Harddisk te warm of stervende?

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
In een van m'n systemen zitten 3 identieke IBM harddisks (oude 7200rpm 10 giggers). Omdat de kast erg klein is zitten ze gewoon op elkaar. Erg ongunstig voor de warmte-ontwikkeling natuurlijk. Vooral van de middelste schijf.

Vandaag was het vrij warm hier op de kamer en in de PC zal het dan wel moordend zijn geweest. Plots hangt m'n systeem en hoor ik een getik uit de PC komen. Ik duw op de reset knop en tijdens het detecteren van de harddisks vindt ie de middelste IBM ineens niet meer en deze blijft een tikkend geluid maken (een tik om ongeveer elke seconde). Ik natuurlijk al helemaal in paniek en in de veronderstelling dat die drive dood was.

Wanneer ik de drive uit de PC haal is hij echt ontzettend warm (maar niet noemenswaardig warmer dan de andere 2 drives).

Nu is de drive afgekoeld en probeerde ik nog eens... En wonder, de drive werkt weer perfect.

Nu is m'n vraag, is het normaal dat hd's zichzelf uitschakelen als ze te warm worden of waren dit de eerste verschijnselen van een stervende harddisk? Voor de veiligheid heb ik de drive voorlopig toch maar opzij gelegd.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

De hdd kapte er inderdaad mee omdat ie te heet werd. Indien dit vaker gebeurd zal ie zeker sterven :(

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03 22:54
Als ik jou was zou ik de middelste HD toch maar even los in je kast hangen of op de grond van de case. HD's vinden oververhitting niet zo leuk :X. Heb je nu geen corrupte data oid?

tvw

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zoek even op de site van ibm (of vraag het ibm) zij kunnen je vertellen of deze schijf beveiligd is. Schijven kunnen voorzien van een thermische beveiliging, maar de meerderheid is dat niet.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

ik heb precies hetzelfde gehad met een ibm 40 giger en gaf hetzelfde holle tikkende geluid maar nu is het over sinds ik em ff voor test naast me case heb gelegt..het word te heet bljikbaar..maar het was raar want hij heeft het altijd gedaan..en het klopt ook dat je systeem dan helemaal vast loopt en ctrl-alt-del doet niks helemaal niks..maarja ik zie wel wat er gebeurd..

• mahi
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Het zal dan wel een thermische beveiliging zijn geweest. In de datasheet van de drive vind ik niet meteen iets daarover, maar IBM geeft een maximum werktemperatuur op van 55°C. Daar zat ie waarschijnlijk wel boven.

Dat warmlopen zal de drive alleszins geen goed hebben gedaan. Ik ga morgen toch maar voor een vervangingsharddisk zorgen. Nu werkt de drive nog en kan ik de data nog overzetten op een nieuwe drive. En de kast zullen we ook eens onder handen nemen zodat de koeling van de drives veel beter wordt.

Alleszins bedankt voor jullie antwoorden!

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• VisionMaster
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Er is een grote kans dat het GEEN thermische BEVEILIGING was.
Je heb je hdd flink verkracht, om het maar zachtjes uit te drukken :+
Je schijf zal vroegtijdig sterven als je hem daar terughangt.

IBM disken zijn redelijk heethoofden. Ik heb geen idee welk type je heb, maar het was iig niet goed.
Het getik kan veroorzaakt zijn door een lichte expansie van de materialen (het luistert er nog al nauw).
Boven de 55C werktemperatuur ben je je schijf aan het beschadigen. Als het een termische beveiling was zou de schijf je de tikken niet geven, maar gewoon weg niet upspinnen of door de bios detectie heen komen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Een optie om ze niet zo warm te laten worden is er vemtilator(en) voor, achter of onder te hangen. Door de geforceerde luchtstroom zal de temperatuur van de schijven in ieder geval niet zo hoog zijn als zonder ventilator(en).

Wanbeleid is ook beleid.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik zou die disks idd gekoeld maken... ik heb hier een maxtor 40GB die 7200 draait...
als ik die fan eraf haal gaat ie ook hard omhoog met temperatuur tot zo rond de 50...
met fans erop is ie de helft... 25, kamertemp 22...

koelen die dingen :X

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 19:05
Als je geen koeler ervoor / er achter kunt hangen kun je het beste de schijven in verband leggen
... .. _
Schematisch bedoel ik _--

Gelukkig is dat ik mijn Chieftec niet nodig !!

[ Voor 3% gewijzigd door Tukkie_3 op 14-04-2003 12:54 ]

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Pagina: 1