Speakers defect na paar jaar niets doen

Pagina: 1
Acties:

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-02 09:38

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Topicstarter
Ik heb gisteren 2 sony speakers gekregen ( SS-G5 ) helaas heb ik er geen verdere specs van. deze speakers hebben een jaartje of 5 niets staan doen op een zolder van een huis.
Dus ik gisteren die dingen uitproberen. Wat blijkt
Speaker 1 : tweeter doet het niet
Speaker 2 : tweeter en de mid-speaker doet het niet

Ik ben al druk aan het doormeten geweest maar kan niet echt iets vinden (zo heel veel electronisch verstand heb ik ook niet :) ).
Dus wat kan er allemaal mis zijn gegaan in die 5 jaar stil staan?

ff wat pics :
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/4171/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/4172/thumb.jpg

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Zo te zien zij het nog niet eens de slechtste speakers van Sony :D

Controleer alle aansluitingen. In die tweeter/midsectie zal je wel niet teveel kunnen prutsen. Als die het niet doet, doet ie het gewoon niet. Wellicht was het al kapot. Van stilstaan gaan speakers niet kapot.

• CV_SmileY

CV_SmileY

Topicstarter
Wekkel schreef op 14 April 2003 @ 13:47:
Zo te zien zij het nog niet eens de slechtste speakers van Sony :D

Controleer alle aansluitingen. In die tweeter/midsectie zal je wel niet teveel kunnen prutsen. Als die het niet doet, doet ie het gewoon niet. Wellicht was het al kapot. Van stilstaan gaan speakers niet kapot.
Ik heb ze zelf 5 jaar geleden op de zolder neergezet op dat moment werkte ze nog. Ik vind het zelf ook erg vreemd dat ze het nu niet meer doen. Oxidatie is natuurlijk mogelijk, maar daar is niets van zichtbaar

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Misschien dat toch stiekem oxidatie op is getreden. 5 jaar is ook wel een erg lange tijd. Als het ook maar een beetje vochtig is, kan het fijne koperdraad van de spreekspoel van tweeter/mid natuurlijk aangetast zijn. Daar doe je niets meer mee. De spreekspoel van een woofer is groffer en van dikker draad. Daar krijgt oxide minder snel de kans de boel echt te slopen.

Verwijderd

...
maar om het te testen of er niks fout zit in het (aktieve?) filter, haal je gewoon ff de units los en zet er ff een signaal op. Als ie t dan niet doet kan je er waarschijnlijk niet zo heel veel meer aan doen. Maareh 5 jaar is niet echt lang. Ik heb hier speakers thuis die meer als 20 jaar oud zijn en het nog goed doen. (v/d Philips HiFi gevallen...)

• CV_SmileY

CV_SmileY

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 14:04:
...
maar om het te testen of er niks fout zit in het (aktieve?) filter, haal je gewoon ff de units los en zet er ff een signaal op. Als ie t dan niet doet kan je er waarschijnlijk niet zo heel veel meer aan doen. Maareh 5 jaar is niet echt lang. Ik heb hier speakers thuis die meer als 20 jaar oud zijn en het nog goed doen. (v/d Philips HiFi gevallen...)
hoo, bij mij gaat dat 'ff' niet :) ik heb iets meer uitleg nodig. bedoel je dat ik de tweeter of mid direct moet aansluiten op een geluidsbron?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 14:04:
...
maar om het te testen of er niks fout zit in het (aktieve?) filter, haal je gewoon ff de units los en zet er ff een signaal op....
:o PAS OP! doe dat niet met je tweeter en wees heel voorzichtig met je mid!
Je tweeter gaat vrijwel direct defect als je daar een "ongefilterd" signaal opzet met een beetje volume, tenzij er in die tweeter nog een extra filter zit, maar dat verwacht ik niet. (extra verlies).
Als je het probeerd op je tweeter, zet dan je versterker HEEL zacht en kijk uit met in en uitschakel pieken.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 14-04-2003 14:38 ]

Alles kan stuk.

• CV_SmileY

CV_SmileY

Topicstarter
remco_k schreef op 14 april 2003 @ 14:37:
[...]

Je tweeter gaat vrijwel direct defect als je daar een "ongefilterd" signaal opzet met een beetje volume, tenzij er in die tweeter nog een extra filter zit, maar dat verwacht ik niet. (extra verlies).
Als je het probeerd op je tweeter, zet dan je versterker HEEL zacht en kijk uit met in en uitschakel pieken.
kan ik het mischien wel met bijvoorbeeld mijn discman/walkman proberen, want daar komt natuurlijk een vrij zwak signaal uit

• Expander
  • Niet online
remco_k schreef op 14 April 2003 @ 14:37:
[...]

Natuurlijk is het verstandig om met volume op nul te beginnen en langzaam op te voeren in dat geval, maar dat kan ieder weldenkend mens wel verzinnen denk.
CV_SmileY schreef op 14 April 2003 @ 14:45:
[...]

kan ik het mischien wel met bijvoorbeeld mijn discman/walkman proberen, want daar komt natuurlijk een vrij zwak signaal uit
Dat is ook heel verstandig.

[ Voor 18% gewijzigd door Expander op 14-04-2003 14:48 ]

Expanding the inexpandable

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Direct kapot gaat je tweeter ook weer niet. Je moet er gewoon een zacht signaal op zetten, dan gaat het wel goed. Er hoeft maar heel even een zwak signaal op gezet te worden om er achter te komen of het werkt of niet.

Verwijderd

De mid speaker die het niet doet kun je in de andere kast testen want daar weet je dat het signaal goed is.
En je tweeter... heb je geen gefilterde gluidsbron? (andere speaker?). Anders idd heel voorzichtig!

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-02 14:36
denk niet dat je nog aanspraak kunt maken op garantie....

• CV_SmileY

CV_SmileY

Topicstarter
Oke, ben net weer bezig geweest met die speakers. Tweeters en Mids had ik er even uitgeschroefd en had besloten ze op de koptelefoon uitgang van mijn reciever te testen. Maar helaas ze blijken dus echt overleden te zijn :(
Nu maar even na gaan denken wat ik er mee ga doen. Ze zijn te oud om er veel geld aan uit te geven voor nieuwe tweeters en mids.....iemand iedeeen?

Verwijderd

Hoeveel jaar garantie denk je dat sony geeft? ;)

Niet te bang zijn voor je tweeter, zolang je zacht draait en ff de bas knop op nul zet kan er niks gebeuren.

Is de ophanging van de woofer trouwens nog goed? Niet dat dat de reden is, maar die zal best wel eens uitgedroogd kunnen zijn, wat het speel plezier aardig kan vergallen.

• CV_SmileY

CV_SmileY

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 20:40:
Is de ophanging van de woofer trouwens nog goed? Niet dat dat de reden is, maar die zal best wel eens uitgedroogd kunnen zijn, wat het speel plezier aardig kan vergallen.
Jup, de woofers zijn nog in prima conditie, als dat niet zo was geweest was ik er niet eens aan begonnen, nu vind ik het namelijk erg jammer dat ze het niet doen

Verwijderd

Is er een subwoofer(tje) van maken geen optie. Met 2 woofers kun je al wat doen ;)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kijk eens of je de specs van die woofer op internet kan vinden :)

Verwijderd

@Trommelvlies> s inderdaad n goed plan

Sorry dat ik het niet wat beter uitgelegd heb..
Had er idd bij moeten vertellen je versterker niet vol open te zetten.
Maareh tegen een beetje normaale cd (geen hardcore ofzo) kan ie best tegen (als je het volume erg bescheiden houd).
Zoals al verteld is moet je wel ff de bas knop dichtdraaien als je die een hebt op je versterker.

Btw.. dat met die diskman is een goed idee, behalve als jij zo iemand bent die standaard die bas boost op Max. Heeft staan. :)

• CV_SmileY

CV_SmileY

Topicstarter
oke, ik zit eens rond te kijken om die tweeters mischien toch te vervangen, maar wat moet ik als maat nemen?!!
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/4196/full.jpg

Verwijderd

Ik zou hem er even uit halen en kijken naar de montage methode, wellicht dat je dan meer ziet/we je dan meer kunnen vertellen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je moet kijken of die tweeter er uit te schroeven valt. Als dat kan, ben je al veel verder op weg. Het gat dat ontstaat, daar ga je van uit. Een tikkeltje groter aan tweeter kan je nog wel opvangen, mits je niet teveel richting je middentoner opschuift. Als je beide boxen weer aan gaat vullen met materiaal, moet je wel van beide speakers de mids en tweeters allemaal vervangen. Twee verschillene mids gaan gebruiken is niet echt aan te raden. Kijk goed naar de waarden van je scheidingsfiltercomponenten en het Ohmage van de mid en tweeter. Dan kan je het gebruikte kantelpunt beredeneren en daarmee rekening houden bij de vervangingszoektocht.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Misschien dat je bij Sony originele spare parts kunt bestellen?

Alles kan stuk.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01

GaMeOvEr

Is een hork.

remco_k schreef op 15 April 2003 @ 09:05:
Misschien dat je bij Sony originele spare parts kunt bestellen?
Weet je wat voor prijzen ze voor dat soort spul vragen? :+

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1