Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[lcd]2x16 werkt niet.. initialiseert wel

Pagina: 1
Acties:

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ik had een 2x16 lcd gehad van m'n werk en deze vandaag aangesloten.. hij werkt perfect op m'n testcomputer... geen probleemen.. nu sluit ik hem op m'n eigen computer aan en krijg ik alleen die rij met blokjes maar geen tekst :S

LCDSmartie geeft een foutcode 10) aan... 'k kan ook ni vinden wat dat is.. Printerpoort staat op EPP...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heb je al geprobeerd DriverLINX DLportI/O te installeren, op win9x pc's hoeft dat niet maar op 2k en xp wel. http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Jah... is wel geinstalleerd anders kreeg je ook een fout met LCDSmartie.. ga hem nog wel een keer opnieuw downloaden en installeeren..

[ Voor 8% gewijzigd door Apen-nootjes op 12-04-2003 22:49 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
opnieuw geinstalleerd.. heeft niet geholpen... 't LCD werkt ook op een andere computer dus ik weet zeker dat de bedrading goed zit... OS = XP kan het daaraan liggen??

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:26
heb je wel in smartie aangegeven dat je een 2x16 heb?
probeer anders is een ander progje..

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ja... ook aangegeven.. ook een ander programma geprobeerd (LCDMax) maar dit mocht niet baten.. ook heb ik het schermpje aan een andere computer gehangen (Win2000) werkte gewoon perfect!! Aan een andere XP computer als die van mezelf => niet werken.... zou het soms aan XP kunnen liggen??

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Het probleem zou veroorzaakt kunnen worden door timingfouten in de software, maar dat lijkt me sterk aangezien de genoemde programma's XP ondersteunen en door veel mensen worden gebruikt.

Alhoewel je je LPT op EPP hebt ingesteld, is dit geen garantie dat het LCD-schermpje op de parallelle poort kan worden aangesloten. Op moderne moederborden ligt het niveau voor "hoog" soms zelfs al bij 2.5V, wat volgens de specs van een aantal LCD controllers te laag is. Oplossing in zo'n geval: sluit een aantal pull-up weerstanden aan om het spanningsniveau verder omhoog te trekken. Dit verbetert tevens de rise-time van de signalen.

PS. Als je een RIJ blokjes ziet is het LCD nog NIET geinitialiseerd door de PC!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
mmm... 'k zie inderdaad de rij blokjes... niet geinitialiseerd dus.. ok.. maar het zou dus kunnen komen doordat de spanning te laag ligt van de lpt poort.. dat begrijp ik nog.. daarna wordt het een beetje abra kadabra...

heb btw. dit schema gebruikt om de LCD aan te sluiten..

[ Voor 23% gewijzigd door Apen-nootjes op 13-04-2003 17:29 ]

• AFR
  • Niet online

AFR

Je schema ziet er op het eerste gezicht goed uit.

Als je nog een stell weerstanden hebt liggen met een waarde tussen zo'n 4.7k tot 47kOhm zou je kunnen proberen om deze als pull-up aan te sluiten op de data + besturingslijnen. Dit gaat als volgt: laat alles zoals het nu is en voeg een aantal weerstanden toe. De ene kant van de weerstand sluit je aan op de data/besturingslijn, de andere kant op 5V (pin 2 van LCD scherm).

Datalijnen zitten op pin 7 t/m 14 van je LCD schermpje
Besturingslijnen op 4 en 6

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Al die weerstanden zullen even groot moeten zijn neem ik aan?

LCDSmartie geeft geen error code's meer aan na herinstall van Drive Linx IO

Als die weerstanden allemaal aan elkaar zitten maken dan niet de data-lijnen allemaal sluiting?

[ Voor 68% gewijzigd door Apen-nootjes op 13-04-2003 20:00 ]

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 13 april 2003 @ 17:49:
Al die weerstanden zullen even groot moeten zijn neem ik aan?

LCDSmartie geeft geen error code's meer aan na herinstall van Drive Linx IO

Als die weerstanden allemaal aan elkaar zitten maken dan niet de data-lijnen allemaal sluiting?
Kijk eens naar dit schema.... PIN 5 lcd gaat bij mijn lcds altijd naar LPT 14 ik denk dat daar je probleem ligt...

http://www.modwarehouse.c...acterschema4x16yellow.jpg

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
mmm... 'k denk het niet... m'n LCD werkt wel op een 2k machine.. 'k denk eerder dat het is wat ook gezecht wordt door AFR dat de LPT uitgangs spanning te laag is..

Pin5 op LCD is trouwens de Read/Write select... Omdat wij niks uit het LCD hoeven te lezen wordt deze altijd op Write gezet... We schrijven immers alleen maar data weg... Pin14 op LPT schakelt deze gewoon anders gelijk altijd door naar ground...

Maar 't is een mogelijkheid... 'k kan altijd morgen ff kijken...

• AFR
  • Niet online

AFR

Hmm... na een her-install van de Driver Linx drivers is de foutmelding verdwenen? Weet je zeker dat de rest van de installatie wel goed is gegaan en je op beide systemen dezelfde instellingen hebt gebruikt?

Pin 5 heb je alleen nodig als je informatie van het LCD scherm terug wilt koppelen naar de PC. Enkele programma's gebruiken dit om te controleren of het LCD in staat is om nieuwe informatie te ontvangen. Aangezien je LCD-schermpje wel op je testcomputer werkt, kun je ervan uit gaan dat deze pin niet nodig is bij de door jou genoemde programma's.

Het idee van een pull-up weerstand is dat een lijn omhoog wordt getrokken als deze niet laag is. De stroom die door zo'n weerstand loopt is erg klein. De pull-up weerstanden mogen vershillende waarden hebben zolang ze >=4.7kOhm zijn. En nee: ze maken geen kortsluiting aangezien de weerstand tussen de gezamelijke aansluiting bij 5V en de afzonderlijke datapennen altijd > 4.7KOhm is.

Héél misschien is het voldoende om alleen pull-ups toe te voegen aan de twee control lijnen. (En ook: misschien vormen pull-ups helemaal niet de oplossing voor eht probleem)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ik ga die pull-ups maar eens proberen dan denk ik... Het herinstalleeren heeft alleen de fout in smartie verholpen maar heeft niet gezorgt dat het programma goed is gaan werken.. Geprobeerd op een AsusA7A266 ook heb ik het geprobeerd op een non-oc'ed Asus A... was in iedergeval een 2000+ werkte het ook niet bij.. werkt wel bij een P1 166 Mhz... dus het zou best kunnen zijn dat de data lijnen dus geen hoog genoege waarde hebben...

Verwijderd

vanaf http://backupteam.gamepoint.net/smartie/ haal ik dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/lcd44780.gif
Dit schema raad ik aan om te gebruiken, dit schema werkt met bijna ALLE lcd progjes en maximaal een 4x20 lcd. dus zou die 2x16 ook moetten werken.

Als dit niet werkt deinstalleer dan eens DLPortIO, reboot de pc, installeer DLPortIO, reboot de pc, start smartie.
Anders printerpoort instellingen veranderen.

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:05
hij werkt ckr met 2x16, dat heb ik ook

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
OK.. dat schema is bijna hetzelfde als mijn schema... alleen pin14 wordt gebruikt om het lcd schermpje aan en uit te schakelen en deze kan het contrast instellen.. ff kijken hoe ik dit nog ff ga maken..

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Die weerstandje's erbij heeft niet geholpen.. heb er allemaal 10K weerstandjes overheen gezet... geen verschil.. blijf zwarte blokje's houden.. :S

'k ken nog wel steeds printen dus poort is niet kapot..

Heb het trouwens ook geprobeerd op een laptop op m'n werk.. daar werkte het ook ni (was nog zonder weerstandjes) Met de weerstandje's gaf hij op m'n 166 een aantal vage tekens maar dat ken wel verholpen worden denk ik...

Heb nu ook pin lijn 14 verbonden met pin5 op LCD heeft ook niks uitgemaakt..

[ Voor 51% gewijzigd door Apen-nootjes op 14-04-2003 22:04 ]

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ik heb trouwens zie ik net Pin18 t/m 25 niet aan een ground ofzo hangen.. zou het daardoor kunnen komen?

mmm... volgende keer edit knop gebruiken

[ Voor 21% gewijzigd door Apen-nootjes op 14-04-2003 22:51 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
apen-nootjes schreef op 14 April 2003 @ 22:51:
Ik heb trouwens zie ik net Pin18 t/m 25 niet aan een ground ofzo hangen.. zou het daardoor kunnen komen?

mmm... volgende keer edit knop gebruiken
Dat is inderdaad wel de bedoeling..

Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/kutdlportio.jpg
Ik krijg trouwens deze foutmelding bij het draaien van Smartie. Ik heb wel port95nt.exe gerund, dan zie je ff Reading package en verder niets.. Hij draait overigens wel gewoon bij processes? Vaagheid onder XP.

[ Voor 32% gewijzigd door insan1ty op 14-04-2003 23:14 ]

Verwijderd

Ik had eerst pin Pin18 t/m 25 ook niet aan de ground gehangen zelfde probleem.
Dat zou het bij jou dan waarschijnlijk ook wel zijn.

Verwijderd

insan1ty schreef op 14 april 2003 @ 23:06:
[...]

Dat is inderdaad wel de bedoeling..

[afbeelding]
Ik krijg trouwens deze foutmelding bij het draaien van Smartie. Ik heb wel port95nt.exe gerund, dan zie je ff Reading package en verder niets.. Hij draait overigens wel gewoon bij processes? Vaagheid onder XP.
dinstall dlportio, reboot, install dlportio.
ik heb eerder dat portio niet werkte, na reinstall van hem weer wel.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Inderdaad... dlportio opnieuw installeren en dan werkt het wel weer... Maar gewoon pn 18 t/m 25 aan ground zou nog wel eens kunnen helpen... gaan we vanavond weer proberen dan...

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
JAAAAAAAAHHHHHHH Dat was het inderdaad.... De ground heeft geholpen! Tnks iedereen die gereageerd heeft en voor iedereen die dit leest omdat hij hetzelfde probleem had, probeer de ground... Bij mij heeft het geholpen!

Pagina: 1