Router/mapping/ISPQ

Pagina: 1
Acties:

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 15:33

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Ik heb sinds dit weekend via een cross UTP cable een netwerkje gemaakt van 2 pc's. Inmiddels ben ik erachter dat ik ISPQ niet op 2 pc's tegelijk kan gebruiken via deze directe kabelverbinding.
Oplossing lijkt dus te zijn een router aan te schaffen. Ik zie echter nergens een bevestigend antwoord of dit nu wel of niet werkt. Beide pc's dus tegelijk op ISPQ, waarbij de ontvangen QM's op de juiste pc terecht komen!

Mijn internetprovider is @Home en ik heb daarbij dus 1 IP adres.

Is het mogelijk om op 2 pc's tegelijkertijd ISPQ te gebruiken?
Zo ja welke router zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken? Ik twijfel tussen de Sweex, de Sitecom DC-202 en een Draytek 2200E (die ik eigenlijk te duur vind)

Verwijderd

wat is ISPQ

Verwijderd

wat is ISPQ
normaal is het plaatsen van een switch geen probleem met een IP denk k want een router scheid (sub)netwerken

• hars73

hars73

Topicstarter
ISPQ is een webcam-chatprogramma (www.ispq.nl). Op hun site staat dat de poorten 2000-2003 gebruikt moeten worden.

Wat ik echter niet begrijp hoe de router weet naar welke pc de binnenkomende berichtjes moeten?!? Want je kunt voor een poort toch alleen maar aangeven naar welk intern IP adres de data gestuurd moet worden. (Dus je kunt maar één pc aangeven) Nu moeten in geval van ISPQ poorten 2000 t/m 2003 openstaan. Als ik dan al deze poorten naar het IP adres van PC-1 forward, krijgt PC-2 toch nooit gegevens binnen???? Mijn gevoel zegt dat je nl. altijd maar op één pc tegelijk ISPQ kunt gaan draaien, omdat anders berichten bedoelt voor PC-2 op PC-1 binnenkomen.

• hars73

hars73

Topicstarter
Is er dan helemaal niemand die ISPQ achter een router gebruikt??? :'(

Verwijderd

wel een router stuurt pakketten , IP adressen, door op basis van een ARP, Addres Resolution Protocol. Hij vraagt per LAN segment wie zijn destination IP kent. En dat is de host naar waar je een pakket stuurt. Die host die zijn Ip kent zal antwoorden, hierin stuurt hij opnieuw een pakket met daarin een MAC (Medium Acces Control --> naam van uw NIC .. Network Interface Card) want een pakket -- DATA/PAYLOAD -- wordt poort naar poort doorgestuurd tot het zijn destination IP bereikt.
Het is daarom dat je per poort moet aangeven welk IP er aangesloten is . Meestal is dit bij een router een volledig LAN segment, "subnet". Dus normaal denk ik dat dat moet gaan om dit te draaien het is gewoon een kwestie van je router goed te programmeren, meer ga ik niet zeggen want ik wil niet gaan zeveren...
groeten Bart

• hars73

hars73

Topicstarter
Dank je Bart voor je uitleg... geloof dat ik het begin te begrijpen. Ik heb inmiddels al wel besloten dat ik de Sitecom DC-202 router ga halen. En dan ga ik het vanzelf wel aan de praat proberen te krijgen :)
Pagina: 1