Ik heb een aantal Dv-videobestanden ingelezen en ben ze nu met EO-video aan het omzetten om ze als svcd te bewaren voor later gebruik. mijn eerste vraag is of dit de beste manier is om dergelijke bestanden op te slaan voor de toekomst. Ik heb nl. nog geen dvd-speler en wil de kwaliteit zoveel mogelijk bewaren, maar er ook niet te veel cd's aan kwijt zijn. mijn tweede vraag is dan of de kwaliteit niet te veel verlies. De gefilmde filmpjes zijn maar vakantie en verjaardags filmpjes met gerelateerde kwaliteit en hoeven niet als speelfilm bewaard te worden, maar wel voor het nageslacht. Dus welke instellingen kan ik het beste gebruiken voor wat betreft framerate, kleurdiepte, en dergelijke?
wimmo, voor dit soort dingen zijn schitterende guides te vinden. met svcd verlies je amper kwaliteit, en op bijvoorbeeld www.vcdhelper.nl vind je hele reeksen tips en guides hoe je alles moet encoden en dergelijke.
Framerate en kleurdiepte: Wat dacht je van gewoon 25fps (zoals het al was) en gewoon alle kleuren gebruiken. Het wordt toch wel klein genoeg...
Framerate en kleurdiepte: Wat dacht je van gewoon 25fps (zoals het al was) en gewoon alle kleuren gebruiken. Het wordt toch wel klein genoeg...
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Don't . Accept . Mass . Notion ........
DIVX van mnaken inderdaad en dan met dvd2svcd omzetten naar svcd: duurt lang,maar geeft mooie kwaliteit.
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
Goh .. handig zeg, eerst naar DivX en dan naar een totaal ander formaattoastingnow schreef op 14 April 2003 @ 09:24:
DIVX van mnaken inderdaad en dan met dvd2svcd omzetten naar svcd: duurt lang,maar geeft mooie kwaliteit.
Uitgaande van het principe dat je bij elke compressie *iets* aan kwaliteit inlevert (zichtbaar of niet) heb je dus meer verlies dan als je die stap overslaat.
Persoonlijk zou ik idd voor SVCD gaan, kun je later ook nog in een DVD standalone speler afspelen.
Als je de ruimte kan missen, is SVCD inderdaad een mooie optie met het oog op DVD afspeelbaarheid.
Je kan ook nog VCD doen als je minder ruimte en tijd) kwijt wil zijn. Ik heb laatst van iemand DV opnames (ook vakantiefilmpjes) gezien eerst in VCD en toen in SVCD, maar bij VCD zag je de compressie toch behoorlijk duidelijk. SVCD was echt goed, alleen als je heel goed kijkt naar grote oppervlakken (water, lucht) zag je af en toe de compressie op een grote TV.
SVCD dus (wel ff opletten dat je toekomstige DVD-speler dat aankan natuurlijk
)
SVCD dus (wel ff opletten dat je toekomstige DVD-speler dat aankan natuurlijk
Ik heb redelijk veel ervaring met het omzetten van dv naar svcd. Het rippen van een dvd of vhs opname naar svcd levert een nagenoeg gelijke kwaliteit op.
Bij dv ligt dit wel even anders. Een dv film heeft relatief veel ruis, wat een hogere bitrate vereist bij gelijkblijvende kwaliteit.
Ik heb redelijke resultaten gehaald met gebruikt van een avisynth convolution3d (zie forum doom9.org). Daarnaast is het programma wat je gebnruikt om te encoden ook belangrijk. Gebruik hiervoor tmpg of cce. Maar let op de kwaliteit van de dv-film gaat behoorlijk achteruit als je het omzet naar svcd.
Het beste voor jou is de dv film omzetten naar minidvd. Op deze manier kun je een hoge bitrate gebruiken en het oorspronkelijke formaat behouden. Nadeel is wel dat je maar ongeveer 20 minuten op een cd-tje kwijt kunt.
Tot slot ben ik nu aan het testen met canopus procoder en deze levert tot nu toe veruit de beste resultaten voor het omzetten van dv naar svcd. Niet vergelijkbaar met cce of tmpg (let op alleen voor dv materiaal verder zijn deze programma's top). Maar ik heb nog onvoldoende getest, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend.
Denk overigens niet dat ik nog verder ga testen, want denk dat ik eeen dvd writer ga aanschaffen, zodat ik voldoende ruimte heb om de film zonder merkbaar kwaliteitsverlies te kunnen opslaan.
succe ermee
Bij dv ligt dit wel even anders. Een dv film heeft relatief veel ruis, wat een hogere bitrate vereist bij gelijkblijvende kwaliteit.
Ik heb redelijke resultaten gehaald met gebruikt van een avisynth convolution3d (zie forum doom9.org). Daarnaast is het programma wat je gebnruikt om te encoden ook belangrijk. Gebruik hiervoor tmpg of cce. Maar let op de kwaliteit van de dv-film gaat behoorlijk achteruit als je het omzet naar svcd.
Het beste voor jou is de dv film omzetten naar minidvd. Op deze manier kun je een hoge bitrate gebruiken en het oorspronkelijke formaat behouden. Nadeel is wel dat je maar ongeveer 20 minuten op een cd-tje kwijt kunt.
Tot slot ben ik nu aan het testen met canopus procoder en deze levert tot nu toe veruit de beste resultaten voor het omzetten van dv naar svcd. Niet vergelijkbaar met cce of tmpg (let op alleen voor dv materiaal verder zijn deze programma's top). Maar ik heb nog onvoldoende getest, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend.
Denk overigens niet dat ik nog verder ga testen, want denk dat ik eeen dvd writer ga aanschaffen, zodat ik voldoende ruimte heb om de film zonder merkbaar kwaliteitsverlies te kunnen opslaan.
succe ermee
30x sf175s + gw5000-dt op oost
Verwijderd
Als je geen DVD speler heb, en je wilt zo'n hoog mogelijke kwaliteit, zou ik gewoon Xvid gebruiken, met mp3 compressie.
Zijn er al DVD-spelers die rechtstreeks Xvid aankunnen dan?
Simpel: gewoon de DV weer terug naar tape schrijven, dan verlies je geen kwaliteit en kun je het altijd later nog naar DVD schrijven
De methode van BigSurf is denk ik nog het beste. Dan kan je het eventueel later nog op een DVD Video zetten.
Pagina: 1