Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Canon S30 aangeschaft...

Over de foto's die het apparaat maakt ben ik over het algemeen zeer tevreden. Het enige wat mij momenteel nog niet bevalt zijn de foto's die 's avonds gemaakt worden. De foto's zijn meestal niet scherp en erg donker.

De camera heb ik eigenlijk gekocht om foto's te maken van voetbalwedstrijden die ik regelmatig bezoek. Ook hier krijg ik de foto's op de automatische stand niet scherp en helder.

Het vreemde is echter dat de foto's ook donker zijn wanneer er een felle lichtinstallatie (bijv. Highbury) aanwezig is.

Kan iemand mij tips geven hoe ik de kwaliteit van de foto's kan verbeteren?

Voorbeelden slechte foto's 's avonds:
Afbeeldingslocatie: http://www.woonweb.com/london/images/highbury_closeup_seaman.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.woonweb.com/london/images/highbury_overview.jpg

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
probeer de volgende keer eens een paar foto's te maken met een hoge ISO waarde en zonder flits.. (heb trouwens geen idee hoe het licht daar is, ben nog nooit in stadion geweest)

Verwijderd

Topicstarter
Het licht is gewoon best fel...

Ik heb het niet alleen in dit stadion, maar in meerdere. Volgens mij gebruik ik gewoon een verkeerde instelling.

Wat bedoel je eigenlijk met een hogere ISO waarde?

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:00

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Een hogere ISO waarde houdt een hogere "film" gevoeligheid in, waardoor je korter kunt belichten in een donkere omgeving. Nadeel van een hogere ISO waarde is dat er meer ruis in je foto komt.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

een 400 iso is "sneller" dan een 100iso bijvoorbeeld.dwz een grotere lichtgevoeligheid en daarom ook een iets waziger beeld.
op een digitale camera kan je dat meestal ook instellen.
of je zal de sluitertijd omhoog moeten gooien,maar een statief is dan wel aan te raden en dat lijkt me niet zo handig bij een wedstrijd.

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 13:07
Hoge isowaarde kan helpen, maar boven de 200 gaan heeft bij een dergelijke camera geen nut, je krijgt dan ook een enorme ruis. Dan blijft er nog over hoge sluitertijd, iets wat ook niet bepaald handig is bij sporten omdat je foto's dan allemaal bewogen worden, laat staan dat je in een stadion een statief mee kunt nemen. Derde optie is een laag F-nummer, alleen hoe meer zoom je gebruikt hoe hoger dat wordt, dan valt er dus minder licht op de sensor, maar je wilt wel zoom gebruiken in een stadion om nog een beetje actie vast te leggen.

Verder verwijs ik u graag naar de handleiding en een boek over fotografie ;)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zie je dan zelf niet wat er mis is met deze foto?
Afbeeldingslocatie: http://www.woonweb.com/london/images/highbury_overview.jpg

De mensen op de voorgrond zijn wel goed maar de achtergrond niet, denk je dat jouw kleine flitsertje dat hele veld kan verlichten? Iedere geflitste foto vanaf de tribune is een mislukte.
Kan iemand mij tips geven hoe ik de kwaliteit van de foto's kan verbeteren?
- Ga overdag naar een voetbalwedstrijd
- Zet de flits uit!
- Gebruik handmatige instellingen (die zitten er niet voor niets) en zet de focus op oneindig en kies de laagts mogelijke F waarde en de ISO hoger. Stel de witbalans in op kunstlicht.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 09:31

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Azrael schreef op 12 April 2003 @ 17:20:
Hoge isowaarde kan helpen, maar boven de 200 gaan heeft bij een dergelijke camera geen nut, je krijgt dan ook een enorme ruis. Dan blijft er nog over hoge sluitertijd, iets wat ook niet bepaald handig is bij sporten omdat je foto's dan allemaal bewogen worden, laat staan dat je in een stadion een statief mee kunt nemen. Derde optie is een laag F-nummer, alleen hoe meer zoom je gebruikt hoe hoger dat wordt, dan valt er dus minder licht op de sensor, maar je wilt wel zoom gebruiken in een stadion om nog een beetje actie vast te leggen.

Verder verwijs ik u graag naar de handleiding en een boek over fotografie ;)
Niks op aan te merken. Dit zijn inderdaad allemaal adviesen die helpen.
Johnny schreef op 12 April 2003 @ 17:40:
Zie je dan zelf niet wat er mis is met deze foto?
[afbeelding]

De mensen op de voorgrond zijn wel goed maar de achtergrond niet, denk je dat jouw kleine flitsertje dat hele veld kan verlichten? Iedere geflitste foto vanaf de tribune is een mislukte.

[...]

- Ga overdag naar een voetbalwedstrijd
- Zet de flits uit!
- Gebruik handmatige instellingen (die zitten er niet voor niets) en zet de focus op oneindig en kies de laagts mogelijke F waarde en de ISO hoger. Stel de witbalans in op kunstlicht.
en ook deze zijn belangrijk. Zeer zeker geen flits gebruiken.

Wat ik hier zelf nog aan wil toevoegen is dat als je een hogere ISO waarde wil gebruiken, ISO400 of misschiens zelfs ISO800, je het beste NeatImage kunt kopen. Dit programma doet werkelijk wonderen in het verwijderen van ruis uit een foto, zonder dat het blur-effecten gebruikt wat de foto wazig maakt. Het kost wel een beetje tijd om elke foto te bewerken, maar het resultaat is perfect. Onze eigen authoriteit, Femme, gebruikt dit programma ook om de ruis uit z'n foto's gemaakt met zijn Dimage 7 te halen!

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Pagina: 1