Toon posts:

[dreamweaver] html, frames en achtergrond

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom hier dus echt niet uit!

Ik heb een pagina gebakken in dreamweaver en heb besloten om er frames op te zetten. In fotosoep een plaatje gebakken (1024x768) en versneden in 3 segmenten.
Te weten: top, left en right.

Vervolgens open ik Dreamweaver en maak een nieuwe pagina.
Zet een top frame erin, left frame en een right frame. Vervolgens plak ik de segmenten (gemaakt in Adobe) in de betreffende frames.

Als ik de pagina bekijk (IE6.0) op 1024*768 dan ziet het er goed uit!

Maar nu komt het!

Als ik de pagina in een hogere resolutie bekijk, verspringt de hele zooi :(
Sterker nog: de achtergond plaatjes worden herhaald.. :(

Paar vraagjes:

a) hoe krijg ik het voor elkaar om de achtergrond niet te herhalen???
b) hoe krijg ik de achtergrond zo uitgelijnd (in dreamweaver) dat hij altijd in het midden staat??

Kortom: hoe voorkom ik dat de zooi verspringt????

Hopelijk kan iemand mij uit de brand helpen.

Wat ik ook al geprobeerd heb is om bijv. in de top frame een tabel te maken maar als ikvervolgens de linkerframe en rechterframe voorzie van het plaatje zit er ruimte tussen de top en de zijkanten.

Ik weet het ff niet meer...... HELP!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 14:30

Nibbz

Postmaster General

Je moet de plaatjes in tabellen gooien. De tabellen vaste waarden geven. Dan verspringen ze ook niet meer.
Dan moet je alleen wel ff kijken dat je zorgt dat de tabellen goed op elkaar aansluiten

En dat met die achtergrond, moet je met CSS doen. Hoe dat precies moet weet ik ook niet.. maar we hebben daar google voor :)

[ Voor 25% gewijzigd door Nibbz op 13-04-2003 14:16 . Reden: iets vergeten ]

13:37

Verwijderd

css
style="background-repeat: no-repeat;background-position:center center"
http://www.w3schools.com/css/css_background.asp

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 14:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met de tabellen vaste waarden geven???

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Zet links, recht, boven en onder dummyframes neer die het restant van de resolutie opvangen; je pagina wordt dan gecentreerd en blijft netjes 1024 x 768.
Als het even kan, en je kan gebruik maken van serverside includes, dan zou ik echter overwegen af te stappen van frames; dat is niet meer van deze tijd, en brengt vaak andere problemen met zich mee (bookmarken, javascript nodig om 2 frames tegelijk te veranderen etc.)
Houdt er ook rekening mee dat hele volksstammen nog een resolutie van 800x600 gebruiken (zelfs ik browse niet fullscreen).

Intentionally left blank

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Je moet tabellen gebruiken zoals hierboven al is aangegeven. Dit is erg makkelijk te realiseren met de save for web functie in Adobe Photoshop, die van je slices automagisch aparte layoutcellen maakt. Dan kan je het openen in Dreamweaver is de hele tabel centreren of wat je ook maar wil :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, het is gelukt! Nog 1 vraagje:

Hoe kan ik er voor zorgen dat een als er op een link geklikt word in bijv. cel 1 het resultaat (eventueel met een scrollbar) in een andere cel terecht komt??

Enne, we hebben het nog steeds over Dreamweaver ;)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 18:01:
Bedankt, het is gelukt! Nog 1 vraagje:

Hoe kan ik er voor zorgen dat een als er op een link geklikt word in bijv. cel 1 het resultaat (eventueel met een scrollbar) in een andere cel terecht komt??

Enne, we hebben het nog steeds over Dreamweaver ;)
Nieuwe pagina, alle pics enzo worden toch gecached. Zie bijvoorbeeld www.diefiets.nl, als de eerste pagina eenmaal geladen is laden de andere pagina's vrijwel meteen dankzij caching :)

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg schreef op 13 April 2003 @ 18:03:
[...]

Nieuwe pagina, alle pics enzo worden toch gecached. Zie bijvoorbeeld www.diefiets.nl, als de eerste pagina eenmaal geladen is laden de andere pagina's vrijwel meteen dankzij caching :)
Aha, das dus de truuk! _/-\o_
Pagina: 1