Toon posts:

Fujitsu-Siemens en het chronische schroefjes tekort

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs is mijn monitor, een Fujitsu-Siemens C992, er mee opgehouden. Zo van het een op het andere moment deed ie niets meer. Als je de stroom erop zet, hoor je geen "klik" meer, terwijl dat vroeger wel zo was. Daarnaast (en das nog veel erger) doet ie gewoon niks meer als je op de aan-uit knop drukt. LEDje blijft uit, geen beeld, geen klikken ofzo. Helemaal niks.
Dus ik heb dat ding maar eens opengeschroeft. Daar viel mij gelijk op wat een puinhoop dat ding is. Die metalen beschermkap was overal ingedeukt en omgebogen, en in de helft van de gaatjes zat geen schroef. Vreemd...
Nou vroeg ik mij af hoe het kan dat zo'n monitor het plotseling helemaaaal niet meer doet. Hij heeft geen last gehad van aftakelingseffecten ofzo. Ik heb het zekeringetje getest, en die was in tact... :?

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Ben geen elektronica expert!

Heb ooit eens met mijn Philips monitor (107S) ook zoiets gehad. Op een printplaat zat een component los, na het opnieuw vast gesoldeerd te hebben werkte de zaak weer perfect.
Mijn pa (Wel een E-man) zag een wat vreemd "plekje" op de printplaat en wist meteen wat er aan de hand was. (Zag eruit alsof de zaak wat te heet was geworden, bubbeltje beetje verkleurd)

Wat betreft de missende schroefjes en de gedeukte plaat:
Is er aanwijzing dat de monitor gerepareerd is, zoek dan naar componenten die eventueel vervangen zijn. Kun je meestal wel zien aan de wijze van solderen (ziet er niet zo strak uit) Misschien is de reparatie niet zo goed uitgevoerd?

Je kunt ook zoeken naar condensators die bol staan (zijn ze RIP). Dit is makkelijk zelf te vervangen.

Misschien geen antwoord op je vraag, maar misschien moet je de printplaat eens goed bekijken! (Je weet maar nooit)

mcb1

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:51

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Een fujitsu monitor? kijk eens op de rechterkant van de printplaat (als de voorkant van de buis naar je toestaat) en zoek naar ee IC'tje (een EEPROM, vastgesoldeerd) waar opstaat "PROVIEW" oid. Mijn fujitsu monitor, een C771 kapte er op dezelfde manier mee. De hoogspanningsvoeding is kapot, en de reparatie zal zo'n 130euro kosten. (na heb ik een samsung syncmaster 753DFX van ongeveer 199euro en die is veeel beter.....

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl