Mja, iedereen loopt het hier met kroonsteentjes aan te raden, ik ben zelf een fan van krimpkous. Hoe doe je dat? Mja, laak maar ff een n00b-guide schrijven, toch ff tijd over.
Benodigd:
- Verlengdraad. Zolang het niet al te dun is moet het werken. Het liefst een draad die ongeveer even dik is als het draad wat je wilt verlengen tho',
- Soldeerbout. Wattage boeit niet zo, 30 watt werkt het makkelijkste.
- Tin. Neem tin met een harskern, liefst multicore. Ik vind persoonlijk dat hoe dunner het tin is, hoe fijner het werkt.
- Krimpkous. Kies de diameter ervan zo dat het ongekrompen losjes om de draad heenhangt, terwijl het gekrompen net iets kleiner is dan de diameter van de draad. Ruimer is handiger, zolang de kous gekrompen maar goed blijft zitten.
- Aansteker.
Ok, gaan we beginnen.
- Zet je PC uit.
- Kijk of 'tie ook echt uit staat
- Pak de te verlengen voedingsdraad erbij en knip de aders door. Je hebt nu aan 1 kant losse draden en aan de andere kant een molex-stekker met uitstekende draden.
- Strip van 1 draadje wat nog in de computer hangt ongeveer een centimeter van de isolatie af. Doe hetzelfde met een draadje van dezelfde kleur wat uit de molex komt.
- Vertin beide gestripte stukjes. Zorg dat er vrij veel tin opkomt, laat het echter niet zover komen dat er een druppel ontstaat.
- Knip een stukkie van een cm of 5 van de krimpkous af en schuif die om 1 van de draadjes. Schuif 'm naar achter zodat 'ie niet in de weg zit of door de warmte van de soldeerbout al gaat krimpen.
- Houd beide vertinde stukkies tegen elkaar en soldeer ze met de bout aanelkaar. Desnoods als je 4 handen hebt nog even wat tin toevoegen.
- Laat de draden een paar seconden afkoelen. Je moet het soldeerpunt kunnen aanraken.
- Schuif de krimpkous eroverheen. Laat geen metaal zichtbaar!
- Steek de aansteker aan en houd de vlam onder de krimpkous. Zorg dat de krimpkous niet in de vlam komt, dan verbrand 'ie. Houd desnoods eerst wat afstand en kom langzaam dichterbij. Het geheel draaien doet soms ook wonderen.
- Herhaal dit nog 3 keer voor de overige draden.
- Bewonder het resultaat en wees blij dat je het niet met kroonsteentjes gedaan hebt
Ok, dat was een veel te overcomplete howto, ik hoop dat ik iemand er een plezier mee doe.