CDROM op DMA werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:26
Hoi!
Ik heb sinds gisteren een nieuwe CDR, een 48x. Vooral omdat m'n broertje graag een CDR wou, en hij dan mijn 'oude' 16x kan krijgen.
Nu heb ik hem aangesloten, als master op m'n sec. IDE. DVD zit daar als slave.
En dat werkt. Min of meer. Probleem is nl. dat hij in PIO mode werkt, waardoor ten eerste mijn systeem extreem traag wordt tijdens het branden, en ten tweede hij wel zegt op 40x te hebben gebrand, maar ik heb het idee dat hij het veel trager doet (althans, ik hoop dat dit hieraan ligt).
Dus, het lijkt me dat hij op DMA moet. Maar dat doet hij niet :(.
Ik heb in winXP de settings van m'n sec. IDE op DMA if available staan, maar hij blijft dus PIO mode gebruiken.
In m'n bios kon ik echt nix vinden over DMA.
De devices staan ingesteld als DVD-rom en CDROM, in m'n bios. Dat zijn ze nl. ook :).
Ik heb een AMD XP-1700 op een K7T-266 (MS-6380) mobo van MSI.
Ik heb de cdroms aangesloten met een heel oude IDE kabel, zoeen met gewoon evenveel draadjes als pinnen. Tegenwoordig heb je van die 'nul-aders' er tussen lopen. Maar het werkt nu dus wel, alleen niet in DMA mode. Zou een nieuwere kabel daar iets aan helpen??

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PanMan schreef op 12 April 2003 @ 13:51:
Zou een nieuwere kabel daar iets aan helpen??
Nee, een 40-aderige kabel moet UDMA Mode 2 aankunnen.

They made me do it.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Weet je zeker dat je CDrom UDMA aankan? In het tabelletje bij opstarten staat van elke gevonden IDE device keurig wat de BIOS ermee kan. Even kijken of daar PIO mode 4 of UDMA staat bij je cdrom.

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 19:20
Sommige cdrom spelers hebben jumpers op de achterkant waarmee je DMA aan of uit kan zetten. Probeer dat eens?

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

• PanMan
ik zou toch mogen aannemen dat een volledig nieuwe 48x CDR DMA aan zou moeten kunnen? En hetzelfde geld IMNSHO voor een DVD, waarvan in de help al wordt gezegd dat DMA aan moet staan voor regio-bepaling.
Ik kan nu niet op de Liteon site komen, maar zodra dat werkt, zal ik het ff opzoeken.

Ik kan het model niet vinden op de Liteon site, daar staat alleen een 52x En bij Gistron hebben ze net een iets andere model op de site staan dan ze naar mij hebben gestuurd. Maar alle vergelijkbare modellen die ze bij Gistron hebben ondersteunen wel UDMA.

[ Voor 32% gewijzigd door PanMan op 12-04-2003 14:24 . Reden: Info opgezocht. ]

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

• PanMan
Mrc4U schreef op 12 April 2003 @ 14:04:
Sommige cdrom spelers hebben jumpers op de achterkant waarmee je DMA aan of uit kan zetten. Probeer dat eens?
de CDR heeft dat zeker niet.
De DVD heeft een paar jumpers, zonder beschrijving, en op de site van pioneer kan ik er ook niets over vinden (het model 116/2 lijkt niet te bestaan).
Stel dat de DVD geen DMA aankan, maar de CDR wel, zou het dan op beide niet werken? Ik zou aannemen dat het wel verschillend kan tussen devices op een kabel?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
PanMan schreef op 12 april 2003 @ 13:51:
Hoi!
Ik heb sinds gisteren een nieuwe CDR, een 48x. Vooral omdat m'n broertje graag een CDR wou, en hij dan mijn 'oude' 16x kan krijgen.
Nu heb ik hem aangesloten, als master op m'n sec. IDE. DVD zit daar als slave.
En dat werkt. Min of meer. Probleem is nl. dat hij in PIO mode werkt, waardoor ten eerste mijn systeem extreem traag wordt tijdens het branden, en ten tweede hij wel zegt op 40x te hebben gebrand, maar ik heb het idee dat hij het veel trager doet (althans, ik hoop dat dit hieraan ligt).
Dus, het lijkt me dat hij op DMA moet. Maar dat doet hij niet :(.
Ik heb in winXP de settings van m'n sec. IDE op DMA if available staan, maar hij blijft dus PIO mode gebruiken.
In m'n bios kon ik echt nix vinden over DMA.
De devices staan ingesteld als DVD-rom en CDROM, in m'n bios. Dat zijn ze nl. ook :).
Ik heb een AMD XP-1700 op een K7T-266 (MS-6380) mobo van MSI.
Ik heb de cdroms aangesloten met een heel oude IDE kabel, zoeen met gewoon evenveel draadjes als pinnen. Tegenwoordig heb je van die 'nul-aders' er tussen lopen. Maar het werkt nu dus wel, alleen niet in DMA mode. Zou een nieuwere kabel daar iets aan helpen??
Ik had na het vervangen van mijn cd-rom speler exact hezelfde, de cd-rom wilde alleen nog op PIO-mode, en de brander in Multiword-DMA i.p.v. Ultra-DMA

Deze oplossing werkte bij mij perfect :

Start regedit en maak een back-upje voor de zekerheid. Zoek daarna de volgende sleutel :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\000x

000x is het nummer van de controller, bij mij was 0001 de secondary, en 0002 de primary controller (logica 8)7 ). Zoek daar de de key(s) "MasterIdDataCheckSum" en/of "SlaveIdDataCheckSum" en verwijder de waarde die ingevuld staat bij de key. De drive(s) worden nu na het opstarten opnieuw gedecteerd en als het goed is op ultra-dma ingesteld. :)

• PanMan
hrmz, het klonk zo mooi :(
iemand anders met hetzelfde probleem, en een oplossing :).
Maar ik heb het gedaan, registry aangepast, gereboot, en nogsteeds geen DMA :( :(
Anyone?

• PanMan
Kickje. Niemand die weet hoe ik mijn CDR in DMA krijg???

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
Zitten er jupers op waar niks bij staat en die ook niet in de manual vermeld worden. Zo ja, hal er is 1 van af, zo nee - dan heb ik geen idee

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:13
mmm. Wat voor cdr is het nou eigenlijk?

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 08:55

DaRoot

Some say...

Ik heb zelf een Lite-on 48x12x48x op hetzelfde board als de topic-starter. Werkt perfect hiero in UDMA mode 2, volgens Windows XP Prof.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15
DaRoot schreef op 15 April 2003 @ 17:10:
Ik heb zelf een Lite-on 48x12x48x op hetzelfde board als de topic-starter. Werkt perfect hiero in UDMA mode 2, volgens Windows XP Prof.
Ik heb zelf een Lite-on 48x12x48 op een ander board als de topic-starter. Werkt perfect hiero in UDMA mode 2, volgens Windows 2000.

MORAAL: Wat is het nut van zo'n post? Inderdaad, het heeft geen nut!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als je de dvd loshaald gaat de lite-on dan wel op dma :?
als je de lite-on uit system gooit en opnieuw opstart dan wel :?
probeer ook eens een andere ide kabel (voor de zekerheid ;) )
staat er bij het opstarten wel dat ie door de bios is gezien als ata33 :? ata2

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• PanMan
Even een update :).
Niets wou uiteindelijk werken. Tot ik kort geleden mijn PC formateerde. Sindsdien doet mijn CDrom het wel op DMA. Overigens heb ik tegelijk met het formateren OOK de kabel vervangen, dus het zou ook kunnen dat het daar aan lag. Iig. werkt het nu weer! :)

Pagina: 1