help, drukker ziet duotone niet

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 14:59

mars

Fokke en Sukke blijven vrolijk

Topicstarter
Ik heb mbv CorelDraw 8.232 een voorkantje in duotone (2 PMS kleuren) gemaakt voor m'n proefschrift en dit aan de drukker (Ipskamp) aangeleverd. Nu zegt de drukker dat ze bij de rip de kleur niet zien (of zoiets, iig geval ziet het er niet hetzelfde uit wanneer zij het omzetten in duotone). N.B. Ik had m'n plaatjes dus gewoon allemaal omgezet naar duotone...

1) Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik heb in mijn versie wel beide kleurcurves aangepast om het juiste effect te krijgen, misschien dat het daarmee te maken heeft, ik weet het niet (ben ook geen grafisch ontwerper).

Volgens de drukker moet ik nu m'n plaatje omzetten in CMYK en dan 1 kanaal gebruiken voor de ene steunkleur (bv zwart) en een ander (bv cyaan) voor de andere.

2) Hoe doe ik dit? Wanneer ik een omzetting do naar CMYK of naar multichannel krijg ik niet netjes de ene steunkleur in het ene kanaal en de andere in het andere (volgens mij).

Plz help, ik ben :'(

De enige echte :-)

Verwijderd

anders lever je 2 plaatjes 1tje met de ene kleur en de andere met de andere kleur... :)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 20:59:
anders lever je 2 plaatjes 1tje met de ene kleur en de andere met de andere kleur... :)
inderdaad, en zorg dat je daar dus niks raars mee doet met curves... de drukker kan daar prima films van maken of ze anders weer samenvoegen in Quark (als het geen drukker maar een printer is) :)

• mars

mars

Topicstarter
Mmh, het splitsen van het duotoon-plaatje in de twee kleurkanalen is juist het probleem. Ondertussen heb ik het hele www afgespeurd :) en ik ben weer iets verder gekomen misschien.

>
>QuarkXPress isn't capable to output any kind of spot color blends
> correctly in composite mode. This is due to it's limitation to
> PostScript Level 2.
>
> The reason why you get a correct result at output time on your RIP is
> that you used a PostScript 3 RIP which has an idion recognition feature
> built-in which allows a reconstruction of the lost spot color
> information and additionally smoothens the QuarkXPress blend by using
> the PostScript 3 smooth shade operator.
>

Dus het lijkt er wellicht op dat het misschien met een tussenliggende ps-conversiestap te maken heeft... Of praat ik poep?

[ Voor 4% gewijzigd door mars op 12-04-2003 22:21 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

mars schreef op 12 April 2003 @ 22:21:
Mmh, het splitsen van het duotoon-plaatje in de twee kleurkanalen is juist het probleem. Ondertussen heb ik het hele www afgespeurd :) en ik ben weer iets verder gekomen misschien.
specificeer als 1 kleur in je duotone gewoon K (zwart) en andere M (magenta) precies op de plek waar je anders je PMS kleuren had en zet hem dan over naar CMYK, eventueel kan je dan je afzonderlijke kleurlagen controleren en mogelijk zwart een ietwat aanzetten (K is binnen CMYK voornamelijk een ondersteunende kleur, voor waar de inkt al donkerder is door het samengaan van CM+Y) maar zet het zeker niet te sterk aan, hoogtswaarschijnlijk is de standaard conversie al goed genoeg (het dichtlopen van duotones is eigenlijk het grootste gevaar)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• mars

mars

Topicstarter
Hey RM-rf, dat ga ik gelijk proberen... Thnx

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Zie RM-rf en gebruik inderdaad wel het Cyaan kanaal en niet bv Geel omdat de kans op moire dan weer erg groot wordt. Gezien de rasterstand van geel.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• mars

mars

Topicstarter
One of the pitfalls we face is that because so many applications write PDFs, there are more varieties of PDFs than you can imagine. Most of the latest Adobe products use the PDF Level 1.3 specifications, which, among other things, allows for PDFs to properly separate a spot color duotone or spot color blend. However, if you want to output duotones or spot color blends correctly, your RIP must support PostScript Level 3.

Dus de RIP van mijn drukker ondersteund geen PS-Level 3? Zou dat het kunnen zijn? Ik vind het toch behoorlijk irritant dat mijn duotoon-coreldraw-document niet gewoon gebruikt kan worden. Maar goed, misschien dat het verschil via de CMYK-omweg uiteindeloijk niet te zien zal zijn (zwart zou dus beetje af kunnen wijken begreep ik van RM-rf).

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
RM-rf schreef op 12 April 2003 @ 22:41:
[...]

specificeer als 1 kleur in je duotone gewoon K (zwart) en andere M (magenta) precies op de plek waar je anders je PMS kleuren had en zet hem dan over naar CMYK, eventueel kan je dan je afzonderlijke kleurlagen controleren en mogelijk zwart een ietwat aanzetten (K is binnen CMYK voornamelijk een ondersteunende kleur, voor waar de inkt al donkerder is door het samengaan van CM+Y) maar zet het zeker niet te sterk aan, hoogtswaarschijnlijk is de standaard conversie al goed genoeg (het dichtlopen van duotones is eigenlijk het grootste gevaar)
Wat een onzinverhaal. Maak dan gewoon je pic in duotoon en zet dat om naar CMYK. Daarnaast, als je naar CMYK gaat krijg je 4 kleurendruk en dan wordt het een heel stuk duurder.

heb je m als EPS uitgevoerd? Dat zou waarschijnlijk het probleem oplossen

Btw neem het de drukker niet kwalijk, Coreldraw is gewoon geen pakket waarmee gewerkt wordt in de grafishce industrie. Pak Photoshop of Illustrator

[ Voor 74% gewijzigd door Stefke op 13-04-2003 00:23 ]

• mars

mars

Topicstarter
Spot colors, duotones/multitones etc.
Currently: While actually not part of the PostScript Level 1 or 2 specifications, duotones can be successfully produced. Nevertheless, composite PostScript cannot be converted into PDF so that duotone/multitone images, spot colored grayscale TIFFs or blends with spot colors are maintained.
Goal: The PDF format as well as Distiller must provide ways to maintain duotone/multitone images, spot-colored grayscale TIFFs and blends with spot colors.
Distiller should support adequate conversion to PDF also for older coding formats (idiom recognition), so that already existing data can be processed properly.

Dit bedoel ik dus, de drukker gebruikt dacht ik een pdf voor z'n rip.

• Stefke
Dat de drukker PDF voor zijn RIP gebruikt maakt niets uit, dat is alleen maar een "certified PDF" omzetting van Xpress en andere documenten omdat die rip niets anders vreet.
Die omzetting gebeurt door de drukker zélf, eventueel kun je PDF aanleveren, maar dan nog moet jij bij het aanmaken van de PDF de juiste wijze hanteren voor duotoon, maar daar zou ik niet aan beginnen als ik jou was.

• Stefke
En verder: het maakt niet uit welke kleuren in je plaatje zitten, zolang je maar 2 gescheiden kleurlagen krijgt, uiteindelijk is alleen maar belangrijk welke inkt de drukker in zijn pers flikkert.

Al maak jij je plaatje paars en geel

• mars

mars

Topicstarter
...
Wat een onzinverhaal. Maak dan gewoon je pic in duotoon en zet dat om naar CMYK. Daarnaast, als je naar CMYK gaat krijg je 4 kleurendruk en dan wordt het een heel stuk duurder.
Nee, het is geen onzinverhaal hoor. Wat ik niet door had was dat ik eerst m'n duotoon-PMS kleur moest vervangen door een CMYK-kleur. Dan zal de omzetting naar CMYK wel precies in 2 kanalen terechtkomen (die de drukker er dan weer uitvist).
Ja, en die heb ik met Adobe distiller in een pdf omgezet. Werkt niet (ik denk vanwege postscript-level2 beperkingen, zie boven)
Btw neem het de drukker niet kwalijk, Coreldraw is gewoon geen pakket waarmee gewerkt wordt in de grafishce industrie. Pak Photoshop of Illustrator
Ik dacht dat CorelDraw redelijk professioneel was/is. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door mars op 13-04-2003 00:33 ]

• Stefke
Coreldraw wordt nauwelijks gebruikt in de drukkerijwereld. Ik kan het weten, zit er nl. in.

Jij moet niet omzetten naar PDF, want jouw distiller opties zijn waarshcijnlijk niet juist voor die drukker. Jij moet gewoon een EPS van je duotoon uitvoeren, die in Xpress zetten (of door de drukker laten zetten) en thats it.

Tenminste, als Coreldraw dat tenminste fatsoenlijk kan.

Zowieso is duotoon lastig in PDF vorm, een andere optie is een kleurgescheiden PDF maken, maar dat zou ik ook aan de drukker overlaten, aangezien er meer opties zijn waarmee je rekening moet houden als je een PDF wil aanleveren. Er kan namelijk niets meer aan die PDF veranderd worden dus die moet perfect zijn (en das vaak lastig)

[ Voor 32% gewijzigd door Stefke op 13-04-2003 00:35 ]

• mars

mars

Topicstarter
Volgens mij heb ik niet zo'n goeie drukker :)

• mars

mars

Topicstarter
Een eps is volgens mij geen probleem voor Coreldraw (wordt wel groot, maar goed, het kan).

• Stefke
wat is groot? Als je een foto op a4 in 300dpi in duotoon maakt zal het best een flink bestand zijn ja.

(minimale resolutie voor drukwerk is btw 250dpi, daaronder wordt de kwaliteit al gauw minder)

Of heb je lijnen en tekst?

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 13-04-2003 00:37 ]

• mars

mars

Topicstarter
Ik krijg dan 1 groot eps-bestand. Waarom moet dit eerst nog naar QXpress?

• mars

mars

Topicstarter
Het wordt zo'n 150 MB groot, maar goed, het universiteitsnetwerk is :p

• Stefke
Natuurlijk krijg je dan 1 bestand.

Moet niet perse, maar is vaak handiger om even juist te plaatsen op de pagina. Jij moet als het goed is gewoon een EPS aan kunnen leveren.

Als je perse een PDF wil maken zul je die zeker eerst in Xpress moeten zetten en dan volgens de specs van de drukker een kleurgescheiden PDF aanmaken, anders kun je niet aangeven dat je kleurgescheiden wil printen naar de distiller.

Wat heb je eigenlijk voor iets gemaakt, en hoeveel dpi werk je in?

[ Voor 51% gewijzigd door Stefke op 13-04-2003 00:49 ]

• mars

mars

Topicstarter
300 dpi (op aanwijzing van ipskamp) en het is een aardig ontwerpje geworden (al zeg ik het zelf) over geluidslocalisatie (onderwerp van m'n proefschrift. Hier een screenshotje:

[im=www.mbfys.kun.nl/~marcelz/omslag.jpg] <= shit, hoe ging dit ook alweer :)

[ Voor 17% gewijzigd door mars op 13-04-2003 00:52 ]

• Stefke
lol, bijna

[img=650]http://www.mbfys.kun.nl\~marcelz\omslag.jpg[/img]

Dat ziet er aardig uit ja

Heb je de tekst wel als vectoren, dus niet naar pixels omgezet? Anders ziet het er niet uit, want tekst in 300dpi geeft kartels.

Als je het echt goed wil doen:
Dat moet je dus eigenlijk in Xpress doen, die afbeelding als duotoon-eps invoeren in Xpress, dan de teksten maken, en dan dit Xpress bestand incl. de bestanden voor afbeeldingen en lettertypes aan de drukker geven.

Kan in principe ook in Coreldraw (dus tekst en afbeeldingen samenvoegen), maar die pixelafbeeldign heb je tohc niet in Coreldraw gemaakt? Is tohc een scan of zo en dan gesoept?

[ Voor 176% gewijzigd door Stefke op 13-04-2003 01:03 ]

• mars

mars

Topicstarter
Niet gek voor een amateur toch :)?

Bij het exporteren naar eps kun je het font meegeven dus ja, het zijn vectoren

• mars

mars

Topicstarter
He, Stefijn, bedankt voor al je hulp man :-)

• Stefke
Nou ja, het moet natuurlijk nog wel werken he ;)

150mb is niks raars btw

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 13-04-2003 01:01 ]

• mars

mars

Topicstarter
De drukker heeft een open CorelDraw bestand gekregen dus zij hadden toch ook wel kunnen bedenken om even een export naar eps te doen?

• mars

mars

Topicstarter
Maar goed, ik ga nu maar slapen, morgen bel ik de drukker wel om te vragen of ze dit eerst even willen proberen...

• Stefke
De kans is ERG groot dat de drukker dus niet met Coreldraw werkt (en dat pakket dus ook niet heeft). Zoals ik al zei wordt CD niet veel gebruikt in de grafische industrie.

• mars

mars

Topicstarter
Ze krijgen idd liever geen CorelDraw aangeleverd maar ze hebben het wel zeggen ze.

• mars

mars

Topicstarter
mars schreef op 13 April 2003 @ 01:06:
Maar goed, ik ga nu maar slapen, morgen bel ik de drukker wel om te vragen of ze dit eerst even willen proberen...
LOL, dat wordt maandag natuurlijk (ik moet gaan :Z)

• OzBoz

OzBoz

stefijn schreef op 13 April 2003 @ 00:20:
[...]

Even voor de goede orde, RM-rf lult geen onzin. Jij wel daarentegen. Jij begrijpt namelijk niet wat de drukker bedoeld.

• OzBoz

OzBoz

stefijn schreef op 13 April 2003 @ 00:59:
Nou ja, het moet natuurlijk nog wel werken he ;)

150mb is niks raars btw
Voor een poster van 90x120 cm op 152lpi niet nee. Voor een uitnodiging lijkt het me knap achterlijk.

Verwijderd

OzBoz schreef op 13 April 2003 @ 02:30:
[...]

Voor een poster van 90x120 cm op 152lpi niet nee. Voor een uitnodiging lijkt het me knap achterlijk.
Uh.. foldertje heeft al een grote van +/- 600mb ligt net aan hoeveel foto's er zijn gebruikt.

dus wat is er achterlijk aan...??

Je zal wel nooit gedrukt hebben of zo.... :?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 04:23 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 04:23:
Weet wat je zegt...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 04:23:
[...]

Uh.. foldertje heeft al een grote van +/- 600mb ligt net aan hoeveel foto's er zijn gebruikt.

Als je alle originele bestanden in die directory hebt staan misschien, uiteraard praat OzBoz over het uiteindelijke bestand, waar dus alles omdraait, je kan er ook een divX indezelfde directory zetten en dan is de grootte van de directory nog groter, echter heeft dat netzoals de "originele" foto's "niets" te maken met het uiteindelijke bestand die je aan de drukker gaat leveren.
*lol* Je zou hier mee niet verder van de waarheid kunnen zitten. Als er hier iemand is die het meest van drukkers afweet is het wel OzBoz.

[ Voor 17% gewijzigd door dusty op 13-04-2003 10:32 ]

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• mars

mars

Topicstarter
OzBoz schreef op 13 april 2003 @ 02:30:
[...]

Hehe, uitnodiging, weet wel wat je zegt he. Het gaat om de omslag van m'n boekje (formaat B5, die uitnodiging rechts is slechts de boekenlegger). Bovendien het cdr-bestand is 2 mb groot, een eps-export ervan is 150 mb.

[ Voor 13% gewijzigd door mars op 13-04-2003 11:07 ]

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 13 april 2003 @ 04:23:
[...]

Als toevoeging op de reacties van dusty en DarkBlue..

Je komt pas aan 600MB als je een folder hebt van minimaal 18 pagina's. Hoe jij waarschijnlijk aan je 600 MB komt is vreselijk inefficient een folder in elkaar zetten. Zo kun best iets op 15% in een quark document zetten maar daar wordt je bestand niet kleiner van. En even een proefje uitprinten is ook een ramp als je mensen hebt die zo werken. Net als bepaalde uitsnedes gebruiken zodat van een beeld van 30 MB misschien 5 MB aan informatie wordt gebruikt.

Dus, Phantasy, in principe heeft het niets te maken met het aantal foto's. Veel meer als een MB of 35 hoort een full color A4 niet te zijn (uitgaande van raster 60). Of je nu 1 foto op die pagina hebt staan of je hebt er 6 die de pagina bedekken.

Het is allemaal kwestie van efficient werken.

Voortaan eerst iets research doen dan pas roepen. Hoop je in elk geval even aan het nadenken gezet te hebben over je eigen werkwijze. Heb je ook weer wat geleerd.

• mars

mars

Topicstarter
OzBoz, denk je dat m'n drukker wel met een ge-exporteerde eps vanuit CorelDraw(eventueel geimporteerd in XPress) overweg kan?

[ Voor 10% gewijzigd door mars op 13-04-2003 11:10 ]

• OzBoz

OzBoz

mars schreef op 13 April 2003 @ 11:00:
[...]

Hehe, uitnodiging, weet wel wat je zegt he. Het gaat om de omslag van m'n boekje (formaat B5, die uitnodiging rechts is slechts de boekenlegger). Bovendien het cdr-bestand is 2 mb groot, een eps-export ervan is 150 mb.
Dan exporteer je met overdreven veel DPI. Wat nodig kan zijn als je de tekst meteen exporteert. Maar dat zou ik sowieso afraden.

Waarom 'ritsel' je niet even een echt DTP pakket even en zet je daar je beeld in met daar overheen de tekst. Bijvoorbeeld Indesign of Quark. Of, maak je bestand omdat het maar 1 pagina is even op in Illustrator. Voor een drukker in elk geval een stuk vriendelijker.

• OzBoz

OzBoz

mars schreef op 13 April 2003 @ 11:09:
OzBoz, denk je dat m'n drukker wel met een ge-exporteerde eps vanuit CorelDraw(eventueel geimporteerd in XPress) overweg kan?
Met wat geluk wel.. maar ik zou als ik jou was wel even proberen daar op een manier een kleurgescheiden printje van te maken. Dus de twee platen die je gebruikt even los van elkaar uitdraaien zodat je ziet wat er op welke plaat komt te staan en of dat allemaal klopt.

Ik weet niet in hoeverre illustrator 10 CorelDraw kan inlezen tegenwoordig maar anders wil ik um wel proberen in Illustrator te openen.

• mars

mars

Topicstarter
OzBoz schreef op 13 April 2003 @ 11:12:
[...]

Met wat geluk wel.. maar ik zou als ik jou was wel even proberen daar op een manier een kleurgescheiden printje van te maken. Dus de twee platen die je gebruikt even los van elkaar uitdraaien zodat je ziet wat er op welke plaat komt te staan en of dat allemaal klopt.
Tja, dit gaat volgens mij niet in CorelDraw met duotone-plaatjes. Je ziet dan maar 1 kanaal en geen 2 (itt CMYK, waar je er gewoon 4 ziet). Het omzetten naar CMYK gaat niet zo makkelijk als ik gehoopt had. Wanneer ik een van m'n PMS-kleuren (die groene dus) vervang door cyaan en er dan een CMYK plaatje van maak komt het plaatje toch in alle CMYK kanalen terecht :'(.
Ik weet niet in hoeverre illustrator 10 CorelDraw kan inlezen tegenwoordig maar anders wil ik um wel proberen in Illustrator te openen.
Ik heb zelf XPress geritseld ('t is voor eenmalig gebruik :p). Ik probeer dat nog even en als dat niet lukt zou ik wel heel blij zijn met je hulp (ik val je in principe liever niet lastig als ik het ook zelf kan oplossen) :)

[ Voor 4% gewijzigd door mars op 13-04-2003 11:27 ]

• OzBoz

OzBoz

Is ook even pielen. Eigenlijk moet je gewoon twee maal je zwart wit beeld kopieeren in 1x Cyaan en 1x Zwart kanaal. Vervolgens moet je op beide kanalen de curves los laten die je ook gebruikte voor je duotone. Als je een zwart wit afbeelding wil kopieeren in een enkel kanaal moet je zorgen dat je alleen die geselecteerd hebt bij het Channel-pallet.

Mocht je ook nog zwarte tekst gebruiken, of een NL versie van Photoshop/Quark hebben. Zorg dan dat je de namen van de kleuren in Quark zo aanpast dat ze overeen komen met de Photoshop namen. Anders maakt Quark er nog meer platen bij. Dan heb je bv een Zwart plaat en een Black plaat. Komt het nog niet bij elkaar op.

Succes in elk geval

Verwijderd

als fotograaf redelijk wat met drukkers te maken, lever gewoon aan in tiff rgb en laat hem het omzetten, heb je ook geen moeilijkheden.De ene drukker wil het als pdf, de ander als tiff cmyk.Als je geen acrobat hebt zijn er eventueel andere progjes om om te zetten in pdf.
Maar tiff rgb werkt altijd , alleen moet de drukker dan wat meer werk doen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, suc6.

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 11:53:
als fotograaf redelijk wat met drukkers te maken, lever gewoon aan in tiff rgb en laat hem het omzetten, heb je ook geen moeilijkheden.De ene drukker wil het als pdf, de ander als tiff cmyk.Als je geen acrobat hebt zijn er eventueel andere progjes om om te zetten in pdf.
Maar tiff rgb werkt altijd , alleen moet de drukker dan wat meer werk doen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, suc6.
Ik begrijp nooit zo goed waarom veel fotografen het bestanden als RGB aanleveren. Er is nog nooit wat in RGB gedrukt. Ik maak het zelf ook veel mee met fotografen die voor ons werken, maar begrijp het niet zo. Vind het een beetje luiheid eigenlijk. Goede kleurscheidingen maken van RGB > CMYK is namelijk ook een vak apart en moet zeggen dat wij dat liever nooit aan een drukker overlaten. Dat laten we vervolgens wel doen bij een lithograaf waarna we een proefje krijgen die we al dan niet akkoderen.

• Stefke
Als je converteert van RGB naar CMYK krijg je wel degelijk grote kleurverschillen door de conversie. In kwaliteits 4 kleuren drukwerk is dat dan ook echt niet mogelijk omdat je dan gewoon niet dezelfde kleuren overhoudt.

Verder is er niet alleen nog nooit wat in RGB gedrukt, dat gaat ook helemaal niet omdat RGB gebaseerd is op de primaire kleuren rood groen en blauw waarmee je door kleuren te mengen cq primaire kleuren samenvoegen, andere kleuren kunt maken, terwijl CMYK gebaseerd is op het wegfilteren van bepaalde kleuren (in dit geval met behulp van de secundaire kleuren cyaan, magenta, yellow (zwart is alleen maar ter ondersteuning). Deze secundaire kleuren zorgen voor het wegfilteren van de bijbehorende primaire kleuren waardoor het licht dat van het papier in j ogen terugkaatst een bepaalde kleurstelling heeft.

Dit RGB is een volkomen ander principe dat helemaal niet toegepast KAN worden bij drukken.

Verder blijft het probleem gelijk als hij een RGB afbeelding maakt.
Pagina: 1