Toon posts:

Doorsnee PC & Doorsnee internet verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb 2 vragen:

Weet iemand waar ik kan vinden wat de doorsnee pc (meest voorkomende pc) van Nederland is?? Ik heb namelijk al rondgekeken op verschillende sites, maar die dateren van 1997 tot maximaal 2001.

Weet iemand wat de doorsnee internet verbinding is van Nederland?
Kan ik ook niet vinden en heb op diverse sites gekeken.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. :)

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:00
Dit verschilt per week: de veranderingen gaan snel, weet je :+. Denk dat je nu mag verwachten dat het grootste deel van de mensen wel een 700+-processor heeft, MB'tje of 128 geheugen en 20+ GB harde schijf.

Internetverbinding: las volgens mij pas geleden dat in 2001 20% breedband had en dat dat vorig jaar 33% was of zo; gaat dus ook hard omhoog. Rest zal wel 56k zijn.

Verwijderd

Ligt er maar aan hoe je gemiddelden berekend en je definities:
- wat is een PC
- wat is een internet verbinding
- hoe ga je om met meerdere PC per huishouden
- reken je computers die uitstaan (of in de gangkast/kelder staam) ook mee...
- reken je alleen consumenten of ook bedrijven ?
- reken je computers voor algemeen gebruik, alleen plezier, of ook werk ?
- reken je public acces computers ook mee (bibliotheek, internetcafé etc) ?

Voorbeeld: ik heb 10 computers die internet verbinding aankunnen, slechts 5 daarvan zijn PC's, er staan er maar 2 in werking, en op dit moment gebruikt er maar 1 een internet verbinding (als je m'n P166 router niet meeteld)... Mijn verbinding bestaat uit een verbinding die maximaal 80K (1024kbps theoretisch) aankan, maar nu 43KByte/sec is - daarnaast heb ik nog 4 andere manieren om op internet te komen, elk met hun eigen snelheden... Wat zijn mijn gemiddelden? (leuk rekenen, en dan moet je nog de rest van nederland berekenen)...

Ander voorbeeld: Een Cyrix MediaGX 133 (net eentje gesloopt) is een CPU met performance van een P60 - ga je die rekenen als een 133 of als 60 ? Zelfde probleem met AMD's, reken je per MHz of per rating ? Hoe ga je om met handhelds/laptops/Pims etc - reken je die ook tot PC (en zoniet, reken je hun internetverbinding wel mee?)

Hebben ze bij http://www.cbs.nl/ en http://www.speedsuite.net/speedsuite/ geen info daarover?
Internetverbinding: las volgens mij pas geleden dat in 2001 20% breedband had en dat dat vorig jaar 33% was of zo; gaat dus ook hard omhoog. Rest zal wel 56k zijn.
11 Oktober 2001: 5,8 % van de huishoudens heeft breedband internet
Bron: http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Marktcijfers/13096.html

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heee bedankt al voor jullie reply's.

Ja, ik dacht ook al rond de 700/800 Mhz. Zullen de meeste mensen Windows XP hebben, of toch nog Windows 98 of ME?

Op CBS kan ik helaas niet vinden wat de modale pc is van dit moment :/

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 12:49 ]

Verwijderd

Ik post op dit moment met een P233 met 256MB op een Casema Basic 42Kbyte/sec (noodPC'tje, mijn andere hield er écht mee op en ik ben nu een 2800+ in elkaar aan het zetten).

Mijn gegevens:
1 kennis heeft een 2GHz
4 van de 40 kennissen hebben een 1000MHz
de rest heeft PC's minder dan 600MHz.

3 kennissen draaien XP
8 draaien ME
12 draaien W95
de rest draait W98SE
(overigens er draait 1 kennis zowel ME als XP, 1 kennis zowel 98 als XP etc dus hoe ga je hiermee rekenen???)

Ik denk dat die 700/800 een beetje te hoog gegrepen is (vanuit mijn perspectief iig), tenslotte hebben wij tweakers de neiging om die cijfers te overschatten ivm onze eigen hardware eissen :)...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 13:02 ]

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 22:01
sjroorda schreef op 13 April 2003 @ 12:20:
Dit verschilt per week: de veranderingen gaan snel, weet je :+. Denk dat je nu mag verwachten dat het grootste deel van de mensen wel een 700+-processor heeft, MB'tje of 128 geheugen en 20+ GB harde schijf.
Hmm, denk dat dat tegenvalt, de P75 met hdd van een paar honderd MB van mijn oma werkt nog prima.

Verwijderd

Topicstarter
het werkt nog wel ja, maar kun jij er bijvoorbeeld fatsoenlijk mee internettten?

• sjroorda
  • Laatst online: 21:00
Wat is je bedoeling? Waarom vraag je dit?

Mijn reply was namelijk met de inslag dat je wilt weten hoe ver je kan gaan met het ontwikkelen van programmatuur en/of websites, dus zo, dat de meeste mensen er wat mee kunnen.

euss' reply is meer statistisch van aard, evenals de andere replies.

Het ligt er dus maar net aan wat je wilt met deze cijfers welke antwoorden je wilt krijgen!

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:05

cold45

101101

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 12:48:
Zullen de meeste mensen Windows XP hebben, of toch nog Windows 98 of ME?
K denk persoonlijk dat de meeste mensen nog Win98SE draaien, aangezien dat de meest stabiele windows is (die tenminste niet zoveel geheugen zuipt..) en spellen ook normaal laat draaien en niet zon teletubbie look heeft. Maar hierover verschillen de meningen..
Verder zijn er mensen die niet gamen die dan liever 2k draaien... OS is erg verschillend per persoon...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

cold45 schreef op 13 April 2003 @ 14:26:
[...]

K denk persoonlijk dat de meeste mensen nog Win98SE draaien, aangezien dat de meest stabiele windows is (die tenminste niet zoveel geheugen zuipt..) en spellen ook normaal laat draaien en niet zon teletubbie look heeft. Maar hierover verschillen de meningen..
Verder zijn er mensen die niet gamen die dan liever 2k draaien... OS is erg verschillend per persoon...
ehm winxp is vele malen stabieler dan 98se ;)
daarnaast is ook die teletubbie look uit te zetten en dan is het een prima os voor iedereen ;)

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Als je naar statistieken gaat kijken van wat grotere sites dan kan je zien wat het meest gebruikte OS is, en volgens mij is dat op dit moment toch echt XP. Maar mocht je iets maken wat compatible moet zijn ofzo, dan kan je toch beter uitgaan van 98SE.

Over de gemiddelde snelheid. Ik zit er even over te denken. En het kan best wat hoger liggen. Stel het ligt op 1GHz. Iemand met een 3000+/3Ghz compenseert dan al voor 4 mensen die een 500MHz computer hebben. Ok, nu zullen er niet veel mensen zijn met een 3GHz Pc nog, maar zelfde gaat natuurlijk, in mindere mate, op voor andere snelheden.

Voor XP heb je toch wel 256MB nodig, de meeste nieuwere pc's (ik denk alle) hebben dit dan ook wel aan boord. En zelf mensen met een nog wat oudere pc hebben al snel 128MB. En hier geld hetzelfde verhaal. 512MB compenseert alweer voor 2 mensen die 128MB hebben.

Ik gok dus dat het gemiddeld op +/- 1GHz ligt, met 256MB geheugen en met een 30Gb HD (hoor toch nog vrij veel mensen die veel lager hebben, maar toch ook weer veel compensatie)

Ceci n'est pas une signature!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 22:01
Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 13:26:
het werkt nog wel ja, maar kun jij er bijvoorbeeld fatsoenlijk mee internettten?
je kan er nog redelijk mee internetten, het gaat niet al te snel, maar meer dan mailen en een beperkt aantal sites bezoeken doet ze er niet mee online.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:11

dbzfan

Nee.

Ik denk dat mijn pc wel een beetje gemiddeld is, omdat hij ongeveer 2 jaar oud is.

- 800 mhz
-256 mb intern, was eerst 128
-20 gb hdd
-32 mb videokaart

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk kun je dus nooit precies weten wat nou de modale pc is

Hetzelfde geld voor de internetverbinding
Pagina: 1