[SuSE 8.1] TTF = lelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 00:03
Ik ben al een tijdje met TTF aan het klootviolen, alleen het is en blijft lelijk :(
Ik zie hier allemaal mooie screenshots van mensen rondvliegen, maar ik snap niet wat ik fout doe?
Kan iemand me verder helpen?
Hier een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://drbadvibes.dyndns.org:8080/screen_ttf.jpg

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 10:01

Blaasvis

Cidora \o/

kijk dit weer een klasiek voorbeeld van te weinig informatie wat heb je zoal geprobeerd en wat vindt je niet mooi aan de fonts is dit konquer,mozilla, phoenix of galeon etc...

welke xfree draai je? etc etc...

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 15:41

FCA

Fonts onder Linux zijn nog steeds moeilijk om goed aan de praat te krijgen.
Welke Freetype heb je?
Misschien is het de moeite om Freetype 2.1.4 (www.freetype.org) te installeren, met de byte-code interpreter aan. Verder is mozilla erg moeilijk om goed te krijgen met fonts, daar ben ik zelf ook nog niet uit.

Verandert z'n sig te weinig.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:59
Zijn er dan programma's waardoor je TFT er beter gaat uitzien (letters enzo)

• Passenger
oke oke...

niet mooi: het lijkt me sterk dat je dat niet ziet :) kijk es naar de grootte van de fonts? lijkt me niet egt zo horen he? veel te vet, en veel te groot...
dit is niet te verhelpen met Text Zoom aanpassen, want de standaard fonts zijn namelijk WEL goed... alleen bij de TT-fonts gaat t fout...
geprobeerd: het stappen plan op de suse website om ttf te installeren, verschillende got draadjes, etc.
browser: mozilla 1.0.1
xfree: 4.2.0

anders nog iets? :)

• Passenger
FCA schreef op 13 april 2003 @ 20:52:
Welke Freetype heb je?
Misschien is het de moeite om Freetype 2.1.4 (www.freetype.org) te installeren, met de byte-code interpreter aan. Verder is mozilla erg moeilijk om goed te krijgen met fonts, daar ben ik zelf ook nog niet uit.
dat zal ik idd es proberen, freetype 2.1.4... ik heb nu 2.0.9

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Sub-pixel hinting(in kde kcontrol -> appearance -> fonts) hoort te helpen op TFT schermen..

Verder is de byte-code interpreter wel nodig om een beetje goeie fonts te krijgen, is die ingecompileerd?

Tja

• Passenger
MadEgg schreef op 13 April 2003 @ 20:59:
Sub-pixel hinting(in kde kcontrol -> appearance -> fonts) hoort te helpen op TFT schermen..

Verder is de byte-code interpreter wel nodig om een beetje goeie fonts te krijgen, is die ingecompileerd?
TFT schermen? Zoveel geld heb ik nie hoor :)

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 10:01

Blaasvis

Cidora \o/

de TT fonts ligt het niet aan, het zit vast om de Xft. je kunt dit als het goed is in de /etc/fonts/fonts.conf aanpassen.
hier wordt de manier van AA geregeld.

we hebben het hier over gtk en niet over Qt blijkbaar, hoe ziet je desktop er zelf uit ?

[ Voor 23% gewijzigd door Blaasvis op 13-04-2003 21:02 ]

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Passenger
Blaasvis schreef op 13 April 2003 @ 21:01:
de TT fonts ligt het niet aan, het zit vast om de Xft. je kunt dit als het goed is in de /etc/fonts/fonts.conf aanpassen.
hier wordt de manier van AA geregeld.

we hebben het hier over gtk en niet over Qt blijkbaar, hoe ziet je desktop er zelf uit ?
idd Qt en geen gtk... desktop heeft helemaal geen anti-aliasing :?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Welke Freetype heb je?
Komop, het is eerder moeilijk met bepaalde distributies niet zozeer onder linux, ik had in een minuutje alles klaar (ttf's geinstalleerd, freetype, xft en fontconfig en daarna fc-cache gedraaid (met het path naar mn nieuwe ttf's natuurlijk in fonts.conf)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

En daarna nog klooien om het in gnome, kde, openoffice, mozilla aan de praat te krijgen en uitvinden welke lettertypes je niet kan gebruiken omdat de kerning dan fout gaat etc etc etc...
Ok, als je het een paar keer gedaan hebt gaat ut wat sneller maar 't blijft moeilijk.

Tja

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ttf mini howto van mandrake, maar het zal ook wel werken met suse:

Haal een set TrueType fonts op (bijvoorbeeld vanaf één van de vele sites die fonts beschikbaar stellen voor download) en doe als root op de opdrachtregel het volgende:

mkdir /usr/X11R6/lib/X11/fonts/Truetype

cp /home/joeuser/yourdownloaddirectory/*.ttf /usr/X11R6/lib/X11/fonts/Truetype

cd /usr/X11R6/lib/X11/fonts/Truetype

ttmkfdir > fonts.scale

mkfontdir

Als je nu een werkende Windowsinstallatie op één van je partitities hebt, dan moet je deze fonts direct vanaf daar gebruiken; ze naar een directory van je Linux partitie kopiëren wordt als *onwettig* aangemerkt. Zoek eerst uit hoe je je Windows partitie onder Linux kunt laten detecteren en dit werkend krijgt (de meeste distributies doen dit standaard tijdens de installatie) en doe als root dan het volgende:

cd /etc/X11
je-favoriete-editor XF86Config In een aantal X distributies wordt dit bestand gebruikt waarbij er een nummer aan is toegevoegd (bijvoorbeeld: XF86Config.4). Je zult uit moeten zoeken welk bestand X11R6 gebruikt. Je kunt dit doen door het intikken van: less /var/log/XFree86* en dan het bestand wijzigen dat in de log wordt genoemd.
Zoek nu in de editor naar de sectie Files en de regels met FontPath, voeg onderaan deze lijst gewoon toe FontPath "/jewinpartitie/windows/fonts/". (jewinpartitie moet worden vervangen door het mountpoint van je windowspartitie).
cd /winpartition/windows/fonts

ttmkfdir > fonts.scale

mkfontdir

Dit zorgt ervor dat alle fonts op je Windows partitie correct onder X werken.

Dat is het dan. Je hebt nu al je TrueType fonts werkend. Voor het toevoegen van fonts, verplaats/kopieer je die [*.ttf bestanden] naar de hiervoor vermelde directory en herhaal je het proces.

Netscape ondervindt problemen met deze fonts. Je moet de instelling "Allow Scaling" in het dialoogvenster Fonts controleren. Laat je niet in de war brengen door het feit dat het alleen de fontgroottes 0 en 12 laat zien. Mozilla heeft dergelijke problemen niet. Opera ook niet.

Het uitvoerbare bestand mkfontdir zou in je XFree 4.0.x distributie moeten zijn opgenomen.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
En daarna nog klooien om het in gnome, kde, openoffice, mozilla aan de praat te krijgen en uitvinden welke lettertypes je niet kan gebruiken omdat de kerning dan fout gaat etc etc etc...
Nee hoor, misschien moet je eens een andere distro proberen :P

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Mja, ik vond dit eigenlijk toch al een matig gestart topic en de oneliner antwoorden en vragen van de topicstarter maken het daarna al niet veel beter. Daarnaast vind ik het aanraden van een andere distro niet bepaald een oplossing die ik gelijk zou geven. De topicstarter heeft nu een aantal mogelijkheden om verder op onderzoek te gaan / te proberen. Dit is toch meestal een kwestie van configureren en proberen wat het beste werkt.

De topicstarter wil ik verzoeken om NOS policy - updated 01/04/03 eens door te lezen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.