Toon posts:

Hardware-conflict IRQ's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi everybody,

Misschien heeft iemand een oplossing voor mijn probleem...?
Ik heb twee PCI kaarten gekocht: een USB-2 hub en een extra parallele poort. Afzonderlijk van elkaar doen ze het uitstekend. Als ik ze chter samen in de PC prik boot deze niet meer.
Ze zijn allebei PnP en volgens de beschrijving op de doosjes ondersteunen ze IRQ-sharing.
Ze zijn allebei geneigd om naar IRQ 5 te gaan, en als die niet beschikbaar is (geblokkeerd in de BIOS) gaan ze allebei naar IRQ 10.
Ik zou ze toch graag allebei erin hebben - heeft iemand een oplossing hoe ik de IRQ's misschien zelf kan toewijzen of zo? Ik heb niet zoiets gevonden in de BIOS...
Ik heb alle PCI slots geprobeerd (5 stuks) en heb geen andere kaarten erin.

Further details:
Pentium III 733 Mhz
Windows 98 SE
128 MB geheugen
enz.

Ik ben best wel wanhopig aan het worden...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel ontranzigd .. Let daar in het vervolg eens op? Anders maak je meer kans dat mensen dit topic links laten liggen. Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette).

Verwijderd

Jumpersettings op de kaarten zelf? :+

Verwijderd

Topicstarter
Jammer... zijn er niet... :(
Was inderdaad makkelijk geweest.

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
eh.. BIOS update?

"It certainly appears so..."

Verwijderd

Topicstarter
wat zou dat uitmaken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je verder helemaal geen andere kaarten in je systeem zitten? (geluid/modem/lan/sound)
Waarschijnlijk gaat het daar ergens fout.

verder nog iets, ik zie dat je 98SE draait, maar met een USB2.0 kaart. Je weet dat USB2.0 niet door 98SE wordt ondersteund, dus moet je ook reknening mee houden.

En een biosupdate zou wat uit kunnen maken, het valt in elk geval te proberen, je zegt niet wat voor mobo je hebt, dus kunnen we dat ook niet weten.

Verwijderd

check ff of dr aan IRQ-sharing gedaan wordt bij de 2 gebruikte PCI-sloten... plug 1 van de 2 kaarten anders in een niet naastliggend slot :P

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
in windows zelf kan je toch irq toewijzen bij systeem... ?

upgrade naar win2k of xp kan ook helpen maar is nie echt een oplossing misschien

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle geboden oplossingen al geprobeerd behalve de BIOS update, omdat ik niet echt weet hoe dat in z'n werk gaat en ten tweede niet snap wat dat uit zou kunnen maken.
De IRQ's kunnen soms in Windows worden toegewezen, maar datis volgens mij maar fictief - ik kon (van een ander apparaat) de IRQ wijzigen, maar bij het opstarten van de PC bleek dat de BIOS toch nog steeds de oude IRQ hanteerde en dat pas bij het opstarten van Windows het apparaat "verhuisde"...
Upgraden is niet echt aan de orde, want dan kan ik mijn prachtige Canon printer in de prullenbak doen belanden... :(
Kan iemand mij uitleggen hoe het upgraden van de BIOS werkt en hoe ik achter het precieze type van mijn moederboard kom?

Verwijderd

Upgrade van je BIOS gaat je niet helpen hoor!

Kun je hoog en laag springen, 2 kaarten die in 1 systeem dezelfde IRQ kiezen, dat komt alleen doordat 2 PCI sloten dezelfde IRQ delen! Kwestie van 1 van die kaarten een ander slot te geven én dat gedeelde slot niet te gebruiken, tenzij een andere kaart wel met die sharing overweg kan!

Je hebt vast een moederbord met 6 of meer PCI sloten?
Zoek even de manual van je mobo op, en check daar even welke PCI-sloten aan IRQ sharing doen. Kijk in welke je die kaarten geprikt hebt, en verander dat!

(zoek op Google wat je aan geprinte tekst op dat moederbord kunt vinden. dr staat meestal op moderne moederborden wel merk en type geprint) (anders FID ofzo)
Pagina: 1