Toon posts:

Celeron 300

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,...

Ik ben ten eerste een vette newbie hierin dus kom me AUB niet flamen :P
Ik heb een Celeron 300 en als eerst zou ik graag willen weten op wat voor socket moederbord dat ding zit.. ofzo.. ik d8 Socket 370 maar da weet ik duz niet zeker..
Nou wil ik dit ding overklokken naar 400 ofzow.. heb ik hier een speciale koeler voor nodig of wordt ie al genoeg gekoeld ?? (zit een zwart ijzer ding met een propellor op)
Ik hoor het van jullie !! (hoop ik *D)

Verwijderd

Gewwon je front sde bus op 100 gooien en dan loopt ie ipv 4,5x66=300, 4,5x100=450 Mhz De multiplier is 4,5 en kan niet veranderd worden.

Suc6

Verwijderd

Gewoon je front sde bus op 100 gooien en dan loopt ie ipv 4,5x66=300, 4,5x100=450 Mhz De multiplier is 4,5 en kan niet veranderd worden.

Suc6

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Het is trouwens een Slot 1 processor, helemaal geen socket dus :). Die van mij loopt probleemloos op 4,5*103 met de ranzige standaard cooler die er op zit (idd een stuk ijzer met een ventilator :) ).

We flamen niet zo gauw hoor ;)

Verwijderd

Hij heeft een Celeron geen Pentium 3 dus geen slot 1 !! dus gewoon 100 MHz ipv 66 en dan maar lekker }:O grazen.

• roytanck
Sorry hoor Lord Nikon, maar de eerste Celeron's (waaronder de 300) waren toch echt Slot 1 procressoren... Pas vanaf de 433 of zo werden ze Socket 370... Ik heb zelf een 300A, en die zit toch echt rechtstreeks, zonder converter in de Slot 1 van mijn BX6 mobo :)

Verwijderd

Celeron is dus echtwel slot1

• roytanck
He die Alchemy... jij hebt bijna dezelfde computer als ik... :)

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 09:07
En vergeet niet om de AGP mutilplier op 2/3 te zetten!:Z
Anders dan wordt die ook overklokt en daar kan ie over het algemeen niet tegen:(. De AGP volgt namelijk de front side bus (FSB) (die je dus op 100MHz kunt zetten, zoals anderen al opmerkten ;)).

Je kunt de FSB ook op 75 (CPU snelheid wordt dan:4,5 * 75 = 338 MHz) of 83 (4,5 * 83 = 374MHz). Maar ook de PCI bus volgt de FSB wat betreft MHz-en en het hangt van de apparaten op de PCI bus af, en dan vooral je harde schijf, of dit een optie is of niet...

En waarom nou 4,5???? :?
Nou, die waarde is vastgelegd en kan NOOIT veranderd worden!! Dit is Intels idee van het voorkomen van de verkoop van lager geklokte CPU's als hoger geklokte dacht ik :?

Als het nou niet lukt met bovenstaande opties kun je ook nog het standaard voltage van 2,0 V naar 2,1 of 2,2 (hoger zou ik niet gaan) ophogen. Daarmee vergroot je de kans van een succesvolle overklokactie :), maar hiermee introduceer je in principe wel weer een hogere temperatuur mee wat de kans op een succesvolle overkok weer doet afnemen. :(
Maar het voordeel van een hoger voltage weegt iha op tegen de hogere temperatuur, dus voltage tweaking is een optie. :)

Mijn Celeron 300A deed het eerst ook niet onder Win2K, maar wel onder WinME en aanverwanten. Met 2,1 volt doet ie het ook onder Win2K! :9

Succes ermee

[edit]
Die Celeron is gegarandeerd een Slot1, toen bestond socket370 nog niet eens! (en ze hebben later ook geen socket 370 variant uitgebracht) Die kwam pas veel later, vanaf de 400MHz ofzo...

[edit2]
AGP, daar hangt je videokaart aan...in case you didn't know.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
hehe wie heeft er geen 300A gehad :9

o wacht ik heb hem nog steeds. En ja Dit is SLOT 1 niet socket en idd ongeveer 99% van die dingen loopt probleemloos op 450 met een tjiep koelertje. 2 jaar dag in dag uit. Tjonge wat is overklokken slecht zeg!

Hop,hop,hop!

• roytanck
Ja de 300A is heerlijk... gewoon default voltage, geen enkel probleem onder win2k op 464 MHz... :)

Zit ondertussen wel heel serieus naar het nieuwe overklokwonder te kijken: Duron + potloodstreepjes ;)

Verwijderd

Sorry Lord_NikoN was er echt even niet bij :Z .

• Wimpy006
  • Laatst online: 27-08 00:46
Jongens.... Femme heb hier volgens mij zijn eerste review over geschreven. Toen kwam ik net op GoT en dit moet gewoon iedereen lezen voordat ie op het forum komt:
www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=1
En dit is bij jou van toepassing:
www.tweakers.net/reviews.dsp?Document=12
en kom ook eens hier:
www.tweakers.net/reviews.dsp
of hier www.tweakers.net

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Weefselkweekje wat zijn jouw specs dan..!

• roytanck
Zie "signature"... :)

------------------
Celeron 300a @ 464 Mhz - Abit BX 6 rev 1 - 64 mb (100) + 64 mb (100) - CL GeForce DDR - Maxtor 15.3 gb 7200 rpm

Verwijderd

ik krijg mijn celly's(370) echt niet hoger als 80 fsb op een bp-6 plank!!
iemand idee's?
}:0

• WoyBoy
mogelijke oorzaken:
1 je komt te hoog uit met je CPU
Volgens mij was het ontwerp van de Celeron, die geript is van een bepaalde PII versie, "gemaakt" om tot een x aantal MHz-en te kunnen lopen. Ik dacht iets van 500 a 600 MHz? Kan er ook gigantisch naast zitten met deze theorie...
2 je overklokt je PCI-bus te hoog
je HD wellicht? Maxtor zuigt hierbij...
3 voltage is te laag voor die snelheid
4 :? nog meer?

• Dezjay
  • Laatst online: 01-09 11:33
jij hebt een 466 celly die zijn nog al moeilijk te overklokken cpu zit aan zijn max.

Verwijderd

Topicstarter
Ehmrmre...
bedankt allemaal gasten maar wtf zit dat FSB ding en wat is het precies ?? Een jumper ofzo ?
En wat gebeurt er nou met m'n PCI/AGP sloten als ik ga overklokken ?

• roytanck
Als je het doet door de FSB op honder te zetten (dan loopt je proc. dus op 450 MHz), moet je je AGP divider op 2/3 zetten en de PCI divider op 1/3. Dan gebeurt er helemaal niks met je PCI en AGP kaarten. Je doet dan eigenlijk alsof er een P2-450 in zit :)

Al deze instellingen zitten op je moederbord, en afhankelijk van type en evt. revisie kun je het in het BIOS of d.m.v. jumpers instellen. Check de manual zou ik zeggen :)

• WoyBoy
De FSB is de verbinding (op X MHz) tussen van alles en nog wat, ik dacht in het geval van de BX-chipset waar we het nu over hebben: de CPU, geheugen en chipset, maar wat voor jou van belang is:
Het is een van de dingen waar je invloed op hebt bij overklokken.
CPU speed = multiplier (4,5) * FSB
PCI speed = 1/3 (heel erg vaste waarde) * FSB
AGP speed = 1/1 of 2/3 * FSB
DE FSB is niet altijd zo maar te kiezen, vaak zijn er een aantal voorgedefinieerde waardes: 66, 75, 83, 100, 103, 112, 124, en dan houdt bij mij (Abit BH6) de koek op.

Andere dingen waar jij als knutselaar iets mee kan:
koeling: zowel CPU- als systeemkoeling. Dacht niet dat ik ooit heb gehoord dat je door je videokaart te koelen, deze op een hogere AGP frequentie [MHz] kunt laten draaien.
AGP divider: 1/1 of 2/3 van de FSB, in het geval van FSB>66 dan overklok je in principe de AGP indien AGP divider = 1/1, bijvoorbeeld FSB = 75, dan ook AGP = 75, is boven de specs en dat is vaak wel erg itt tot de CPU.
Voltage dus: +0,1 of +0,2 Volt doet wonderen, maar ... zie eerdere post.

Duidelijk?

Veel dubbel opgeschreven, maar nu zijn de verbanden misschien wat duidelijker...

Verwijderd

[b](zit een zwart ijzer ding met een propellor op)
lol. :7

(Dat noemen ze een helicopter! ;))

• Wimpy006
  • Laatst online: 27-08 00:46
Djeezus... Ik plant die links er niet voor nix. :(

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
ik krijg mijn celly's(370) echt niet hoger als 80 fsb op een bp-6 plank!!
iemand idee's?
Heb je wel koelprut tussen het groene heat sink'je en je BX Chippie gedaan? en er een fannetje op geklust? Je BX Chippie wordt doordat er twee procjes aan zitten te sleuren al extra heet. en dan ook nog proberen hoge fsb te halen. Ja hij is wel ge rate @ 100MHz, maar het kan toch probs. geven.
Pagina: 1