Toon posts:

Vreemde zaken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sindskort last van een aantal vreemde zaken met betrekking tot m'n netwerk. Mijn netwerk is als volgt opgesteld. Er is een Linux server met kernel 2.4.18 en een iptables firewall. Bovendien forward deze Linux server het verkeer naar alle andere computers in het netwerk. Mijn eigen computer zit altijd op 't netwerk en draait Windows XP Pro, en de computer van m'n vader draait ook Windows XP Pro en zit ook op het netwerk. Dan zijn er nog een tweetal laptops die soms wel soms niet zijn aangesloten op het netwerk. De ene draait Windows XP Pro en de andere draait Windows ME. En dan nu naar de problemen die ik heb.

In de eerste plaats kan ik sindskort de SMTP server van m'n provider (@Home) niet meer bereiken vanaf mijn eigen computer. De verbinding komt wel even tot stand maar wordt vervolgens meteen weer verbroken. Ik kan echter weer wel vanaf m'n Linux server verbinding maken met diezelfde server. Eerst wou dit ook niet met de POP3 server, maar die doet het nu opeens weer wel.

Een ander probleem dat ik heb is dat ik een klein servertje heb draaien op mijn eigen computer op poort 6500. Deze kan ik prima benaderen vanaf mijn Linux server. Vervolgens heb ik die poort geforward vanaf m'n server naar m'n eigen computer, maar op de één of andere manier kan niemand die benaderen van buiten af. Dat kan eerst weer wel.

Kortom, het zijn allemaal nog al vreemde dingen die hier gaande zijn. Ik heb wel een vermoeden waar het aan zou kunnen liggen. Zo heb ik onlangs mijn Bluetooth USB adapter geïnstalleerd en nu is er opeens ook een netwerk verbinding bij. Het zou kunnen zijn dat sommige programma's niet de goede verbinding gebruiken. Maar waarom heb ik dan met de andere programma's daar weer geen last van. Bovendien heb ik die verbinding uitgeschakeld, en heeft m'n computer maar 1 IP adres. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn het programma NetPeeker dat ik ook onlangs geïnstalleerd heb. Hier zit ook een soort van kleine firewall in, maar als ik het programma uitschakel werkt het nog steeds niet. Kortom, ik zou niet meer weten waar het probleem zou kunnen zitten.

Verwijderd

Waarschijnlijk heeft een update de standaard beveiliging van je linuxdoos iets aangescherpt. Probeer eens de firewall te stoppen door '/etc/init.d/iptables stop' in te typen op de console van de linux machine. En als je er toch op zit controleer dan ook even of port-forwarding aan staat: 'cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward'. Dir zou een simpele '1' moeten opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 19:09:
Waarschijnlijk heeft een update de standaard beveiliging van je linuxdoos iets aangescherpt. Probeer eens de firewall te stoppen door '/etc/init.d/iptables stop' in te typen op de console van de linux machine. En als je er toch op zit controleer dan ook even of port-forwarding aan staat: 'cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward'. Dir zou een simpele '1' moeten opleveren.
Hmmz, 'cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward' levert inderdaad een '1' op. Dat zit dus wel goed. Maar als ik m'n firewall uitzet heb ik toch helemaal geen I'net meer, want die firewall zorgt er toch ook tegelijkertijd voor dat het verkeer wordt geforward? Overigens bestaat /etc/init.d niet op mijn systeem (draai Slackware 8.1).