[linux] kernel compileer problemen met 486

Pagina: 1
Acties:

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Ik probeer de kernel 2.4.20 te comileren voor & op een oude 486. Maar dat wil nog niet erg lukken. Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk opties uit te zetten, maar iedere keer krijg ik een "segmentation fault" error.
Hij loopt vast bij het compileren van soundmodem in de directory drivers/net/hamradio. Volgens mij heb ik deze code ook helemaal niet nodig en ook niet geselecteerd.

Zouden jullie kernel goeroes eens naar mijn config willen kijken naar fouten?
Ik wil de 486 gebruiken als printserver, dus paralelle poort ondersteuning & isa (voor de netwerkkaart, pci kenden ze toen nog niet) zijn verplicht.
Hij staat hier.

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

majornono schreef op 12 April 2003 @ 22:32:
Zouden jullie kernel goeroes eens naar mijn config willen kijken naar fouten?
Ik wil de 486 gebruiken als printserver, dus paralelle poort ondersteuning & isa (voor de netwerkkaart, pci kenden ze toen nog niet) zijn verplicht.
Hij staat hier.
Welke foutmelding krijg je precies ? * moto-moi heeft je config ff doorgekeken, maar ik zie zo 1-2-3 ook niks raars..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je met make dep clean eventuele (dependency-)restjes van eerdere compiles weggegooid?

• majornono
de foutmelding die ik krijg had ik al vermeld: "Segmentation fault".
Deze melding krijg ik tijdens het compileren van 1 van de .c files in de drivers/net/hamradio/soundmodem directory.

Meer info krijg ik ook niet, en is bovendien ook nauwelijks te lezen omdat er daarna een hele boel error[1], error[2] meldingen komen. Ik kan ze wel naar file wegschrijven maar dan moeten jullie weer een dag wachten. Dat duurt het compilen van de kernel :(

Ik heb de kernel net schoon gedownload, dus eventuele restjes van eerdere compiles kunnen er ook onmogelijk tussen zitten

Verwijderd

Een systeemkern compileren op een 486 :? Doe jezelf een lol en doe dat eens gauw op een snellere computer :)

Welke opdracht geef je voor het compilen? Zoals Sfynx al zei, het kan inderdaad helpen als je de bronboom (source tree dus) eens opschoont voordat je make bzImage doet. Never mind dan maar.

Ander vraagje dan: hoeveel geheugen heeft je 486?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 22:50 . Reden: omdat hij net iets te laat reageerde ]

• majornono
Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 22:49:
Ander vraagje dan: hoeveel geheugen heeft je 486?
Een overweldigende 6Mb. Je gaat me toch niet vertellen dat dat niet genoeg is he? Die ISA netwerkkaart was al een crime om voor elkaar te boxen

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
6 mb voor en 2.4 kernel ? gaat niet lukken .....

edit: okee misschien is het voor elkaar te krijgen met een boel handgrepen (ik zie dat de hardlimit nog steeds op 4Mb staat), maar waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken ? Dan zou ik het in iedergeval met de 2.2 kernel proberen, die was nog iets kleiner.

zoek een pentium class ofzo in de pricewatch, ben je ook goedkoop uit.
* Mitch heeft een epia met 256 mb, standaard install, en die heeft zijn 256 Mb al tot aan de strot toe vol.

[ Voor 97% gewijzigd door Mitch op 12-04-2003 23:25 ]

• majornono
Mitch schreef op 12 April 2003 @ 23:09:
6 mb voor en 2.4 kernel ? gaat niet lukken .....
why not?

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Nou, mijn zeer compacte 2.4.18 kernel slaagt er toch nog steeds in tesamen met bash zo'n 6MB te vreten op mijn 486 met 8MB ram. Dus tenzij je een flinke swap partitie hebt (die op zo'n oude bak gegarandeerd nog trager dan traag zijn), gaat dat niet lukken. Voor de rest wil ik opmerken dat als je je kernel per se op een 486 wil compilen, je niet moet zeuren dat het een halve dag duurt...

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• majornono
Bart Coppens schreef op 12 april 2003 @ 23:21:
Voor de rest wil ik opmerken dat als je je kernel per se op een 486 wil compilen, je niet moet zeuren dat het een halve dag duurt...
Het kan me ook niet zo veel schelen hoe lang het duurt, relax.
Ik begrijp al wel dat het geheugen een probleem is. Ik heb daarnaast een swap partitie van bijna 100 MB.
Ik moet het dus misschien maar proberen met een oudere kernel, bijv. 2.4.18.
Misschien moet ik het wel houden bij de kernel die er al op staat 2.2.15 en die met de juiste opties compileren?

• FCA
  • Laatst online: 05-05 15:41

FCA

majornono schreef op 12 April 2003 @ 23:29:
[...]

Het kan me ook niet zo veel schelen hoe lang het duurt, relax.
Ik begrijp al wel dat het geheugen een probleem is. Ik heb daarnaast een swap partitie van bijna 100 MB.
Ik moet het dus misschien maar proberen met een oudere kernel, bijv. 2.4.18.
Misschien moet ik het wel houden bij de kernel die er al op staat 2.2.15 en die met de juiste opties compileren?
2.4.18 zal niet veel helpen, want die is nauwelijks kleiner.
Ik zou kernel 2.2.25 (nieuwste 2.2 kernel van kernel.org) of zelfs nog 2.0.39, waarschijnlijk ondersteunt die nog alle hardware die je op je 486 hebt, en als je geen fancy filesystems of iets dergelijks wil, dan is dat zat.

Verandert z'n sig te weinig.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
2.2.25 + ext3 patch en dat ding is nieuw genoeg voor je oude 486 beest.
Ik denk toch dat op het moment dat die compiler die dir ingaat, dat je dan door je swap heen bent. Op het moment dat alles op is, krijg je een segfault.

Ik weet zo niet welke distro je gebruikt, maar voor Debian kan je make-kpkg gebruiken om op je Athlon of P4 een mooi pakket te bouwen voor die 486, en bij 2.4 kernels kan je voor RPM distro's gewoon "make rpm" gebruiken na het doen van make menuconfig.

• igmar
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

majornono schreef op 12 april 2003 @ 23:02:
[...]
Een overweldigende 6Mb. Je gaat me toch niet vertellen dat dat niet genoeg is he? Die ISA netwerkkaart was al een crime om voor elkaar te boxen
Een 2.4 boot niet eens met minder < 8 MB vrees ik. Compilen met 6 MB is al helemaal een ramp.. Niet een andere bak beschikbaar waar je de compile op kan doen ?

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb een 486 als firewall en heb daar ook alles in gecompileerd om er een printserver van te maken. Verder is hij helemaal kaal. Ik zou je de .deb file van deze kernel kunnen geven. Als je geen debian gebruikt kan ik de kernel en de modules directory voor je inpakken en sharen. Als je wel debian draait kan ik ook met je .config file een .debje voor je maken. (Ik ben filantropisch vandaag :) )
Compileren op een 486 kan wel, maar je moet wel genoeg geheugen hebben. De laatste keer dat ik het deed (100Mhz, 24 Mb, 2.0.36 kernel) duurde het ongeveer 35 minuten. Tegenwoordig maak ik op mijn duron een .deb die ik dan op mijn servertje installeer.

[ Voor 3% gewijzigd door Sir Isaac op 13-04-2003 12:49 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36
Mitch schreef op 12 April 2003 @ 23:09:
(...)
* Mitch heeft een epia met 256 mb, standaard install, en die heeft zijn 256 Mb al tot aan de strot toe vol.
Heb je er wel aan gedacht dat Linux je 'ongebruikte' RAM als schrijfcache gaat gebruiken? Zo wordt dus alle RAM gebruikt.

Ik heb Zelf ook wel eens het probleem van de topicstarter gehad. Bij mij hielp het om 'External Cache' op 'disabled' te zetten in het BIOS. Ik kreeg echter niet steeds segfaults op dezelfde module.

Het onderstaande helpt niet voor het oplossen van je probleem, maar ik heb wel een aantal opmerkingen/ tips voor je.

Onder Processor Type and Features: misschien kun je beter CONFIG_M486 in plaats van CONFIG_M386. Ik heb ook een 486 als router. En als je een 486 DX; DX/2 of DX/4 hebt (dus geen SX) dan kun je ook 'Math Emulation' uitzetten.

Parallel port support: Ook CONFIG_PARPORT_PC (PC-style hardware) moet volgens mij op 'y' staan, wil je de parallele poort werkend krijgen.

Input Core Devices: CONFIG_INPUT_KEYBDEV (Input Core Support en Keyboard support op 'y' zetten)(Ik weet nog of je ooit nog denkt een keyboard nodig te hebben voor deze bak, maar als ik zie dat je wel Virtual Consoles instelt, dan ga ik ervan uit van wel.)

Network file systems--> (onder File systems): Ga je een Samba- printerserver (Windows Clients) maken of een NFS- printserver (*NIX Clients)? In het geval van het eerste kun je alles wat met NFS te maken heeft uitschakelen.

Excusez- moi. Niet goed gelezen in de documentatie. Alleen nodig voor USB- HID's. Tnx, LinuxUser.

[ Voor 35% gewijzigd door Jaap-Jan op 14-04-2003 15:44 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:48
- Compileer op een andere machine, en kopieer de resulterende kernel naar die 486 toe!
- Volgens mij kan 2.4.x best in 6 MB, maar als het niet nodig is, is 2.2.x een stuk kleiner idd
- Segmentation fault zou kunnen betekeken dat het geheugen brak is o.i.d., maar ik denk dat in dit geval het geheugen gewoon echt te klein is om fatsoenlijk iets te kunnen compileren.

Verwijderd

4 MB is volgens mij het miminum om een kernel te runnen... Om fatsoenlijke te compileren is volgens mij toch echt wel minstens 16 of 32 MB nodig...

Verwijderd

Volgens de Gentoo documentatie is compileren op een systeem met 64 MB RAM al een ramp.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
Iedereen hier geeft aan dat 6MB geheugen te weinig is, maar normaalgesproken kun je daar toch nog een lekker grote swap-partitie aan toevoegen? Probleem opgelost, toch?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• majornono
bedankt voor alle reacties, vooral Japie_17 om zijn handige tips.
Ik kan wel proberen om de kernel op mijn Mandrake 8.0 Desktop te compileren en die dan te kopieren. Ik zal eens kijken of dat lukt met een 2.4.* kernel. Dan de 2.2 kernel maar, als de eerste niet lukt. Ik post mijn bevindingen nog voor de search.

Ik was trouwens net als NaliXL in de veronderstelling dat een grote swapfile het probleem van weinig geheugen op loste.

Verwijderd

64MB al een ramp.....bedoel je dan niet de hdd ruimte? :P

Verwijderd

64 MB RAM en 64 MB swap. Maar eerlijkheidshalve moet worden gezegd dat die opmerking geldt voor als je een heel Gentoo-systeem gaat compileren op je machine. Alleen een systeemkern compileren zal waarschijnlijk dan wel enigzins meevallen, hoewel ik onder 'leuk' dan toch wel wat anders versta. ;)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:44
* 0siris wil je best even een accountje geven om die kernel te bouwen...drop me an email.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Waarom beuk je die hardeschijf niet in een snellere pc en compileer je hem daar op? Bespaart veel tijd en het gaat, als je geen onfatsoenlijke dingen in je config hebt staan, altijd goed.

Na afloop beuk je die schijf weer in je 486 en booten met die hap. 6 MB moet geen probleem zijn mits je het compact houdt :)

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
Japie_17 schreef op 13 april 2003 @ 12:15:
[...]
Input Core Devices: CONFIG_INPUT_KEYBDEV (Input Core Support en Keyboard support op 'y' zetten)(Ik weet nog of je ooit nog denkt een keyboard nodig te hebben voor deze bak, maar als ik zie dat je wel Virtual Consoles instelt, dan ga ik ervan uit van wel.)
Mja... Dat is meer voor USB toetsenborden ;)
Voor een normaal toetsenbord (PS/2 of DIN) kan je dat lekker uit laten :)

[ Voor 16% gewijzigd door LollieStick op 14-04-2003 14:52 ]

• majornono
OK. Ik heb een 2.4.20 kernel gecompileerd op mijn P3 733, zonder problemen.
bzImage en System.map naar de 486 gekopieerd en lilo aangepast.
Na de reboot alles ok, alleen stopt hij met een kernel panic: "Unsupported filesystem".
Ik heb even met fdisk gekeken, het id van /dev/hda1 is 83. Dit is linux, oftewel ext2? In mijn .config heb ik toch echt "CONFIG_EXT2_FS=y" staan.

Verwijderd

majornono schreef op 15 April 2003 @ 13:32:
Na de reboot alles ok, alleen stopt hij met een kernel panic: "Unsupported filesystem".
Ik heb even met fdisk gekeken, het id van /dev/hda1 is 83. Dit is linux, oftewel ext2? In mijn .config heb ik toch echt "CONFIG_EXT2_FS=y" staan.
Dat de partitie van het type 83 is, betekent niet automatisch dat het ext2 is. Je moet na het aanmaken van de partitie deze ook nog formatteren. En dat kan dan ook bijvoorbeeld een ext3, reiser of xfs formaat zijn. Ik denk dat je ext3 eens moet proberen aan te zetten in de kernel.

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

majornono schreef op 12 april 2003 @ 22:32:
Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk opties uit te zetten, maar iedere keer krijg ik een "segmentation fault" error.
Hij loopt vast bij het compileren van soundmodem in de directory drivers/net/hamradio.
Segvt het compilen _altijd_ op dezelfde plaats, of is het willekeuriger?

In het eerste geval loop je misschien tegen een gcc bug aan (zeer onwaarschijnlijk; wat is je gcc versie?), of misschien heb je te weinig ram+swap. Je kunt proberen wat extra swap aan te maken in een file ofzo, misschien dat dat helpt.
majornono schreef op 12 april 2003 @ 23:02:
Een overweldigende 6Mb. Je gaat me toch niet vertellen dat dat niet genoeg is he?
Om te compilen zou dat wel genoeg moeten zijn, mits je genoeg swap hebt. Het gaat alleen lang duren dan, maar daar was je al achter :P

Om een 2.4 kernel te draaien zou 6 MB volgensmij ook genoeg moeten zijn. Geen weelde, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij niet wil booten.
majornono schreef op 15 april 2003 @ 13:32:
Welke partitie als root filesystem gemount moet worden wordt bij het compilen statisch in de kernel opgenomen. Bij het compilen neemt hij het filesystem dat op dat moment het root fs is. Als op je P3 dus /dev/hda3 je root filesystem is, dan probeert je 2.4.20 dus /dev/hda3 als root fs te mounten, maar dat is op je 486 verkeerd. Ik gok dat dat die melding veroorzaakt.

Je kunt dit overriden met de root=/dev/blaat boot-parameter.

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Ook al zou je partitie ext3 zijn dan zou hij hem nog kunnen mounten met alleen ext2 support aangezien ext3 hetzelfde is + journalling. Je mist dan dus het journalling gedeelte.

• majornono
deadinspace schreef op 16 April 2003 @ 02:11:

[...]
Je kunt dit overriden met de root=/dev/blaat boot-parameter.
Dit stond ook bij de foutmelding die ik kreeg dat hij het root fs niet kon mounten. Maar toen ik lilo bekeek zag ik dat deze optie er al in stond. :(

Ook heb ik het geprobeerd met een kernel MET ext3 support, maar dat werkte ook niet. De linux versie waar ik dit alles op probeer is RH 6.0. Ik heb de partities met Disk Druid aangemaakt en door de install laten formatteren.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij doet de install niets anders dan mke2fs

[ Voor 33% gewijzigd door majornono op 16-04-2003 09:25 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Zegt hij voor hij paniced ook welke partitie hij probeer te mounten?
Ik neem aan dat de partitie die je met root= in lilo hebt opgegeven ook daadwerkelijk je root filesystem is, en dat je erna lilo opnieuw hebt gedraaid?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 April 2003 @ 13:38:
[...]

Dat de partitie van het type 83 is, betekent niet automatisch dat het ext2 is. Je moet na het aanmaken van de partitie deze ook nog formatteren. En dat kan dan ook bijvoorbeeld een ext3, reiser of xfs formaat zijn. Ik denk dat je ext3 eens moet proberen aan te zetten in de kernel.
erm in de 2.4.20 zat een bug met ext3 is me verteld. Zelf draai ik daarom op me server in a'dam een 2.4.21pre7 (tot volle tevredenheid overigens). Er zou iets zijn dat met de 2.4.20 de buffers e.d. niet naar de schijf zouden worden toegeschreven met een reboot

• majornono
deadinspace schreef op 16 April 2003 @ 13:58:
Zegt hij voor hij paniced ook welke partitie hij probeer te mounten?
Ik neem aan dat de partitie die je met root= in lilo hebt opgegeven ook daadwerkelijk je root filesystem is, en dat je erna lilo opnieuw hebt gedraaid?
Duh 8)7 :)

ik kan niet zien welke partitie hij mount, zal straks eens kijken welke hij probeert. De lilo hoefde ik op dat punt niet te wijzigen, omdat het root file system niet veranderd tov de eerste kernel.

• majornono
Verwijderd schreef op 16 april 2003 @ 14:39:
[...]

erm in de 2.4.20 zat een bug met ext3 is me verteld. Zelf draai ik daarom op me server in a'dam een 2.4.21pre7 (tot volle tevredenheid overigens). Er zou iets zijn dat met de 2.4.20 de buffers e.d. niet naar de schijf zouden worden toegeschreven met een reboot
Ik had origineel geen ext3 ondersteuning, maar zelfs zonder zou hij het fs (als het al een ext3 is) moeten lezen, zie het bericht van Knopper

Verwijderd

hmmja, maar ik wijs er alleen ff op dat er een bug in zou kunnen zitten :) beter voorkomen dan genezen met die compiletijden :) ( ik had hetzelfde in amsterdam, kernel daar compilen duurt paar mins maar als je het op een 486 moet doen en je maakt fouten... ;) )

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 14:39:
Klopt, de buffers worden niet gesynced on unmount (maar wel op een later tijdstip, alleen bij een reboot is er geen later tijdstip meer).

Maar dit treedt alleen op als je ext3 in "data=journal" mode draait. De default is "data=ordered", en in die mode treedt de bug niet op. Je hebt dus geen last van deze bug tenzij je zelf hebt ingesteld dat je ext3 filesystem(s) met "data=journal" wordt gemount.

Verwijderd

didnt do that :)

maar goed ook die unstable draait als een trein op me server :)

• majornono
Ok, ik zal ff de exacte foutmelding over typen:
code:
1
2
3
VFS: Cannot open root device "306 or 03:06
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:06

Ik heb toch het idee dat hij de verkeerde partitie probeert, terwijl root=/dev/hda6 toch echt mijn root fs is.
Iemand nog ideeen?
Weet er iemand trouwens een site met een redelijke howto over kernels compileren op andere systemen?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

03:06 is toch echt /dev/hda6.

Heb je niet een van de klassieke fouten gemaakt? :

* ext2/3 support vergeten of als module
* IDE HD support vergeten of als module
* support voor je specifieke IDE controller vergeten of als module (niet nodig als generic volstaat)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36
deadinspace schreef op 18 April 2003 @ 19:48:
03:06 is toch echt /dev/hda6.

Heb je niet een van de klassieke fouten gemaakt?
Hij had z'n kernelconfig gepost, maar daar stonden alle typen modules die je hier opsomt op 'y'.

Ik wil niet lullig doen, maar weet je écht 100% zeker dat /vmlinuz op /dev/hda6 staat? Zoniet, dan zou ik het echt niet meer weten. Op Google groups heb ik niet iets relevants meer gevonden...

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Oh, idd, ik had die kernelconfig over het hoofd gezien... Dan zou het nog support voor de specifieke chipset kunnen zijn; ik zie bij IDE disk support een aantal dingen uitstaan, misschien gaat het om één van die chipsets?

Kijk anders de kernelconfig van de bij Red hat meegeleverde kernel eens door.

• majornono
deadinspace schreef op 18 April 2003 @ 23:17:
Kijk anders de kernelconfig van de bij Red hat meegeleverde kernel eens door.
Die hebben ze er niet bij geleverd :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Standaard staat de config van de huidige kernel in /boot, staat hij daar ook niet?

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

probeer anders gewoon eens kernel 2.2.x

Niet geschoten is altijd mis zullen we maar zeggen... :D
Pagina: 1