Toon posts:

[VBA] Access: datum gelijk aan huidige datum?

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds een vba newbie:

Tabel X bevat records met data. Als veld Y in tabel X gelijk is aan huidige datum, moet er een messagebox verschijnen met een van de velden tabel X.

Ben nog een beginner met SQL/Access etc. dus hopelijk is deze vraag hier terecht :)

Verwijderd

Ik zie eerlijk gezegd geen vraag...

Maar:

Blijkbaar wil je een methode / procedure maken waarbij gecontroleerd wordt of in de tabel een veld zit waarbij de datum gelijk is aan de huidige datum:

Select * from X where Y = Huidige datum

Wat heb je geprobeerd ?

Verwijderd

Topicstarter
De vraag heb je goed begrepen :)

SELECT * Form Boekwerken where Vernietigingsdatum = Currentdate

Daar was ik idd al achter. Alleen, hoe krijg ik het resultaat van die SQL string in een messagebox of iets dergelijks? Want, uit die string komt "iets" (zoals gezegd: newbie met sql), bijvoorbeeld een recordnummer. Dan wil ik graag een messageboxje maken met als inhoud o.a. een ander veld uit het recordnummer.

Verwijderd

Select * from X where Y = Now()
Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 09:32:
De vraag heb je goed begrepen :)

SELECT * Form Boekwerken where Vernietigingsdatum = Currentdate

Daar was ik idd al achter. Alleen, hoe krijg ik het resultaat van die SQL string in een messagebox of iets dergelijks? Want, uit die string komt "iets" (zoals gezegd: newbie met sql), bijvoorbeeld een recordnummer. Dan wil ik graag een messageboxje maken met als inhoud o.a. een ander veld uit het recordnummer.
Het resultaat is natuurlijk een recordset van nul tot ontelbaar veel records. Dat wil je niet in een messagebox lijkt me (te weinig mogelijkheden). Kan je niet gewoon een form bakken dat gebruikt maakt van de resultaten van de query?

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 09:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
Private Sub Form_Open(Cancel as Integer)
  Dim dbs As Database, qdf as QueryDef, strSQL as String
  datbegin = Date$
  Set Dbs = CurrentDB
  strSQL = "Select * FROM Koi Boekwerken WHERE Vernietigingsdatum = " + datbegin
  Set qdf = dbs.CreateQueryDef("Vernietigingsdatum", strSQL)
End Sub

Dit stukje code heb ik uit de help, enigzins aangepast. Probleem alleen, begrijp er niet veel van.

Zoals je ziet roep ik dit aan als het form wordt geopend.
Stel nu dat een record een datum bevat die gelijk is aan de datum vandaag, dan wil ik dat aan de gebruiker tonen. Ongeveer zo:

Record 23 heeft als vernietigingsdatum 13-04-2003, en het veld titel bevat 'boek 1'

Dan moet door zo'n stukje code:

MsgBox("Let op: Vandaag moet " + dummy + " vernietigd worden")

De tekst "Let op: Vandaag moet boek 1 vernietigd worden" op het scherm zetten
Hoop dat ik nu duidelijk ben.... ?)
Dus stel recor

Verwijderd

Topicstarter
Nu ben ik echt heel onbekend met access, maarruh:

form maken voor resultaten query klinkt goed.
Form kan ik nog wel maken, maar hoe moet die de resultaten displayen?
Ik bedoel: Moet je ze meesturen naar de form als variabele? En hoe toon ik die dan?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Desert_Storm, dit topic in combinatie met je andere topic doet mij maar aan één ding denken...

... koop een boek ...

Het maken van een formulier waarin je gegevens van een query kunt weergeven in Access is namelijk wel heel simpel. Je kunt zelfs de "wizard formulier maken" oid doorlopen en dan heb je al een form! Beetje zelf zoeken dus, en een beetje initiatief tonen...

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
je opmerking is uiteraard volledig terecht maar soms heb je geen tijd om een boek te kopen vandaar dat ik het via jullie hulp probeer.
Maar goed, ik begrijp dat ik mijn lat iets te hoog heb gelegd dus bij deze wil ik graag het topic sluiten. Ook al is het een nogo bij tweakers om te bedanken: toch bedankt voor jullie geduld.

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Ik vermoed dat je de wizard hebt gevonden ;)

In principe is het helemaal geen probleem om hier vragen te stellen, alleen zou je een klein beetje moeten uitkijken met wat je vraagt. Als je al ooit eens wat dingen met Access hebt gedaan is het maken van een formulier waar je gegevens in zet namelijk een van de eerste dingen die je doet.

Is het uiteindelijk gelukt?

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
nog niet ben nog aan het proberen. Hoe dan ook: Je begint enthusiast, denkt effe iets niet te weten, stelt een vraag en komt erachter dat je kennis te beperkt is ;)
Happens to the best of us ,toch? :)

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

OK, ga naar de formulieren binnen Access, klik op create form by using wizard. (of klik op het knopje 'new' in het zogenaamde 'database-window'.) Je kunt nu een form maken aan de hand van tabellen of queries.

Sla de query dus op als query in Access, selecteer deze en zeg tegen Access dat 'ie er een form van maakt. Je hebt dan een voorbeeld. Mocht je de query dynamisch willen houden kun je die altijd aanpassen dmv de Record Source property van het formulier.

My personal website

Pagina: 1