Toon posts:

No such device as /dev/dsp voor es1371, ook niet in kernel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
haj,

na veel geploeter heb ik eindelijk X op kunnen starten met KDE 3.0 onder slackware 8.1...

Alleen doet mijn geluid het niet. Bij het opstarten van KDE gaf hij vroeger de melding No such device as /dev/dsp, dat geeft hij nu niet meer, maar als ik met xmms iets af wil spelen zegt hij nog steeds dat mijn geluid niet goed geconfigureerd is.
Het opvallende is dat als ik make menuconfig doe dat ik bij sound geen optie voor es1371 kan vinden, wel voor 1370 maar dat pakt ie niet..terwijl er in file:/usr/src/linux-2.4.18/drivers/sound toch wel es1371.c staat (.o niet)
Volgens een vriend zou mijn geluidskaart ook in fstab moeten staan?? staat ie namelijk niet in.. moest proberen te mounten op /mnt/test met mount -t auto /dev/dsp /mnt/test maar dan geeft ie dat /dev/dsp geen block device is...
Wat ik nog meer gedaan heb:
-executable rechten aan /dev/dsp gegeven..
-modules.config filetje gemaakt met
alias sound sb
options sb io=0x240 irq=9 dma=3 dma16=5 mpu_io=0x300
en daarna modprobe sb gedaan (staat in docs /usr/src/linux-2.4.18/Documentation/sound/Introduction) maar volgens mij moet ik in die regels iets veranderen voor mijn soundcard...

Verwijderd

Volgens mij heeft Slackware al die modules al voor je gemaakt en hoef je daarvoor niet zelf aan de gang met de kernel. Basicly zijn er een paar dingen die je zou kunnen doen om het aan het werk te krijgen:
- de juiste module in /etc/rc.d/rc.modules uncommenten en eventuele opties voor io en irq meegeven (staat in de documentatie die je al hebt gevonden)
- jezelf toevoegen aan de groep sys
- voor xmms of de arts of de oss output plugin selecteren
Van die vriend zou ik me niet te veel aantrekken want fstab en geluid hebben niks met elkaar te maken :)

Verwijderd

Topicstarter
heb in die rc.modules de regel met es1371 uncommented, maar nog steeds zelfde melding van xmms... oss plugin stond al geselecteerd..
is er ook een andere manier om me geluid te testen?

als ik bijvoorbeeld met cat .xmms > /dev/dsp iets probeer te doen zou je ruis moeten krijgen, maar krijg ik no such /dev/dsp..

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 16:09 ]

Verwijderd

-executable rechten aan /dev/dsp gegeven..
maak dat maar weer ongedaan lijkt me, dat is standaard
code:
1
crw-rw----    1 root     sys       14,   3 Jul 18  1994 /dev/dsp

En wat is precies de foutmelding en welke output plugin heb je geselecteerd ? Zit je in de groep sys ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb niet zelf ingesteld dat ik in de groep sys zit, hoe doe ik dat?
foutmelding krijg ik niet meer, feit is dat mijn geluid nog niet werkt en dat ie 'vroeger' zei bij opstarten van kde No such device as /dev/dsp...

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
uhmz toevoegen aan groep sys: of je naam achter de groep in /etc/group of even in je /etc/passwd het goede groupnr invullen of chgrp sys <je naam> zo even uit mijn hoofd want de linux bak staat even af te koelen....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:35

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

code:
1
usermod -G sys,andere-group username
Is de manier om dit netjes te doen zonder in configfiles te vroeten

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
xmms geeft nu geef foutmelding meer, maar speelt het 10 keer te snel af terwijl je niets hoort.... dat is met mp3... met een wavje doet ie helemaal niets...
ben vandaag iets tegengekomen over geen probs met mp3 wel met wavs, k ga dat nog maar eens opzoeken

heb nu btw de Disk Writer Plugin 1.2.7 libdisk_writer.so

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 19:00 ]

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Die plugin decodeert je mp3 naar een wave op je schijf dus hoor je ook niets :)
Je moet een andere driver kiezen. Iets met OSS d8 ik.

Verwijderd

Topicstarter
met de andere 2 (OSS Driver 1.2.7 en eSound Output Plugin 1.2.7) krijg ik dus een foutmelding van XMMS die dan zegt:
Couldn't open audio
Please check that:
1 You have the correct output plugin selected
2 No other programs is blocking the soundcard
3 Your soundcard is configured properly

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

"No such device" wil zeggen dat er geen driver "achter" je device hangt. In plaats van XMMS kun je dit beter testen met "echo > /dev/dsp", dat geeft wat explicietere foutmeldingen waar we waarschijnlijk meer mee kunnen dan "XMMS doet dit en XMMS doet dat" :)

Maar je hebt dus waarschijnlijk geen driver voor je geluidskaart geladen. Veel ESS kaarten zijn Soundblaster compatible, probeer het eens met de sb module?

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Kijk inderdaad eerst eens of je de driver voor de es1371 chipset kunt laden. Deze chip komt veel voor in laptops en werkt volgens mij niet met de standaard sb driver.

Uit de kernel-documentatie staat inderdaad het volgende (linux-2.4.18/Documentation/Configure.help)
Ensoniq AudioPCI 97 (ES1371) based sound cards

CONFIG_SOUND_ES1371

Say Y or M if you have a PCI sound card utilizing the Ensoniq
ES1371 chipset, such as Ensoniq's AudioPCI97. To find out if
your sound card uses an ES1371 without removing your computer's
cover, use lspci -n and look for the PCI ID 1274:1371. Since
Ensoniq was bought by Creative Labs, Sound Blaster 64/PCI
models are either ES1370 or ES1371 based. This driver differs
slightly from OSS/Free, so PLEASE READ
<file:Documentation/sound/es1371>.
Er is dus kennelijk een aparte driver voor. Als je die als module maakt (make modules), en dan kijkt wat de output is als je hem laadt met insmod (zorg ook dat je soundcore.o hebt geladen) en , kunnen we je wel weer verder helpen.

Als voorbeeld: de volgende modules heb ik geladen voor de es1371 (en in deze volgorde)

code:
1
2
3
4
soundcore.o
gameport.o
ac97_codec.o
es1371.o

En dan krijg ik de volgende output (via dmesg)

code:
1
2
3
4
5
6
es1371: version v0.30 time 17:36:47 Sep  6 2001
PCI: Found IRQ 5 for device 00:07.0
es1371: found chip, vendor id 0x1274 device id 0x5880 revision 0x02
es1371: found es1371 rev 2 at io 0xb800 irq 5
es1371: features: joystick 0x0
ac97_codec: AC97 Audio codec, id: 0x8384:0x7609 (SigmaTel STAC9721/23)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

O, ik had niet gezien dat er een aparte driver voor was (ik had ook slecht gelezen btw... topicstarter had al sb module geprobeerd |:( ); blijkbaar heeft de topicstarter die es1371 module ook over het hoofd gezien :)

Waarom laad je de ac97_codec btw? Heeft de es1371 die nodig?

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
deadinspace schreef op 16 April 2003 @ 13:56:
Waarom laad je de ac97_codec btw? Heeft de es1371 die nodig?
Ja, volgens mij (en es1371.c) wel, vanaf versie 0.25 wordt de ac97_codec gebruikt en vanaf 0.30 de gameport registering/unregistering. In de Makefile worden deze dependencies dan ook opgenomen en zodoende komen ze in de modules.dep terecht:

Dat betekent dus dat modprobe ze automatisch _voor_ de es1371 module laadt. Als je ze vergeet krijg je waarschijnlijk een unresolved symbol bij het laden van es1371.o
Pagina: 1