Toon posts:

Stelling: Prosumer cams gaan er in de nabije toekomst uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was een topic aan het lezen op dpreview in het fujiforum waarin iemand een verhaal had over dat het wel eens zou kunnen dat prosumer cams eruit gingen.

Dit omdat de prijzen van D-SLR's hard zullen gaan zakken, kijk nu alleen al naar de 10D van canon, die kost op diverse plekken 1499 dollar. Zelf denk ik dat het nog wel even zal duren dat prosumer cams eruit gaan omdat er veel mensen zijn die niet een body en een set lenzen mee willen slepen.

Nou is het wel zo dat (ik geloof pentax) ze bezig zijn met een DSLR die net zo groot is als de fuji s602z, de *ist D.

hoe denken jullie hierover, zal er marktverlies zijn door het dichter in de buurt komen van goedkope D-SLR's?

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Ik denk niet dat er minder prosumer camera's verkocht gaan worden eerder meer in aantal. Percentage gewijs zal de DSLR het wel gaan winnen (in verkoop stijging dan), veel mensen met analoge camera's wachten op de prijsdaling en gaan dan pas overschakelen. Een F80 heb je voor € 450,-- oid, z'n digitale broertje koster nog steeds € 2200,-- (niet in pw gekeken).

De prosumer zal er zeker niet uit gaan omdat het een goede kwaliteit en mogelijkheden biedt in één kastje, dus geen losse lenzen enz. Ik heb nu zo'n prosumer cam, maar als de DSLR's een beetje beter betaalbaar worden koop ik er ééntje bij.

edit:
Stel een leuke DSLR kost straks € 800,-- en een prosumer € 500,--, moet je nog steeds een paar dure analoge lensjes kopen, die zakken eigenlijk niet worden alleen maar steeds wat beter.

[ Voor 17% gewijzigd door mrknowitall op 13-04-2003 01:02 ]

One of the animals has left its cage today.

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 13:07
Ik zeg: onzin.

Kijk maar naar analoge camera's; daar heb je toch ook niet alleen budgetcamera's en SLR camera's :? Het zijn maar labeltjes, wat je nu misschien prosumer noemt zal over een tijd vast de prijs hebben van wat een compactcamera nu heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Azrael op 13-04-2003 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik ben niet zo heel goed op de hoogte, maar volgens mij zijn er maar weinig analoge cameras die op de g3, de nikon coolpix 5700, sony f717, fuji s602z, dimage 7hi enzo lijken, of zijn die er wel? dus een analoge cam met een vaste lens, heel veel instelmogelijkheden en veel zoom.

• Tranquility
  • Laatst online: 23:28
Er zijn gewoon verschillende segmenten. Mijn camera, de Olympus C-2100UZ is ook zo'n prosumer camera, omdat 'ie alle functionaliteit van een SLR heeft, maar alleen een vaste (maar wel grote) 380mm (10x) zoomlens. De resolutie is echter maar 2.1mp.

Net zoals mrknowitall al aangaf, wacht ik ook totdat de prijzen nog wat verder zakken voordat ik een D-SLR koop. Waarom nou toch die gigantische prijsverschillen USA vs. Europa? Meestal is een nieuw model enorm veel duurder in Nederland, dus daarom wacht ik nog even. Ik ga hier toch echt geen 2199 pleuro betalen met de wetenschap dat DEZELFDE camera in de USA 1499 Dollar kost? En we weten allemaal dat een Dollar evenveel waard is als een Euro, sterker nog, de Euro is op dit moment zelfs meer waard! En toch worden wij in Nederland elke keer weer besodemieterd. Zelfs als je de verschillen in BTW enzo wegvlakt kunnen de prijsverschillen niet zo groot zijn. Waar daar nou de werkelijke oorzaak van is kunnen we alleen maar naar gissen...

Je kunt dan beter een camera in Duitsland kopen. Dan zit je met eventuele garantie ook beter dan wanneer je er eentje uit de USA laat komen. Die 10D komt er bij mij wel, gewoon nog even geduld hebben totdat de prijs in Duitsland richting die van de USA gaat en dan koop ik er eentje. >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Tranquility op 13-04-2003 10:52 ]

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 09:31

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 09:37:
nou, ik ben niet zo heel goed op de hoogte, maar volgens mij zijn er maar weinig analoge cameras die op de g3, de nikon coolpix 5700, sony f717, fuji s602z, dimage 7hi enzo lijken, of zijn die er wel? dus een analoge cam met een vaste lens, heel veel instelmogelijkheden en veel zoom.
Klopt, ik geloof zelfs dat alleen Olympus een equivalent in hun programma heeft zitten, zoals de IS300, IS500 die officiëel in de SLR classe thuishoren. Bij de andere makers is het heel duidelijk. Je hebt compact camera's en de SLR camera's waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen instap (Nikon F55), prosumer (Nikon F90) en professioneel (Nikon F5).

De categorie prosumer is volgens mij ontstaan in het tijdperk van videocamera's. Daar had je ook de onderkant met de markt met aardig wat mogelijkheden en de bovenkant van de markt die nog niet kon tippen aan de kwaliteit van een echte BetaMax Digital field-camera, maar wel aardig in de buurt kwam door het gebruik van bijvoorbeeld drie CCD's (een voor elke kleur) en een hoop extra's.

Ik denk zelf dat de prosumer digitale camera's niet snel zullen verdwijnen. Wel zal het prijsverschil met een D-SLR kleiner worden. Ik heb zelf een Nikon F60 analoge SLR en een Canon PowerShot A40. Die laatste gaat tegenwoordig overal naar mee, terwijl m'n SLR eigenlijk niet meer gebruikt is. Vooral vanwege de grote.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Tranquility
  • Laatst online: 23:28
Het verschil is dat er tot voor kort alleen (nog) maar professionele D-SLR's waren. Straks komen daar prosumer D-SLR's bij. In feite zijn die nu al ontstaan door introductie van de Canon 10D waardoor in feite de D-30 -en in mindere mate de D-60- naar het prosumer segment zijn "geduwd". De verwachting is (hoop ik ;)) dat de 10D ook snel die kant op gaat door prijsverlagingen dat er weer onderscheid komt tussen echte professionele D-SLR's zoald de Canon 1D en de Kodak DCS 14n (eigenlijk Nikon) en dergelijke echt dure jongens.

Ook camera's als de Sigma SD9, Nikon D-100, D-1 en de Fujifilm FinePix S2 Pro zullen in prijs gaan zakken. De vraag is alleen, hoe snel?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-02 23:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het prosumer segment zal niet verdwijnen. Op een gegeven moment zullen D-SLR's zo goedkoop worden dat ze in het prosumer segment vallen. Dan krijg je digitale equivalenten van populaire prosumer SLR's zoals de EOS 300. Prosumer heeft niet te maken met de form factor van de camera maar met de prijs (en bijkomstig de features). Het professionele segment zal altijd veeleisender blijven (wat betreft kwaliteit van de objectieven, robuustheid e.d.), ook als de prosumer camera's van de toekomst dezelfde kwaliteit gaan bieden als de pro camera's van nu.

De top compactcamera's van nu (bijv. Nikon CP5700) zullen goedkoper worden en in de toekomst misschien wel onder het prosumer segment kunnen vallen qua prijs.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

JazzySOB schreef op 13 April 2003 @ 23:53:
Het verschil is dat er tot voor kort alleen (nog) maar professionele D-SLR's waren. Straks komen daar prosumer D-SLR's bij. In feite zijn die nu al ontstaan door introductie van de Canon 10D waardoor in feite de D-30 -en in mindere mate de D-60- naar het prosumer segment zijn "geduwd". De verwachting is (hoop ik ;)) dat de 10D ook snel die kant op gaat door prijsverlagingen dat er weer onderscheid komt tussen echte professionele D-SLR's zoald de Canon 1D en de Kodak DCS 14n (eigenlijk Nikon) en dergelijke echt dure jongens.

Ook camera's als de Sigma SD9, Nikon D-100, D-1 en de Fujifilm FinePix S2 Pro zullen in prijs gaan zakken. De vraag is alleen, hoe snel?
Daar dacht ik idd net ook aan, als je de F90 in de prosumer hoek zet. moet de D100 daar ook in :). De D100 is zo ongeveer een digitale F80, en geen F100 heb ik me laten vertellen.

One of the animals has left its cage today.

Pagina: 1