Toon posts:

DHCP van SpeedTouch 510 - Reject bep. PC's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, m'n situatie:

Ik heb een SpeedTouch 510 router aan me switch hangen. DCHP is ingschakeld en elke pc op m'n netwerk krijgt netjes een ip enzo.
Nu heppik sinds kort een Wifi USB ding aan 1 van mijn XP machines gehangen om zo een netwerktje te maken met de buren. Deze hebben eveneens een speedtouch 510 met DHCP ingeschakeld.
Omdat ik vanaf elke pc het gehele netwerk op wil, heppik met xp een "bridge" aangemaakt die deze twee netwerken verbindt.

Mijn probleem:

Als ik een pc aanzet krijgt ie soms een ip van de verkeerde DHCP, namelijk van die van de buren. Hij krijgt dan natuurlijk ook de default gateway van hen, en ik internet dan via hun router.... Ok, we kunnen natuurlijk dat hele DCHP gebeuren uitschakelen... Maar het moet toch ook anders kunnen.

Na de search te hebben gebruikt (op tweakers) kwam ik erachter dat het in principe nie mogelijk is om een 'voorkeurs' DHCP server in te stellen.

Maar is het misschien wel mogelijk om in je DHCP server bepaalde mac-adressen te rejecten? Ik kan er in cli guide van me 510 nie echt veel over vinden, maar het zoekt makkelijker als ik zeker weet dat het moet kunnen (dan weet ik natuurlijk nonnie of mijn router dat dan ook ondersteund... maar goed)

alvast bedankt

Verwijderd

dit is omdat een bridge allen maar kan gebrukt worden om hosts van een andere ruimten "binnenin hetzelfde NETWERK" te verbinden om dit te kunnen doen, je buur te verbinden met u, heb je dus een switch nodig

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 17:11

JF_

Een DHCP-client pakt de eerste de beste DHCP-server die zich meld, dat klopt. De meeste DHCP-servers kan je wel instellen zodat ze alleen op bepaalde MACs reageren, maar daar hoef je niet naar te zoeken in een el-cheapo router - die zijn niet gemaakt voor dit soort acties.
Een bridge wordt overigens gebruikt om twee stukken *van hetzelfde netwerk* op elkaar aan te sluiten. En aangezien jij en je buren niet hetzelfde netwerk hebben (je zit immers met verschillende gateways, om maar eens wat te noemen) lijkt een full-bridge me hier niet de beste oplossing. Otoh is dat wel de enige manier om julie netwerken volledig transparant aan elkaar te knopen... Je zou eigenlijk iets moeten verzinnen waarbij je wel 1 netwerk krijgt, maar met 2 verschillende DHCP-servers/gateways/etc... Misschien bridge in combinatie met firewall die DHCP-requests blocked? Als je die XP-machine met bridge zo configureert dat 'ie zelf geen DHCP gebruikt dan moet dat volgens mij prima gaan, als de bridge tenminste niet *voor* de firewall zit.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23
Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 13:44:
dit is omdat een bridge allen maar kan gebrukt worden om hosts van een andere ruimten "binnenin hetzelfde NETWERK" te verbinden om dit te kunnen doen, je buur te verbinden met u, heb je dus een switchrouter nodig
Het enige probleem is dan dat je voor dat ene subnet de ene router moet hebben, en voor de rest de router.

Ik denk dat je dit oplost door beide routers in je DHCP-lease te zetten (als std en als 2e gateway) en op iedere pc static routes te maken naar de buren.

Geheel andere optie is natuurlijk dat een van jullie 2en alle ips statisch verdeeld en dus gewoon geen DHCP meer gebruikt :)

Als de ene dan statische ips gebruikt en je wel beiden in hetzelfde subnet gaat zitten dan kun je nog beiden je eigen router geruiken en de bridge zo laten staan (want dan is het wel *hetzelfde* netwerk :) alleen gebruikt de ene helft geen DHCP en de ene router, en de andere helft wel dhcp (of ook niet, dat kan ook) en de andere router)

[ Voor 20% gewijzigd door Paul op 14-04-2003 16:47 . Reden: Toevoeging ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

een mens kan zich eens vergissen he, PAUL ... lol