BIOS crashed op usb scanner

Pagina: 1
Acties:

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025
Als ik de scanner insteek bij boot dan blijft de bios hangen zonder enige foutmelding.
Haal ik de scanner eruit, dan boot hij gewoon lekker door en als ik hem dan in windows er terug insteek gaat de pc lekker door.
Iemand een idee waarom de bios crashed als de scanner erin steekt bij boot ?
Het betreft een canon usb scanner en een biostar moederbord.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:32

Super_ik

haklust!

mischien probeert ie m te zien als toetsenbord ofzo?
al biosupdate geprobeert of gekeken op de site of het een bekend probleem is?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Dat zou inderdaad best kunnen. Als je een ps2 toetsenbord gebruikt, schakel usb keyboard support dan eens uit in de bios.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Al een biosupdate gedaan? Misschien is er een nieuwere versie waar deze 'bug' is verholpen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Bug?
Bij mijn weten moet je een usb apparaat pas insteken bij een draaiend systeem, t lijkt me niet handig omdat tijdens een boot te doen, diverse hardware is inmiddels al herkend en als je er dan nog meer in gaat pluggen zal ie uiteraard wel in de stress gaan.

Verwijderd

Windows
Problemen met initialiseren tijdens boot kun je achterhalen door de geladen drivers en initialiserende apparatuur te laten weergeven door de bootmanager.
Edit het bestand BOOT.INI en zet achter de Windows regel /SOS
code:
1
2
3
[boot loader]
timeout=3
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP" /fastdetect /SOS

Bios
Indien je een PS2 toetsenbord hebt moet je USB keyboard support uitschakelen in de Bios, wellicht dat de Bios je scanner probeert te initialiseren als keyboard. Kijk gelijk of je Bios wel op PnP OS staat (soms moet je PnP OS juist uit zetten!). Kijk dan ook gelijk of er wel IRQ's worden toegewezen aan je USB en Videokaart (en vrij is!). Zet eventueel P2C/C2P Concurrency op Disabled.

Ga kijken voor een Bios-update bij Biostar waar deze bug verholpen is, want het is niet normaal dat hij bij de Boot blijft hangen - bovendien is het niet aan te raden om devices na de boot in te pluggen ivm ESD. Natuurlijk moet je dan wel weer je Bios helemaal instellen.

Juiste moederbord?
En pas je systemspecs aan, want daar staat in dat je een MSI K7T266 Pro2 RU (MS-6380 V2.0) moederbord hebt. (en als je géén Biostar maar die MSI hebt moet je hier een Biosupdate halen).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 00:13 ]

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 20:33:
(...) - bovendien is het niet aan te raden om devices na de boot in te pluggen ivm ESD.
(...)
Dus je mag geen USB-apparaten aansluiten bij een draaiend systeem??? Ik dacht dat dat juist de bedoeling was van USB: HOT Plug 'n Play.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Ik dacht dat dat juist de bedoeling was van USB: HOT Plug 'n Play.
Dat dacht Bill Gates ook bij een demonstratie van de Hot-PnP mogelijkheden van een USB scanner en Windows 98SE -> midden in de presentatie een blauw scherm.... :X
Gates also revisited the now-infamous "blue screen of death" incident at spring Comdex in Chicago. At the 20 April demonstration, a Microsoft underling plugged a scanner into the demo machine, crashing Windows 98's first introduction to the world.
sources
Maar normaliter, bij een geaard systeem, met geaarde apparaten en PC's die elke connectie/poort met de buitenwereld uitschakelen en beveiligen op ontladingen en piekbelasting etc is het inderdaad de bedoeling dat het PnP is...

Veel mensen hebben hun PC niet eens geaard en vinden het dan vreemd dat het allemaal snel kapot gaat of problemen veroorzaakt (maar dat zijn dan ook vaak mensen die niet eens de gebruiksaanwijzing lezen, maar dan wel direct een nieuw topic openen op GoT zonder de Faq te lezen of Google na te lopen) :X
Grounding. The AC adapter is equipped with a grounding-type plug. The plug will fit into a grounding-type power outlet. This is a safety feature. If you are unable to insert the plug into an outlet, contact an electrician to replace the obsolete outlet. Do not defeat the safety purpose of the grounding-type plug in any way.
Bron: Handleiding PrimeFilm Series Film Scanner
Ik heb mijn apparatuur allemaal geaard, ook de modem, netwerkswitch, printer, scanner, usb-hub, monitor, KVM-switch, muis, toetsenbord etc. en heb nooit problemen die gerelateerd zijn aan aarding.
Het is kortzichtig en dom om "zondermeer aan te nemen dat aarding niet nodig is als het ook zonder aarding werkt" - het is luiheid en overzuinigheid om niet even een aardedraad (laten) leggen indien die op het aansluitpunt nog niet is. Teveel aarding kan geen kwaad, te weinig aarding kan wel kwaad. (Jammer dat ze tegenwoordig niet gratis bij elke PC een NL-talige versie van de Absolute Beginner's Guide to PC doen, waar oa in hoofdstuk 10 ook ingegaan wordt op de noodzakelijkheid van aarding).
Het is bizar om geen € 0,01 / meter uit te geven voor een PC van meer dan € 1500,-

Leesvoer voor iedere eigenwijs die denkt dat het allemaal wel zonder aarde kan (NL-talig)
Reading material for non-grounded shortsighted people (English)

Misschien moeten we maar eens een inkoopactie houden van aardedraden, LauPro ?

.. ander (fake?) BSOD geintje

Interessant:
1) After the computer is placed inside the box, the dominating interference source is the PS2 mouse. Different brands behave very differently. I have tried two different Microsoft mice and one Logitech. The Logitech is much better than the Microsoft ones and after wrapping some copper foil around the little PCB inside the mouse it is acceptable. The foil is connected to the cable screen. Mouse interference is very bad, it has high bandwidth - it seems to originate in some unstable clock signal inside the mouse.

2) One of the things that helped the most was replacing the keyboard.
I'm now able to bump the RF out on the TS940 to >100W. I don't know
how far from the antenna your computer is. You may have some
serious near-field problems that ferrite cores and grounding just
won't help.

3) Pointer moves erratically/computer behaves unpredictably/keyboard locks up.
This type of behavior can also be caused by poor grounding. Make sure your mouse, computer, and building are grounded properly.

1) 144MHz DX'er [SM5BSZ] + 2) 144MHz DX'er [KE6WEO] + 3) Muisfabrikant Genius over aarding, RFI, ferrietkernen en afscherming bij muizen en toetsenborden

[ Voor 191% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 00:16 ]

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 20:42:
Dat dacht Bill Gates ook bij een demonstratie van de Hot-PnP mogelijkheden van een USB scanner en Windows 98SE -> midden in de presentatie een blauw scherm.... :X
[...]
Maar normaliter, bij een geaard systeem, met geaarde apparaten en PC's die elke connectie/poort met de buitenwereld uitschakelen en beveiligen op ontladingen en piekbelasting etc is het inderdaad de bedoeling dat het PnP is...

Veel mensen hebben hun PC niet eens geaard en vinden het dan vreemd dat het allemaal snel kapot gaat of problemen veroorzaakt....

.. ander (fake?) BSOD geintje
Eigenlijk hoort dit in een ander draadje (nl. over al af niet aarden) maar ik vind dat, zolang niet overal geaarde wandcontactdozen zijn, en veel adapters niet eens aarding kennen (om maar te zwijgen van de zgn. Euro-stekker), het niet realistisch is om uit te gaan van geaarde apparaten.

Heb je wel eens een geaarde scanner gezien om maar eens een voorbeeld te noemen??? Ik ga er dus van uit dat USB-apparaten niet geaard zijn/hoeven zijn en dat je ze gewoon in kunt pluggen.

Ik heb trouwens meer problemen gezien met geaarde dan met ongeaarde apparaten, namelijk bij een mix van beide (zonder aarding zou er niets aan de hand zijn geweest), waarbij het aansluiten van een monitor of USB-scanner de aardlekschakelaar eruit knalde.

[ Voor 3% gewijzigd door pinockio op 13-04-2003 21:16 . Reden: typo ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 09:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

pinockio schreef op 13 April 2003 @ 21:15:
[...]
Ik heb trouwens meer problemen gezien met geaarde dan met ongeaarde apparaten, namelijk bij een mix van beide (zonder aarding zou er niets aan de hand zijn geweest), waarbij het aansluiten van een monitor of USB-scanner de aardlekschakelaar eruit knalde.
Om er toch nog heel even op in te gaan: De bedoeling van de USB is dat je maar 1 kabeltje hebt lopen, sommige scanners krijgen dus ook voeding via de USB. En als je goed kijkt dan zie je dat de buitenkant van de USB-connector van metaal is, dat metaal is weer verbonden met je kast. En die kast zou verbonden moeten zijn met de aarde. Is dat nu niet het geval, dan staat er dus ongeveer 110 volt op je kast, en dus ook op je scanner (maar die zijn meestal van plastic). Maar als de scanner nu een eigen voeding heeft dan kan je wel nagaan wat er dan gaat gebeuren ;).

Zowieso lijkt het mij niet gezond om met die 110 volt te werken, laat staan die 110 volt een een keer op je scanner zetten (je moest is weten hoe dicht die baantjes bij elkaar lopen binnenin). Neen, ik zorg ervoor dat mijn PC geaard is.

[ Voor 8% gewijzigd door LauPro op 13-04-2003 21:31 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

LauPro schreef op 13 april 2003 @ 21:29:
[...]
Om er toch nog heel even op in te gaan: De bedoeling van de USB is dat je maar 1 kabeltje hebt lopen, sommige scanners krijgen dus ook voeding via de USB. En als je goed kijkt dan zie je dat de buitenkant van de USB-connector van metaal is, dat metaal is weer verbonden met je kast. En die kast zou verbonden moeten zijn met de aarde. Is dat nu niet het geval, dan staat er dus ongeveer 110 volt op je kast, en dus ook op je scanner (maar die zijn meestal van plastic). Maar als de scanner nu een eigen voeding heeft dan kan je wel nagaan wat er dan gaat gebeuren ;).

Zowieso lijkt het mij niet gezond om met die 110 volt te werken, laat staan die 110 volt een een keer op je scanner zetten (je moest is weten hoe dicht die baantjes bij elkaar lopen binnenin). Neen, ik zorg ervoor dat mijn PC geaard is.
idd een aarding vind ik ook belangrijk voor een pc.

vroeger waren enkel pc's in me thuisnetwerkje niet geaard en kwam het nog wel eens voor bij het verwisselen van utp kabels in de server dat ik een schok kreeg. Niet echt lekker voor jezelf en ook niet voor je pc. Kortom zorg er voor dat al je pc's in een netwerk geaard zijn.

Zelf heb ik ook last van me usb apparatuur. Wanneer ik usb apparatuur aangesloten heb bij het opstarten van winxp duurt dit zeer lang. Wanneer ik niks aan heb gesloten gaat dit wel snel. dus usb werkt naar mijn mening nog niet helemaal vlekkeloos. (dit probleem had ik trouwens niet in win98 en ook niet in longhorn. Ik heb het dus alleen bij winxp, reïnstall maakte niks uit en drivers zijn allemaal goed geinstalleerd)

Verwijderd

de pc van me pa wordt ook ranzig traag als de scanner op aangesloten is :/
mja usb switchbox >:) 4 pcs -> 1 usb apperaat dus kwesie van opt knopje duwen :)
Pagina: 1