Toon posts:

[Autoradio] Wel stroom, geen geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 20.820 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag vandaag m'n vader een beetje klooien in z'n auto, en het bleek dat hij een Daewoo autoradio/cdspeler gekocht heeft voor zijn VW Passat uit 1987! Het aansluiten wilde echter tot nu toe niet lukken. Wat hij me weet te vertellen:

Hij heeft de oude radio eruit gehaald, de nieuwe erin gestopt en de kabeltjes erin gestopt. Hij was enigszins verbaast dat het dezelfde stekkertjes waren.
Toen heeft ie de radio aangezet, en hij gaf zowaar wat weer op het display. De stroom leek dus in orde, maar nu bleek het dat er geen enkele vorm van geluid uit de speakers komt.

Nu heb ik net even naar de stekkertjes gekeken, en ik zag het stekkertje zitten voor de 4 luidsprekers en het stroomstekkerje. Nu zitten aan dat stroom stekkertje nog maar 2 draadjes, namelijk een rode en een zwarte. Dit lijken mij de stroomtoevoer en de aarde. Ik zag dat er 2 kabeltjes doorgeknipt waren, namelijk een gele en een blauwe. In de handleiding van de nieuwe radio zie ik dat dit de draad voor de backup-batterij(geel) is, en de electronische antenne(blauw).

Dan nu eigelijk de vraag: Kan het niet werken van de speakers veroorzaakt worden doordat deze 2 draden niet aangesloten zijn? Of moet ik het zoeken in een andere hoek?

ps. ik heb de search gebruikt, maar kon daar niet zo veel wijzer uit worden...

Verwijderd

Versterker?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrepen heb zit die al in die autoradio :)

Verwijderd

je moet even kijken op de draden daar staat percies op wat welke draad is. daarna kun je ze even verbinden met het juiste component. een auto radio kan overgens wat hebben dus stuk zijn door de verkeerde aansluitwijze zal hij wel niet zijn.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 21:17

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ik zou nu willen zeggen dat het niet kan, maar ik dek me even in voor het geval ik er naast zit. Zulk soort uitspraken is altijd gevaarlijk natuurlijk. Daarom zeg ik:

Het is onwaarschijnlijk dat het probleem zit in het niet-aansluiten van deze draden.

Suc6 ermee...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

die van de antene boeit inderdaad niet maar die backup moet wel aangesloten zijn anders is je radio als hij door het contact geschakeld word. iedere keer zijn zenders + instelingen kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik zo maar even die auto in duik om te kijken of ik het een en ander kan klooien. Ik laat zo wel even de resultaten horen... :)

Verwijderd

Die rode idd even met de gele verbinden zodat hij een continue plus heeft (dan moet hij wel zonder contact aan kunnen, anders moet je ff een gezekerd draadje met een continue plus trekken.

Wat me sterk lijkt na het lezen van je verhaal maar wel kan....

Bij het stroomblokje van ed radio zit ook een "mute" draad. Als die tegen massa komt schakeld het gluid uit (voor carkit). Isoleer alle losse draden eens...

Verwijderd

Ja dit kan inderdaad komen doordat de back-up niet is aangesloten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 22:43:
Ja dit kan inderdaad komen doordat de back-up niet is aangesloten.
Dat is onzin, wat wou je back-uppen dan?
Een "config" waar geen geluid uit komt :?
Het moet werken als er stroom op staat, dan kan je dingen instellen als faden, bass/med/treble, freq. e.d., en dan pas komt backup draad kijken, die zorgt ervoor dat de radio z'n instellingen niet kwijt raakt.
Maar die instellingen zijn niet noodzakelijk voor het krijgen van geluid.

Dat de aansluitingen passen komt waarschijnlijk omdat beide radio's een aansluiting hebben voor een ISO-blok.
Zoals je misschien weet is ISO een standaard. Het kan echter wel zijn dat je speaker aansluitingen verschillen per radio. (in het blok zelf.).
Zo had ik bij mijn Seat Inca het bijv. dat de dashboard en deurspeakers aan elkaar geschakeld waren, waardoor ik niet kon faden. Althans, als ik naar achter fade was m'n geluid weg.
Ik zou op de speakeraansluitingen kijken wat voor kleur draden er op welke speaker zit, eventueel moet je wat kabelbescherming van de kabelboom afhalen.
Kijk of de kleur correspondeert met de plek waar hij op de nieuwe radio aangesloten zou moeten zitten, of maak dit zelf goed met een nieuw zwart iso-blokje en wat AMP-plugjes.

Succes :)

Met wat kijken en de handleiding kom je een heel eind.
Enne.. Meten is weten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 22:53 ]

Verwijderd

Ow iemand met veel ervaring in autoradio's??
"Het moet werken als er stroom op staat" is een zin van een A-technisch persoon.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zal idd wel aan het stekkerblok van de speakerdraden liggen, waarschijnlijk op de verkeerde plekken.
Kijk ff in het boekje van de Radio en pruts de draden op de goede positie.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 23:03:
Ow iemand met veel ervaring in autoradio's??
"Het moet werken als er stroom op staat" is een zin van een A-technisch persoon.
:X Flame?

Ik heb 4 autoradio's ingebouwd, waarvan bij 2 de bedrading opnieuw aangesloten, massa, 12v wissel en continu, speakers alles. Ook carkit ingebouwd. Dus l*l niet zo in de zin van dat ik het mis heb, of er geen kont verstand van heb.
Als je speakers werken op de aansluiting op je radio (in de zin van volgorde), zet er stroom op, zet em aan, en gegarandeerd dat je geluid hebt. Of je nou wel of geen 12v continu hebt. (heb het niet voor niks al 4x gezien |:( )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 00:29 ]

Verwijderd

Als de raddio aan gaat is het voedingsgedeelte goed. Maar als de "mute" draad aan massa ligt gaat er gewoon geen gluid uit komen ;)

De radio kan ook gewoon stuk zijn, probeer anders eerst eens een ander....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag in het kader van 'meten is weten' maar is een multimetertje gehaald bij de Gamma :). De aansluiting van de speakers in het stekkertje zit gewoon goed blijkt uit deze metingen.

Ik heb de boel dus allemaal aangesloten, en toen ik het display bekeek viel het mij op dat dit extreem zwak weergegeven werd. Er lijkt dus iets mis te zijn met de stroomtoevoer. Wellicht dat de speakers geen geluid gaven doordat er geen stroom genoeg wat om hier geluid uit te krijgen???

Ik heb nu net getest of het wellicht aan de bekabeling in de auto lag (wellicht dat aarding niet goed was). Met multimeter leek er gewoon netjes 12V uit te komen, later nog getest met een ac-dc adapter op 12 volt binnenshuis, en daar geeft het hetzelfde vage display!

Wellicht dat de radio gewoon niet in orde is??

Verwijderd

Zou kunnen.

Of de massa of plus slecht is kun je pas meten als je de bron belast (dus met verbruiker aangesloten en ingeschakeld), want dan pas stort de spanning in als er iets niet goed is qua verbindingen.

Ik zou hem even laten testen bij je leverancier ;)

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08 16:17

Bergie

Lekker belangrijk...

Heb er zelf niet echt veel verstand van maar kan het niet zo zijn dat er een kortsluiting oid ergens bij je speakers ofzo zit waardoor je radio in een soort van beveiligingsmodus slaat, zoals sommige av-tuners hebben?

Kzeg ook maar wat hoor

Yamaha MT-09

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Als er kortsluiting in zijn speakers zit, zou hij daar achter zijn gekomen met het doormeten van zijn speakerdraden ;)

Verwijderd

normaal heb je connector auto en dan bij een autoradio wordt een koppelstuk meegeleverd. dus stekker voor die autoconnector en aan t uiteinde een iso stekker voor je autoradio en als t goed is moet t dan werken. vraag eens of die die misschien er tussen uit heeft gelaten voor het gemak, en de oude van de vorige radio heeft gebruikt

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gisteravond wezen klooien, en het is gelukt :)

Het bleek dus wél te liggen aan de gele kabel (backup) die niet aangesloten was!Ik had doorgemeten hoeveel Volt daar uit kwam, en dat bleek nul te zijn. Toen heb ik het gele kabeltje dat naar m'n radio ging bij m'n 12V van de rode kabel gedaan, en toen deed ie het opeens! (deze stroomkabel loopt niet via contactslot)

Wel vaag dat er toch iets vaags op het display verschijnt als deze gele kabel er niet in zit, maar goed, hij doet het nu in ieder geval :)

Verwijderd

Ik zeg niets , ha ha ha ha ha
Pagina: 1