raam in een pc-kast, erg snel versleten zijn en dat je er veel nodig hebt om het raam af te maken. Dan kun je beter originele glasvezelversterkte Dremel-schijfjes kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Aham brahmasmi op 14-04-2003 18:17 ]

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

passen die dremel schijfjes ook gewoon op zon ferm? of moet ik dan eerst mn ferm modden?

[ Voor 27% gewijzigd door wdekreij op 14-04-2003 18:21 ]

Verwijderd

Nee de dremel assecoires passen gewoon op de klonen. Tenmiste in die van mij wel :)

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

dan ga ik eerdaags (als ik tijd heb) maar ens langs gamma/karwei..

wat ik mij nu realiseer is dat we nu niet echt met het probleem van de topicstarter bezigzijn maar net dus met mijn probleem/ vraag... is mijn fout!! ;(

dus nu weer back on-topic please :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
http://www.dremeleurope.c...t/1755360844/Catalog/1032

http://www.dremeleurope.c...t/1755360844/Catalog/1218

:>

Die glasvezel dingen zijn dikker dan die 'gewone' bruine, maar wel een stuk sterker

[ Voor 21% gewijzigd door bredend op 14-04-2003 19:44 ]

• Paul C
  • Laatst online: 16:05
Waarom zou 15000rpm teveel zijn? Ik denk dat dat nogal meevalt!

En als hij te dun is zoals je zegt dan is dat toch heel simpel opgelost door iets om het boortje heen te wikkelen. Je moet niet teveel nadenken, ik heb mensen gezien op de bouw die een boorhamer letterlijk namen en er op los sloegen met zo'n ding en er daarna ook nog mee boren dus veel gekker kun je het toch niet maken??

Verwijderd

Ik gebruik voor m'n nepdremeltje de spantangen van m'n ProXXon machine.
Kun je per setje kopen bij zaken die ProXXon apparatuur verkopen.
0.8mm - 3.2 mm

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-11 19:33

Diamon

The Weird One

Mja, ik heb hetzelfde probleem met de Ferm, kleine boortjes passen niet.
Maar ja, een rolletje plakband doet wonderen.

And The Only One

• Drama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb dezelfde ferm dremel kloon. en ik gebruik gewoon de dremel assesoires die te krijgen zijn bij elke doe het zelf boer. Daar heb ik laatst ook een opzetstuk gehaald waar je dus gewoon boortjes in kan zetten, van 1 tot 10 mm. maar ik gebruik die niet zoveel, de ferm gebruik ik meer voor het slijpen en dan niet met die bruine slijpschijfjes maar met "versterkte" dremel slijpschijfjes, tevens ook te krijgen bij elke doe het zelf boer. Ik zou daar gewoon even een kijkje nemen, en als je niet zeker bent of het past neem de Ferm dan gewoon mee en pas terplekke even.....

\0/

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op 14 April 2003 @ 17:32:
Nee, de FCT-400 heeft de flexibele as d'r bij, en die is dus wat duurder. FCT-300 was 26,99 en FCT-400 39,99. De flexibele as is los 24,99, dus ik had de FCT-400 gewoon moeten kopen. Ik heb van de FCT-300 nu al een paar slijpschijfjes gebruikt, dus ruilen zal er wel niet inzitten... ;(
Ik heb dus het setje van die foto, inclusief koffertje en flexibele as en alle hulpstukjes. Die was bij de gamma 24,99 dus misschien heb je wat oude prijzen :?

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Officieel past in een Frem 2,4mm en 3,2mm boortjes. Ze pretenderen wel compatibel te zijn met alle ferm onderdelen. Of Ferm bellen of dat opzetstukje halen...
@Drama : waar heb je dat opzetstukje gehaald ? heb je merk en typenummer ?

edit: op de flxibele as zit precies dezelfde kop als op de ferm zelf, dus verwacht daar niet te veel van.

[ Voor 19% gewijzigd door Taigu op 15-04-2003 12:01 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Ik heb mijn FCT-400 (dus met flexibele as) bij de kijkshop voor 25 euro gekocht. Was wel in de tijd van de aanbieding van da gamma voor 25 euro, dus wschl op basis van pricematch. Normaal kostte de fct-400 toen 28 euro oid. De spantangen die je bij de Ferm krijgt zijn de 3.0-3.2 en 2.2-2.4 mm spantangen, van dremel kun je nog de 1.4-1.6 en 0.6-0.8 kopen, en de boorkop, die er ook op moet passen.

Afhankelijk van wat je wilt boren kun je misschien van deze kopen: http://www.baco-army-goods.nl/componenten/printboor.jpg "Hardmetalen printboren,setje van tien,diverse maten rond de 1 mm,schacht diam:3,2mm,totale lengte:38mm,zijn zeer hard en kunnen eigenlijk alleen in een machine geboord worden...€1,- per tien stuks. ". Die zijn speciaal voor High Speed, maar niet ideaal als je andere dingen dan epoxy printplaten wilt boren :)

• Drama
buddhole schreef op 15 April 2003 @ 12:00:
...
@Drama : waar heb je dat opzetstukje gehaald ? heb je merk en typenummer ?...
Ik heb dat opzetstukje bij de plaatselijke doe het zelf boer gehaald genaamd FIXIT typenummer etc. die heb ik niet meer aangezien ik de verpakking al een hele tijd geleden heb weg-gegooid en op het opzetstukje staat geen nadere informatie. Als ik van de week tijd heb wil ik wel even langs de FIXIT gaan om te kijken of die daar nog te koop is, maar ik beloof niks.

\0/

• Drama
Ah ik heb wat gevonden wat erg veel op mijn opzetstukje lijkt.

DREMEL ACCESSOIRES #4486 MultiPro-boorkop

OMSCHRIJVING
Voor snel en gemakkelijk wisselen van accessoires met een as tussen 0,8 mm en 3,2 mm.
Te gebruiken met Dremel MultiPro Tools.
Niet te gebruiken met de hulpstukken 230, 231, 330, 565, 566, 568.
Max. snelheid: 33.000 rpm.

Ik zou zeggen neem mee die Ferm en pas even, ben je in ieder geval zeker van je zaak.

\0/

• Aham brahmasmi
Nou, eens kijken of ik zo'n losse spantang/boorkop kan vinden...

Een plakbandje rond een boortje lijkt mij niet echt een fantastische oplossing, heb je de kans dat je excentrisch gaat boren (boortje gaat zwabberen). :/

• Aham brahmasmi
YESS!! Zo'n Proxxon boorkop past! Maar ik moest wel m'n Ferm dremel een beetje modden... een stukje van het blauwe plastic schroefdraad (helemaal vooraan, waar normaal een soort zwart mondstuk omheen zit, heb ik gedeeltelijk afgezaagd. Ik heb nog twee 'ringen' van het schroefdraad overgelaten, zodat het zwarte ding wat er normaal opzit er ook gewoon weer opkan. Nu is er precies genoeg lengte van de as vrijgemaakt voor die Proxxon boorkop om 'm helemaal dicht te kunnen draaien (de drie 'pennen' raken elkaar). Echt heel simpel dus: gewoon een stuk van de blauwe schroefdraad erop draaien en die boorkop kan erop. Hij hangt gewoon los bij de Proxxon accesoires in de 'dremel-vitrine' bij de Praxis. Maar 5,09 euro. :)

Ik had op eerst zo'n Dremel boorkop gekocht die dus precies hetzelfde doet, maar die past dus NIET!! :( :( Hij past net niet op de as van de Ferm combitool; de as is net iets te groot. En dat boorkopje is ook nog eens 11,99! :( Ik had 'm toch gekocht omdat ik toch zo'n boorkopje wilde hebben, maar heb 'm dus meteen weer teruggebracht naar de Gamma, waar ze echt heel makkelijk zijn met het retourneren. :) Bij de ruilen/retourneren-balie net na de ingang kwam er een meid naar me toe die meteen aannam dat ik het ding kwam terugbrengen, ze draaide een bon uit en gooide het boorkopje in een bak met geretourneerde dingen... zonder ook maar een vraag te stellen. :D
Bij de Praxis doen ze toch iets moeilijker. Toch ga ik de volgende keer gewoon weer naar de Praxis... daar hebben ze tenminste goeie spullen. Dat gelul altijd van "een echte tweaker kan niet zonder (de) Gamma" klopt gewoon niet! Waarom zou je ook vertrouwen op het advies van die agrarische p3nis Freek?! ;)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Wat zijn de specs van die boorkop? En is die wel stabiel?

Gamma is dichterbij btw ;)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ai ai ai zeg, een fietsslot doorslijpen met een dremeltje, zal je toch wel 5min mee bezig geweest zijn. en hoeveel van die rotdingen heb je er voor nodig gehad? een tikje en ze vliegen in honderdduizend stukjes. :D

voor dat soort werk kun je beter een slijptol kopen, ferm heeft er al vanaf 20 euro.

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-11 19:34
He lui,

Ik zat ff dit forum door te lezen. ik heb zelf ook zo'n multitool maar dan van de aldi (lijkt precies op die van ferm) volgens mij zijn er 2 opties. Idd. kopjes kopen van de dremelmultitools, die passen er zo in of zijn pas te maken (heeft een vriend van mij)
Ik zelf heb een vriendin die goudsmid is en die heeft een hangmotor (geavanceerde dure multitool die tot 20.000 toeren gaat ofzo) Zij koopt boortjes bij de vakhandel met een dikke schacht en een een boormaat naar keuze (ook dunner dan 1 mm!), deze zijn ideaal voor printboren (ze worden echter wel redelijk snel bot, maar daar staat tegenover dat ze met een wetsteen wel te slijpen zijn) Ik zal proberen een pic van die dingen te krijgen.
Een adresje voor deze boordjes is:
MC Herens & J Schmalz,Lopikerstraat 44a,2871 BZ Schoonhoven,www.herens.nl

Ook in de betere gereedschapshandel is dit te verkrijgen. Ze kosten 50 eurocent tot een euro per stuk, dacht ik. Scmalz verkoopt trouwens ook de hangmotoren waar ik over sprak echt een prachtstuk gereedschap met "gaspendaal" enzovoort alleen dus wel fucking duur. (ik geloof toen F250,- voor de hangmoter en nog een keer zoiets voor het handvat)

• Aham brahmasmi
Nee hoor, die standaard (non-heavy duty) slijpschijfjes die bij de Ferm combitool zaten zijn blijkbaar goed genoeg voor een fietsslot. Ik heb er wel twee gebruikt, maar dat kwam omdat mijn vader het ook even wilde proberen en hij er eentje brak. Ik denk dat ik het slot met slechts 1 schijfje door had kunnen slijpen, en dan was het nog niet eens helemaal versleten waarschijnlijk.

De specs van dat Proxxon boorkopje waren al op de vorige pagina gemeld, maar er kunnen dus boortjes met een schacht van 0,8-3,2 mm in, volgens de verpakking. Je kunt het ding echter helemaal dicht draaien, dus in principe kun je er iets in doen zo dun als een speld. ;) 0-3,2 mm is het dus feitelijk. Ik heb nog niet gezocht naar boortjes met een dikkere schacht, maar die moeten natuurlijk ook te vinden zijn.

20.000 toeren vind trouwens niet zoveel voor zo'n dure machine... deze Ferm haalt 35.000 toeren.

@Bredend: Het boorkopje is trouwens perfect stabiel!! Ik heb gekeken of er iets van een excentrische beweging te zien was, maar het boorkopje lijkt perfect op zijn plaats te blijven, net zoals het boortje erin (boortje zit dus ook perfect in het midden van het kopje).

Je kunt het boorkopje er trouwens net zo goed permanent op laten zitten, aangezien alle andere hulpstukjes er gewoon in vastgezet kunnen worden, en dat zonder het moersleuteltje. :)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-11 19:33

Diamon

The Weird One

Aham brahmasmi schreef op 15 April 2003 @ 15:55:
Nou, eens kijken of ik zo'n losse spantang/boorkop kan vinden...

Een plakbandje rond een boortje lijkt mij niet echt een fantastische oplossing, heb je de kans dat je excentrisch gaat boren (boortje gaat zwabberen). :/
Mja, die kleine boortjes gebruik ik voor de gaatjes ( 8)7 duhhhh) in electronica projectjes.
En ach, mochten alle boortjes gesneuveld zijn vraag ik me pa wel of die nog een zooi boortjes kan meenemen :)

And The Only One

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Ik heb ook de ferm multitool....maar wat een drama dat apparaat!!!

De bijgeleverde verleng slang zat al na enkele weken vast, en was er niet meer af te krijgen doordat het pinnetje wat het mechanisme stil moet zetten brak.
En nu is zelfs het hele apparaat stuk. Hij viel eerst heel soms uit, en nu doet ie helemaal niks meer! Ik heb em ongeveer een half jaar!

Kortom: goedkoop is dus weer duurkoop. Voor een ieder die erover denkt een kloon te kopen: Denk er nog eens over na! Hij mag dan twee keer zo goedkoop zijn, maar wat schiet je daarmee op als het apparaat na een aantal maanden de geest geeft!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Verwijderd

kazz1980 schreef op 29 April 2003 @ 10:02:
Ik heb ook de ferm multitool....maar wat een drama dat apparaat!!!

De bijgeleverde verleng slang zat al na enkele weken vast, en was er niet meer af te krijgen doordat het pinnetje wat het mechanisme stil moet zetten brak.
En nu is zelfs het hele apparaat stuk. Hij viel eerst heel soms uit, en nu doet ie helemaal niks meer! Ik heb em ongeveer een half jaar!

Kortom: goedkoop is dus weer duurkoop. Voor een ieder die erover denkt een kloon te kopen: Denk er nog eens over na! Hij mag dan twee keer zo goedkoop zijn, maar wat schiet je daarmee op als het apparaat na een aantal maanden de geest geeft!
ik heb ondertussen al meer als een jaar een kinzo dremel kloon en gebruik die redelijk vaak.. voor alles eigenlijk.. boren slijpen polijsten alles...
en dat ding werkt nog perfect :P
ok ik heb 1 keer de koolborstels kunnen vervangen, maar dat was mijn eigen schuld...
nu heb ik de koolborstels een keer flink "in laten branden" en dan slijten ze veel minder snel..
kortom... perfect dingetje

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 10:54:
[...]

ik heb ondertussen al meer als een jaar een kinzo dremel kloon en gebruik die redelijk vaak.. voor alles eigenlijk.. boren slijpen polijsten alles...
en dat ding werkt nog perfect :P
ok ik heb 1 keer de koolborstels kunnen vervangen, maar dat was mijn eigen schuld...
nu heb ik de koolborstels een keer flink "in laten branden" en dan slijten ze veel minder snel..
kortom... perfect dingetje
Tja...is goed mogelijk...maar voor hetzelfde geld loopt het dus heel anders...dat is bij mij wel gebleken...Ik ben er heus wel voorzichtig mee omgesprongen....maar doet toch echt niks meer!

Verwijderd

kazz1980 schreef op 29 april 2003 @ 11:15:
[...]

Tja...is goed mogelijk...maar voor hetzelfde geld loopt het dus heel anders...dat is bij mij wel gebleken...Ik ben er heus wel voorzichtig mee omgesprongen....maar doet toch echt niks meer!
de eerste koolborstels waren snel versleten.. gelukkig hield ik die in de gaten anders was de collector (als ik het goed heb.. motoren boeien me namelijk helemaal niet) naar de kloten geholpen..
mijn tip dus...
laat de motor op ongeveer 25 tot 35 % oververmogen draaien en de koolborstels branden in, dan krijg je een mooi film laagje over de koperen plaatjes dat mooi in brand zodat die 2 haast niet meer verslijten..

deze tip had ik trouwens gekregen bij de MCB (Metaal Companie Brabant) waar ze dit dus met alle van dit soort elektro motoren doen...

owja verder ben ik of GoT niet aansprakelijk als je iets teveel overbelast en uitfikt :p

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

ik heb het apparaat hoofdzakelijk op 20-30% gebruikt...
Maar de ferm heeft volgens mij alleen geen koolborstels...wel magneetjes die er met veertjes tegenaan gedrukt zitten... (ziet er beetje primitief uit moet ik zeggen, maar ja dat zie je ook pas als je em openschroeft, en dat doe je in de winkel niet zo gauw)

• Aham brahmasmi
Ik moet zeggen dat ik de Ferm wel degelijk aan vind voelen. :) En iemand van de werkplaats (mechanicus oid) op m'n stageplek is het er mee eens. Hij had juist een Dremel en dié was doorgebrand :D , en er kwam geen nieuwe voor in de plaats (te duur), maar nu dus toch een Ferm. Dus ik blijf tevreden met m'n Ferm, totdat hij kapot gaat. ;) Misschien ga ik dan voor een Proxxon of Kinzo. Maar ik reken er trouwens niet op dat hij zomaar kapot gaat. Ik ga voorzichtig om met mijn gereedschap.

Wat is dat trouwens voor onzin dat je elektromotoren moet inbranden?? Waarom zou dat vormen van dat laagje geen onderdeel van het productieproces van de motor zijn dan? Vast en zeker niet vanwege de hoge inkomsten aan reservekoolborsteltjes die ze willen houden. :z
Het kan best zijn dat het werkt, maar ik ga het niet proberen. Misschien is het nuttig als je elke dag je Dremel/ander merk gebruikt en je anders maandelijks je koolborsteltjes moet vervangen, maar voor mij niet denk ik.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Aham brahmasmi schreef op 29 April 2003 @ 16:46:
Maar ik reken er trouwens niet op dat hij zomaar kapot gaat. Ik ga voorzichtig om met mijn gereedschap.
Zoals ik dus al gezegd had: Ik ga ook zuinig om met mijn gereedschap, heel zuinig (dit was namelijk mijn enige eigen electrische gereedschap!) . Heb er nooit vreemde dingen mee gedaan, heb em bijna nooit boven stand 4 gebruikt (niet nodig gehad). Altijd goed schoongehouden etcetera....
En toch ging ie zomaar van het ene op het andere moment stuk. Ik zette em enkel aan (was nog niet eens met iets bezig!).

Vandaar mijn conclusie dat de ferm niet betrouwbaar is. Betrouwbaar gereedschap stopt er niet na een paar maanden ineens mee terwijl je er niks vreemds uitspookt!. Mijn ferm multitool deed dat dus wel....

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

kazz1980 schreef op 29 april 2003 @ 20:34:
[...]

Zoals ik dus al gezegd had: Ik ga ook zuinig om met mijn gereedschap, heel zuinig (dit was namelijk mijn enige eigen electrische gereedschap!) . Heb er nooit vreemde dingen mee gedaan, heb em bijna nooit boven stand 4 gebruikt (niet nodig gehad). Altijd goed schoongehouden etcetera....
En toch ging ie zomaar van het ene op het andere moment stuk. Ik zette em enkel aan (was nog niet eens met iets bezig!).

Vandaar mijn conclusie dat de ferm niet betrouwbaar is. Betrouwbaar gereedschap stopt er niet na een paar maanden ineens mee terwijl je er niks vreemds uitspookt!. Mijn ferm multitool deed dat dus wel....
ja, maar betrouwbaar gereedschap kost ook geen 5Euro, je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als je ferm koopt moet je je realiseren dat je GEEN goed gereedschap koopt, Het werkt, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik gebruik zelf naar groot genoegen gereedschap van Ferm en vooral omdat het zo goedkoop is, voor 20 euro heb je een slijptol, en die gaat hier 2 jaar mee. Daarna kan ie de kliko in.

Je kunt niet verwachten dat goedkoop gereedschap maar even net zo lang mee moet gaan als echt spul. Om het voorbeeld van de slijptol aan te halen: koop maar eens een Makita slijptol ofzo, kost je 5x zoveel als een ferm.

tis maar wat je er voor neer wilt leggen. Maar denk niet dat je voor een dubbeltje op de eerste rang komt

• Aham brahmasmi
Ik ben het hier toch niet mee eens. Natuurlijk is het wel zo dat er de kwaliteit van merken zoals Ferm niet zo constant is als die van bv. Dremel. Ferm is een Nederlands merk dat gewoon spul uit Azië verkoopt, en de kwaliteitscontrole is blijkbaar gewoon niet erg hoog hier. En dan gaat het waarschijnlijk ook meestal om een klein onderdeel wat kapot gaat, wat dus door de controle is geslipt, ALS een Ferm apparaat kapot gaat.

Over het algemeen is de kwaliteit van Ferm redelijk tot goed vind ik, gebaseerd op de degelijke indruk die de gereedschappen van Ferm mij geven. De combitool heeft bijvoorbeeld geen zichtbare speling, overmatige warmte- of geluidsontwikkeling (wiel om snelheid in te stellen voelt ook goed aan). Mijn vader heeft nu ook alweer een jaar of vijf een accuschroef/boormachine van Ferm, en die is met vlagen zeer intensief en daartussenin ook regelmatig gebruikt. Dat ding vertoont nog geen mankenment! Niet na twee jaar in de kliko dus. ;)

Ik denk dat, zoals met zoveel dingen, je gewoon ongeluk kunt hebben en er een productiefout in je gereedschap kan zitten. Maar met de prijzen van merken zoals Ferm is het geen ramp als het na twee jaar kapot gaat; je wist immers dat je de kans hebt dat er minderwaardige onderdelen in je gereedschap kunnen zitten. Voor alle gereedschappen zijn er wel merken die erg veel kosten en die dan ook professioneel gebruikt worden door bepaalde beroepsgroepen. Maar dat loont lang niet altijd. Ik lees ook vaak genoeg dat er hier mensen zijn die een doorgebrande Dremel hebben en toch maar een Ferm oid kopen om niet weer zo'n groot bedrag kwijt te zijn. Goedkoop is dus niet altijd duurkoop.

Voor kazz1980 was het dus wel duurkoop, maar dat is natuurlijk voor lang niet iedereen die Ferm spul koopt zo. Hij is gewoon zo iemand die dus ongeluk heeft gehad (ik kan iig niet beoordelen wat hij er mee heeft gedaan). Met dure merken heb je net zo goed de kans dat het kapot gaat, maar die is alleen veel kleiner. En daar betaal je dus voor (meestal niet voor extra functionaliteit).

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Aham brahmasmi schreef op 29 April 2003 @ 23:52:
Ik ben het hier toch niet mee eens. Natuurlijk is het wel zo dat er de kwaliteit van merken zoals Ferm niet zo constant is als die van bv. Dremel. Ferm is een Nederlands merk dat gewoon spul uit Azië verkoopt, en de kwaliteitscontrole is blijkbaar gewoon niet erg hoog hier. En dan gaat het waarschijnlijk ook meestal om een klein onderdeel wat kapot gaat, wat dus door de controle is geslipt, ALS een Ferm apparaat kapot gaat.

Over het algemeen is de kwaliteit van Ferm redelijk tot goed vind ik, gebaseerd op de degelijke indruk die de gereedschappen van Ferm mij geven. De combitool heeft bijvoorbeeld geen zichtbare speling, overmatige warmte- of geluidsontwikkeling (wiel om snelheid in te stellen voelt ook goed aan). Mijn vader heeft nu ook alweer een jaar of vijf een accuschroef/boormachine van Ferm, en die is met vlagen zeer intensief en daartussenin ook regelmatig gebruikt. Dat ding vertoont nog geen mankenment! Niet na twee jaar in de kliko dus. ;)

Ik denk dat, zoals met zoveel dingen, je gewoon ongeluk kunt hebben en er een productiefout in je gereedschap kan zitten. Maar met de prijzen van merken zoals Ferm is het geen ramp als het na twee jaar kapot gaat; je wist immers dat je de kans hebt dat er minderwaardige onderdelen in je gereedschap kunnen zitten. Voor alle gereedschappen zijn er wel merken die erg veel kosten en die dan ook professioneel gebruikt worden door bepaalde beroepsgroepen. Maar dat loont lang niet altijd. Ik lees ook vaak genoeg dat er hier mensen zijn die een doorgebrande Dremel hebben en toch maar een Ferm oid kopen om niet weer zo'n groot bedrag kwijt te zijn. Goedkoop is dus niet altijd duurkoop.

Voor kazz1980 was het dus wel duurkoop, maar dat is natuurlijk voor lang niet iedereen die Ferm spul koopt zo. Hij is gewoon zo iemand die dus ongeluk heeft gehad (ik kan iig niet beoordelen wat hij er mee heeft gedaan). Met dure merken heb je net zo goed de kans dat het kapot gaat, maar die is alleen veel kleiner. En daar betaal je dus voor (meestal niet voor extra functionaliteit).
jah kijk: als je ferm accuboormachien 4 jaar meegaat, dan mag je blij zijn. FIJN! voor weinig geld een prima machientje, Maar je moet in het achterhoofd het idee hebben dat het voor hetzelfde geld al binnen een jaar de geest geeft. dat is gewoon zo met die goedkope merken. Et kost 3x niks, maar je hebt ook 3x niks, zo kun je het bekijken. Nou had de aldi toevallig voor weinig geld goede dremeltjes, nou kopen dan! In mijn ogen kun je beter 5 slijptollen van ferm kopen dan 1 van metabo voor hetzelfde geld, die 5 gaan bij elkaar toch langer mee :D

nou genoeg gepraat ik ga slapen, ik ben zo zat als een aap :D

Verwijderd

kazz1980 schreef op 29 April 2003 @ 13:25:
ik heb het apparaat hoofdzakelijk op 20-30% gebruikt...
Maar de ferm heeft volgens mij alleen geen koolborstels...wel magneetjes die er met veertjes tegenaan gedrukt zitten... (ziet er beetje primitief uit moet ik zeggen, maar ja dat zie je ook pas als je em openschroeft, en dat doe je in de winkel niet zo gauw)
dat zijn geen magneetjes maar koolborstels :P
een koolborstel is geen borstel maar een meestal vierkant of rond staafje waar aan de spanning zit en deze wordt met een veertje tegen het bewegende deel gedrukt

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op 29 April 2003 @ 16:46:
Wat is dat trouwens voor onzin dat je elektromotoren moet inbranden?? Waarom zou dat vormen van dat laagje geen onderdeel van het productieproces van de motor zijn dan? Vast en zeker niet vanwege de hoge inkomsten aan reservekoolborsteltjes die ze willen houden. :z
Het kan best zijn dat het werkt, maar ik ga het niet proberen. Misschien is het nuttig als je elke dag je Dremel/ander merk gebruikt en je anders maandelijks je koolborsteltjes moet vervangen, maar voor mij niet denk ik.
uhm dat is geen onzin dat is iets wat ik uit ervaring gemerkt hebt dat werkt
op die manier slijten de koperen plaatjes en de koolborstels veel minder sne;
koolborstels kan je in de meeste gevallen zo nieuwe halen, maar die koperen plaatjes niet.. dan moet je een nieuwe dremel of kloon als die kapot zijn

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 11:07:
[...]

dat zijn geen magneetjes maar koolborstels :P
een koolborstel is geen borstel maar een meestal vierkant of rond staafje waar aan de spanning zit en deze wordt met een veertje tegen het bewegende deel gedrukt
waar ik nog even aan toe wil voegen dat bijna elke electromotor met dat principe werkt. Dus niet zeggen dat ferm primitief spul maakt want ELKE stofzuiger is uitgerust met dat principe, ALLE slijptollen werken zo, en ALLE dremels. Volgens mij is de enige reden dat het niet gebruikt wordt de wrijving, daarom hebben computerfans alle electronica op de print, dan zweeft het draaiende gedeelte zegmaar. Dit principe werkt alleen bij motoren die niet veel belasting te verduren krijgen. En dat is bij een dremel wel anders

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

AtomicShockwave schreef op 29 April 2003 @ 20:57:
[...]

ja, maar betrouwbaar gereedschap kost ook geen 5Euro, je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als je ferm koopt moet je je realiseren dat je GEEN goed gereedschap koopt, Het werkt, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik gebruik zelf naar groot genoegen gereedschap van Ferm en vooral omdat het zo goedkoop is, voor 20 euro heb je een slijptol, en die gaat hier 2 jaar mee. Daarna kan ie de kliko in.

Je kunt niet verwachten dat goedkoop gereedschap maar even net zo lang mee moet gaan als echt spul. Om het voorbeeld van de slijptol aan te halen: koop maar eens een Makita slijptol ofzo, kost je 5x zoveel als een ferm.

tis maar wat je er voor neer wilt leggen. Maar denk niet dat je voor een dubbeltje op de eerste rang komt
Je hebt voor een flink deel helemaal gelijk.
Maar de machine kost toch nog altijd 50 euro (niet 5... ;) ). Is toch nog een boel geld, en dan verwacht ik inderdaad geen onverwoestbare machine die 10 jaar meegaat...Maar dattie er na een half jaartje al mee ophoudt is toch wel erg sneu niet waar?

• RefleCs
  • Laatst online: 12-10 15:41
Ik heb ook zo'n gevalletje Ferm... In dat ding kan je alle dremel artikelen stoppen die je kan vinden... Ik heb nog nooit iets gehad wat niet paste.....

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

Verwijderd

*kort offtopic*

Wat kost zo'n dremel of een goeie kloon nou psies? IVM casemodden
ik zie hierboven 50 euro staan, maar zou ook graag prijs van dremel enzo willen weten ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 11:21 ]

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 11:16:
*kort offtopic*

Wat kost zo'n dremel of een goeie kloon nou psies? IVM casemodden
ik zie hierboven 50 euro staan, maar zou ook graag prijs van dremel enzo willen weten ;)
voor 60 euro heb je een echte dremel in een koffertje met wat spulletjes erbij. daarom is deze Ferm ook wel ERG aan de prijs, dat moet ik toegeven.

• Aham brahmasmi
"Erg aan de prijs", wat bedoel je daarmee? Goedkoop t.o.v. een echte Dremel? De Ferm FCT300 met koffer en accesoires is namelijk 26,99 (+1 euro verwijderingsbijdrage) bij de Kijkshop. Volgens mij is zo'n Dremel van 60 euro echt het basismodel dat toerentallen tussen de 8000-24.000 rpm aankan, terwijl de Ferm 15.000-35.000 rpm aankan, met een vermogen van 125 W (die basisdremel zal minder watt's hebben). Je hebt van Ferm trouwens ook nog een basismodel (FCT200), maar die heb ik niet in de vitrines gezien.

Er is nu trouwens bij de Gamma weer een aanbieding van een Kinzo (of was het Black&Decker?) combitool met flexibele as voor 25 euro. Deze gaat volgens mij ook tot 24.000 rpm en is dus ook geschikt voor het iets fijnere werk.

Ik denk dat 119 euro een realistischere prijs is voor een echte Dremel met koffer die hetzelfde vermogen heeft als de Ferm. Je hebt dan wel een degelijker apparaat (iets beter afgewerkt ook) en misschien net iets meer accesoires.

Maar een goede Dremel-kloon heb je dus voor een bedrag tussen de 25 en 60 (Proxxon geloof ik) euro dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Aham brahmasmi op 06-05-2003 15:38 ]

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 08:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik heb mijn dremel voor zo'n 100pleuro (dacht ik) gekocht. En die kan van 10k-30k. 125watt was hij dacht ik.
Flink stuk duurder dan andere merken, maar persoonlijk is dat het wel waard. Dremel is gewoon een heel goed merk.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

ik heb inderdaad het wat duurdere model van de ferm. Er zijn geodkopere....voor een kleine 30 euro ben je zeker wel klaar!

Maar ik raad zelf de Ferm dus ten zeerste af! Werkt op zich prima (veel vermogen, alles past er op), maar het moet toch echt niet kunnen dat een apparaat er na een half jaar mee ophoudt, zelfs niet voor een kloon!

• sapphire
  • Laatst online: 22:20

sapphire

Die-hard pruts0r

ik heb em nu 7 maanden en hij doet het nog (even afkloppen) :p

Gabriël AM5

• Aham brahmasmi
kazz1980 schreef op 06 mei 2003 @ 15:57:
ik heb inderdaad het wat duurdere model van de ferm. Er zijn geodkopere....voor een kleine 30 euro ben je zeker wel klaar!

Maar ik raad zelf de Ferm dus ten zeerste af! Werkt op zich prima (veel vermogen, alles past er op), maar het moet toch echt niet kunnen dat een apparaat er na een half jaar mee ophoudt, zelfs niet voor een kloon!
Wat is dat nou voor onzin? Hoe kun je je advies baseren op één enkele ervaring met een Ferm combitool. De meeste mensen zullen gewoon jaren met zo'n ding kunnen doen als je 'm niet superintensief gebruikt. Hij is toch niet van piepschuim gemaakt ofzo?! Ik bedoel maar, je kunt gewoon zien/voelen dat het ding van prima kwaliteit is. Als 'ie dan toch na een half jaar kapot gaat ben je zelf onvoorzichtig geweest of heb je ongeluk gehad dat er een productiefout in je apparaat zat. Maar voor het bedrag wat je er dan voor betaald hebt is het geen ramp als hij kapot gaat...

Edit: die Ferm FCT300 heeft trouwens 3 jaar garantie! :D Volgens mij hebben veel meer apparaten van Ferm dat. _/-\o_ Kazz1980 had volgens mij ook gewoon garantie moeten krijgen en dus een nieuwe Ferm... :/

Voor 30 euro heb je trouwens geen Dremel. 54,49 is de goedkoopste bij de Kijkshop die (qua functionaliteit) vergelijkbaar is met de Ferm FCT-300 Combitool van 26,99.

[ Voor 9% gewijzigd door Aham brahmasmi op 11-05-2003 10:34 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Aham brahmasmi schreef op 10 May 2003 @ 14:24:
[...]
Wat is dat nou voor onzin? Hoe kun je je advies baseren op één enkele ervaring met een Ferm combitool. De meeste mensen zullen gewoon jaren met zo'n ding kunnen doen als je 'm niet superintensief gebruikt. Hij is toch niet van piepschuim gemaakt ofzo?! Ik bedoel maar, je kunt gewoon zien/voelen dat het ding van prima kwaliteit is. Als 'ie dan toch na een half jaar kapot gaat ben je zelf onvoorzichtig geweest of heb je ongeluk gehad dat er een productiefout in je apparaat zat. Maar voor het bedrag wat je er dan voor betaald hebt is het geen ramp als hij kapot gaat...

Edit: die Ferm FCT300 heeft trouwens 3 jaar garantie! :D Volgens mij hebben veel meer apparaten van Ferm dat. _/-\o_ Kazz1980 had volgens mij ook gewoon garantie moeten krijgen en dus een nieuwe Ferm... :/

Voor 30 euro heb je trouwens geen Dremel. 54,49 is de goedkoopste bij de Kijkshop die (qua functionaliteit) vergelijkbaar is met de Ferm FCT-300 Combitool van 26,99.
Nogmaals ik ben er dus WEL heel voorzichtig mee omgegaan, en voor het bedrag dat ik er voor neer gelegd heb vind ik het eigenlijk wel een ramp. Toch 100 ouderwetse guldens naar de haaien.

En inderdaad heb ik nog garantie, maar natuurlijk weer geen bon meer (althans, die heb ik wel , maar zit in 1 van de vele dozen die na de verhuizing niet meer uitgepakt zijn verwacht ik....)

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 12:25
wdekreij schreef op 14 April 2003 @ 18:42:
dan ga ik eerdaags (als ik tijd heb) maar ens langs gamma/karwei..

wat ik mij nu realiseer is dat we nu niet echt met het probleem van de topicstarter bezigzijn maar net dus met mijn probleem/ vraag... is mijn fout!! ;(

dus nu weer back on-topic please :)
Sorry toch weer ff offtopic want die dremelslijpschijfjes passen dus niet!

Digital Media Junkie

• Aham brahmasmi
Gaer schreef op 12 May 2003 @ 20:05:
[...]

Sorry toch weer ff offtopic want die dremelslijpschijfjes passen dus niet!
Watte? Hoe bedoel je? D'r hoeft alleen maar een gaatje van 2 mm ofzo in te zitten en je kunt ze zo op een Ferm combitool zetten... zit er dan een te klein of te groot gaatje in dan? Uitleg aub. ;)

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:07

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Aham brahmasmi schreef op 10 mei 2003 @ 14:24:
[...]

Ik heb er drie "versleten" dwz ik heb er 2 verkaait en trug gebracht naar de kijkshop en nieuwe gekregen, de derde ging kapot, toen heb ik maar een echte gekocht; in totaal per Ferm dremel 2 m gedremeld, door normale dikte stalen pc-platen.

Nu met een echte merk je het verschil grandioos, en nee ik ga niet verkeerd om met dat spul: mijn dremel heeft nu een mter of 20 gedremeld (6 kasten gemod) en werkt nog steeds als een trein: ik heb die ferms opengebroken nadat ze kapot waren: kern totaal gesmolten......ondingen dus!

T60P Widescreen

• pretorian_nl
Uitleg aub. ;)
Er zit een te klein gaatje in, met beetje geweld past het vervolgens wel, maar vrij irritant.

Digital Media Junkie

Verwijderd

Gaer schreef op 21 May 2003 @ 12:28:
[...]

Er zit een te klein gaatje in, met beetje geweld past het vervolgens wel, maar vrij irritant.
gewoon een dremel verlengstuk voor cutoff disks erop zetten, en gaan met de banaan....

• Aham brahmasmi
Pfff... net als met dat boorkopje te klein dus... Expres incompatibel gemaakt. :(
Eens kijken of er zo'n los Dremel verlengstukje oid te krijgen is bij de Praxis. Dat zal iig zo in m'n (Proxxon) snelspanboorkopje passen. :)
Anders eens kijken of in de vitrine van Proxxon niet ook slijpschijfjes hangen die wel passen.

• Aham brahmasmi
Seesar schreef op 20 mei 2003 @ 17:21:
[...]

Ik heb er drie "versleten" dwz ik heb er 2 verkaait en trug gebracht naar de kijkshop en nieuwe gekregen, de derde ging kapot, toen heb ik maar een echte gekocht; in totaal per Ferm dremel 2 m gedremeld, door normale dikte stalen pc-platen.

Nu met een echte merk je het verschil grandioos, en nee ik ga niet verkeerd om met dat spul: mijn dremel heeft nu een mter of 20 gedremeld (6 kasten gemod) en werkt nog steeds als een trein: ik heb die ferms opengebroken nadat ze kapot waren: kern totaal gesmolten......ondingen dus!
Mijns inziens moet je toch merken/ruiken dat je Ferm aan het oververhitten is dan, wat gemakkelijk te voorkomen is door af en toe te pauzeren bij het doorslijpen van het staal van je kast. Ik heb een fietsslot van meer dan 5 mm dik doorgeslepen met m'n Ferm en dat ging prima! Ik heb alleen natuurlijk niet het schijfje er met grote kracht tegen het slot geduwd waarbij m'n Dremel zou oververhitten, maar gewoon _met beleid_ dat slot doorgeslepen (in zo'n 5 minuutjes). Het lijkt mij dat als je verstandig met je Ferm omgaat, het niet kan gebeuren dat hij oververhit.

Het is natuurlijk geen nieuws dat een echte Dremel minder snel oververhit raakt, maar daar betaal je dan ook voor. Niettemin is het, nogmaals, zo dat het bij mensen die een echte Dremel hebben en 'm 'normaal' gebruiken ook gebeurt dat hij oververhit raakt en kapot gaat. Zulke verhalen heb ik iig al meerdere malen gehoord, alleen is de vraag dan wat 'normaal gebruik' is. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Aham brahmasmi op 21-05-2003 14:21 ]

• pretorian_nl
ik ga dan maar een dremel opzetstukje halen, eerst ff klagen bij de gamma. Dremel compatibel zou ie namelijk zijn, kijken hoe ze daar op reageren :)

Digital Media Junkie

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:24
Bij al het goedkope gereedschap moet je er goed op letten dat er net zoals bij computer voedingen gebruik gemaakt wordt van chinese watts. Meestal geven ze het opgenomen vermogen op, het werkelijk afgegeven vermogen is vaak in verhouding veel slechter dan bij de goede (en dure) merken. Zelf kijk ik altijd hoevaak zal ik van het ding gebruik maken en is het erg als het ding snel kapot is. Ik heb zo'n aldi multi tool en ben er tevreden mee, ik gebruik dat ding niet erg vaak en hij voldoet prima

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 14:01:
Een verloop / de boortjes bijslijpen ?

Post eens een detailfoto van die kop + boortjes...
uuuuh ik weet zeker dat je dat niet lukt omdat dat metaal ongelovelijk hard is. een boortje breekt maar wordt bijna nooit bot... dus bijslijpen gaat neit.

Verwijderd

Ik wou hem net kopen zou ik het doen?

• Aham brahmasmi
Die Ferm FCT-300? Zou ik zeker doen. Maar het hangt er een beetje vanaf hoeveel je 'm gaat gebruiken. Als je 'm dagelijk nodig hebt kun je beter een Dremel kopen. Anders is een Ferm zeker goed genoeg. Het snelspanboorkopje van Proxxon is ook handig om erbij te kopen trouwens, dan kun je er ook boortjes e.d. van verschillende dikten in doen.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 18:59:
Ik wou hem net kopen zou ik het doen?
Je moet het zelf weten....Maar ik raad em dus af, die Ferm.

Ben blijkbaar niet de enige bij wie die na weinig gebruik al de geest geeft.
Dus vertrouw die Ferm-apparaten niet echt meer.

Ik ben dus gewoon goed met het apparaat omgegaan (voor de 3e keer), hij heeft nooit ook maar iets gerookt of gestonken voordat ie er mee ophield....
Sterker nog...Ik had em uitgezet, en even later weer aangezet. Was dus echt gewoon koel op dat moment. Was daarna nog niet eens begonnen met dremelen, begon ie te schokken en hield er toen helemaal mee op.
Dus geen enkele reden om door te branden...
Hoort gewoon niet te kunnen vind ik.

Aham brahmasmi, jij hebt blijkbaar gewoon mazzel met de jouwe...
Ik heb er absoluut niks aan kunnen doen dattie er zomaar mee stopte. Uit je replies maak ik op dat je daar weinig geloof aan hecht, maar tis toch echt zo. Hij is bij mij zonder enige reden er mee gestopt. Zomaar, ineens.... Ik geloof niet dat zoiets mogelijk is met een goede machine... Die stopt er of heel snel mee (na enkele dagen/weken door een fabrieksfout) of gaat heel lang mee (mits je er goed mee omgaat).

[ Voor 25% gewijzigd door kazz1980 op 23-05-2003 11:50 ]

• Aham brahmasmi
kazz1980 schreef op 23 May 2003 @ 11:44:
[...]

Aham brahmasmi, jij hebt blijkbaar gewoon mazzel met de jouwe...
Ik heb er absoluut niks aan kunnen doen dattie er zomaar mee stopte. Uit je replies maak ik op dat je daar weinig geloof aan hecht, maar tis toch echt zo. Hij is bij mij zonder enige reden er mee gestopt. Zomaar, ineens.... Ik geloof niet dat zoiets mogelijk is met een goede machine... Die stopt er of heel snel mee (na enkele dagen/weken door een fabrieksfout) of gaat heel lang mee (mits je er goed mee omgaat).
't Is maar hoe je 't bekijkt: jij had ongeluk met de jouwe. Ik geloof best dat je er voorzichtig mee omgegaan bent hoor, maar ik sprak meer in het algemeen dat als je gereedschap kapot gaat, je er onvoorzichtig mee omgegaan bent, of er een productiefout in zat waar je met Ferm dus een wat hogere kans op hebt.

En je gelooft niet dat zoiets mogelijk is (opeens kapot) met een goede machine (zoals een Dremel), maar het is voor mij ook de derde keer als ik zeg dat ik ook van mensen met een échte Dremel heb gehoord dat ze opeens kapot gaan. Wij hebben beiden te weinig kennis om te kunnen beoordelen hoe groot het uitvalspercentage van Ferms tov Dremels is.

Duidelijk is, dat je mag verwachten dat een Ferm (ondanks de lage prijs) wel een paar jaartjes meegaat bij niet al te intensief gebruik; je krijgt dan ook 3 jaar garantie (waar je gebruik van kunt maken als je de bon niet wegmaakt ;) ). Met een Dremel weet je met veel grotere zekerheid dat hij ook echt lang mee zal gaan, ook als je 'm vaker gebruikt.

Het is dus een simpele afweging (aanschafprijs versus verwachte levensduur), die je feitelijk het beste kunt maken _zonder_ te luisteren naar de ervaring van mensen die een Ferm hebben (gehad).

[ Voor 8% gewijzigd door Aham brahmasmi op 23-05-2003 12:39 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Duidelijke taal. Je hebt voor een flink deel ook gelijk ja.

Het blijft echter vervelend als een stuk gereedschap er na een antal maanden mee ophoudt. Zelfs als je dan nog garantie hebt, het geeft altijd veel gedoe...
Daarom lijkt het mij wel verstandig rond te kijken wat ervaringen van anderen zijn voordat je een machine koopt.

Als je een ferm koopt moet je er dus rekening mee houden dat deze er na enkele maanden mee kan ophouden. HEt is niet een al te betrouwbare machine. Dus als je besluit te bezuinigen op een multitool en je koopt een ferm, zorg dan in ieder geval dat je de bon goed bewaard!! (ook wanneer je in de tussentijd verhuisd....daardoor bennik de bon nl. kwijt...). Je hebt dan in ieder geval 2 jaar (niet 3 jaar ;) ) lang een fijne machine, want qua prestaties en gebruiksgemak heb ik niks te klagen over de ferm!! Alleen erg jammer dat bepaalde onderdelen van de machine wat goedkoop zijn (zoals het pinnetje dat het mechaniek moet stilzetten bij het vervangen van een boortje/onderdeel).

[ Voor 36% gewijzigd door kazz1980 op 23-05-2003 23:20 ]

• pretorian_nl
alle onderdelen die je bij deze ferm krijgt vallen binnen de kortste keren uit elkaar. Het apparaat zelf doet het gelukkig (of jammer genoeg, ivm garantie) nog wel. Maar als je toch geen hoge toeren apparaat nodig hebt koop dan gewoon een dremel (daar hoor je uiteindelijk toch alleen maar goeds over). Wat ik heb gedaan was dit ding kopen vanwege de complete set aan onderdelen, maar die dingen zijn echt levensgevaarlijk zoals ze uit elkaar vallen... Dus adviseer ik iedereen beter een dremel met slechts enkele accessoires dan een complete ferm.

Digital Media Junkie

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Gaer schreef op 24 May 2003 @ 00:06:
alle onderdelen die je bij deze ferm krijgt vallen binnen de kortste keren uit elkaar. Het apparaat zelf doet het gelukkig (of jammer genoeg, ivm garantie) nog wel. Maar als je toch geen hoge toeren apparaat nodig hebt koop dan gewoon een dremel (daar hoor je uiteindelijk toch alleen maar goeds over). Wat ik heb gedaan was dit ding kopen vanwege de complete set aan onderdelen, maar die dingen zijn echt levensgevaarlijk zoals ze uit elkaar vallen... Dus adviseer ik iedereen beter een dremel met slechts enkele accessoires dan een complete ferm.
Klopt....de slijpschijfjes bij de ferm kun je beter meteen weggooien. Levensgevaarlijk.

De overige onderdelen was ik op zich nog wel over te spreken. Niet echt problemen mee gehad.
En de ophangbeugel en verlengslang die bij de uitgebreidere set zitten zijn wel enorm handig!! (en zijn van dremel vele vele malen duurder...dus alleen daarom is de set met extra accesoires zn geld al waard.). Ik zelf zou dus wel voor de set met extra accesoires gaan bij aanschaf van een Ferm.
Maar ik raad de aanschaf van een ferm dus weer in z'n geheel af.

• Aham brahmasmi
Of die schijfjes nu uit elkaar spatten of niet, je hoort sowieso een veiligheidsbril en evt. handschoenen te dragen als je met een dremel(kloon) aan de slag gaat. Vooral met hoge toerentallen natuurlijk.
Ik heb trouwens geen probleem ondervonden met die schijfjes tijdens gebruik (zelfs op 35.000 door een fietsslot); alleen toen ik de Ferm uit had sneuvelden er bij mij een paar schijfjes (oa bij het monteren) omdat ze zo broos zijn.

Andere accesoires kopen kan trouwens niet zomaar, hebben we al gemerkt... Dremel schijfjes schijnen (normaalgesproken) niet te passen, dus moet je misschien in de vitrines van Proxxon zoeken.

LOL :D Je raadt de Ferm aan maar je raadt 'm af. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Aham brahmasmi op 02-06-2003 13:57 ]

Pagina: 1