Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

stroomkabels veilig verlengen

Pagina: 1
Acties:
  • 8.137 views sinds 30-01-2008

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag mijn stroomkabels (die naar mijn fans toegaan) verlengen, maar ik heb wel eens gelezen dat mensen zoiets probeerde maar kortsluiting maakte.. dat wil ik liever niet :7

Hoe kan ik het het best aanpakken om deze te verlengen? En wat voor kabels moet ik ervoor kopen om er tussen te doen?

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Kan je iets duidelijker zijn? 'stroomkabels' is een breed begrip. Aangezien je het over fans hebt zullen het geen krachtstroom kabel zijn :P
Je kunt er toch gewoon een kroontje tussen doen? Dat is veilig zat..

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:34
gewoon met een kroonsteentje ertussen verlengen. (Wel eerst de pc uit zetten he :P )

Verwijderd

en kroonsteentje daarna eventueel in-tapen.
(of gebruik ipv kroonsteentje krimpkousjes. Dat is ook veilig, makkelijk en het ziet er netjes uit.)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 15:00 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Twee mogelijkheden:

• Solderen en krimpkous
• Kroonsteentje

suc6

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• melvie
  • Laatst online: 10-09 21:58

melvie

Retro Icon

zelf soldeer ik de draadjes aan elkaar en dan een krimkousje erover heen en niemand die er nog wat van ziet (nouja bijna niet :))

/laat

[ Voor 4% gewijzigd door melvie op 13-04-2003 15:01 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

Super_ik

haklust!

zorg er voor dat je comp uitstaat, dat scheelt al een hoop kortsluiting :P

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 13:22

Bud_s

Team Anticimex & Lock

standaard verlengkabeltjes kopen, of connector afknippen draad er tussen solderen en stukkie krimpkous erover. Vergeet niet om eerst de krimpkous over de draadjes te schuiven ;-)

/opeens iedereen met dezelfde oplossing ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Bud_s op 13-04-2003 15:02 ]

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
ik heb net even gekeken op conrad, maar daar zie ik verschillende kroonsteentjes..

Wat is zon kroonsteentje precies en hoe ziet het eruit?

en als ik gewoon draadjes aan elkaar soldeer, wat voor draadjes zou ik dan nemen?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

wdekreij schreef op 13 April 2003 @ 15:02:
ik heb net even gekeken op conrad, maar daar zie ik verschillende kroonsteentjes..

en als ik gewoon draadjes aan elkaar soldeer, wat voor draadjes zou ik dan nemen?
Een kroonsteentje is gewoon een blokje met 4 ingangen. 2 x 2 met elkaar verbonden :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:43
Je moet gewoon zo'n vierkant kroonsteentje met vier schroefjes waarin je aan beide kanten de plus en min vastschroeft hebben.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:44
Zou ik niet bij conrad bestellen, tenzij je daar meer gaat bestellen. Kun je gewoon bij de boerenbond ofzo halen :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Outsync
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-08-2020

Outsync

Zen 30 GB NX :D

een suikertje in het dialect :)

Boshoer! Specs | (bobo1on1) echt jonge die fewture is echt een aap gewoon

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wdekreij schreef op 13 April 2003 @ 15:02:

1 tip, niet bij Conrad bestellen, overbodig.

Gewoon lokale elektroboer / bouwmarkt :)

XanderH :X :X

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 13-04-2003 15:08 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Xander

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Je kan toch ook 2 molexdingetjes met draad ertussen er aan hangen?
En dan moet je daar even 2 draadjes infrotten die vervolgens naar je fan gaan :)

Kost je ook geen kip btw..
En kan je ook bij de lokale electroboer halen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Okyah op 13-04-2003 15:13 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Blord
  • Laatst online: 22-11 18:49

Blord

Hello Kitty !

Dit is een kroonsteen. Ik heb meteen een kroonsteen met koppeling genomen, 12V-GND-5V. De fan kan op 12V en 5V draaien door gewoon de stekker om te draaien.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nihao/kroonsteen.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Blord op 13-04-2003 15:18 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Offtopic: gelijk je duurste FAN duidelijk in het zicht >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

dual-zip schreef op 13 April 2003 @ 15:15:
Offtopic: gelijk je duurste FAN duidelijk in het zicht >:)
Ik heb een Delta EHE, die was toch iets duurder denk ik >:)

En een stuk luidruchtiger btw :X
Ohja en je kan em gebruiken om je pc door de kamer te laten voortbewegen :+
Papsten hoeven echt zo duur niet te zijn, hoor :)

Maar ik zie niet in waarom je kroonsteentjes zou gebruiken als even solderen (hoeft eik niet eens, gewoon om elkander wikkelen is ook genoeg) en dan een krimpkousje erom heen :)
Of isoleer tape, dan heb je niet eens iets nodig om t krimpkousje te verwarmen en dan heb je geen krimpkous nodig! :)

Alone at last
Just nostalgia and I

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Ohja en je kan em gebruiken om je pc door de kamer te laten voortbewegen
geprobeerd? dan wil ik wel een filmpje zien ;)

ik zelf heb mijn fannetjes verleng mbv luidsprekerstekkertjes, dan kan je ze zo lostrekken(en het ziet er strak uit)

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
maar dan mogen de andere (dus + en -) niet tegen elkaar komen toch? Kan ik ook gewoon om elkaar binden en dan normaal plakband of duck tape omheen binden?

Dat dat niet zo mooi is maakt niet uit want ik wil ze juist langer maken om ze netjes weg te kunnen werken zodat je ze niet (of nauwelijks) ziet..

• melvie
  • Laatst online: 10-09 21:58

melvie

Retro Icon

wdekreij schreef op 13 april 2003 @ 15:49:
maar dan mogen de andere (dus + en -) niet tegen elkaar komen toch? Kan ik ook gewoon om elkaar binden en dan normaal plakband of duck tape omheen binden?

Dat dat niet zo mooi is maakt niet uit want ik wil ze juist langer maken om ze netjes weg te kunnen werken zodat je ze niet (of nauwelijks) ziet..
Als je eerst de draadjes los goed isoleert dmv van tape e.d. dan kan je ze eventueel ook nog bij elkaar plakken, maar zorg dat wel goed dat de + en de - elkaar niet raken!

Ik zou zelf voor tape gaan als ik die methode zou gebruiken btw, aangezien dat dikker is, dus minder kans dat de draden elkaar zullen raken

[ Voor 11% gewijzigd door melvie op 13-04-2003 15:53 ]

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
ok dan ga ik eerst maar ens op zoek naar een stelletje kabels... maybe heb k nog wel wat liggen!

Verwijderd

ik heb het heel goedkoop gedaan, heb gewoon een oude voeding die kapot was gesloopt... heb ik de kabels van gepakt... gewoon je kabel doorknippen van je fan en verbinden aan die andere kabel... koper aan elkaar draaien... tape eromheen volgende kabel pakken. koper aan elkaar draaien... tape eromheen, je moet alleen zorgen dat het koper van de - de + niet raakt! dan heb je inderdaad kortsluiting! als je geen kroonsteentjes heb is dit een zeer goede oplossing... ik heb al 3 verlengkabels voor mijn 3 fannetjes! werkt als een t*et!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
pak gwoon een oude speaker draad ofzo :)
draad is draad en dat wel op 12 / 5 volt van n fannetje

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

ja precies! doe gek! :D alles kan als je maar creatief bent!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
kan ik zo ook de draden naar mijn hd verlengen of zijn deze iets preciezer? want dikkere draad is minder weerstand, enz enz dus of zijn hd's en cd-roms niet zulke mierenn**kers?

• Xander
wdekreij schreef op 14 April 2003 @ 16:02:
kan ik zo ook de draden naar mijn hd verlengen of zijn deze iets preciezer? want dikkere draad is minder weerstand, enz enz dus of zijn hd's en cd-roms niet zulke mierenn**kers?
De voedingskabels of de IDE kabels?

IDE kabels verlengen is not-done.

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
voedingskabels uiteraard:)

• Xander
wdekreij schreef op 14 april 2003 @ 17:02:
voedingskabels uiteraard:)
Moet kunnen :)

offtopic:
Kan iemand me even uitleggen waarom iedereen te lui is om naar de plaatselijke PC-winkel toe te lopen/fietsen/brommeren/autoën en even een verlengkabeltje van 30cm te halen voor €0,50?

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
jah en jij gaat mij nu ckr vertellen waar in gorinchem zon wikeltje zit want zitten alleen pc-winkeltjes met wat videokaarten enzo en voor rest standaard pc's.. ze hebben niet eens losse fans.. :X laat staan verlengkabeltjes...

zijn allemaal winkels à la dixons btw..

en met de fiets rijd ik niet zo makkelijk naar alternate..

maar k wou dus weten of het uitmaakte wat voor draad het moest zijn, nu kan ik altijd naar gamma of karwei oid..

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Gewoon zelf maken, sloop een oude pc, ofzo :P
En dan een beetje met isoleertape spelen :Y)
Gewoon proberen, zo'n fan kan wel wat hebben, hoor :P

* Okyah is net met draadjes in de weer geweest in z'n pctje

En niets opgeblazen, ik doe dus wel iets goed ;)

Je hebt idd geen vreemde draadjes nodig :) Als ik jou was zou ik dus gewoon werken met wat je hebt en geen nieuwe dingen kopen :)

Alone at last
Just nostalgia and I

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

'PLZ geen KROONSTEENTJE :r :r dit ziet er super gaar uit.. pak een soldeerbout!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, iedereen loopt het hier met kroonsteentjes aan te raden, ik ben zelf een fan van krimpkous. Hoe doe je dat? Mja, laak maar ff een n00b-guide schrijven, toch ff tijd over.

Benodigd:

- Verlengdraad. Zolang het niet al te dun is moet het werken. Het liefst een draad die ongeveer even dik is als het draad wat je wilt verlengen tho',

- Soldeerbout. Wattage boeit niet zo, 30 watt werkt het makkelijkste.

- Tin. Neem tin met een harskern, liefst multicore. Ik vind persoonlijk dat hoe dunner het tin is, hoe fijner het werkt.

- Krimpkous. Kies de diameter ervan zo dat het ongekrompen losjes om de draad heenhangt, terwijl het gekrompen net iets kleiner is dan de diameter van de draad. Ruimer is handiger, zolang de kous gekrompen maar goed blijft zitten.

- Aansteker.

Ok, gaan we beginnen.

- Zet je PC uit.

- Kijk of 'tie ook echt uit staat :)

- Pak de te verlengen voedingsdraad erbij en knip de aders door. Je hebt nu aan 1 kant losse draden en aan de andere kant een molex-stekker met uitstekende draden.

- Strip van 1 draadje wat nog in de computer hangt ongeveer een centimeter van de isolatie af. Doe hetzelfde met een draadje van dezelfde kleur wat uit de molex komt.

- Vertin beide gestripte stukjes. Zorg dat er vrij veel tin opkomt, laat het echter niet zover komen dat er een druppel ontstaat.

- Knip een stukkie van een cm of 5 van de krimpkous af en schuif die om 1 van de draadjes. Schuif 'm naar achter zodat 'ie niet in de weg zit of door de warmte van de soldeerbout al gaat krimpen.

- Houd beide vertinde stukkies tegen elkaar en soldeer ze met de bout aanelkaar. Desnoods als je 4 handen hebt nog even wat tin toevoegen.

- Laat de draden een paar seconden afkoelen. Je moet het soldeerpunt kunnen aanraken.

- Schuif de krimpkous eroverheen. Laat geen metaal zichtbaar!

- Steek de aansteker aan en houd de vlam onder de krimpkous. Zorg dat de krimpkous niet in de vlam komt, dan verbrand 'ie. Houd desnoods eerst wat afstand en kom langzaam dichterbij. Het geheel draaien doet soms ook wonderen.

- Herhaal dit nog 3 keer voor de overige draden.

- Bewonder het resultaat en wees blij dat je het niet met kroonsteentjes gedaan hebt :P

Ok, dat was een veel te overcomplete howto, ik hoop dat ik iemand er een plezier mee doe. :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 27-11 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

lekker voor 10 kilo kroonsteen in je kast, ziet er netjes uit hoor :X

neem gewoon wat van die fijne zwarte tape, als je het geduld neemt en het er netjes ronddraait is dat echt de mooiste oplossing. Dus aanstrippen en de draadjes goed inelkaar draaien. Zo maak ik zelfs 220V kabels aanelkaar. nog nooit problemen mee gehad. Gewoon zo isoleren dat ze elkaar niet raken

[ Voor 8% gewijzigd door AtomicShockwave op 14-04-2003 20:32 ]

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
waarom helemaal solderen enzo?

ik kan toch gewoon doorknippen, strippen, draadje ertussen, ff dmv een lusje oid zorgen dat elk draadje appart verbinding met elkaar maakt, dan appart intapen, en dan is het toch ook goed?

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Tuurlijk maar soldeer geeft wat meer zekerheid

Alles is terug te redeneren naar 4

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 27-11 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Steef1983 schreef op 14 April 2003 @ 21:10:
Tuurlijk maar soldeer geeft wat meer zekerheid
ja tuurlijk, maar er komt toch zeker geen 10 ton aan te hangen. maar een 12V lijntje van een fan, en als ie kortsluiting maakt dan gaat de psu gewoon down, na 3min kun je em weer aanzetten. Ik bedoel, hoe belangrijk is het nou eigenlijk.

bovendien heb ik een beetje mijn vraagtekens bij een tweaker die vraagt hoe die een stroomkabeltje moet verlengen :) je kunt niet alles verwachten maar dit is wel echt kiddie stuff :P

[ Voor 20% gewijzigd door AtomicShockwave op 14-04-2003 21:30 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Een beetje creativiteit kan geen kwaad ;) Gewoon ff solderen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.