Toon posts:

[TFT] Vlekken van de TLbuizen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heeft een BenQ FP557 TFT scherm gekregen (en voor een dode pixel meteen toen kunnen ruilen, maar dat doet er ff niet toe) en nou valt het me op dat mn scherm bij donkere beelden heel duidelijk een 'waas' vertoont van de TLbuizen die er rondom omheen zitten. Zie foto's voor uitleg. Kan ik dit ding dan ruilen of hoort het zo? Ik kan me niet herinneren dat de Dode Pixel voorganger van dit scherm het ook had...

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/markvanderwerf/images/002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/markvanderwerf/images/003.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/markvanderwerf/images/004.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 00:28 ]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
nouja, normaal is het in feite niet, het is eerder een ontwerpfout of slordigheidje. Er zitten idd rondom het scherm een viertal CCFL's (Cold Cathode Fluorescend Light, geen TL-buizen zoals jij zegt ;)) om het scherm te verlichten. Over het scherm zitten 2 lagen polariserende film om de lichtstralen te bundelen en ervoor te zorgen dat het een scherp beeld wordt ipv een grote waas, die film laat alleen rechtdoorgaand licht door. Blijkbaar is bij sommige merken die film niet zo heel goed en krijg je dit effect, althans, het lijkt me dat het hierdoor komt. Weet het niet zeker eerlijk gezegd

een defect is het in feite dus niet

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Bij mijn Compaq Tft monitor is het hetzelfde, maar daar heb ik verder geen last van want dat is er alleen bij zwarte beelden. Dus je hebt geen last verder!

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 14:25
nouw iiyama neemt ze op deze mankementen wel terug, dus het zal zo niet horen..

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

Ik heb het ook alleen is de beste remedie ertegen dat je je er niets vanaan trekt.

Dooie pixels zijn irritanter

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:51

dlmh

Lo-Fi

Helaas is dit idd een bekend verschijnsel bij TFT schermen. Goedkope merken/modellen hebben er vaker last van dan de betere/duurdere merken. Ik ben zelf in het bezit van een Samsung 171s en heb hier geen last van. Heb het wel gezien bij bijv. de F-17 van Neovo (instapmodel), terwijl een duurder model er weer geen last van had.
Dus: trek je er niks van aan of koop een duurder model/ander merk. :P

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

SerialThrillaZ schreef op 13 April 2003 @ 23:32:
Helaas is dit idd een bekend verschijnsel bij TFT schermen. Goedkope merken/modellen hebben er vaker last van dan de betere/duurdere merken. Ik ben zelf in het bezit van een Samsung 171s en heb hier geen last van. Heb het wel gezien bij bijv. de F-17 van Neovo (instapmodel), terwijl een duurder model er weer geen last van had.
Dus: trek je er niks van aan of koop een duurder model/ander merk. :P
Grote ONZIN!!! |:(

Ik heb COMPAQ en daar zie je dit ook. Hiervoor had ik een Samsung 152S en die gaf dit beeld ook zo. Dus Samsung doet het wel en Compaq ook want ik heb ze allebei gehad, en het zijn geen goedkope dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Heerlijk, GOT en haar snelle reacties :) Nou de vorige BenQ (Die met de dode pixel) had het dus niet zover ik me kan herinneren.. Maar ik kan het ook mis hebben. Ik zal de leverancier es vragen wat hij / zij ervan vindt.. Thnx!

En over 'geen last van' ; bij mijn foto's kan je zien dat het soms zwaaaaaaaar irritant is ook bij bijv. nachtscene's uit films.... Of gewoon een donker / zwarte achtergrond is het erg irritatie bevorderlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 00:25 ]

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
BezurK schreef op 13 april 2003 @ 23:15:
nouja, normaal is het in feite niet, het is eerder een ontwerpfout of slordigheidje. Er zitten idd rondom het scherm een viertal CCFL's (Cold Cathode Fluorescend Light, geen TL-buizen zoals jij zegt ;)) om het scherm te verlichten. Over het scherm zitten 2 lagen polariserende film om de lichtstralen te bundelen en ervoor te zorgen dat het een scherp beeld wordt ipv een grote waas, die film laat alleen rechtdoorgaand licht door. Blijkbaar is bij sommige merken die film niet zo heel goed en krijg je dit effect, althans, het lijkt me dat het hierdoor komt. Weet het niet zeker eerlijk gezegd

een defect is het in feite dus niet
UCH KUCHE ik heb nog geen tft gezien waarbij 4 cclf's zijn gebruikt
alle tft's tegenwoordig hebben 2 cclf's deze worden horizontaal of verticaal geplaatst in dit geval horizontaal

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Mijn 17" L1710S (LG) kan ook niet zwart pikzwart weergeven, maar er zitten geen "vlekken" in. Op m'n 19" CRT zag ik eerst niet eens je probleem, maar na m'n helderheid aangepast te hebben zie ik het wel. Een verschijnsel wat ik wel vaker bij laptops zie, dus vermoed ik toch dat het scherm niet van hoge kwaliteit is.

Probeer wat te spelen met helderheid & contrast? :?

[ Voor 14% gewijzigd door tweakerbee op 14-04-2003 00:31 ]

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
AleXtc schreef op 13 April 2003 @ 23:24:
Ik heb het ook alleen is de beste remedie ertegen dat je je er niets vanaan trekt.

Dooie pixels zijn irritanter
Je hebt gelijk.... Die groene blob op mn scherm was zwaar irri, ging er met Quake op schieten 8)7
Da_Drake schreef op 14 April 2003 @ 00:29:
[...]

UCH KUCHE ik heb nog geen tft gezien waarbij 4 cclf's zijn gebruikt
alle tft's tegenwoordig hebben 2 cclf's deze worden horizontaal of verticaal geplaatst in dit geval horizontaal
Er zitten er toch echt 4 in, merkwaardig genoeg. Althans dat concludeer ik uit 4 'vlekken' links en rechts het ergst en boven en onder iets minder erg. Of zit daar een soort van 'spiegel'? (boven- en onderin dus)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 00:37 ]

Verwijderd

Een plat scherm is nogal moeilijk écht zwart te krijgen... een aantal professionele plasma schermen zijn al zwarter dan een CRT beeldbuis (die is dus ook nóóit zwart zwart)...
Maar voor een professionele plasma mag je ook wel wat neertellen ;)

Bij Pioneer werd mij verteld dat het praktisch ónmogelijk is om zwart zwart te maken op een lichtgevend scherm, omdat licht nooit zwart kan zijn.
De enige oplossing die er gegeven kán worden, is de pixels uitschakelen (je merkt ook dat als je je scherm uitzet, dattie wél zwart is..)
De pixelverlichting uitschakelen zou er weer voor zorgen (bij TFT dan) dat er geen kleuren meer weergegeven worden...

Bij consumentenplasma is Pioneer bezig de primeur te krijgen (aangezien plasma pér pixel verlicht is) een pixel die zwart moet worden gewoon uit te kunnen schakelen, maar dit is nogal lastig, aangezien er meerdere kleuren zwart zijn....

Mijn advies voor Venture: zeik niet, of koop een plasma bij mij in de winkel :P

Verwijderd

Topicstarter
:Z Hehe... idd een goeie... wil je zwart? Pleur je tft uit.... Of pak net als ik bijna deed, een hamer om een spijker in je muur te slaan en kom er te laat achter dat de hamerkop los zit. Vervolgens snel reargeren en je hamerkop inhalen voordát ie bij je TFT is aangekomen.. (Lukte idd niet, gelukkig mikte ik onbewust op mn GSM die op t bureau lag) :*)

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 17:24
zal wel zo horen, de iiyama schermen op de universiteit hebben het ook, hoewel minder erg dan bij jou
de brightness wat omlaag zetten kan wel eens een goede remedie zijn

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

Het maakt op zich niet welke TFT je koopt, van welk merk, en hoe duur....

Dit plasmascherm van Pioneer heeft dus precies hetzelfde 'probleem'
(het ding kost 7999 euro)

Hij kijkt op zich wel lekker trouwens ;)

(iemand die interesse heeft, neem ff contact op :P)

Afbeeldingslocatie: http://www.speedshop.nl/Kif_0012.jpg

::plaatje is een beetje bewogen, omdat ik de flitser uit moest zetten::

Verwijderd

Topicstarter
Verschil: mijn tft heeft niet een egaal 'niet zwart' beeld, maar aan de randen. Die lieve Pioneer van je (waar ik idd erg verliefd op ben) heeft een effen 'niet zwart' gedeelte .. Snappie? (edit: typo)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 21:09 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ik had er ook last van met mijn Samsung 171S...

ik heb de refresh op 60 gezet, ook in die nv-refresh fix en ook in games.
Pagina: 1