Mac PCI vidkaart bruikbaar in PC?

Pagina: 1
Acties:

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Topicstarter
Ik heb uit een oude mac een PCI videokaart gesloopt: Een Ati Apple Mach64 (met extra geheugen). Inclusief Mac-VGA connector...

Is deze nog bruikbaar in een PC? (Als simpel 2d kaartje?)

Forget your fears...
...and want to know more...

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

mits je drivers kunt vinden wel, denk ik .. anders niet...

lijkt me sterk, maar misschien ondersteunt windows um wel.. gewoon even uitproberen..

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Drivers? Denk eerder aan een andere BIOS erin zetten, dat is iig bij de GeForcen het verschil tussen de PC en Apple versie dacht ik. Of dat ook bij deze kaart zo is weet ik niet zeker.

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Gewoon gokje wagen en 'm in een bak zetten dus, zien wat ie doet. Mocht ie niet werken kan dat mn systeem niet beschadigen neem ik aan?

Forget your fears...

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Waarschijnlijk niet. Je zal ten eerste de firmware van de kaart moeten flashen. Ik denk dat het zeer lastig wordt om aan die firmware te komen. Ten tweede heb zal je een converter nodig hebben voor Mac-VGA naar PC-VGA. Dat laatste lijkt me niet echt waarschijnlijk, omdat de mach-64 nog een 'redelijk' recent model is.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
De PCI-standaard verandert niet noch in Mac noch in PC. Misschien, je kunt es proberen maar ik betwijfel het. Duurdere kaartjes (SCSI-adapters enzo) kun je wel van Mac naar PC gooien, geen enkel plobreem maar voor een vid-kaart denk ik niet dat het nog de moeite is (koop u een g-force 4 voor 70€, een goedkopere kaart of ik heb nog een Voodoo3, Mach64(voor PC) en een S3 Trio 64UV+)

edit:
je maakt je pc heus niet kapot

[ Voor 7% gewijzigd door Guru Evi op 13-04-2003 21:26 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Het werkt wel; het is een standaard ATi Mach64 kaartje met een MAC bios. Het enige wat je hoeft te doen is een PC Mach64 bios zien te vinden en in de kaart te zetten.

Verwijderd

Het gaat zowieso werken - MITS je een multiscan monitor hebt (en dat heb je al sinds VGA er was en je meerdere resoluties kan instellen met je videokaart waarna je monitor automagisch bijsteld.)...

Het probleem is alleen dat de standaard resoluties van een MAC anders zijn dan van een DOS/Windows PC. Hierdoor zou je dus in het minste geval de monitor moeten bijstellen of in het ergste geval een Bios uitwisselen/flashen naar PC resoluties/synchonisatie-timings.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[beetje offtopic]
Bedenk wel dat een ATI Mach kaartje niet echt als 2e videokaart wilt draaien, dus als hij werkt in je pc, heb je nog dat probleem te overwinnen
[/beetje offtopic]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op 13 april 2003 @ 21:32:
[beetje offtopic]
Bedenk wel dat een ATI Mach kaartje niet echt als 2e videokaart wilt draaien, dus als hij werkt in je pc, heb je nog dat probleem te overwinnen
[/beetje offtopic]
Wel als je'm als primair draait en de AGP op scundary gooit :z

Oslik blyat! Oslik!

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Mja, ik wil 'm dus standalone gaan gebruiken in een oud (P2) bakkie...

Forget your fears...

Verwijderd

Je hebt sowieso een BIOS erop nodig die voor I386 bedoeld is, anders ziet je PC die kaart niet.
Met die nieuwe BIOS zal de kaart waarschijnlijk ook weer de standaard VGA ipv MAC resoluties/refresh rates gebruiken

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Kortom: Uitvogelen hoe ik die nieuwere BIOS er op geflasht krijg en klaar is Aetje :?

Forget your fears...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dion_b schreef op 13 April 2003 @ 21:36:
[...]

Wel als je'm als primair draait en de AGP op scundary gooit :z
Klopt, maar dan is het niet meer echt een '2e' kaart zeg maar.
Het kan wel natuurlijk.

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Al met al is het me (nog) niet gelukt. Ik kan nergens een BIOS voor een ATI Mach64 GX vinden (dat schijnt het plankje te zijn), en ook is het me nog niet gelukt om hem als 2e vidkaart aan de praat te krijgen (Windows '98 herkent 'm wel als een PowerMach 64 GX, maar wil hem niet gebruiken, foutcode 3).

Ook vindt ik nergens hoe ik die ATI BIOS flash op dat kaartje.

Heeft er iemand tipjes voor mij? :)

Forget your fears...

Pagina: 1