Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[digicam] ervaring met Minolta S414

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• cyrax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:02
Heeft er iemand ervaring met deze camera?

De specs zien er voor mijn toepassing (P&S en iets meer) goed uit

http://www.dpreview.com/r...ta/minolta_dimages414.asp

Ik kijk met een schuin oog ook nog naar de Canon A70 maar deze camera heeft 4x optsche zoom en 1 megapixel meer voor €50 euro meer (€435 voor de minolta en €380)

Ook steve is erg tevreden over deze camera:
"The DiMAGE S414 is an incredible deal (steal?) at just $399 (or less.) Most other 4-megapixel cameras are at least a hundred dollars more expensive"

Klink goed dacht ik zo. Het probleem is nu dat ik deze camera nog nergens gezien heb en voordat ik iets koop (van een paar honderd euro) wil ik hem toch eerst wel even zien.

Vandaar dus mijn vraag om wat gebruikerservaringen om mijn definitieve keuze te kunnen bepalen! (is die €50 het waard)

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11 22:20
ik zou je dan toch de minolta F100 aanraden , das echt een topper, nieuwe ook dan die van jou... en die is € 423 , in de pricewatch iig...

Goeie macro,
4 megapixel,
manual focus mogelijkheid,
3x of 4x optische zoom ,weet k zo niet...
een DIK goede lens, perfecte kleuren, bijna geen 'herrie' (noise) op de foto's

ECHT EEN DIK GOEDE CAM, ik em deze week halen

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• cyrax
Ik heb even gekeken naar de F100 (die overigens volgens de website van Minolta niet nieuw is) maar deze cam is in mijn ogen minder dan de S414 (subjectief dus)

Waarom:
- Ik wil geen ultracompact camera (moet wel wat vast te houden hebben)
- Ik wil graag die 4 X optische zoom.
- LCD scherm van S414 is 1,8" en die van de F100 1,5"

Een vergelijking op dpreview levert verder op dat de F100 wat meer AF mogelijkheden heeft maar de S414 langere video's kan maken

Dus nogmaals de vraag: Is there anybody out there... met ervaring met de S414

(camera is niet opgenomen in het overzicht van Sinterklaas.....)

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11 22:20
kijk anders voor ervaringen even op www.kieskeurig.nl

camera's --> minolta --> enz... en dan staat er op het laatst ergens reviews ofzo

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De S414 kwam toch niet in Europa?

Hier heb je de S304 en S404 gehad, maar die zijn om hele vage redenen "vervangen" door de F100 (terwijl deze een heel andere klasse is).

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• cyrax
Bij www.digitalecamera.nu en bij progress automatisering is de camera gewoon te bestellen.

Ook ben ik van het weekend bij Combi-alkmaar geweest en ook zij kunnen de Camera gewoon bestellen (zijn officiele Minolta dealer). De S414 kost daar wel 549 euro (bij digitalecamera.nu 435)

Dit lijkt mij een zeer goede prijs voor een camera met deze features en kritieken. Helaas heb ik nog niemand gevonden die wat ervaringen kwijt wil / kan

Verwijderd

Kijk eens op www.koopdigitaal.nl, foto konijnenberg, zeer goede service en ruim assortiment.mensen die er verstand van hebben.
toevallig ook nog een fijne collega. :)
ps vk 499,00 kost ie daar, check pricewatch
ps ook te verkrijgen op www.kameraexpress.nl, de goedkoopste en prima service
kost daar 479,00 alles incl. btw
mijn idee is , ga voor de canon, iets betere lenskwaliteit en meer pixels dus hogere beeldkwaliteit
suc6

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 20:30 ]

• Johnny
  • Nu online

Johnny

Cyrax schreef op 14 april 2003 @ 20:13:
Bij www.digitalecamera.nu en bij progress automatisering is de camera gewoon te bestellen.

Ook ben ik van het weekend bij Combi-alkmaar geweest en ook zij kunnen de Camera gewoon bestellen (zijn officiele Minolta dealer). De S414 kost daar wel 549 euro (bij digitalecamera.nu 435)

Dit lijkt mij een zeer goede prijs voor een camera met deze features en kritieken. Helaas heb ik nog niemand gevonden die wat ervaringen kwijt wil / kan
Zoek dan eens wat gebruikerservaringen van de S304 en S404, deze zijn vrijwel gelijk, de S414 heeft ten opzichte van de S404 alleen enkele softwarematige verschillen.

Ikzelf heb de S304 inmiddals al meer dan een jaar, een vriend van me heeft de S404, als je iets specifieks wilt weten vraag het maar.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Johnny schreef op 14 april 2003 @ 16:40:
De S414 kwam toch niet in Europa?

Hier heb je de S304 en S404 gehad, maar die zijn om hele vage redenen "vervangen" door de F100 (terwijl deze een heel andere klasse is).
he johnny, is hier al enige tijd te krijgen bij de betere zaken

• cyrax
Richymen,

Jij adviseert me om de Canon (70) te nemen omdat deze meer Pixels heeft? De S414 heeft juist 1 miljoen pixels meer. Ook wordt de lens van de Minolta in de reviews als positief beoordeeld, bv:

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s414_pg5.html
[As with all cameras the most important part is the lens and Minolta has put a very good 4x optical zoom lens on the S414. It covers the 35mm equivalent of 35-140mm focal length with a maximum aperture of F3-F3.6. There is moderate barrel distortion at full wideangle which is normal for most zooms but there's virtually no pincushioning at full telephoto, all in all a very nice lens]

Johny,

Is die vriend van jou tevreden over zijn cam? Wat ervaart hij als zwakke punten? Ziet hij nu een alternatief in de markt (zelfde prijsklasse) die hem beter zou bevallen?

Ik denk dat ik er wel uit ben, nu alleen nog een betrouwbare (en snelle) leverancier zoeken om aan de camera te wennen (ga 5 juni naar de VS voor een maand :) )

• Johnny
  • Nu online

Johnny

Cyrax schreef op 14 april 2003 @ 22:41:
Richymen,

Jij adviseert me om de Canon (70) te nemen omdat deze meer Pixels heeft? De S414 heeft juist 1 miljoen pixels meer. Ook wordt de lens van de Minolta in de reviews als positief beoordeeld, bv:

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s414_pg5.html
[As with all cameras the most important part is the lens and Minolta has put a very good 4x optical zoom lens on the S414. It covers the 35mm equivalent of 35-140mm focal length with a maximum aperture of F3-F3.6. There is moderate barrel distortion at full wideangle which is normal for most zooms but there's virtually no pincushioning at full telephoto, all in all a very nice lens]

Johny,

Is die vriend van jou tevreden over zijn cam? Wat ervaart hij als zwakke punten? Ziet hij nu een alternatief in de markt (zelfde prijsklasse) die hem beter zou bevallen?

Ik denk dat ik er wel uit ben, nu alleen nog een betrouwbare (en snelle) leverancier zoeken om aan de camera te wennen (ga 5 juni naar de VS voor een maand :) )
Hij zelf vind zijn camera geweldig, maar hij is nog niet zo ervaren. Ik heb hier een lijstje gemkat van de punten die ik als nadelig beschouw. Ik heb echter nog geen spijt van mijn aankoop, want op dat moment was het echt de beste camera voor dat geld.

- Het diafragma heeft maximaal maar F 3.0 is en maar twee instelmogelijkheden (3 of 8 ).

- Tijdens het filmen kan de zoomfunctie niet gebruikt worden en zitten er bij de S304 aan de linker- en rechterkant een rand van 4 pixels, bij de S404 zijn de randen nog dikker en zitten er ook aan de onder- en bovenkant.

- De macro mode is zeer beprekt tot 16 cm, geen zoom mogelijkheden.

- De statiefaansluiting zit op de meest debiele plaats die je maar had kunnen bedenken.

- sRGB is irritant, de kleuren zijn inderdaad een stuk beter, maar om iedere foto door de Dimage viewer te halen is ook weer zoiets... Ik heb een monitor die sRGB ondersteunt, maar voor publicatie op internet moet je er rekening mee houden dan anderen dat niet hebben, ook bij het afdrukken helpt het niet echt.

- geen externe flitsaansluiting (zou wel handig zijn geweest aangezien alles handmatig in te stellen is, maar voor die prijs kun je dat natuurlijk niet verwachten)

- aan/uitzetten gebreurt met de draaiknop wat er kan voor zorgen dat de camera per ongeluk aan gaat.

- lens heeft 35,5 mm schroefdraad, zeldzaam moeilijk filters te krijgen.

- kan de monitor pre-flash niet uitzetten (camera flitst altijd 2x waardoor het aansluiten op een normale slave flash niet mogelijk is)

+ 4x optische zoom

+ enorm snelle reactietijd bij het indrukken van knoppen, ook het bladeren door foto's gaat razendsnel

+ groot buffergeheugen waarme eje veel foto's achter elkaar kunt maken

+ gebruikt standaard AA batterijen

+ foto's zijn erg scherp en accurate kleuren

+ volledig handmatige instellingen

+ goedkoop voor wat je krijgt

Als je de camera anschaft houdt er rekening mee dat je nog een steje nimh batterijen + lader, een grotere CF kaart en misschien een UV filter en cardreader wilt kopen.

Om de filmpjes af te spelen in Windows Media Player of een ander programma moet je een MJPEG codec installeren omdat je anders vastzit aan Quicktime.

Als je toch naar de VS gaat kun je hem misschien beter daar kopen, zal je waarschijnlijk een hoop geld besparen. Als je dat liever niet doet kun je wel bijoorbeeld extra geheugen daar kopen, scheelt een hoop.

[ Voor 6% gewijzigd door Johnny op 14-04-2003 23:26 ]

Verwijderd

Ik zat vandaag ook op dpreview te speuren voor een camera en mijn oog was ook op deze gevallen. Ik wil 'm deze zomer als ik in de VS ben kopen (heb 'm voor 309 USD gezien).

Even 2 korte vraagjes:
-wat voor soort geheugen moet erin? CompactFlash of een ander type?
-wat is de max. lengte van filmpjes die je ermee kan maken?

• cyrax
Ik haal de camera niet in de VS omdat

- Ik wil weten hoe dat ding werkt voordat ik daarheen ga
- Niet het risico wil lopen dat ik pas op het eind van m'n vakantie tegen die camera aanloop (en om nou elke computer / foto zaak in te lopen....zal m'n vriendin leuk vinden ;)

Voor de rest:

- S414 heeft een macro mode van 10 cm, is dus wat verbeterd tov S404
- De camera gebruikt compact flash (I)
- De maximale lengte van een filmpje is 60 seconden

Bedankt voor je opsomming Johnny, Ik denk dat ik er wel uit ben. heb je ook wel eens met een Canon A70 gewerkt? Zo ja, wat vond je daarvan?

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Cyrax schreef op 15 april 2003 @ 07:40:
Ik haal de camera niet in de VS omdat

- Ik wil weten hoe dat ding werkt voordat ik daarheen ga
- Niet het risico wil lopen dat ik pas op het eind van m'n vakantie tegen die camera aanloop (en om nou elke computer / foto zaak in te lopen....zal m'n vriendin leuk vinden ;)

Voor de rest:

- S414 heeft een macro mode van 10 cm, is dus wat verbeterd tov S404
- De camera gebruikt compact flash (I)
- De maximale lengte van een filmpje is 60 seconden

Bedankt voor je opsomming Johnny, Ik denk dat ik er wel uit ben. heb je ook wel eens met een Canon A70 gewerkt? Zo ja, wat vond je daarvan?
Dit is natuurlijk geen vergelijk met de Canon A70. Dat Canon ding is van plastic, deze is van aluminuim. Lens van de Minolta is veel beter. Die Minolta is dat kleine beetje extra geld echt wel waard.

edit:
Heb zelf de S404

[ Voor 3% gewijzigd door Ares408 op 15-04-2003 08:01 ]

Verwijderd

Sorry, net omgedraaid.Het hangt veelal af van wat je met je beelden gaat doen, alleen voor op de pc of ook extreem uitvergroten.

• Fox_nl
  • Laatst online: 07-12-2021
Ik heb zelf de s404 en ben er op zich erg tevreden mee... De punten die Johnny hierboven aanstipt kan ik beamen. Nog wel een minpuntje vind ik de trage autofocus. Ik was een echte spiegelreflex gewend en de focustijden van deze digitale cam zijn dan ineens irritant traag. Je drukt de ontspanknop half in en dan gaat ie eerst zo'n anderhalve seconde scherpstellen. Het gebeurt me ook nog wel eens dat ie juist niet scherpstelt op het onderwerp van je foto, terwijl dat onderwerp pontificaal in beeld is.

• cyrax
Ik heb gisteren bij progress in hengelo de S414 besteld. Levertijd is twee weken. Als ik de cam binnen heb zal ik wat ervaringen posten.

Nu nog op zoek naar:

Tasje
Batterijen
CF geheugen (niet te veel, haal ook nog wel wat in de VS)

Verwijderd

...

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 21:31 . Reden: excuus ]

• cyrax
Ha,

Vandaag de camera binnengekregen, ziet er mooi uit :9~

Eerst even experimenteren, daarna kan ik lekker meeposten in de verschillende show-off topics :)

Levertijd is ongeveer 3 weken geweest (waren wel 3 lange weken....)

Verwijderd

Wel een flinke kick maar ik loop nu ook al een tijdje rond met een S414, Ik heb alleen nogal veel moeite om een fatsoenlijke UV filter te vinden voor deze camera. Heb al gezocht op GoT en google. kan iemand mij misschien een zetje geven in de juiste richting??

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Jemig wat een oud topic :X . Topics kicken met alleen maar zo'n vraag is niet de bedoeling Dirk, ik zou zeggen: mail even met wat grotere digicamshops die Minolta-cams in hun assortiment hebben, en met Konica Minolta Nederland (of international), die zullen je kunnen zeggen of er uberhaupt wel UV filters voor zijn. Succes :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.