Toon posts:

vraagje over geforce 2 gts (asus v7700)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik, forum newbie, heb een redelijk dringend vraagje over de fan van mijn bijna antieke geforce 2
hij loopt namelijk aan, en ik heb ongeveer alles geprobeerd (fan eraf, open geschroefd, schoongemaakt, weer erop geschroefd) om het op te lossen.
smartdoctor geeft aan dat de fanspeed tussen 2500 en 5700 rpm wisselt en de temperatuur loopt nogal gemakkelijk op tot boven de 50 graden
nu zitten er 2 schroefjes op die de fan aan het chassis bevestigen. mijn vraag is eigenlijk simpel, moet ik deze juist strakker (waardoor de fan tegen het chassis wordt gedrukt) of losser draaien (zodat de fanring los komt te zitten)?

plaatjes van de fan zijn hier te vinden.

• cablepokerface
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 16:53
Zo een heb ik er ook ... :)

Ik had een situatie dat de koeler veel geluid maakte ... een soort trillen dat echt niet goed klonk ... Na wat licht onderhoud deed hij het weer prima ... nagenoeg geluidloos ...

Ik had de schroefjes flink vast gedraaid (zo vast dat ik ze nauwelijks verder kreeg maar ook niet m'n volle kracht gebruikt anders draai je ze dol) nadat ik ff wat koelpasta had toegevoegd ...

Snort weer als een jonge poes ... ik denk dat ie op een of andere manier na een tijdje wat losser trilt ofzo ... En wat denk je? De GPU had het nog 3 graden kouder nadien ook ... lol ...

Ik hoop dat je daar wat mee kan ... meer kan ik je niet vertellen ... maar misschien wil googlen ook helpen ...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb me al helemaal suf gegoogled :)
hm ik heb ze nu eerst vast gedraaid en toen iets losser, maar denk dat ik ze nu toch maar helemaal vast ga draaien. koelpasta heb ik er ook onder geplakt maar het meest scheelt het stof wegblazen meer.
thx

Verwijderd

Topicstarter
hm zitten nu vast, maar hij bromt nog steeds
het is een soort zeikerig gebrom dat soms even een minuut ophoudt en dan weer om de zoveel seconden even 'brrrr' doet

's kijken wat ie doet na een spelletje quake3, misschien moet ie gewoon nog even wennen aan de grote schoonmaak

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-07 15:24
Gooi ter volledigheid de sticker los van die fan, mik er een druppeltje siliconenspray ofzo in (ik gebruik zelf liever teflon omdat dit ahw "stolt"), en, en dit is belangrijk, wiebel die ventilator met de opening naar boven -ander komt die olie er weer uit- paar keer rustig heen en weer/ op en neer (er zit altijd wel wat speling in). Nu moet ie echt wel zachter lopen :)

Verwijderd

Tip: als je de ventilator inspuit met Teflon spray, lager afsluit en even laat draaien op 15 Volt terwijl je hem een paar keer in een andere positionering neerlegt en wiebelt terwijl hij draait dan loopt het smeermiddel wat beter tussen de 2 sleeves van het lager en blijft hij langer stil...

Eventueel kun je eerst het ingedikte vet eruit krijgen als je hem met een haardroger opwarmt bij het lager/asje...

Een oude tandenborstel doet wonderen :*)

nb: die schroefjes kun je het beste vastzetten ipv los.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 02:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
hm dan moet ik eerst 's op zoek naar teflon spray, heb alleen de bouwvakkers-versie :)
fan op 15 volt laten draaien? dat kan niet met smartdoctor geloof ik, weet uberhaupt niet of je dat softwarematig kan doen.
verder verklaart dit wel dat het brommen vroeger over ging als ik echt lang quake speelde zodat hij flink warm werd en het vet vanzelf weer smolt ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 11:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
in ieder geval bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 11:23 ]

Verwijderd

15 volt doe ik met een oud treinbaan/racebaan trafootje die zo'n mooie draaiknop heeft voor -15 naar 0 tot +15

Dat tijdens Quake hij geen herrie maakt klopt id, meestal gaan ze brommen als ze:
- koud zijn
- vanuit de uit stand in werking worden gezet
- kortom als de PC net een tijdje uit is geweest...

Pas wel op met opwarmen van plastic onderdelen, ze smelten zo weg als je het te heet maakt...

Succes!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 14:12 ]

Pagina: 1