Next page opvragen

Pagina: 1
Acties:

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een site waar ik wat cleanup-werkzaamheden te doen heb als de bezoeker de site verlaat. Omdat dit alleen mag gebeuren als hij/zij de site verlaat en niet de pagina heb ik een manier nodig om er achter te komen wanneer (onUnload event) en waar (...) men naar toe gaat.

Concreet: Kan ik erachter komen wat men intikt in de locationbar? Of de favoriet die men kiest? Of waar men naartoe gaat via de history? etc,etc. Ik wil van elke wijziging van de location-bar op de hoogte gebracht worden.

Marcel

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

ALS dit zou kunnen, zou dit via het History object moeten gebeuren, maar deze is beveiligd en niet op een zodanige manier uit te lezen, dat het surfgedrag achterhaald kan worden..

Download my music on SoundCloud

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Afaik heeft ASP het Session_OnEnd event, waarin je wat opruimwerkzaamheden kan doen. Deze staat in je Global.asa. Eveneens heeft ASP.Net dit event, waarbij het dan in je global.asax staat.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Hermarcel
  • Niet online
dominic schreef op 13 April 2003 @ 19:08:
ALS dit zou kunnen, zou dit via het History object moeten gebeuren, maar deze is beveiligd en niet op een zodanige manier uit te lezen, dat het surfgedrag achterhaald kan worden..
Als ik de inhoud van het history-object bekijk, dan lukt dit inderdaad niet...
gorgi_19 schreef op 13 April 2003 @ 19:10:
Afaik heeft ASP het Session_OnEnd event, waarin je wat opruimwerkzaamheden kan doen. Deze staat in je Global.asa. Eveneens heeft ASP.Net dit event, waarbij het dan in je global.asax staat.
ASP.net is toch een serverextensie? Dit zou betekenen dat de browser nog iets terugstuurt naar de server. Gebeurt dit als je van site wisselt? Lijkt me strijdig met de reaktie van dominic.

Oh ja: Javascript en php dus geen ASP.

Marcel

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Het enige wat je kan doen (denk ik) is een onUnload gebruiken, en dan kijken of er binnen een redelijke tijd weer een nieuwe pagina van je site geopend wordt.

Rustacean

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Ik wil van elke wijziging van de location-bar op de hoogte gebracht worden.
Don't we all ;)
Nee dit is dus (gelukkig) niet mogelijk.
Het enige wat je kan doen is zoals gorgi_19 al aangeeft is je "cleanup-werkzaamheden" uit te voeren zodra de Session_OnEnd optreedt:
ASP:
1
2
3
4
5
6
<SCRIPT LANGUAGE=VBScript RUNAT=Server> 
Sub Session_OnEnd
' code voor werkzaamheden
End Sub

</SCRIPT>

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Vrijbuiter schreef op 13 April 2003 @ 19:20:
[...]
Als ik de inhoud van het history-object bekijk, dan lukt dit inderdaad niet...

[...]
ASP.net is toch een serverextensie? Dit zou betekenen dat de browser nog iets terugstuurt naar de server. Gebeurt dit als je van site wisselt? Lijkt me strijdig met de reaktie van dominic.

Oh ja: Javascript en php dus geen ASP.

Marcel
Nee, het zal je in principe een worst wezen wanneer een user weg als, als je maar zeker weet dat hij weg is. Op dat moment vervalt de sessie en dan weet je dus dat je een aantal opruimzaken kan beginnen..

En wat heeft het history-object met PHP te maken? Wat heeft het locationobject uberhaupt met PW te maken? Javascript heeft in dit geval nadelen, imho en is niet volledig betrouwbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door gorgi_19 op 13-04-2003 19:28 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

gorgi_19 schreef op 13 April 2003 @ 19:25:
[...]

Nee, het zal je in principe een worst wezen wanneer een user weg als, als je maar zeker weet dat hij weg is. Op dat moment vervalt de sessie en dan weet je dus dat je een aantal opruimzaken kan beginnen..

En wat heeft het history-object met PHP te maken? Wat heeft het locationobject uberhaupt met PW te maken? Javascript heeft in dit geval nadelen, imho en is niet volledig betrouwbaar.
Mja min of meer van uit gegaan dat hij toch clientside iets wilde doen, maakt niet uit, inderdaad met session-related functies een mouw aan te passen.. Alleen is een session aan een timeout verbonden.. Heeft de user bijvoorbeeld 20 minuten niets gedaan op je site, dan vervalt de sessie (In te stellen) en zou je een cleanup kunnen doen. Als de gebruiker dan terugkomt start hij een nieuwe sessie. Resultaat: Misschien wat vaker een cleanup dan je lief is maar wel effectief.. Ik denk wel dat dit inderdaad de enige manier is om te beoordelen of een gebruiker nog op je site aanwezig is..

Download my music on SoundCloud

• Hermarcel
  • Niet online
Ik probeerde alleen aan te geven dat ik javascript en php gebruik. Ik weet dat het locationobject in de browser thuishoort. PW??

Ik krijg in ieder geval het gevoel dat ik niet naar de bekende weg gevraagd heb, is ook wat waard :)

wie-o-wie heeft een oplossing die clientgebaseerd is?

Marcel

Verwijderd

Vrijbuiter schreef op 13 April 2003 @ 19:31:
Ik probeerde alleen aan te geven dat ik javascript en php gebruik. Ik weet dat het locationobject in de browser thuishoort. PW??

Ik krijg in ieder geval het gevoel dat ik niet naar de bekende weg gevraagd heb, is ook wat waard :)

Nou zoals ik 't zie zijn er 2 manieren:

1. Je zorgt er voor dat je sessie na X minuten expired.. en als de user op je pagina komt met een expired sessie, dan voer je je cleanup uit..
Dit werkt alleen niet wanneer je iets moet doen meteen nadat de user je page verlaat

2. Je zet in een unload in je pagina dat er een venstertje word geopend van je cleanup pagina .. die doet z'n werk en sluit het venstertje..
Let wel op dat sommige browsers (lees: Opera/Mozilla-en-kroost) dit tegen kunnen houden

• Hermarcel
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 19:40:
2. Je zet in een unload in je pagina dat er een venstertje word geopend van je cleanup pagina .. die doet z'n werk en sluit het venstertje..
Let wel op dat sommige browsers (lees: Opera/Mozilla-en-kroost) dit tegen kunnen houden
mmm, kijk dat is interessant. Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een methode om dit extra venster 'hidden' te maken. Omdat de cleanup alleen maar een extraatje is, is het niet zo'n probleem als de browser het vertikt. Bij elke browser waar het wel werkt is het mooi meegenomen!

Tnx!

Marcel

[ Voor 17% gewijzigd door Hermarcel op 13-04-2003 19:46 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Vrijbuiter schreef op 13 April 2003 @ 19:44:
[...]
mmm, kijk dat is interessant. Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een methode om dit extra venster 'hidden' te maken. Omdat de cleanup alleen maar een extraatje is, is het niet zo'n probleem als de browser het vertikt. Bij elke browser waar het wel werkt is het mooi meegenomen!

Tnx!

Marcel
je kan ook een frameset gebruiken (:X) en daar een event aan hangen als die "verlaten" wordt ;)

enne je hoeft niet overal je naam te posten hoor, die staat er immers al bij :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
Vrijbuiter schreef op 13 April 2003 @ 19:31:

Marcel
Clientside programming hoort niet thuis in P&W, maar in Webdesign & Graphics.

owja, je hoeft ook niet altijd je naam onder je post te schrijven hoor. Dat leest een beetje irritant. ;)

Move van P&W naar W&G dan maar.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1