[drukwerk] afmetingen ism dpi

Pagina: 1
Acties:

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 22:08
Hm, tijdje geleden dat ik hier een topic opende :P

Gebeurt ook niet zo vaak, maar nu loop ik echt vast. Heb een dia positief gescand, en die heb ik opgedeeld in 3 delen (3x a4) die gebruikt gaan worden als achtergrond visual in een drieluik folder.

Normaliter maak ik in Photoshop per A4 een .TIFF bestand wat in Quark plaats. Nu ook, en gezien ik de dia op zeer hoge resolutie heb kunnen inscannen moet scherpte geen probleem zijn, alsmede een goede resolutie afbeelding niet.

Afbeelding is wb dpi en grootte prima bruikbaar voor drukwerk:

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/dpi.jpg

Zo gezegd, zo gedaan; maar wat blijkt.
Plaats ik de afbeelding in Quark, komt het er zo uit te zien (op 100%)

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/dpi-quark.jpg

De linkerpagina is het .TIFF bestand (van rond de 25 Mb) op 100%, en rechts (handmatig) op 500% geschaald. Dit is dus niet de bedoeling en het resultaat lijkt me ook alles behalve geweldig op deze manier.

Je zou zeggen dat het iets te maken had met het aantal DPI, wat nu op 1200 staat. Als ik het downtune naar 300 word 't helemaal brak en superklein dus dat lijkt me ook niet echt een optie...

Wat zie ik nou over het hoofd?
Kom er niet echt meer uit zo :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Heb je de dia niet te klein gescand? De tif is nu iets van 1,7 bij 2,5 inch, dus dat lijkt wel aardig overeen te komen met de afmeting in quark.

Een A4 op 1200 dpi is volgens mij iets groter dan 25mb. :)
edit:
Ik zit trouwens te denken dat je misschien ook wel een btje voor de gek wordt gehouden door de preview van quark. Als je die 1200 dpi omrekent naar 300dpi, dan kom je wel in de buurt van een A4tje. Ik zou het plaatje echter in photoshop op het goeie formaat zetten ipv vergroten in Quark.

[ Voor 43% gewijzigd door SillyJW op 14-04-2003 10:02 ]

Verwijderd

Uhm, bij afdrukgrootte staat vermeld (in PS) 1,713 inch x 2,456 ... beetje te klein ingescand dus?

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Gooi het eens naar 300dpi (en dan resample uitvinken)

• Skull_One
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 10:43
Voor regulier (offset raster-60) drukwerk heb je minimaal 100 dots per cm nodig, ofwel 254 dots per inch. Aangezien jouw PS bestand 2056 pixels x 2947 pixels is kun je het op 20,56 x 29,47 cm gebruiken. A4 Is 21 x 29,7 cm plus bij aflopend beeld 3 mm rondom extra kom je dus op 21,6 x 30,3 cm uit. Volgens de theorie kom je dus net iets te kort, maar dat kun je door PS wel wat 'oprekken' (of het zo laten) dat verschil zie je toch niet.
Zet PS eerst eens op cm als eenheid ipv die inches, en tik dan de A4 maat in bij 'Image size' klik dan ook 'Resample Image' uit dan zul je iets minder dan 254 dpi overhouden.

Naja, hopelijk begrijp je het zo...

Look at it this way... in a million years, who's gonna care?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 22:08
Ah dank allen voor de uitleg.. Het resample image did the trick. :)

Weer wat geleerd

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1