Problemen met netwerk onder XP Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38
ik zit met een klein probleem en word er eigenlijk een beetje ziek van.
heb hier 2 pcs staan met Win XP Pro.
beiden verbonden via een 10/100 Nway Switch
op de switch zit ook me internet (Chello) en nog een andere pc.
nu is het probleem: PC A en PC B hebben beiden gewoon internet.
ik gebruik PC B om te downloaden, die staat dag en nacht aan.
nu wil ik via PC A, PC B benaderen.
ik had eerst problemen met het sharen, maar een maat van me had dit verholpen, alles heeft prima gewerkt. kon gewoon op de andere pc komen en bestanden zien en gebruiken.
totdat voorkort de problemen begonnen: 1 share van PC B viel steeds weg, die moest ik steeds opnieuw toevoegen. later kreeg ik helemaal geen verbinding meer met PC B.
heb tig keer de netwerk wizard geporbeerd, maar zonder succes.
wat ik precies gedaan heb:
beide pc's de wizard uitgevoerd, zoals het hoort.
beiden de zelfde werkgroep gegeven.
daarna de firewall uit en de schijven geshared.
als ik dan naar netwerklocaties ga, zie ik alleen de pc waar ik op dat moment ben.
wil ik een netwerklocatie toevoegen of zoeken naar werkgroepen, dan zie ik ook alleen maar de pc waar ik achter zit.
pingen werkte wel kan wel gewoon van a naar b en van b naar a pingen.
heb de search hier gebruikt, maar kwam niet echt tot een oplossing.
ik heb ook de ballen verstand van netwerken :?
ook heb ik dat PC A weleens wegvalt: in de zin van dat het internet er af en toe uitklapt, dat is dan alleen op die pc en ligt denk ik aan de NIC. (??)
specs PC A:
Asus A7N8X Deluxe
ik gebruik de onboard 3COM, de nVidia lan is uitgeschakeld, ook al zet ik die aan, maakt geen verschil.
2x 512 RAM
overige specs zie sig.

PC B
ECS K7S5A
onboard LAN 10/100
2x256 RAM
Maxtor D740X 40GB
en tja wat is er verder relevant?

kabels ed ook al door andere vervangen, maar mocht niet baten.
verder werkt internet gewoon prima op alle pc's.
iemand die met een mogelijke oplossing kan komen?

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

Oceria

I've been in between....

Hebben alle computers nog wel de zelfde workgroup name of domain name?

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Paulus0013
Paulus0013 schreef op 13 April 2003 @ 19:02:
...
wat ik precies gedaan heb:
beide pc's de wizard uitgevoerd, zoals het hoort.
beiden de zelfde werkgroep gegeven.
daarna de firewall uit en de schijven geshared.
als ik dan naar netwerklocaties ga, zie ik alleen de pc waar ik op dat moment ben.
wil ik een netwerklocatie toevoegen of zoeken naar werkgroepen, dan zie ik ook alleen maar de pc waar ik achter zit.
pingen werkte wel kan wel gewoon van a naar b en van b naar a pingen.
heb de search hier gebruikt, maar kwam niet echt tot een oplossing.
....

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Mogelijk een probleem rond 10/100 MBit/Auto Sensing settings? Al geprobeert om beide systemen vast op 100 full duplex te zetten? Of, als ultimate test, 10 MBit Half Duplex?

Het wil wel eens gebeuren (heb het vaker meegemaakt; gek genoeg gemiddeld gespoken vaker met XP bakkies) dat ze niet juist Auto Sensing.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Kun je wel een share bereiken door \\computernaam\share in te tikken? Als dit wel werkt is er mogelijk een probleem met je computer browser service, of een programma/windows onderdeel dat computers identificeerd op het netwerk.

Een virus is ook een een goede kans: heb je daar al eens naar gezocht?

Voor geen internet op PC A: ik verwacht dat je een proxy aan hebt staan. De proxy van chello is niet zo stabiel dat ie altijd werkt. Je zou deze dan ook kunnen uitzetten (met iexplore id dat via, extra (of tools) > internet options > connections > lan settings > proxy (vinkje weg).

* Aangezien je internet nog wel werkt verwacht ik niet dat dit een oplossing biedt, maar je zou eens kunnen kijken of je netwerk wel juist functioneert als je beide computers op 10mbit/half duplex zet. Je kunt dit doen door bij eigenschappen voor je lan verbinding te klikken op 'configureren', dan geavanceerd > media type/transportsnelheid. Dit kan (nl/en) iets anders heten, maar daar kom je wel uit.
Je snelheid zal hier wel van achteruit gaan, maar je weet tenminste zeker dat het er niet aan ligt dat je hardware niet zo best met de (standaard) 100mbit/full duplex optie om kan gaan of deze niet juist autosensed. Aangezien je ondertussen het pingen/internetten wel mogelijk is, verwacht ik hier echter niet al te veel van.

En je hebt neem ik aan ook al alle updates van windowsupdate.com opgehaalt?
Zoetjuh schreef op 13 April 2003 @ 19:21:
Mogelijk een probleem rond 10/100 MBit/Auto Sensing settings? Al geprobeert om beide systemen vast op 100 full duplex te zetten? Of, als ultimate test, 10 MBit Half Duplex?

Het wil wel eens gebeuren (heb het vaker meegemaakt; gek genoeg gemiddeld gespoken vaker met XP bakkies) dat ze niet juist Auto Sensing.
In mijn ervaring ligt dat laatste meer aan de netwerkapparatuur dan aan het operating system.

[ Voor 20% gewijzigd door SilentStorm op 13-04-2003 19:36 ]

Localhost is where the heart is

• Paulus0013
heb al geprobeerd met 100mbit full deplex alles, maar hielp nix
en //pc/share werk ook niet, krijg ik mooie foutmelding.
zal ff proberen op 10 mbit en 100 mbit half duplex wie weet helpt het
laat het zo ff weten!!

• Zoetjuh
PS, andere topic die ik ook naar dit topic heb verwezen, misschien dat dit andersom voor jou ook zo is.. Internet valt soms weg
(anthans, rond het gedoe met internet)

• Paulus0013
heb ff getest met 10 mbit full duplex, half duplex en 100 mbit half duplex, nog steeds hetzelfde verhaal :(
1 ding vind ik heel raar: het heeft gewoon gewerkt! (een week geleden nog)
ik vin het maar een vreemde zaak
zie ik niet iets over het hoofd ofzo, doe ik niet iets verkeerd wat betrft het instellen?

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

computernaam moet met '\\' ipv '//' anders werkt het niet. Heb je al op virussen gecontroleerd? windowsupdate? computer browser service?

• Paulus0013
heb ff wat anders gedaan: heb ipx/spx protocol geinstalleerd en meteen werkte het !! :)

op virussen ga ik niet scannen, ga van de week nieuwe videokaart bestelle en dan herinstal van windows, dus dan ook geen virus meer (als dat er al is)

[ Voor 48% gewijzigd door Paulus0013 op 13-04-2003 20:14 ]

• Zoetjuh
Andere tip aangezien ik dit ook wel eens heb meegemaakt met XP (leuk OS, maar beetje vaag soms); wanneer je SP1 gebruikt, herinstalleer die dan. Heb nl meegemaakt dat het wel eens (lees: heel soms) wil gebeuren dat enkele security objects op enkele bestanden welke sommige netwerk services nodig hebben, corrupt raken...

• Paulus0013
heb zelf ook problemen met SP 1, pc startte meteen een stuk trager op en vage problemen onstonden

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Je hebt dan blijkbaar eerder ipx/spx erop gehad. Als je alleen tcp/ip hebt, staat het vinkje 'dit protocol als standaard gebruiken' automagisch aan. Je hebt nu ipx/spx als standaard protocol. Tenzij je ook nog wel oude games speelt, raad ik je af om dit protocol te gebruiken omdat het het langzaamste is van de drie 'standaard' protocollen. Netbuie is de snelste tussen 2 computers. Het standaardprotocol wil je wel op beide pc's gelijk hebben.

• Paulus0013
iig werkt het nu, vin het alleen vreemd wat jij zegt: want voorheen werkte het wel zonder het ipx/spx geval

Verwijderd

Volgens mij wordt het ook veroorzaakt, doordat je je internet-verbinding gelijk in je switch hebt geplugd.
Het is misschien beter om een extra kaartje te kopen en deze te delen in XP of eventueel met winroute.
Dit is veel stabieler, een switch is niet bedoelt om een internet-verbinding te delen. Dan moet je eerder aan een router/switch denken.

Als je dit doet kun je alles gewoon weer op TCP/IP doen en heb je IPX of Netbieu niet meer nodig. :)

-edit-
Als het goed is heb je ook van chello een netwerkkaart gehad, ik zou die gebruiken voor het binnen laten komen van je internetverbinding. Ik las op GoT dat het gekoppeld is aan je MAC-adres.
Stop hem in computer A en dan zou het moeten werken in computer B kan natuurlijk ook en stel daarna je netwerk goed in.
Nadeel: PC A of B moet aanstaan voor internet, maar voor PC B is dat geloof ik geen probleem :)

Je netwerk doet het ook niet, omdat je waarschijnlijk automatisch een ip laat toewijzen op je netwerkkaarten, deze krijg je nu van chello en deze zijn niet goed om een lan goed te laten werken en wel voor het internet. Doordat je IPX of Netbieu hebt geinstalleerd werkt het wel, omdat deze niet naar IP-adressen kijken.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 23:11 . Reden: Extra info :> ]

• Paulus0013
aha, als optie zie ik dan alleen een switch.
netwerkkaart van Chello heb ik volgens mij niet eens meer.
en waarom zou ik juist die netwerkkaart moeten gebruiken?
is die beter soms, volgens mij maakt het nix uit welke netwerkkaart ik gebruik.
nadeel van een pc als router gebruiken zoals jij suggereert is dat me pc constant aan moet staan, nu staat pc b ook wel constant aan, maar soms is ie weleens een weekje uit ofzo.
dan lijkt het mij makkelijker een router er tussen te hangen als vervanger van me switch, gewoon doosje omruile dus.
en ja heb automatisch ip toewijzen.
maar goed voorheen gebruikte ik een hub en win 98se en dan wast ook kwestie van inplugge, netbieu installe en het werkte.
met XP Pro werkte het zelfs gewoon met inplugge en zonder extra protocol al
toen heb ik me 10mbit hub weggedaan en een 10/100 switch gekocht,omdat dit intern sneller is natuurlijk.
het enige gekke is dat dingen eerst wel werken en plots niet meer.
net als mensen beweerden dat het met een hub niet zou gaan.

Verwijderd

Paulus0013 schreef op 13 April 2003 @ 23:51:
aha, als optie zie ik dan alleen een switch.
netwerkkaart van Chello heb ik volgens mij niet eens meer.
en waarom zou ik juist die netwerkkaart moeten gebruiken?
is die beter soms, volgens mij maakt het nix uit welke netwerkkaart ik gebruik.
Omdat chello naar het MAC adres kijkt.
Een router zou idd de beste oplossing zijn als PC B soms een week uit staat.
Als je je switch toch om kunt ruilen :)

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

In de opstelling zoals je die nu hebt zou je twee IP-adressen van Chello gekregen moeten hebben, en dat lijkt me onwaarschijnlijk :? (of lees ik ergens overheen?) Wat voor IP-adressen hebben beide PC's? Wel vreemd dat het überhaupt werkt, want voor zover ik weet als @Homer controleert de DHCP server van Chello inderdaad het MAC-adres. Bovendien denk ik dat je nu file en printer sharing over je internet-verbinding aan hebt staan, en het zou ook nog kunnen dat je lokale verkeer over internet gerouteerd wordt..en dat is ook niet echt iets dat je wil. Een broadband-routertje, ofwel een PC met 2 NIC's is dan zoals bovengenoemd inderdaad een beter idee :)

#

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Bij chello krijg je een ip uitgedeelt adv je mac adres idd. Je hebt maar een ip adres. Windows zorgt er via NAT voor dat je tweede pc ook gebruik kan maken van internet (zie voor een uitgebreidere beschrijving van network adress translation ook de faq).

Een router is leuk, maar helemaal niet nodig. Je huidige opstelling functioneert toch ook goed? Ik heb zelf een gelijksoortige opstelling; wat is volgens jou dan het voordeel van een router is deze situatie? Je zult je router ook weer aan moeten melden bij chello (of mac adres spoofen)

Verwijderd

SilentStorm schreef op 14 april 2003 @ 18:47:

Een router is leuk, maar helemaal niet nodig. Je huidige opstelling functioneert toch ook goed? Ik heb zelf een gelijksoortige opstelling; wat is volgens jou dan het voordeel van een router is deze situatie? Je zult je router ook weer aan moeten melden bij chello (of mac adres spoofen)
Hij zei dat PC B wel eens een weekje uitstond, dan is het lastig internetten als je geen router hebt. PC B gewoon laten aan staan is een goede mogelijkheid en zet je hem uit als je gaat slapen :Z

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Je werpt zegt eerst dat het onhandig is als pc B steeds uitstond en geeft vervolgens zelf de oplossing om hem dan gewoon aan te zetten wanneer je m nodig hebt.. dan hebben we het probleem toch opgelost ;) :?

offtopic:
Zolang je een van de pc's aan het internet hebt gekoppeld en er voor zorgt dat deze aan is als je internet wil hebben heb je nergens last meer van. Een router blijft een leuke extra -- maar dan als in 'ik heb geld over en ik wil wat leuks' + het feit dat portmappen met een router zo is in te stellen en het met de standaard internetsharing niet mogelijk is. Ik zie alleen niet waar Paulus0013 dat voor nodig heeft zoals hij het nu beschreef.

• Paulus0013
pff silentstorm heeft leesproblemen: ik wil geen gezeik van de ene pc moet aanstaan zodat de andere op internet kan. blijft lijkt mij een router over he. damn soms moeilijk om mensen te begrijpen he, waarom snap MvdB het dan wel?
en dat ik maar 1 ip zou hebben van Chello zal me een zorg zijn en dat ze kunnen zien dat ik desnoods met 100 pc's op internet zit ook.
er heerst momenteel een soort van gedoogbeleid.
ik weet niet of jullie op de hoogte waren, maar ik had laatst hier iets over gelezen ivm de Xbox.
en ja mijn huidige opstelling funtioneert ook best nu ja.
router komt er dan ook alleen als ik geld over heb voor zoiets en aangezien een router mijn pc zelf niet beter maakt, zal ie er denk ik niet komen ook.
Pagina: 1