jochemd schreef op 16 April 2003 @ 13:20:
SPEWS is geen lijst van spammende IP adressen (als je dat wil moet je eens kijken naar de blacklist van spamhaus.org kijken). Het is een blacklist van IP adressen van ISPs die minder snel zijn in het afsluiten van spammers. Kennelijk is het de intentie van de beheerder van jouw school om geen email van die ISPs te accepteren. De enige bij wie je daarover kan klagen is je school.
Kennelijk is het de intentie van SPEWS om het een gigantische hoop mensen die nog nooit ook maar 1 onsolicited commercial email hebben verstuurd te weerhouden van het zenden van wat voor mail dan ook.
En JA, dat noem ik collateral damage. Al ben ik er in dit geval niet zeker van, want het is net of ze dat expres doen (Goh

)
De informatie is inderdaad bedoeld voor systeembeheerders. Voor hun is het vrij makkelijk te lezen hoor.
Euh sorry? Systeembeheerders (despite popular belief) zijn ook mensen, net als ik, en ook zij zullen goed moeten zoeken tussen de VELE hits naar die paar waar ook daadwerkelijk iets interessants (lees: anders dan 'je staat er niet tussen') bij staat.
Er zijn genoeg andere lijsten die dat doen. En er zijn mensen die dat niet ver genoeg vinden gaan en die gebruiken aggressievere lijsten. (Nog even afgezien van het feit dat SPEWS niet meteen blokkeert, ISPs krijgen altijd een paar uur de tijd om een account op te heffen.)
Dat is dan fijn voor die mensen die schijnbaar geen enkele mail meer willen ontvangen (NOG agressiever?), maar SPEWS wordt wel gebruikt door grote instellingen zoals hogescholen, ISPs en anderen.
Is die vals? Heb je al weleens geprobeerd een brief te laten bezorgen in die postbus dan?
Bron:
Hans in "TrueServer IP's in SPEWS" dus dat moet je aan hem vragen

jochemd schreef op 16 April 2003 @ 13:27:
Het is vrij radicaal. Maar ik heb nog nooit legitieme email uit Korea of Brazilie gehad. Waarom zou ik dan niet gewoon die hele landen blokkeren? Ben ik soms verplicht om email te accepteren die daar vandaan komt?
Heb ik geen enkel probleem mee. Feit is wel dat ik vanaf mijn webmail (in NL) niet naar bepaalde hogescholen of andere instellingen kan mailen (ook in NL). Drogreden.
Maar wie valt wie lastig? Wie wil wat van wie? Als iemand van mij wil dat ik zijn email accepteer, dan zal hij daarvoor zelf moeite moeten doen en ervoor moeten zorgen dat hij het niet vanaf een geblacklist IP adres verstuurt.
Spews valt webmasters en andere mensen die mail willen versturen lastig. Lees wel, MAIL, dus niet spam.
Zorgen dat je ip niet meer geblacklist is lukt niet aangezien SPEWS je (ip, miereneuker

) van de lijst af te halen.
Vast wel

Maar die mensen zijn ook niet de doelgroep van SPEWS. Niemand is verplicht om SPEWS te gebruiken om zijn mailbox te beschermen.
Dat is inderdaad niet de doelgroep, gelukkig niet want dan gebruikte half internet SPEWS. Je bent idd niet verplicht SPEWS te gebruiken, maar SPEWS lijkt mij wel verplicht legitieme mailverzenders van die lijst af te halen.
Anderen met opzet en zonder goede reden is meen ik zelfs bij wet verboden. Goh, waarom zouden die servers nou in een wetteloos land zitten zonder achterhaalbare eigenaren? (Wederom bron: Hans vrijwel bovenaan, maar ook andere bronnen zoals newsnet en (misschien niet representatief) antispews)
Ik vind hostingproviderrange in een aantal gevallen eigenijk best wel makkelijk. Heerlijk toch om in 1 keer heel terra.com.br er af te kunnen gooien?
Ik heb GEEN idee wat terra.com.br is, maar als je die wilt blocken dan kun je toch gewoon dat DOMEIN blocken? Hebben die mensen die toevallig in diezelfde range zitten er ook geen last van.
[
Voor 35% gewijzigd door
Paul op 16-04-2003 13:39
]