Gnutella, de toekomst ??

Pagina: 1
Acties:

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:04
Ik val met de deur in huis, ik ben een Gnutella fan, en ben overtuigd dat Gnutella meer toekomst heeft dan fasttrak. Gnutella is open, er wordt door meerdere developers aan gewerkt (denk aan: Bearshare, Limewire) Ook heeft het geen centrale bootstrap nodig.
Gnutella is licensievrij om er een client voor te maken, terwijl voor KaZaA veel gedokt moet worden. Voor de mensen die zelfs niet hun eigen netwerkcode willen schrijven is er een ander alternatief.
Morpheus is bezig met een versie 3 van hun programma, en die is gebaseerd op de nieuwe GnucDNA module. (nou ja, nieuw... Het is de core van Gnucleus in een *.dll bestand)
Deze Module valt onder de LGPL, en dat betekent dat developers hier gebruik van mogen maken zonder dat ze hun volledige source openbaar hoeven te maken.
Alleen als ze de component aanpassen zijn ze verplicht om deze openbaar te maken.
GnucDNA is aanbeland bij versie 0.9.0.8, en ondersteund features die zelfs niet de grootste Gnutella ontwikkelaars allemaal hebben, zoals partial filesharing.
Ik vind het grootste nadeel van Gnutella nog steeds dat er gewoon te weinig files gevonden worden (of zijn die er gewoon niet??)
Ik zou van mensen die tegen Gnutella zijn (niet het programma, maar het netwerk)
graag een beargumenteerde mening willen horen, die gebaseerd is op recente versies van het betreffende programma.

P.s. Ik ben niet objectief, dat beweer ik ook niet.
ik gebruik zelf Gnucleus, ik ben daar regelmatig op het forum te vinden, onder de naam icarus2de (ik ben idd moderater daar)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

I&T -> SA

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Een protocol valt of staat met populariteit en daar ontbreekt het Gnutella op dit moment aan.

Eerst gebruikte ik ook Limewire maar in vergelijking met Kazaa (lite uiteraard) is daar geen reet meer op te vinden, en als je echt zeldzame dingen zoekt (Hitchcock films, en andere oude coole dingen) kom je uit bij eDonkey of eMule.

[ Voor 4% gewijzigd door Captain Pervert op 13-04-2003 19:38 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:24

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik heb eens een artikel gelzezen over het gnutella netwerk (toen ik het nog gebruiktte), waarin op grond van controleerbare aannames(dataverkeer per peer, aantal peers waarmee men gemiddeld verbinding heeft (overeenkomstig met mijn geval) bewezen werd dat het gnutella protocol boven een bepaald aantal verbruikers meer protocol-data verstuurde (oa searches voor ander peers en antwoorden daarop) dan er daadwerkelijk file transfers plaatsvinden. Dat is imho geen gezonde basis voor een file sharing programma.
Bovendien zuipt het bandbreedte alsof het niks is, ik heb een datalimiet van 10 gig op een maand, met maximaal 1,5 gig upload en met gnutella progjes kan ik véél minder echt downloaden per verbruikte bit dataverkeer dan met het fasttrack en edonkey protocol. Bovendien had ik behoorlijk vaak dat een bestand onafgemaakt bleef, iets wat met het edonkey protocol haast nooit gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door The Bad Seed op 13-04-2003 19:44 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• feelthepower
Ik heb eens een artikel gelzezen over het gnutella netwerk
Je moest eens weten hoeveel er aan verbeterd word en is, een tijd terug toen Ultrapeers nog niet ingevoerd waren gebruikte Gnutella echt veel verkeer voor query's e.d.
Maar tegenwoordig als leaf is dat te verwaarlozen, en dat wordt nog minder...
Gnucleus wil misschien traffic compression gaan ondersteunen, dat kost wel wat meer cpu-cycles, maar zorgt voor minder bandbreedte verbruik. Ook is er in "the_gdf" (gnutella development forum) een voorstel voor GUESS, een vorm van selective querying.
De knelpunten qua traffic liggen bij de ultrapeers die neer ge-queried worden door "malicious" clients. zoals sommige incompatibele morpheus versies, en bijna het gehele Xolox repertoir, maar ook dat wordt steeds minder.

[ Voor 26% gewijzigd door feelthepower op 13-04-2003 20:02 ]

Verwijderd

Kazaa zal nooit zo populair zijn geworden als het nu is, als napster niet was gevallen. Zolang Kazaa gewoon nog makkelijk te gebruiken is, denk ik niet dat gnutella ooit nog groter zal worden, helaas. Maar het zal me niks verbazen als over tijd kazaa ook moet gaan stoppen, door rechtzaken etc... Dan is de kans natuurlijk groot dat gnutella de volgende standaard word.

Verwijderd

Ik had juist het idee dat het gnutella netwerk een beetje afgelopen zaak was, ik kom me herinneren dat het traag was en dat er weinig op te vinden is.
Ik zie persoonlijk veel meer toekomst in emule.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 22:15 ]

• feelthepower
e-mule ??
Nofi, maar heb je al wel eens geprobeerd daar een mp3 vandaan te halen ??

Verwijderd

Ja hoor, gaat prima, niet zo snel als kazaa, maar wel is bijna alles te vinden.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:45

IceStorm

This place is GoT-like!!!

feelthepower schreef op 14 April 2003 @ 16:41:
e-mule ??
Nofi, maar heb je al wel eens geprobeerd daar een mp3 vandaan te halen ??
Je moet ook geen losse mp3'tjes willen hebben, gewoon het complete album.
Probeer op Kazaa maar eens wat minder 'populaire' muziek te vinden, gaat niet.

Ik vind het edonkey netwerk op dit moment ver uit superieur. Gnutella blijft me te vaag en te 'los zand' :).
Kazaa is gewoon populair omdat iedere n00b het kan installen maar de kwaliteit is gewoon ver te zoeken.

Gnutella is gewoon niet populair genoeg en heeft te weinig te bieden. Ik wil gewoon oud spul kunnen downloaden en niet alleen maar het nieuwste.

Zucht, werkte AudioGalaxy nog maar voor mp3....

• feelthepower
Ik wil niet altijd een heel album, en ook wel eens een los liedje. E-donkey is daar niet geschikt voor.
Maar KaZaA en Gnutella daarintegen zijn zeker wel geschikt om Grote bestanden te sharen, (ook Gnutella programma's ondersteunen Tiger tree hashing, partial file sharing en vele andere noodzakelijkheden voor grote bestanden)
Dit schijnt in Gnutella2 (onofficiele standaard) Nog beter geworden te zijn.

Even een theorie lesje uit mijn ervaringen:
Gnutella 2 is een eigenlijk nieuw protocol maar gebaseerd op het oude Gnutella, en ontworpen door Micheal Stokes, de ontwikkelaar van Shareaza (www.shareaza.com)
Grote partijen als Limewire en Bearshare willen het nog niet implementeren omdat ze vinden dat het protocol niet de naam Gnutella2 mag dragen. Gnucleus wil het overigens overigens wel gaan implementeren, maar kan dat op het moment niet door tijdgebrek van Swabby. (vrijwilligers gevraagd voor dit open-source project dus ;-P )
Wanneer Gnucleus dit protocol in GnucDNA geintegreerd heeft zal G2 waarschijnlijk heel snel geaccepteerd worden, vooral omdat GnucDNA de steun van Morpheus heeft. Morpheus heeft zo'n gigantisch groot marktaandeel dat waarschijnlijk Bearshare en limewire dan ook wel overstag zullen gaan.
Tussen "G1" enerzijds en "G2" anderzijds heerst veel vijandigheid. Bearshare en Limewire vinden de naam gnutella2 gekaapt, en hopen dat Micheal Stokes af zal stappen van het gebruik van die naam, Micheal stokes is dat vooralsnog niet van plan.
Ik vind dat het G2 protocol veel potentie heeft, maar ben van mening dat het geen G2 zou moeten heten.

Nou stop ik hiermee omdat ik me eigenlijk begin af te vragen waarom ik dit hele verhaal opratel, waarschijnlijk interesseert het jullie niet... |:( :*)
Pagina: 1