SPDIF uitgang van Dell inspiron 8500

Pagina: 1
Acties:

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 20:44
Ik ben sinds enige tijd een gelukkig eigenaar van een dell inspiron 8500. Nu heb ik
bij m'n pc altijd gebruik gemaakt van de spdif uitgang van m'n sound blaster 1024 player wat best leuk klonk.

Nu heb ik de pc vervangen door een laptop en wil ik de spdif uitgang gebruiken,
maar het geluid wat daar uit komt is echt enorm veel slechter. (Nagenoeg geen
laag in het geluid, vreemd 3d effect.)

Dell zelf snapt niet waar ik 't over heb, dell forum heb ik 't gepost maar niemand
die een oplossing weet. Zwerft hier misschien iemand rond die hier een oplossing
voor heeft ?

De standaard volume regeling van windows XP behorende bij de geluidskaart (Sigmatel) heeft weinig mogelijkheden. Zelfd trable/bass is niet in te stellen.

De analoge uitgang (headphone) heeft juist weer enorm veel laag en beide uitgangen beginnen te tikken zodra ik het geluid 'vol open' zet. Wat normaal (bij m'n pc) zou resulteren in een strak 0db geluidje.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

in sommige gevallen zijn de geintegreerde audio faciliteiten op notebooks ronduit slecht. Je zou van de inspiron 8500 op z'n minst redelijk geluid verwachten maar ik moet zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb.

Indien het aan de geintegreerde audiokwaliteit van de hardware ligt (kan ik dus niet beoordelen) kun je simpele ad-on doosjes kopen die wel een goede kwaliteit bieden

Hier is een voorbeeld van M-audio Sonica
Technische Gegevens:
24bit/96kHz USB Audio Interface
Optischen S/PDIF-Digital-uitgang en 3.5mm Analoge uitgang (Line-Pegel)
Digitale S/PDIF uitgang ondersteunt Lineare PCM (Stereo), AC3- of DTS-Streams
Analog-uitgang ondersteunt Lineare PCM (Stereo)
Digitale S/PDIF- en analoge-uitgang ondersteunen TruSurround XT™
Sonica untersteunt de volgende uitgangsformaten
24bit Linear PCM
16bit Linear PCM
16bit AC3 via Optical S/PDIF Out
16bit Dolby Pro-Logic via Optical S/PDIF Out
16bit DTS via Optical S/PDIF Out
Windows 2000 of XP, Mac OS X 10.1.5 of höher
Ondersteuning voor de volgende Samplerates in Hz: 8000, 9600, 11025, 12000, 16000, 22050, 24000, 32000, 44100, 48000, 88200, 96000
Specificaties:
Dynamic Range: 97dBA (typical -60dB input)
Signal-to-Noise Ration 97 dBA (typical)
THD: -87dB (typical)
USB Bus Powered (geen voeding nodig
Systeemvereisten: Windows gebaseerde Systemen
500MHz Pentium III (of vergelijkbaar) - 128 MB RAM
DVD-ROM speler en DVD-Software-Player
Applikatie (für Dolby Digital Wiedergabe)
USB 1.1 aansluiting
Windows ME, 2000 oder XP (XP aanbevolen)

Dit komt van de website van mafico.nl (doorlink naar http://www.m-audio.nl/)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

ik heb inderdaad goede dingen gelezen over de M-audio Sonica. Ik ga wsl. een sonica aan te schaffen om mijn laptop (zonder SPDIF) aan mijn receiver te koppelen.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-08 12:36

Tjark

DON'T PANIC

Een vriend van me had hetzelfde probleem (slecht geluid met de s-pdif), maar sinds gisteren is er een nieuwe audiodriver beschikbaar die zijn problemen heeft opgelost (versie V05).

*insert signature here

Verwijderd

Ik had dus het zelfde probleem, vaag 3D-achtig geluid. Enige verschil is; mijn laptop is bout! Medion prut met een Avance AC97 geluids-chippie er in. (wel 6000+ 3DMarkz :*) , maar dat terzijde)

Mijn geluid was dus eerst ook helemaal prut, gitaren klonken harder als de drums, en de zang hoorde je niet eens. Ding terug naar Medion, krijg ik op een brief terug:
"Je dient de instellingen in Winamp te veranderen"...ARGH! ofals ik zo noep ben dat ik niet eens weet hoe winamp werkt 8)7.

Wat bleek nou uiteindelijk (na hondermiljoen keer drivers, winamp, musicmatch te hebben geinstalleerd) het probleem; iets met 3D Depth.... wist niet eens dat ik et had. :O Maar goed, als je die 3D dus op dempen/mute zet (gewoon in volume control) dan is het geluid gewoon stereo. Gisteren pas uitgevonden en helemaal blij.

En ik ga zodirect ff zo een M-Audio Sonic bestellen, het blijft immers laptop geluid, en dat kraakt en piept en zoemt als je em aan je Sony stereo (QS serie) hangt. En die sonica is USB, dus digitaal, dus lekker fijn geluid voor een dope prijs.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

ik heb ook de M-audio Sonica.

Bevalt prima. Geluidskwaliteit is top. Mooi uiterlijk en geen problemen met de drivers onder Windows XP.
Pagina: 1