WindowsXP installatie vragen.

Pagina: 1
Acties:
  • 89 views sinds 30-01-2008

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Hi,

Ik ben een absolute NOOB kwa installeren, en toch moet mijn XP opnieuw worden geinstaleerd :/
Nu heb ik al heel wat geGoogled om antwoord te vinden op m'n vragen maar toch weet ik nog niet alles.

Bij win98se kon je een opstart diskette maken bv.
Nu kan ik dit in XP nergens terug vinden.
Ik lees overal wel dat XP bootable is vanaf de cd,maar als ik format c gedaan heb,dan wordt de cd-rom speler toch niet meer herkent?

Nu is m'n vraag:
1-Moet ik nu wel of geen opstartdiskette hebben.
2-Als ik in dos zit,wat is nu het commando voor format c?
Ik probeerde net even of ik het nog wist en tikte c:/ (enter) format c:/
Maar hij gaf aan dat het commando verkeerd was.
Hoe moet het dan wel?
3-Als ik toch geen opstart diskette nodig heb,hoe zorg ik ervoor dan dat hij toch opstart van af de cd-rom?

Hopenlijk dat iemand mij wat verder kan helpen.

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 07:28
Je moet in je bios instellen dat de "first boot device" je cd-rom speler is, dan zal XP gewoon opstarten van CD en hoef je niet meer in DOS te formatteren

..oh ter info: het is simpelweg: format c:

[ Voor 18% gewijzigd door Ye Greate'96 op 13-04-2003 09:35 ]

• melly
thx :)
Ik ga ff kijken.

Verwijderd

je kan ook je win98 diskette gebruiken
en dan bij bios first boot device in diskette (oid) veranderen

Verwijderd

maar als je vanaf een win98 flop boot duurt de installatie een jaar of 100, omdat je smartdrive niet geladen hebt.. Gewoon vanaf cd laten booten dus..

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:40

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Als je met je rechterknop op je floppy drive klikt kun je kiezen voor formateren. In het scherm wat dan opkomt kun je een vinkje zetten om een MS-DOS opstart diskette te maken. Kan je PC wel booten vanaf CD? Anders heb je het probleem dat je CD-ROM drive niet meer herkent wordt.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Verwijderd

maaar als je gewoon koud vanaf een win98 floppy opstart duurt de winxp install een paar uur langer..

Verwijderd

1. Je heb geen opstartdiskette nodig.
2. Je moet intypen format C:
3. Je moet in je bios instellen dat je cd-rom als eerste boot. Dan cd erin. En dan krijg je de XP setup.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 10:10 ]

Verwijderd

Je hoeft niets te doen, niet te formateren niks..

Gewoon cd erin, booten, en klaar, hij vraagt tijdens het installatieproces wat je de met de schijf/partitie wilt doen: niks, formateren (naar FAT of NTFS).

Echt, xp installeren stelt niks voor.

• melly
Arghh.. :(
Ik heb nu net geinstaleerd van af de cd.
Maar m'n c schijf is niet geformateerd ...

Als ik c:/(enter)format c intikte gaf hij een "bad command" aan.
Dus ik heb maar gewoon Xp geinstaleerd en gehoopt dat ik dan vanzelf de keuze tegenkwam om de C schijf te legen.
En ja..ik kon patities opruimen.
Echter niet de C schijf want daar stonden data's op die nodig waren voor de installatie..lol
Kort om..verse XP nu met een sjok volle C schijf.
Nu ga ik het weer opnieuw doen,maar hoe krijg ik die C schijf nu leeg???

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04
niet format C:/
niet format C
maar format C: (met dubbele punt, zonder slash)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

booten vanaf de cd rom, partities verwijderen en meteen weer aanmaken is alles schoon.

Verwijderd

Is het nu zo moeilijk om iemand iets fatsoenlijk uit te leggen?

Stap 1: Ga naar de BIOS (DEL of F2 of zoiets bij het opstarten)
Stap 2: In de BIOS kan je ergens (verschilt per BIOStype) de bootvolgorde (=opstartvolgorde) instellen. Meestal staat het floppystation bovenaan, zorg dat dit de cdromspeler wordt.
Stap 3: Met de opstartbare windowsXP cdrom in de cdromspeler zal je bij het opstarten gevraagd worden om op een toets te drukken als je van de cdrom wilt starten. Doe dit dan ook.
Stap 4: Volg datgene wat er gebeurt op het scherm (lezen!), het kan zijn dat je op F6 moet indrukken als je externe drivers voor "exotische" apparaten, bijvoorbeeld een RAID-controller waarvan je de drivers op een diskette hebt, moet opgeven. Is dit niet het geval, druk dan niet op F6 of F2. Je kan ergens kiezen voor een nieuwe XP installatie door op ESC te drukken. Doe dat.
Stap 5: Na detectie van je harde schijf mag je deze indelen zoals je zelf wilt. GOED lezen voordat je op ENTER drukt en dan komt het wel goed. Je kan de C:-partitie weggooien. Lees goed wat de opties allemaal doen! Maak hierna de partitie weer aan door op de vrije ruimte te gaan staan en de juiste (letter-) keuzes te maken. Je krijgt een gloednieuwe lege C:-partitie, welke je kan gebruiken om windows op te installeren. Je kan nog kiezen voor snelformateren of gewoon formateren. Snel formateren is voldoende. De keuze voor FAT32 of NTFS is op zich niet zo spannend, als je niet goed weet wat je extra zou kunnen doen met NTFS. En de meeste mensen hebben dat niet nodig!

Het zou nu gewoon goed moeten gaan als je rustig even de tijd neemt om datgene wat er op het scherm verschijnt goed leest allemaal. Succes.

Verwijderd

Mijn XP-installatie vraagt me toch echt altijd op welke partitie ik XP wil installeren. En op dat zelfde ogenblik heb je de kans partities te verwijderen of aan te maken.

• Ye Greate'96
melly schreef op 13 April 2003 @ 10:32:
Arghh.. :(
Ik heb nu net geinstaleerd van af de cd.
Maar m'n c schijf is niet geformateerd ...

Als ik c:/(enter)format c intikte gaf hij een "bad command" aan.
Dus ik heb maar gewoon Xp geinstaleerd en gehoopt dat ik dan vanzelf de keuze tegenkwam om de C schijf te legen.
En ja..ik kon patities opruimen.
Echter niet de C schijf want daar stonden data's op die nodig waren voor de installatie..lol
Kort om..verse XP nu met een sjok volle C schijf.
Nu ga ik het weer opnieuw doen,maar hoe krijg ik die C schijf nu leeg???
Waarmee ben je opgestart in DOS dan? met een windows 98 bootdisk?

Want als je een bad command or file name krijgt, dan staat je format.com nergens in de "path"

...en zoals ik al hierboven zei: het is format c:

• Ye Greate'96
Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 11:09:
Mijn XP-installatie vraagt me toch echt altijd op welke partitie ik XP wil installeren. En op dat zelfde ogenblik heb je de kans partities te verwijderen of aan te maken.
Je kan niet de partitie verwijderen waar XP net z'n installatie files heb neergezet....

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

dat kan wel, naar mijn mening kan je het beste (zo doe ik het zelf altijd) cd der in. bij install scherm next en dan kan je huidige partitie weg gooien, dan opnieuw aanmaken en dan is ie al helemaal leeg, eventueel kan je em nog een formatje geven en dan kan je verse install der op zetten :) (je hebt trouwens ook nog XP boot diskjes voor als je cd niet bootable is)
http://www.microsoft.com/...=xp+floppy&DisplayLang=en

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• melly
Ok dan :)
Ik heb het hele verhaal nog 1x gedaan en nu wel met succes.
Geen idee waarom maar nu kon ik wel fragmenteren..
Xp is inderdaad erg simpel als je het eenmaal weet,maarja..je moet het gewoon 1x gedaan hebben.
Annyway...bedankt voor jullie hulp..het is gelukt.. :) :) :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

melly schreef op 13 April 2003 @ 13:27:
Ok dan :)
Ik heb het hele verhaal nog 1x gedaan en nu wel met succes.
Geen idee waarom maar nu kon ik wel fragmenteren..
Xp is inderdaad erg simpel als je het eenmaal weet,maarja..je moet het gewoon 1x gedaan hebben.
Annyway...bedankt voor jullie hulp..het is gelukt.. :) :) :)
Het heet formatteren; fragmenteren is als bestanden in stukken over je schijf worden verspreid; en daar hebben we dus DEfragmentatie programma's voor. ;) Overigens kun je vanuit de XP setup ook formatteren; maar als je al klaar bent met installeren is dat overbodige info :+ Voor de volgende keer wellicht :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• melly
yeah...youre right...slip of the tongue :)

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:21
www.bootdisk.com .. Kan je ook XP bootdisks halen.. (Wel 6 floppy's :/)

Verwijderd

FairFox schreef op 13 April 2003 @ 21:17:
www.bootdisk.com .. Kan je ook XP bootdisks halen.. (Wel 6 floppy's :/)
Je hebt ook een 'Windows XP Custom Install Disk'; 1 diskette. :P
http://www.bcfirst.com/xpboot.exe

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 21:27 ]

Verwijderd

Sorry hoor, maar als je dit niet eens weet kan je beter naar een ander forum gaan: www.beginnersweb.nl

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 00:35:
Sorry hoor, maar als je dit niet eens weet kan je beter naar een ander forum gaan: www.beginnersweb.nl
tok tok tok tok ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sorry hoor, maar een tweaker kan dit met gemak zelf uitzoeken. Hier op GoT en met Google is alles te vinden wat je moet weten ;)

Als je dat niet zelfstandig lukt raad ik je aan naar www.beginnersweb.nl te gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door SH007 op 14-04-2003 07:36 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.