Cyrax schreef op 14 april 2003 @ 22:41:
Richymen,
Jij adviseert me om de Canon (70) te nemen omdat deze meer Pixels heeft? De S414 heeft juist 1 miljoen pixels meer. Ook wordt de lens van de Minolta in de reviews als positief beoordeeld, bv:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s414_pg5.html
[As with all cameras the most important part is the lens and Minolta has put a very good 4x optical zoom lens on the S414. It covers the 35mm equivalent of 35-140mm focal length with a maximum aperture of F3-F3.6. There is moderate barrel distortion at full wideangle which is normal for most zooms but there's virtually no pincushioning at full telephoto, all in all a very nice lens]
Johny,
Is die vriend van jou tevreden over zijn cam? Wat ervaart hij als zwakke punten? Ziet hij nu een alternatief in de markt (zelfde prijsklasse) die hem beter zou bevallen?
Ik denk dat ik er wel uit ben, nu alleen nog een betrouwbare (en snelle) leverancier zoeken om aan de camera te wennen (ga 5 juni naar de VS voor een maand

)
Hij zelf vind zijn camera geweldig, maar hij is nog niet zo ervaren. Ik heb hier een lijstje gemkat van de punten die ik als nadelig beschouw. Ik heb echter nog geen spijt van mijn aankoop, want op dat moment was het echt de beste camera voor dat geld.
- Het diafragma heeft maximaal maar F 3.0 is en maar twee instelmogelijkheden (3 of 8 ).
- Tijdens het filmen kan de zoomfunctie niet gebruikt worden en zitten er bij de S304 aan de linker- en rechterkant een rand van 4 pixels, bij de S404 zijn de randen nog dikker en zitten er ook aan de onder- en bovenkant.
- De macro mode is zeer beprekt tot 16 cm, geen zoom mogelijkheden.
- De statiefaansluiting zit op de meest debiele plaats die je maar had kunnen bedenken.
- sRGB is irritant, de kleuren zijn inderdaad een stuk beter, maar om iedere foto door de Dimage viewer te halen is ook weer zoiets... Ik heb een monitor die sRGB ondersteunt, maar voor publicatie op internet moet je er rekening mee houden dan anderen dat niet hebben, ook bij het afdrukken helpt het niet echt.
- geen externe flitsaansluiting (zou wel handig zijn geweest aangezien alles handmatig in te stellen is, maar voor die prijs kun je dat natuurlijk niet verwachten)
- aan/uitzetten gebreurt met de draaiknop wat er kan voor zorgen dat de camera per ongeluk aan gaat.
- lens heeft 35,5 mm schroefdraad, zeldzaam moeilijk filters te krijgen.
- kan de monitor pre-flash niet uitzetten (camera flitst altijd 2x waardoor het aansluiten op een normale slave flash niet mogelijk is)
+ 4x optische zoom
+ enorm snelle reactietijd bij het indrukken van knoppen, ook het bladeren door foto's gaat razendsnel
+ groot buffergeheugen waarme eje veel foto's achter elkaar kunt maken
+ gebruikt standaard AA batterijen
+ foto's zijn erg scherp en accurate kleuren
+ volledig handmatige instellingen
+ goedkoop voor wat je krijgt
Als je de camera anschaft houdt er rekening mee dat je nog een steje nimh batterijen + lader, een grotere CF kaart en misschien een UV filter en cardreader wilt kopen.
Om de filmpjes af te spelen in Windows Media Player of een ander programma moet je een MJPEG codec installeren omdat je anders vastzit aan Quicktime.
Als je toch naar de VS gaat kun je hem misschien beter daar kopen, zal je waarschijnlijk een hoop geld besparen. Als je dat liever niet doet kun je wel bijoorbeeld extra geheugen daar kopen, scheelt een hoop.
[
Voor 6% gewijzigd door
Johnny op 14-04-2003 23:26
]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.