[VB] Database zoeken/filteren

Pagina: 1
Acties:

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hallo,

Misschien dat het al lang ergens gevraagd is, maar ik weet niet zo goed waarop ik moet zoeken.

Ik heb mijn data netjes allemaal in een dbgrid staan en ik ben nu bezig om een zoekfunctie in mijn programmaatje te maken. Er zijn eigenlijk twee dingen die ik graag wil.

1. Als een gebruiker iets intypt, dan moet de database gefiltert worden en alleen waar het ingetypte instaat, moet verschijnen. Dit dus terwijl de gebruiker iets intypt. Bv. De gebruiker typt piet in, dan moet terwijl hij de letters indrukt telkens de records zichtbaar zijn die voldoen aan de letters die er al staan.

2. Omdat het om een muziekdatabase gaat, zou ik graag op genre willen selecteren. Uit de complete database, wil ik bijvoorbeeld alleen alle engelse muziek of nederlandse etc.....

Beide dingen vind ik vrij lastig. Met MySQL/PHP red ik me redelijk, maar dit is net weer ff anders!

Ik zou erg blij zijn als iemand me kon helpen!

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 15:33
Hoezo is dit net even anders? Het is toch gewoon een SQL Query maken aan de hand van wat je wilt selecteren en het result daarvan in het grid gooien :?
Of snap ik je niet helemaal?

• wolly_a
  • Niet online
Ken je ff een heel klein stukje voorbeeld code geven, want helemaal eruit komen doe ik zo niet. Ben megalang bezig geweest, maar ergens doe ik wat fout!

Verwijderd

Je kan ook het Filter property gebruiken van het Recordset gebruiken. Dus bijv:
adoControlRecordset.Filter = "Naam LIKE 'bla die bla%' AND Genre = 'Rock'"

• wolly_a
  • Niet online
Joepie! Ik heb het voor elkaar. Gewoon ff met sql aan het prutten geweest.