Toon posts:

[sun sparc classic] hoe boot ik? (os onbekend..)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een vriend een tijd geleden een Sparc Classic gehad. Er zat geen geheugen in en de videokaart was kapot, en of er een besturingssysteem op was geinstalleerd wist hij niet meer.

Er zit nu geheugen in (16 mb geloof ik.)

Inmiddels heb ik 'm in mijn netwerkje gehangen om te kijken wat hij doet.
Tja, hij start op, het powerlichtje brandt en ik hoor de harddisk gaan. Maar het lichtje van zijn poort op de hub gaat niet branden.
Ik kan niks zien op het scherm natuurlijk.. de videokaart is kapot.

Kan iemand me helpen met hoe ik erachter kan komen wat/of er iets op draait, en wat voor ip-adres hij dan heeft?
Ik zou het leuk vinden om het ouwe beestje als mailserver aan de praat te krijgen.
Een collega van me vertelde dat er bij hem op de technische universiteit destijds een mailserver met 20.000 accounts draaide op 1 sparc classic.. :) dus moet kunnen

Verwijderd

Zou je er dan geen nieuwe grafische kaart insteken of uhm ben ik nou dom 8)7

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Waar heb je hem op aangesloten? (Als het in een netwerk met DHCP is en dat ding is als zodanig geconfiged) dan zou je de ARP cache (van de DHCP server) uit kunnen lezen om het IP adres te achterhalen. Vervolgens zou ik een port scan uitvoeren met NMap oid.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Uhm ik denk ook dat het wel handig is om gewoon ergens een videokaartje te regelen en dan gaat kijken welke OS :)

Verwijderd

Topicstarter
tja videokaart zit geintegreerd he - en die kastjes zijn zo klein, daar kan niks meer bij..

Hij hangt in het netwerk met mijn alcatel adsl modem/router annex dhcp server.
Dus hopelijk is hij voor dhcp geconfigureerd, dan kan ik het ip adres inderdaad uit de arp cache van het modem halen.. helemaal nog niet aan gedacht. Ik ga gelijk even kijken bedankt!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 16:25:
Zou je er dan geen nieuwe grafische kaart insteken of uhm ben ik nou dom 8)7
Een nieuwe videokaart voor een sun classic ?
Dat is lastig te vinden hoor, zal wel s-bus zijn.

Maar ik zou er eens een seriele console aanknopen, dan kun je
in ieder geval op de OBP komen. Hoewel ik weet niet of er een beetje standaard seriele
aansluiting op een classic zit, maar met een beetje zoeken is dat wel te vinden.

Je kunt ook de scsi disk even in een ander systeem hangen als je nog ergens scsi
hebt. Als dat systeem sun (bsd) disklabels begrijpt kun je misschien de filesystems mounten
om te zien wat erop staat.

Als laatste optie kun je het systeem netbooten , maar dan moet je waarschijnlijk eerst wel bij de OBP kunnen komen.

edit:
Oh ja, ik leest in je openingspost dat het lampje op je hub niet gaat branden,
dus je hebt geen netwerk link , en dus geen netwerk/dhcp/arp-cache of wat dan ook,
je zult het dus echt via de console moeten bekijken. Zo te horen probeert het
systeem wel te booten maar lukt dat niet......

[ Voor 16% gewijzigd door u_nix_we_all op 12-04-2003 16:47 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 12:10

Whizzer

Flappie!

Mocht je niet precies weten hoe je zo'n serial console kabel bakt, kijk dan hier even: http://www.obsolyte.com/sunFAQ/serial/

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb je er wel het goeie geheugen inzitten? Die doosjes zijn best kritisch volgens mij.

• Wilke
  • Laatst online: 14:34
Als het lampje op de hub niet eens brandt vraag ik me af of dit gaat werken.

Maar goed, je kunt het proberen nietwaar ;)

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wilke schreef op 13 april 2003 @ 12:30:
Als het lampje op de hub niet eens brandt vraag ik me af of dit gaat werken.

Maar goed, je kunt het proberen nietwaar ;)
:X small detail :X

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1