Toon posts:

Beste programma om Cassettebandjes te converteren naar MP3

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In de FAQ staat er niets over (zelfs niet over LP) en de search levert niets op, dus bij deze.

Ik heb een paar honderd cassettebandjes die ik nooit meer afspeel omdat MP3's veel praktischer zijn. Helaas is er niet van elk nummer op tape een MP3 te vinden en het kost gigantisch veel tijd om ze stuk voor stuk te zoeken. :O

Ik heb mijn cassettedeck al aangesloten op mijn PC en opgenomen met de Windows Geluidsrecorder naar 44.1KHz 192Kb MP3. De kwaliteit is prima!

Is er een programma dat een gehele tape (mijn Nakamichi deck draait de tape zelf om) opneemt en dat automatisch splitst in losse MP3 files?

Ook zou handig zijn als er een filter in zit dat ruis en andere afwijkingen van tape weghaalt. Ik heb genoeg programma's gevonden maar die zijn speciaal gemaakt voor LP's, maar tapes hebben totaal ander soort ruis en afwijkingen. Een los filter is natuurlijk ook welkom maar alleen omslachtiger want het filter moet natuurlijk voor de conversie naar MP3 toegepast moeten worden.

Ik ben alvast dankbaar voor de tips _/-\o_

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02-2025
volgens mij kan je dezelfde manier gebruiken die ook voor lps gebruikt worden.

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 22:55

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Cool Edit kan daarvan een hoop, ruis weghalen enzo, alleen dat automatisch splitsen zal niet gaan met Cool Edit.

toch misschien mooi om uit te proberen: Syntrillium de maker ervan

[ Voor 4% gewijzigd door De_Koele_Man op 13-04-2003 17:40 ]

Meh!

Verwijderd

Topicstarter
El_Hefe schreef op 13 April 2003 @ 17:37:
volgens mij kan je dezelfde manier gebruiken die ook voor lps gebruikt worden.
Nee, juist niet. Na kant A gaat hij kant B afspelen en daar zit een erg lange pauze tussen. Dit wordt niet goed herkend.

Een compact casseette heeft geen problemen met een herhalende TAK, Wobble of Flutter, maar bijvoorbeeld last van een verkeerd afgestelde Dolby ruisonderdrukker. Het beste zou natuurlijk zijn om zonder Dolby af te spelen en de PC uit laten zoeken wat de beste ruisonderdrukkingsmethode is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 17:47 . Reden: zin liep niet goed ]

• schroevendraaier
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-02 11:43
misschien gewoon hele tape omzetten en dan met een geluid bewerk prog zoals Sonic Sound Forge het in losse stukken knippen? niet moeilijk, als het veel songs zijn kan het even duren, maar beter dan niets :)

Arrows are made to fly, so are aeros.

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 22:55

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 17:45:
[...]

Nee, juist niet. Na kant A gaat hij kant B afspelen en daar zit een erg lange pauze tussen. Dit wordt niet goed herkend.

Een compact casseette heeft geen problemen met een herhalende TAK, Wobble of Flutter, maar bijvoorbeeld last van een verkeerd afgestelde Dolby ruisonderdrukker. Het beste zou natuurlijk zijn om zonder Dolby af te spelen en de PC uit laten zoeken wat de beste ruisonderdrukkingsmethode is.
Je wil dus dat alles automagisch gaat ?
Dus dat je geen stiltes hoeft te verwijderen ?
En dat hij helemaal zelf de ruis eruit haalt ?

Dan kan je heel lang gaan zoeken, je zal zelf echt het een en ander aan moeite moeten doen om de stiltes eruit te halen, en geloof mij, die moeite is heel klein, maar kan een heel goed resultaat geven.

Als je er zelf echt helemaal niet uitkomt dan stuur je die bandjes maar naar me op, dan gooi ik ze wel op MP3 voor je voor een kleine vergoeding ;)

Meh!

Verwijderd

Topicstarter
De_Koele_Man schreef op 13 April 2003 @ 17:51:
[...]
Je wil dus dat alles automagisch gaat ?
Dus dat je geen stiltes hoeft te verwijderen ?
En dat hij helemaal zelf de ruis eruit haalt ?
Ja
Ja
Ja
:o
Als je er zelf echt helemaal niet uitkomt dan stuur je die bandjes maar naar me op, dan gooi ik ze wel op MP3 voor je voor een kleine vergoeding ;)
Bedankt voor het aanbod, maar ik wil wel dat het zo goed mogelijk gebeurd. Dus het liefste op een goed cassettedeck met goede kabels naar een goede geluidskaart etc. En het zijn nogal kostbare bandjes om zomaar uit handen te geven.

Verwijderd

Nadeel van die stilte detectie is dat bij dynamische muziek hij altijd de markeringen verkeerd zet - automagisch bestaat dus niet.....

Ik gebruik zelf CoolEdit Pro + WinonCD (die ook trackdetect heeft)...

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

hoe heb je je cassettedeck verbonden met je geluidskaart ?
rechtsreeks met een bestaande kabel, ene kant stereo jack-plug, andere kant rode en witte tulpstekker ?
(dus geen DIN-stekker gebruikt ?!)

(NB platenspeler kan niet rechtsreeks; heeft voorversterker nodig)

[ Voor 15% gewijzigd door Brothar op 14-04-2003 14:54 ]

eagle

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb laast een stuk of 4 lp's opgenomen als mp3 en ook nog een stuk of wat cassettebandjes. Allemaal handmatig zonder allemaal programma's (behalve de geluidsrecorder van Windows). Maar als het om een paar honderd cassettebandjes gaat...........:S

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 08:48

Theeboon

theebonen bestaan!

Ik weet niet watvoor muziek je op tapes hebt maar 't gaat dus niet om mixtapes?
Als je alles omzet in 1 groot mp3 bestand kun je heel gemakkelijk snel door de muziek heen spoelen en markeren met een mp3 cutter programma.

Tja.... sneller zal 't werk niet gaan denk ik. Tapes zijn nou eenmaal niet echt bij de tijd en flexibel wat dat betreft ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Theeboon op 14-04-2003 14:52 ]

"I sit in my room and imagine the future."

Verwijderd

Topicstarter
Brothar schreef op 14 April 2003 @ 14:44:
hoe heb je je cassettedeck verbonden met je geluidskaart ?
rechtsreeks met een bestaande kabel, ene kant stereo jack-plug, andere kant rode en witte tulpstekker ?
(dus geen DIN-stekker gebruikt ?!)
Exact. Waarom zou ik een DIN stekker moeten gebruiken? (Ik denk dat je dan die 5-polige bedoelt)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 14:40:
Nadeel van die stilte detectie is dat bij dynamische muziek hij altijd de markeringen verkeerd zet - automagisch bestaat dus niet.....
Ik gebruik zelf CoolEdit Pro + WinonCD (die ook trackdetect heeft)...
Het zijn geen mixtapes ofzo, het is gewoon:
muziek, 2 seconde stilte, muziek, 2 seconde stilte, muziek, 1 minuut stilte (witte ruis) met een moment totaal stil (het omdraaien van de tape), halve minuut stilte, muziek etc....

Heeft WinOnCD trackdetect??? Dat heb ik niet kunnen vinden, welke versie is dat?

Ik kwam op dat idee dat er zoiets moest bestaan als trackdetect omdat mijn Kenwood KEH9700-R autoradio dat al heeft en dat werkt perfect; 3x kort forward en hij spoelt 3 nummers verder :9~

Verwijderd

Sonic Foundry noise reduction is een erg goed plugin om je ruis weg te halen van je analoge tapes.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 23:45:
Sonic Foundry noise reduction is een erg goed plugin om je ruis weg te halen van je analoge tapes.
inderdaad, of Clean! Plus van Steinberg.

Topicstarter: Wat je eventueel ook nog kan doen, is eerst het hele bandje opnemen als WAV of MP3 (liever WAV), dan de ruis eruit halen indien nodig (als je bandjes ook met dat deck zijn opgenomen zal er niet zo gek veel ruis inzitten en kan je het beter zo laten)
en daarna omzetten naar 1 grote MP3.
Dan maak je er zelf een CUE bij met tijden waar je wilt splitsen. Dat kan je dan doen met MusiCutter.

Mijn Aiwa AD-S750 cas.deck en mijn Sony autoradio hebben ook beide Automatic Music Search, dan zoekt stopt ie automatisch weer als ie een stilte tegenkomt.
Spin Doctor had je hiervoor vroeger bij Adaptec Easy CD Creator zitten,die kon dat ook :)
Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 17:45:
Het beste zou natuurlijk zijn om zonder Dolby af te spelen en de PC uit laten zoeken wat de beste ruisonderdrukkingsmethode is.
Dat denk ik niet, Dolby filtert namelijk niet alleen ruis, maar geeft bepaalde frequentiebereiken ook een bepaalde versterking.
Als je zonder Dolby zou afspelen klopt dat dus ook niet meer (met name de hoge tonen worden er niet beter van) en achteraf kan je wel de ruis weg filteren maar het is lastiger om de rest weer in orde te krijgen.

Beste is gewoon zorgen dat je cassettedeck goed schoon is, goed afgesteld is, en de bandjes afspelen met het deck waarop ze zijn opgenomen :)

[ Voor 30% gewijzigd door dreeke op 14-04-2003 23:54 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Heeft WinOnCD trackdetect??? Dat heb ik niet kunnen vinden, welke versie is dat?
WinOnCD 3.5, 3.6 en 3.6pro hebben iig trackdetect (3.5 zat bij m'n Plextor brander, naar 3.6 kun je dan updaten en 3.6pro had ik ergens op internet "gevonden" (daar zitten dan effectfilters bij die je toch niet gebruikt indien je filtert met CoolEdit). Met CoolEdit zie je die 2 seconden ook als een nul op je Waveformuitslag...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2003 06:45 ]

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:29

DJ Vincento

1422055

Ik zet mijn deck gewoon iedere keer op pause,en dan sla ik het opgenomen liedje op als wavefile,dan open ik weer een nieuwe windows geluidsrecorder en ga ik weer verder.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

DJ Vincento schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:47:
Ik zet mijn deck gewoon iedere keer op pause,en dan sla ik het opgenomen liedje op als wavefile,dan open ik weer een nieuwe windows geluidsrecorder en ga ik weer verder.
Dan is tijdtechnisch gezien het opnemen in 1x en daarna in stukken hakken een stuk beter.
Dat kan je doen met http://audacity.sourceforge.net/ (gratis, net als je windows geluidsrecorder, maar hij kan veel meer)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
En soms in een pauze een stop... na 3 jaar bijvoorbeeld. :)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.