Probleem met mijn shuttle ss51g (reboot zonder reden)

Pagina: 1
Acties:

• DukeN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-08 08:19

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Ik heb sinds kort een shuttle ss51g. Prima pctje btw!

Ik heb in de shuttle een
p4 2.4
1x 512 ddr
radeon 9500 pro
1x 80 gb
1x 40 gb
en dvd/ cdrw combi.
200 W voeding

Alles doet het goed en hij draait normal gesproken heel erg stabiel.
Nu het probleem.
Mijn shuttle reboot soms zonder reden! Dit heb ik vaak met spellen. Onder windows xp heb ik dit probleem nooit. Als ik 3d mark 2003 draai reboot. Ook bij het lang spelen van diversen spellen. Nou denk ik dus dat dit komt door de hitte. Ik heb in bios ook een optie uitstaan dat de cooler harder gaat draaien als hij heter word. Ik heb dus nonstop mijn cooler van de cpu op 3600 toeren draaien! En nog valt hij soms uit. Ik heb op internet zitten zoeken of dit een bekend probleem was maar dat is dus niet het geval. In de reviews zijn ze juist trots op de shuttle omdat hij zo goed koelt. Nu heb ik dus een cpu cool programma waarmee je kan zien hoe heet de cpu is. Deze staat ook goed. Alleen staan (volgens het programma) 1 van mijn harddisken op een hoge temp. Maar dit zou niet het probleem mogen zijn.

Weet iemand een idee hoe het zou kunnen dat de shuttle zonder reden reboot??

Alvast bedankt!

Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Heb je je geheugen al getest met Memtest86? Zou het zomaar eens kunnen zijn... Misschien dat je voeding de hardware niet aankan.... Een Radeon 9500, dvd/cd-rw combi en 2 hd's trekken nl. een aardige hoeveelheid vermogen :'( Misschien dat je het kan proberen met slechts 1 hd?

webOS all the way!

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
wat voor voeding hebt je ?
het is mogelijk dat die niet voldoende is (watt)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen al doorgenomen? Kan ook best een voedingprobleem zijn, maar daar kunnen wij lastig over oordelen, aangezien je de voeding niet hebt meegenomen in je specslijstje, wat je eigenlijk wel zou moeten doen :/

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
nee ik heb me geheugen nog niet getest. Dit zal ik vanavond gelijk doen. Me voeding (200w) hoort het te kunnen trekken. Lees ik in de reviews, anders zou hij toch helemaal niet aangaan?

• Hermanvh

Hermanvh

Dit lijkt me echt een voedingsprobleem! 200 Watt is echt niet veel! Een P4 2,4 trekt dacht ik al zo'n 65-70 Watt. Een Radeon dacht ik ook al iets van 60 Watt. Dan heb je nog 70 Watt over voor 2 hd's en je dvd/cd-rw combo! Dat lijkt me niet echt veel!

webOS all the way!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Maar hij gaat toch ook niet aan??? En waarom het ik het probleem dan alleen bij spellen?

• Hermanvh

Hermanvh

Dan kan hij best aangaan! Het is een veel voorkomend probleem. Bij het opstarten gebruikt de pc vaak niet het hele vermogen. Bij het spelen van spellen wordt er meer verwacht van de videokaart en verbruikt deze meer vermogen... Dit kan dus een oorzaak zijn voor de reboots :'(

webOS all the way!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:29
Hermanvh schreef op 14 april 2003 @ 11:16:
Dit lijkt me echt een voedingsprobleem! 200 Watt is echt niet veel! Een P4 2,4 trekt dacht ik al zo'n 65-70 Watt. Een Radeon dacht ik ook al iets van 60 Watt. Dan heb je nog 70 Watt over voor 2 hd's en je dvd/cd-rw combo! Dat lijkt me niet echt veel!
Tja, normaal gesproken zou zo'n voeding toch genoeg moeten zijn.. 't ding is er speciaal op gebouwd. (en hdd's en andere ide-apparaten gebruiken niet veel stroom :))

Maar misschien heeft de topicstarter een beetje pech, en is het een slecht exemplaar.
Bekijk gewoon de spanningen die de voeding levert even. Normaal gesproken kun je die gewoon in de bios al zien, en anders via een tooltje. Die spanningen mogen niet te ver afwijken van wat ze behoren te zijn.

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Twynn schreef op 14 April 2003 @ 11:19:
[...]

Tja, normaal gesproken zou zo'n voeding toch genoeg moeten zijn.. 't ding is er speciaal op gebouwd. (en hdd's en andere ide-apparaten gebruiken niet veel stroom :))

Maar misschien heeft de topicstarter een beetje pech, en is het een slecht exemplaar.
Bekijk gewoon de spanningen die de voeding levert even. Normaal gesproken kun je die gewoon in de bios al zien, en anders via een tooltje. Die spanningen mogen niet te ver afwijken van wat ze behoren te zijn.
Dat klopt. Hij is er ook inderdaad op gebouwd. Maar een slecht exemplaar?? Laat het niet waar zijn!! Wat voor tootje dan? En hoe kan ik zien of de voeding genoeg stroom levert precies?? Thx!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En waarom het ik het probleem dan alleen bij spellen?
Simpel: jouw CPU en GPU worden dan op diens limieten gepushd ..

Een P4 2,4@400 trekt zo'n 75W en een R9500 doet minstens 50W. En dit moet vooral de 5V lijn van een 200W voeding allemaal leveren .. Sommige 200W voedingen hebben een sterke 5V lijn (qua amperages) en de andere helemaal niet. Dit heb je dan als gevolg.

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
BalusC schreef op 14 April 2003 @ 11:22:
[...]
Simpel: jouw CPU en GPU worden dan op diens limieten gepushd ..

Een P4 2,4@400 trekt zo'n 75W en een R9500 doet minstens 50W. En dit moet vooral de 5V lijn van een 200W voeding allemaal leveren .. Sommige 200W voedingen hebben een sterke 5V lijn (qua amperages) en de andere helemaal niet. Dit heb je dan als gevolg.
Dat is toch raar! Die shuttle is er op gebouwd. In reviews hebben ze de shuttles ook getest met gforce4tjes en radeon 9700 pros. Het zou toch niet mogen?? Maar ja.... het lijkt wel de enigste oplossing! :(

Verwijderd

Wordt er een dump aangemaakt op het moment dat hij vast slaat? ik zie dat je een losse VGA kaart toepast hebt in het systeem. Je kunt het herstarten van een pc in het geval van een dump voorkomen door bij opstart en herstelinstellingen in aparaat beheer uit te vinken.

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
mmmm... ik weet niet of er een dump word gemaakt.... maar dit vind ik nou een fijne oplossing om te horen!

Maar wat kan ik dan zien bij een dump? en hoe zit dat dan precies?

[ Voor 26% gewijzigd door DukeN op 14-04-2003 11:34 ]

Verwijderd

Je kunt dan kijken of oa. het stuurprogramma niet voor problemen zorgt.
het uitzoeken van een dump neemt nog wel wat tijd in beslag, een ander stuurprogramma testen is vaak sneller.....maar dit neemt niet weg dat je de pc wel de opdracht kan geven om niet meer te herstarten bij een dump

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Foutcodes .. eventueel een bestandsnaam .. etcetera, zoiets als een BSOD, maar dan in een bestandje/logboek :P Check systeemlogboek enzo :)

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Dus ik begrijp, als ik dit doe: In een standaard Windows XP systeem herstart de computer automatisch zonder een duidelijke foutmelding te geven. Je kunt dit uitschakelen via Deze Computer - Eigenschappen - Geavanceerd - Opstart en herstelinstellingen - Instellingen - Systeemfouten - vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten". dan reboot mijn pc dus misschien niet maar krijg ik als het zou gebreuren een "dump" waarin ik kan lezen wat er was?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan krijg je een echte BSOD, ja :P

Maar dat is niet nodig .. als het goed is staan ze ook gewoon in systeemlogboek .. start > run > eventvwr.msc :)

Verwijderd

Probleem is alleen dat hij dat niet altijd opslaat in je logs......

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
niet nodig??? ik kan toch met die DUMP uitzetten dat de pc automatisch restart?? dus dat is toch beter?

Verwijderd

Vinnik ook ;)

Verwijderd

Even terugkomend op de voeding je kan ff met een spanningsmeter kijken of ie veel schommelt als je af en toe een te lage spanning krijgt reboot ie ZONDER dump

dus dan valt er weinig te zien trek je kastje eens open hang er een dagje een 350w voeding in en kijken of het dan nog gebeurd anders zijn dit soort problemen moeilijk te isoleren.
Pagina: 1