Toon posts:

Kabel probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een probleem met mijn netwerk.

Situatie:
2 pc's
1 laptop

1 router
1 8 poorts hub

Probleem.

Het internet komt binne op de router. Vanuit daar gaat hij naar de uplink van de hub.
Op de pc's draait het internet.
Op de laptop niet. Er komt geen signaal door de kabel.
De lengte van de kabel is tussen de 15 en 20 meter.
Deze kabel loopt onder de grond door
Maakt dit uit????

Zo ver ik weet mag een Cat5 kabel 100 meter lang zijn. Dus het zou naar mijn idee moeten werken.

Ik heb 2 verschillende kabels geprobeerd maar ik kriijg op geen enkele manier een signaal door de kabel.
De instellingen op de laptop staan 100% zeker goed

Wie kan mij helpen aan de oplossing??

Verwijderd

nou misschien zijn de instellingen toch niet helemaal goed post het toch nog maar even :)

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
Misschien een crosslink kabel probeeren tussen de router en de hub ? en dan niet op de uplink zetten (misschien is die pc auto mdx/mdi?)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

mwah, als het op de andere computers wel werkt neem ik niet aan dat het probleem aan de router/hub koppeling ligt. Branden de link lampjes? Werkt het wel wanneer je je hele netwerk op 10Mb forceerd?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Andere poorten op je hub geprobeerd?

werk je met dhcp, kan het somehow zijn dat je laptop GEEN dhcplease krijgt? En dus daarom geen flauw idee heeft wat ie met zijn netwerk aan moet :)

Uhmz, je machine geeft wel gewoon aan dat de cable connected is?

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

Topicstarter
de lampjes van de kabel op de hub die naar de laptop lopen branden niet. Het probleem zit hem dus in de kabel.

De kabel is goed gemonteerd want dat heb ik al getest.

Ik snap alleen niet hoe het komt dat er geen signaal door heen komt.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het misschien niet werkt omdat de kabel onder de grond loopt.

Aan de lengte van de kabel kan het volgens mij ook niet liggen want 20 m moet toch goed zijn

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Per ongeluk een hubje met een 'shared' uplink kanaaltje?? Bij een aantal hubs komt 't voor dat bv. poort 8 niet gebruikt kan worden wanneer je uplink in gebruik is... Ik ben toch benieuwd hoe je het hele spul hebt aangesloten.

[ Voor 20% gewijzigd door tommie-boy op 14-04-2003 11:54 ]

Humor moet je serieus nemen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het op de volgende manier aangesloten:

MX stream internet loopt naar de wan poort van de router.

Vanaf de router loopt er een kabel van 2 meter via poort 2 naar de uplink van de hub.

Vanaf de hub loopt er een kabel van 5 meter via poort 2 naar de 1e pc
Via poort 4 loopt er een kabel van 10 meter naar de 2e pc
Via poort 6 (heb ook al andere poorten geprobeerd) loopt er een kabel van 20 meter (onder de grond) naar de laptop.

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:24
Probeer de laptop eens op de werkende kabel van een van die pc's.
Dan weet je zeker of het de kabel /hub is en niet de laptop.

[ Voor 5% gewijzigd door Rudolfus op 14-04-2003 11:58 ]

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Werkt je laptop wel op een aansluiting van 1 van je andere pc's???

offtopic:
Too late....Baluh

[ Voor 29% gewijzigd door tommie-boy op 14-04-2003 11:59 ]

Humor moet je serieus nemen

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik ook al getest. als ik de laptop op en van de andere 2 kabels aansluit werkt het wel goed.

Heb probleem zit denk ik ook niet in de hub. want dan zouden die andere 2 pc's ook geen internet moeten hebben.

• Madnessi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-08-2025
kabel zelf gemaakt?

• PrutsGoeroes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-04 16:06
Wat dacht je van een simpele kabelbreuk. Als de laptop wel werkt op de andere kabels, en de kabel van je laptop op een andere poort ook niet werkt, dan is dit de meest simpele conclusie. Je zegt zelf dat de led's op je hub ook niet branden. Dus zal je die kabel moeten vervangen.

I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 11:59:
Dit heb ik ook al getest. als ik de laptop op en van de andere 2 kabels aansluit werkt het wel goed.

Heb probleem zit denk ik ook niet in de hub. want dan zouden die andere 2 pc's ook geen internet moeten hebben.
Het zit hem ook in de kabel, zeker nu je zegt dat het op een andere kabel wel werkt...

Maar wat je nog kan proberen...
Is een andere poort in de hub / router proberen, met de kabel, waar de laptop aan vast zit... Mocht dat niet werken... dan zal je denk ik een andere kabel moeten nemen...

Verwijderd

japjap_

Heb soortgelijk probleem. Ik heb tot 3x toe een kabel zelf gemaakt op basis van CAT5E stranded netwerkkabel. Voorheen had ik CAT5 solid. lengte ong. 20m.
Zelf de RJ45 plugjes met een goeie tang eraan gemaakt en....
Netwerkconnectie op PC zegt: "connected with 100MB/s" maar als ik wil internetten o.i.d. worden er alleen maar pakketjes verstuurd en niet ontvangen. Het aantal verstuurde pakketjes is tevens beperkt.

Eerst dacht ik dat ik de stekkertjes niet goed had verbonden etc. Maar na 3 nieuwe kabels, tig keer een nieuwe stekkertje erop heb ik de boel opgegeven. Nadat ik met dezelfde kabel een lengte van 6 -7m had gemaakt werkte het wel ??!!. Ik heb al heel wat ADSL'tjes hier en daar aangelegd maar nooit eerder dit probleem meegemaakt. Het lijkt ook wel voor mijn gevoel aan de CAT5E, stranded kabel te maken. Vermoedelijk zorgt de RJ45 plug die ik gebruik voor niet een al te goede verbinding en geeft dit problemen op langere afstanden.

Kan jij aangeven of je met dezelfde kabel zit? en mogelijk ook de RJ45 pluggen zelf bevestigd?

Ik ben in ieder geval op sites tegengekomen dat er voor stranded netwerkkabel andere RJ45 pluggen zijn dan voor solid kabel. Ik ga dat nu eerst eens proberen. Resultaten zal ik hier ook posten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak ook gebruik van een cat5 solid kabel. De kabels heb ik ook zelf gemonteerd. Zou het probleem echt in de RJ45 connectoren kunnen zitten?

Verwijderd

is er niet een groot elektromachetisch veld in de buurd van die kabel??? kan zo gebeuren hoor, dan doet ie het ook niet meer :) anders meot je eens gaan kijken naar een STP kabel....

Verwijderd

Topicstarter
Nee die is er niet.
Er ligt nog een oude Cat5 kabel nasat. Hier heeft 3 jaar lang ADSL door gelopen.
Ook door deze kabel krijg k geen verbinding met de hub

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Kun je niet ergens een kabeltester lenen, zodat je zeker weet dat het niet gewoon een kabelbreuk is?

En ja, het kan echt aan de connectoren liggen! aders heb je neem ik aan wel goed aangelegd? zie FAQ

[ Voor 49% gewijzigd door Rum op 14-04-2003 14:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja de aders heb ik goed aangelegd.

Ik ga morgen ff kijken of ik een kabel tester ergens vandaan kan halen.

Verwijderd

Als je dezelfde kabel via hetzelfde traject legt, echter dan boven de grond: doet hij het dan wel?

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Heb je ook al geprobeerd om op die 20m kabel gewoon 1 van je pc's aan te sluiten? Misschien zit t probleem in de netwerk aansluiting van je laptop... Als dat teveel werk is, kun je misschien ook proberen om ff los n kabel van 20m naar 1 v/d pc's te leggen, om te kijken of je hub misschien geen lange kabels aan kan! Het zou zoals je zelf al zegt wel moeten kunnen tot 80-100m...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Heb je de juiste indeling van de paren van de kabel wel gebruikt ?

De suggestie van Janoz om het eens met een geforceerde 10 Mbps te proberen is een goede, want een verkeerd gepaarde UTP-kabel (zeker een wat langere) doet het absoluut niet op 100 Mbps, maar komt vaak met 10 Mbps nog een heel eind, dus ADSL is dan ook niet echt een probleem.

Even ter herinnering : de goede paring is 1&2, 3&6, 4&5, 7&8.
Dat lijkt nu heel bot, dat ik je stelling
Ja de aders heb ik goed aangelegd.
in twijfel trek, maar we hebben eerder een draadje gehad waar de poster bleef volhouden dat hij het goed had gedaan, en na een paar dagen toe moest geven het schema niet goed te hebben gelezen.

[ Voor 27% gewijzigd door mvdejong op 14-04-2003 15:23 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Velthuis
  • Laatst online: 18-10-2005
Stofski> Het verschil tussen CAT5 en CAT5E las ik in FAQ, maar misschien is het verhelderend om aan te geven wat je bedoelt met "solid" en "stranded"? En waar je op moet letten bij de connectortjes zelf?

Zelf heb ik 20 meter CAT5E gebruikt laatst, met zelf aangezette connectortjes (met professionel tang). Ging 2x fout wegens kleurenblindheid (wit/groen en wit/oranje, grrr) en 1x wegens connector op zijn kop. Daarna echter perfecte verbinding (100 Mbps).

[ Voor 7% gewijzigd door Velthuis op 14-04-2003 16:03 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:44
solid=massieve aderen
stranded=aderen van meerdere losse draadjes (=soepeler maar geeft meer signaalverlies)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• mvdejong

mvdejong

"solid" wil zeggen dat de koper-kern van elk kabeltje in de UTP-kabel bestaat uit een enkele dikke koper-draad.
"stranded" wil zeggen dat de koper-kern van elk kabeltje in de UTP-kabel bestaat uit meerdere dunne draadjes.
De eerste is goedkoper, maar stugger, en zal bij vaker buigen uiteindelijk breken. Goed voor permanente bekabeling achter muren enz. niet voor patch-panels.

Voor onder de grond is het aan te bevelen geen gewone UTP, maar STP/FTP (Shielded resp. Foil-shielded) te gebruiken, met een afscherming om de kabel heen (gevlochten draad resp. metaal-folie). Het is dan wel wenselijk dat je RJ-45-connectors ook een strookje metaal hebben om met die afscherming contact te maken.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Velthuis
  • Laatst online: 18-10-2005
mvdejong> Dank voor deze nuttige info!

In aanvulling op door mij gemaakte en perfect werkende kabel: ik had dus 20 meter CAT5E solid.

Verwijderd

zou zeker eens die kabeltester gaan zoeken... denk dat er iets voor te veel storing zorgt op die kabel... een kapotte/verkeerd aangesloten connector kan natuurlijk ook altijd het probleem zijn

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanochtend de kabel getest en de kabel werkt prima

Verwijderd

Topicstarter
Heb probleem is opgelost. Ik heb onder de grond. In het midden de kabel doorgeknipt en er nog een hubje tussen gezet. Het geheel draait nu als een trein.

Mijn conclusie die ik hieruit heb getrokken is dat een kabel van 20m te lang is. Dit is onmogelijk want hij mag max 100m zijn.
Maar meer kan ik er ook niet van maken.

Allemaal nog bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

Op basis van het bovenstaande durf ik met 99% zekerheid te zeggen dat die kabel _dus_ niet goed was. Of een connector maakt niet helemaal lekker contact, of je hebt de verkeerde paren gebruikt.

Verwijderd

Lijkt me hoogstwaarschijnlijk een kabelbreuk of hij loopt langs een elektriciteitskabel, of je hebt de rj45 stekkertjes niet goed aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Nee naar mijn idee was de kabelparing goed, de kabel goed en de connectroren goed gemonteerd. Want door die kabel heeft 3 jaar lang mxstream gelopen.

• mvdejong

mvdejong

Vekeerd gepaarde kabel doet het meestal uitstekend onder 10Base-T (wat meer collisions dan gewoonlijk, maar dat zie je niet snel), en absoluut niet onder 100Base-TX.
Post eens de kabel-kleurtjes van beide connectoren.

Verwijderd

Topicstarter
oranje-wit, oranje, groen-wit, blauw, blauw-wit, groen-wit, bruin-wit, bruin

Zo had en heb ik de kabel zitten

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:44
die laatste groen-wit moet groen zijn neem ik aan :)
Als dat het geval is klopt de kabel in ieder geval.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Nee naar mijn idee was de kabelparing goed, de kabel goed en de connectroren goed gemonteerd. Want door die kabel heeft 3 jaar lang mxstream gelopen.
Tsja.. dat de kabel niet goed was, wordt bewezen door het feit dat hij niet werkte. Een 20m CAT5 UTP kabel werkt gewoon voor 100Mbit, althans als de kabel goed is.

Is hij verkeerd gepaard of maakt een connector niet goed verbinding, dan zie je dat het wel werkt voor 10Mbit (MxStream) maar niet voor 100Mbit. Inkorten en een hub er tussen zetten is dan idd een oplossing, zij het een smerige oplossing.

Echt, volhouden dat de kabel goed is, heeft geen zin. Als hij goed was dan had hij gewerkt, simpel as that.
Pagina: 1